הכנה לפעילויות בנושא הריבוע

-
-
הפעילות בגן מומלצת בקבוצות של 4-6 ילדים.
-
-
אין להתייחס לרמת הדיוק של הקיפול.
-
ככל שהילד יקפל יותר, כך הוא ישפר את רמת הדיוק של הקיפול. אי הדיוק לא ישפיע על התוצר הסופי.
-
-
לפני שמתחילים לקפל: מפתח סימנים לפעילויות.
-
-
לחלק לכל ילד שני ניירות אוריגאמי .
-
לפעילות זו הילדים צריכים את המודד.
-
-
שאלה 1: נבקש מהילדים לבחון את אורכי הצלעות של נייר האוריגאמי עם המודד ונשאל מה הם גילו על אורכי הצלעות.
-
הילדים יבחנו את מספר הצלעות, אורכי הצלעות עם המודד ואת הזוויות הישרות
-
-
שאלה 2: נבקש מהילדים לבחון את הזוויות של נייר האוריגאמי עם המודד ונשאל מה הם גילו על הזוויות?
-
-
תשובה1: הילדים ימצאו כי כל הצלעות שוות באורכן. (בעזרת המודד).
-
תשובה: המצולע הוא מרובע, מצולע בן 4 צלעות.
מצולע בעל 4 צלעות, שכל צלעותיו שוות וכל זוויותיו ישרות – הוא ריבוע.
-
-
תשובה2: הילדים ימצאו עם המודד כי כל הזוויות ישרות.
-
בשלב זה הילדים ילמדו שצורה שכל הצלעות שוות והזוויות ישרות היא נקראת ריבוע.
-
-
הוראת קיפול: נבקש מהילדים לקפל צלע לצלע מקבילה.
-
מומלץ לא לגעת בעבודתו של הילד, לא לתקן או לסדר את הקיפולים.
-
-
הוראת קיפול: נבקש מהילדים לקפל צלע קצרה לצלע מקבילה.
-
-
הוראת קיפול: נבקש מהילדים לפתוח בחזרה למלבן.
-
-
הוראת קיפול: נבקש מהילדים לפתוח בחזרה לריבוע.
-
-
הוראת קיפול: נבקש מהילדים לקפל את המודד לשניים.
-
-
שאלה לדיון: נבקש מהילדים לבחון את אורכי הצלעות והזוויות של המרובעים המודגשים.
-
נבקש מהילדים לבחון את אורכי הצלעות עם המודד המקופל
-
-
תשובה: הילדים יבחנו את הזוויות ואורכי הצלעות של הריבועים עם המודד המקופל.
-
-
הגננת מדגימה אך ורק עם הנייר שלה. אם יש צורך אפשר לחזור על ההדגמה מספר פעמים. בשום פנים ואופן לא לגעת בנייר המקופל של הילד.
-
רכישת בטחון עצמי בקיפולים הוא תהליך שאין להתערב בו.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לקו הסימטריה.
-
הילד עדיין לא מכיר את המונח קו הסימטריה, לכן יש להראות באצבע לאיזה קו מתייחסים.
מומלץ לא לגעת בעבודתו של הילד, לא לתקן או לסדר את הקיפולים.
-
-
שאלה לדיון: נבדוק עם הילדים האם הם מזהים צורה בעלת 4 צלעות שכל הצלעות שוות באורכן והזוויות ישרות.
-
מומלץ לבחון את המרובעים עם המודד, את הריבועים הקטנים ניתן לבחון עם המודד כשהוא מקופל לשניים.
בצורה ישנם שני ריבועים
-
-
תשובה: הילדים יזהו ויבחנו את הזוויות ואורכי הצלעות של הריבועים עם המודד המקופל.
-
-
הוראת קיפול : לקפל את הקדקוד לפי הסימון באנימציה.
-
זהו קיפול שבו הילדים לא יקפלו במדויק וזה בסדר, כל ילד לפי יכולתו. להדגים לילדים באיזה מקום לשים את האצבע לפני הקיפול.
-
-
הוראת קיפול : נקפל את הקדקוד השני לפי הסימון באנימציה.
-
להדגים לילדים באיזה מקום לשים את האצבע לפני הקיפול.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני
-
גם בשלב הזה ניתן לבחון את המרובעים, בהתאם ליכולת של הילדים.
