אלכסון וקווי סימטריה במרובעים 2/2

-
-
כל תלמיד יבחר נייר אוריגאמי ממניפת הצבעים ודף עבודה.
לפעילות זו הכינו את המודד.
-
מומלץ להדפיס את דף העבודה ולחלק אותו לתלמידים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד אל הקדקוד הנגדי.
-
-
הוראת קיפול: להצמיד במשולש קדקוד אל קדקוד – ולפתוח.
-
-
הוראת קיפול: קפל שני קדקודים לקדקוד שלישי כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר המקופל כפי שמודגם.
-
מומלץ לעבור בין התלמידים ולוודא שהם הפכו את הריבוע.
-
-
הוראת קיפול: קפל שני קדקודי הריבוע לאלכסון כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר לצידו השני.
-
-
שאלה לדיון : בחנו את המשושה כמה אלכסונים יוצאים מכל קדקוד?נמקו
-
-
תשובה : מכל קדקוד של צורת המשושה יוצאים 3 אלכסונים.
-
-
שאלה לדיון : מכל קדקוד יוצאים 3 אלכסונים. למשושה 6 צלעות. כמה אלכסונים יש במשושה? הסבירו.
-
התלמידים יגיעו למסקנה שיש 18 אלכסונים. מומלץ לבחון איתם, למשל אלכסון מ B ל E האם סופרים אותו פעמיים?
-
-
תשובה : מכל קדקוד יוצאים 3 אלכסונים. למשושה 6 צלעות. 18 = 6X3 נחלק ל- 2. סה”כ במשושה יש 9 אלכסונים.
-
מומלץ לבחון איתם למשל שאלכסון משורטט מקדקד A לקדקוד B פעמיים, ולכן נחלק לשניים.
-
-
שאלה לדיון : אילו מהאלכסונים במשושה הם גם קווי סימטריה?נמקו
-
-
תשובה : האלכסון בין הקדקודים A ל- D הוא גם קו סימטריה שיקופית מכיוון שבקיפול צד אחד יכסה צד שני. שאר האלכסונים אינם קווי סימטריה שיקופית.
-
-
הוראת קיפול: פתחו מעט את שני הטרפזים כאשר הנייר מונח על השולחן.
-
יש להדגיש בפני התלמידים לקפל על השולחן. קיפול באוויר יגרום לכך שהקיפולים יפתחו!
-
-
הוראת קיפול: לשטח את הקיפול כפי שמופיע באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר לצד השני.
-
מומלץ לעבור בין התלמידים ולוודא שהם הפכו את הנייר.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקודים שזוויותיהם ישרות.
-
מומלץ לתת לתלמידים למצוא את הזווית הישרה בכוחות עצמם.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח משולש אחד קטן מהקיפול שעשינו כעת.
-
-
הוראת קיפול: להכניס פנימה את המשולש הקטן שפתחנו.
-
-
הוראת קיפול: לצייר עיניים.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר לצד השני.
-
-
משימה: בחנו את הצורה שהתקבלה וסרטטו אלכסונים.
-
-
שאלה לדיון: האם סרטטתם אלכסון בין הקדקוד H לקדקוד C? נמקו
-
לרוב קשה לתלמידים לזהות את האלכסונים מחוץ למצולע. ולכן מומלץ לדון בנושא עם התלמידים.
-
-
תשובה: האלכסון במצולע הוא קטע המחבר שני קדקודים שאינם סמוכים ולכן שרטטנו אלכסון בין קדקוד H לקדקוד C.
-
-
משימה סרטטנו אלכסונים בכל הצורות שבדף המצורף. האם מצאתם אלכסונים בכל הצורות אלכסונים?נמקו
- מטרות הפעילות
- התלמידים ישתמשו במושג אלכסון. התלמידים יבנו ויזהו אלכסונים במצולע.
- התלמידים יזהו אלכסונים במאוזן ובמאונח ואלכסונים מחוץ למצולע.
- שם הדגם
חזרה על הדגם כלבלב וילדה
מספר סידורי: 4005
- יוצר/ת הדגם
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
התלמידים יזהו ויבחנו את האלכסונים שיופיעו במהלך הקיפול. התלמידים יבחינו בין אלכסונים שהם גם קווי סימטריה לבין אלכסונים שאינם קווי הסימטריה. ויזהו אלכסונים במאוזן ובמאונח ואלכסונים מחוץ למצולע. (לפעילות זו דף עבודה שמומלץ להדפיס ולחלק לתלמידים)
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
קדקודים סמוכים ונגדיים, מצולעים, סוגי משולשים, סוגי מרובעים.
- ציוני דרך לפי כיתות
כיתה ד – עמודים 33, 41
כיתה ה – עמוד 33
- חומרים
נייר אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ
דף עבודה לשיעור (מומלץ להדפיס דף עבודה לכל תלמיד)