ישרים מקבילים ומאונכים 2/2 (חטיבת ביניים)

-
-
לפעילות זו הכינו את המודד ואת הנייר המקופל שהכנו בשיעור הקודם.
-
את הנייר השני יש לחלק רק בסוף השיעור.
-
-
שאלה לדיון: מה ניתן לומר על כל זוג צלעות סמוכות של הנייר המקופל?
-
-
תשובה: כל שתי צלעות סמוכות בנייר המקופל הן גם מאונכות זו לזו, מכיוון שהזווית ביניהן היא זווית ישרה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע הקצרה לפי הסימון באנימציה.
-
מומלץ לעבור בין התלמידים ולוודא שקיפלו את הצלע מבלי שנראה חלקו הלבן של הנייר.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע הקצרה לפי הסימון באנימציה.
-
שימו לב. שני השלבים האחרונים ידרשו מכם לעבור בין התלמידים ולוודא שהם קיפלו על-פי ההוראה. אופן הקיפול ישפיע על התוצאה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר המקופל לצד השני.
-
מומלץ לעבור בין התלמידים עם הנייר שלכם ולבדוק שהתלמידים הפכו את הנייר.
-
-
הוראת קיפול: להצמיד את שתי הצלעות אל קו הסימטריה.
-
-
הוראת קיפול: להדק את הקיפול ולשטח את המלבן למשולש.
-
מומלץ לקפל על השולחן.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שני הקדקודים הנוספים לפי הסימון.
-
אין חשיבות לדיוק, או לגודל המשולש שמקפלים.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר המקופל לצד השני.
-
מומלץ לעבור בין התלמידים עם הנייר שלכם ולוודא שהתלמידים הפכו את הנייר.
-
-
הוראת קיפול: הקיפול הבא יהיה בחלק העליון של השמלה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שני הקדקודים לפי הסימון.
-
-
קיבלנו שמלה!
-
-
שאלת סיכום: מה תוכלו לומר על כל זוג ישרים המסומנים בכתום? נמקו.
-
-
שאלת סיכום: מה ניתן לומר על הישרים שבאנימציה? ובאיזה אופן נבחן אותם?
-
-
תשובה: גילינו כי הישרים באנימציה מאונכים זה לזה.
בדקנו זאת בעזרת הזווית הישרה.
-
-
שאלת סיכום: האם מצאתם זוגות נוספים של ישרים מאונכים ושאינם מאונכים בשמלה?
-
-
תשובה1:
מצאנו שני ישרים נחתכים, אך הם אינם יוצרים ביניהם זווית ישרה.
לכן, הם אינם ישרים מאונכים.
-
-
תשובה 2:
מצאנו שני ישרים נחתכים, אך הם אינם יוצרים ביניהם זווית ישרה.
לכן, הם אינם ישרים מאונכים.
-
-
תשובה 3: הישרים יוצרים ביניהם זווית שאינה זווית ישרה.
לכן, הם אינם ישרים מאונכים.
-
-
בחרו נייר אוריגאמי נוסף ממניפת הצבעים.
-
-
הוראת קיפול: בנייר החדש שקיבלתם, קפלו 4 קיפולים באופן חופשי, לבחירתכם.
-
-
משימה: פתחו את הנייר וסרטטו בעזרת המודד את הישרים שנוצרו.
בחנו, כמה זוגות של ישרים נחתכים מצאתם? אילו זוגות של ישרים הם גם מאונכים זה לזה?
-
-
משימה: סרטטו ישר המקביל לישר האדום.
באיזה אופן נבחן האם הישר שסרטטנו מקביל לישר האדום?
-
כשהשיעור מוקרן על לוח מחיק ניתן להזמין ילדים אל הלוח ולבקש שיסרטטו ישר המקביל לישר המסורטט. וישר המאונך לקו האדום.
ניתן גם לבקש מהתלמידים לסרטט במחברת קו זהה לקו המוצג, ולסרטט ישר המקביל אליו.
-
-
משימה: האם תוכלו לסרטט ישר מאונך לישר האדום?
-
כשהשיעור מוקרן על לוח מחיק ניתן להזמין ילדים אל הלוח ולבקש שיסרטטו ישר המאונך לקו האדום.
ניתן גם לבקש מהתלמידים לסרטט במחברת קו זהה לקו המוצג ולשרטט ישר המאונך לו.
- מטרות השיעור
התלמידים יזהו במהלך הקיפולים ישרים המאונכים זה לזה וישרים המקבילים זה לזה.
- שם הדגם
שמלה
- יוצר הדגם
האמן פול ג’קסון
- רצף מומלץ
מודד, ישרים מאונכים וצלעות מאונכות , ישרים מאונכים, שיעור הכנה בנושא ישרים מקבילים – א, ישרים מקבילים א.
- על השיעור
זהו שיעור המשך לשיעור ישרים מקבילים 1/2 פעילות הכנה. בשיעור זה התלמידים יבחנו סוגים שונים של ישרים – מקבילים ומאונכים. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה.
- ידע נדרש
זווית, זווית ישרה, ריבוע.
- ציוני דרך לפי כיתות
-
תמצית הנלמד בגאומטריית המישור בתכנית הלימודים בחט”ב
- חומרים
- 2 דפי אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ, מודד, טושים בשני צבעים