פעילות בנושא: דגם דמיוני – מרובעים א’
-
-
כל ילד בוחר שני ניירות אוריגאמי.
-
מומלץ לקפל בפעילויות אך ורק עם נייר אוריגאמי, המאפשר גמישות בקיפול והתאמה מלאה לסוגי הפעילויות.
-
-
שאלה לדיון: האם תוכלו למנות את מספר הצלעות והקדקודים של הנייר?
-
נבקש מהילדים לבחור קדקוד אחד, להתחיל טיול עם האצבע על הצלע ולשנות כיוון בכל קדקוד, עד שיחזרו לקדקוד שממנו התחילו.
-
-
תשובה: הנייר שקיבלנו הוא מרובע שלו ארבעה קדקודים וארבע צלעות.
-
תשובה: המצולע הוא מרובע, מצולע בן 4 צלעות.
מצולע בעל 4 צלעות, שכל צלעותיו שוות וכל זוויותיו ישרות – הוא ריבוע.
בשלב זה נתייחס ל- 4 צלעות של המרובע, ובפעילות נפרדת בהמשך לשאר תכונות הריבוע.
-
-
הוראת קיפול: לקפל בשני הניירות קדקוד אל קדקוד נגדי.
-
מומלץ לבקש מהילדים להניח קדקוד על קדקוד ולהדק על ידי המושג ‘אצבע נוסעת על הקיפול’
ההדגמה תתבצע אך ורק עם הנייר שלך. אסור לגעת בנייר של הילד ולא לתקן או לסדר!
-
-
משימה בקבוצות: הניחו את המשולשים במשותף, כך שתתקבל צורה דמיונית.
-
-
-
פירוק והרכבה: האם תוכלו להניח את שני המשולשים יחד, כך שצלע משולש תהיה צמודה במלואה לצלע של משולש אח ונקבל מצולעים בני 4 צלעות.
-
בפירוק והרכבה: הילדים יניחו את המשולשים יחד כך שהצלע של המשולש תהיה צמודה במלואה לצלע של משולש אחר. מומלץ להדגים בפני הילדים למה הכוונה בהצמדת הצלעות.
-
-
שאלה לדיון: האם תוכלו למנות את הצלעות והקדקודים של המרובעים שיצרתם?
-
בפירוק והרכבה: הילדים יצמידו את המשולשים יחד כך שהצלע של המשולש תהיה צמודה במלואה לצלע של משולש אחר.
-
-
הוראת קיפול: נקפל באחד הניירות קדקוד אל קדקוד ונפתח בחזרה.
-
בכל שלבי הקיפולים יש להדגים את הקיפול הנדרש, ולציין את שלושת השלבים בפני הילדים: 1. להקשיב להוראה מבלי לגעת בנייר. 2. שלב ההבנה שבו אנו מבינים את ההוראה. 3. ביצוע הקיפול.
-
-
הוראת קיפול: נקפל שני קדקודים אל קו הסימטריה.
-
הילד עדיין לא מכיר את המונח קו הסימטריה, לכן יש להראות באצבע לאיזה קו מתייחסים.
מומלץ לא לגעת בעבודתו של הילד, לא לתקן או לסדר את הקיפולים.
-
-
שאלה לדיון: נבקש מהילדים לזהות מרובעים בצורה המקופלת.
-
הילדים יזהו את המרובעים ויבחנו אותם על ידי מניית מספר הצלעות של המרובע.
-
-
תשובה: בצורה מצאנו מרובע בצורת ריבוע ומרובע בצורת טרפז.
-
-
הוראת קיפול: נקפל את הקדקודים לפי הסימון באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח משולש אחד בלבד.
-
מומלץ לעבור בין הילדים ולוודא שהם פתחו משולש אחד.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר לצד השני.
-
מומלץ לעבור בין הילדים ולוודא שהם הפכו את הנייר.
-
-
הוראת קיפול: נקפל את שתי הצלעות אל קו הסימטריה.
-
מומלץ לא לתקן, לגעת או לסדר את העבודה של הילד.
-
-
שאלה לדיון: האם ניתן לזהות מרובעים בנייר המקופל? נמקו.
-
-
תשובה: מצאנו שני סוגים של מרובעים.
-
ריבוע – מרובע בעל 4 צלעות שוות באורכן ו- 4 זוויות ישרות.
טרפז – מרובע בעל זוג אחד בלבד של צלעות נגדיות ומקבילות.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר לצד השני.
-
מומלץ לבדוק שהילדים הפכו את הנייר.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את שני המשולשים.
-
-
שאלה לדיון: האם ניתן לזהות מרובעים בצורה?
-
-
תשובה: מצאנו שלושה סוגי מרובעים.
-
תשובה: מצאנו 4 מרובעים שהם טרפזים ישרי זווית.
2 מרובעים שהם טרפזים שווי שוקיים
ו- 3 מרובעים שהם מלבנים.
-
-
הצגת הדגם: כל ילד יצייר ויעצב את התוצר הסופי.
-
רצוי שהקישוט יעשה אך ורק עם טושים למיניהם (ולא עם מדבקות).
הגננת לא תעצב את הדגם שלה לפני שהילדים עיצבו.
-
-
מומלץ לצפות בהדרכה של אקדמיה ברשת לגננות הנחיה לגננות
הפעילות הבאה מודד
- נושא הפעילות
מרובעים
- תיאור הפעילות
בפעילות זו נציג את הפירוט של שלבי הקיפול והחקר בנושא המרובעים.