-
-
הוראת קיפול: נקפל את הקדקוד המסומן.
-
-
-
שאלה לדיון: נבקש מהילדים לבחון האם הם מזהים ריבוע נוסף לאחר הקיפול.
-
-
תשובה: הילדים יזהו ויבחנו את הזוויות ואורכי הצלעות של הריבוע עם המודד המקופל.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע והקדקודים כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הצגת הדגם: נבקש מכל ילד לצייר ולעצב את התוצר הסופי.
-
חשוב שהגננת לא תצייר על הדגם שלה ותבקש מכל ילד לצייר אץ המכונית שלו
-
-
הצגת הדגם: נבקש מכל ילד לצייר ולעצב את התוצר הסופי.
-
רצוי שהקישוט יעשה אך ורק עם טושים למיניהם (ולא עם מדבקות).
הגננת לא תעצב את הדגם שלה לפני שהילדים עיצבו.
-
-
הצגת הדגם: נבקש מכל ילד לעצב ולתאר את הדגם הסופי שהתקבל על פי דמיונו.
-
חשוב שהילדים יתארו מילולית את מה שהם עיצבו.
- נושא הפעילות
ריבוע
- תיאור הפעילות
בפעילות זו נכיר את שלבי הקיפול והחקר, כולל מתודות והמלצות בנושא הריבוע.
- שם הדגם
הילד מחליט מהי התוצאה הסופית.
מספר סידורי: 0-016
- מטרות הפעילות
- הילד יזהה את הריבוע על פי מספר הצלעות, אורכי הצלעות והזוויות הישרות.
- הילד ישיים את הצורות.
- פיתוח יכולת לתיאור מילולי וייצוג חזותי של יחסים במרחב (פירוק והרכבה).
- רצף מומלץ
פעילות מקדימה 1/3 מצולעים (הכירות גלובלית) פירוק והרכבה
פעילות מקדימה 2/3 מצולעים (הכירות גלובלית) פירוק והרכבה
פעילות מקדימה 3/3 מצולעים (הכירות גלובלית) פירוק והרכבה
הכנה לפעילות בנושא: דגם דמיוני – מצולעים א
פעילות בנושא: דגם דמיוני – מצולעים א
הכנה לפעילות בנושא: דגם דמיוני – מצולעים ב
פעילות בנושא: דגם דמיוני – מצולעים ב
הכנה לפעילות בנושא: דגם דמיוני – מצולעים ג
פעילות בנושא: דגם דמיוני – מצולעים ג
המודד – כלי להשוואת אורכים וזוויות (לילדי הגן)
פעילות מסכמת – מצולעים- שונה ודומה פירוק והרכבה
פעילות מקדימה מרובעים – פירוק והרכבה
הכנה לפעילויות בנושא: דגם דמיוני – מרובעים א’
פעילות בנושא: דגם דמיוני – מרובעים א
פעילות מקדימה הריבוע – פירוק והרכבה
הכנה לפעילות בנושא: הריבוע
פעילות בנושא: דגם דמיוני – הריבוע
- שלבי הפעילות
- צורה דמיונית – יצירת צורה דמיונית ממספר מרובעים.
- פירוק והרכבה – יצירת ריבוע גדול מריבועים קטנים.
- קיפול, זיהוי וחקר הריבוע .
ראו פעילות אקדמיה ברשת – הנחיה לגננות/ פעילות טרום אוריגאמטריה בגן/ טרום אוריגאמטריה הורים וילדים
- ידע נדרש
הכרת המצולעים והמרובעים.
- תכנית לימודים
תכנית הלימודים במתמטיקה לקדם יסודי (מעמוד 41)
מילון מונחים בגיאומטריה
תחושה מרחבית וגיאומטריה מתוך תכנית הלימודים במתמטיקה. (עמוד 34
ראו פעילות אקדמיה ברשת פעילות טרום אוריגאמטריה בגן/טרום nאוריגאמטריה הורים וילדים
- חומרים
נחלק שני ניירות אוריגאמי לכל ילד.
מומלץ ללמד עם ניירות אוריגאמי מותאמים, דקים ומדויקים המותאמים למוטוריקה של הילדים.