חקר זוויות בצורות מורכבות – מגן דוד

-
-
כל תלמיד יבחר נייר בצורת ריבוע.
-
רצוי לחלק ניירות כחולים, תכלת או קרובים לצבע מגן דוד. (להוציא את הצהובים והשחורים החבילה)
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד נגדי כך שיתקבל משולש.
-
-
שאלה לדיון: מהן מידות הזוויות במשולש? נמקו
-
מומלץ לאפשר לתלמידים להסביר איך הם הגיעו למסקנה לגבי מידת הסיבוב של הזווית.
-
-
תשובה: למשולש זווית ישרה ושתי זוויות של ° 45
-
-
שאלה לדיון: באיזה אופן בחנתם את הזוויות של המשולש?
-
-
תשובה: שני משולשים יוצרים את הריבוע. קו הקיפול הוא חוצה את הזוויות הישרות בשני הקדקודים.
-
הסבר: קו הקיפול הוא חוצה זווית, ולכן שתי זוויות במשולש הן 45 מעלות. הזווית הנוספת, היא הזווית הישרה של הריבוע ולכן הזווית בת ° 90 .
הסבר נוסף: סכום הזוויות במשולש ° 180 זווית אחת זו הזווית של הריבוע ° 90 ולכן נחשב באופן הבא:
90=180-90,
45=90:2
-
-
בחרו נייר נוסף ממניפת הצבעים.
-
רצוי לחלק ניירות כחולים, תכלת או קרובים לצבע מגן דוד. (להוציא את הצהובים והשחורים החבילה)
-
-
משימה: סמנו את הזוויות הישרות של הריבוע.
-
-
הוראת קיפול: ליצירת משולש שווה צלעות נקפל את הריבוע צלע לצלע מקבילה כך שיתקבל מלבן. לפתוח את הקיפול בחזרה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקודים המסומנים ב-א לנקודה הצהובה. לשים לב שהקדקודים המוסומנים בעיגול אדום יראו כמו באיור.
-
-
הוראת קיפול: מומלץ לבדוק שהקיפול שלכם נראה כמו באיור, יש לדייק בהתאם לאיור.
-
-
שאלה לדיון: אילו סוגי משולשים אתם מזהים בנייר המקופל? נמקו
-
-
תשובה: בצורה שקיפלנו גילינו משולש ישר זווית שיש לו זווית אחת ישרה. משולש קהה זוויות שיש לו זווית אחת קהה. ומשולש שווה צלעות וחד זווית שכל זוויותיו חדות.
-
-
משימה: סמנו עם המודד את הקטעים AE, BE, CE, DE.ופיתחו בחזרה לריבוע.
-
-
שאלה לדיון: רשמו את מידות הזוויות המסומנות בסימן שאלה? הסבירו באיזה אופן גיליתם את מידות הזוויות.
-
-
משימה: השלימו לטבלה את מידות הזוויות.
-
-
-
-
שאלה לדיון: מהו סכום הזוויות עם הקדקוד המשותף E (מסומן בעיגול כחול).
-
-
תשובה: 360°
-
-
הוראת קיפול: גזרו לפי הסימון באיור.
-
-
הוראת קיפול: משלב זה נקפל את המשולש שווה הצלעות.
-
-
הוראת קיפול : לקפל את הצלע BC לצלע BA ולפתוח.
-
-
הוראת קיפול : לקפל את הצלע AC לצלע AB ולפתוח.
-
-
הוראת קיפול : לקפל את הצלע AC לצלע BC ולפתוח.
-
-
שאלה לדיון: רשמו את מידות הזוויות המסומנות בסימן שאלה? הסבירו באיזה אופן גיליתם את מידות הזוויות.
-
-
משימה: השלימו לטבלה את מידות הזוויות.
-
-
-
שאלה לדיון: מהו סכום הזוויות עם הקדקוד המשותף G? הסבירו
-
-
תשובה: סכום הזוויות עם קדקוד משותף G הוא 360°.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד המסומן אל הצלע הנגדי.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את המשולש המסומן. שימו לב לקפל את הקדקוד לפי הסימון.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקודים המסומנים לפי כיוון החץ.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את המשולש המסומן. שימו לב לקפל את הקדקוד לפי הסימון.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקודים המסומנים לפי כיוון החץ.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את המשולש המסומן. שימו לב לקפל את הקדקוד לפי הסימון.
-
-
הוראת קיפול: לנעילת המשולשים, פיתחו משולש אחד.
-
-
הוראת קיפול: היכן שמסומן חץ אדום, נכניס מתחת למשולש. היכן שמסומן חץ השחור המשולש יהיה מעל. (כמו שסוגרים קופסת קרטון).
-
-
המגן דוד מוכן.
-
-
מגן דוד- בשנת 1897 אימץ הקונגרס הציוני הראשון דגל לתנועה הציונית שבמרכזו מגן דוד כחול.
- פעילות מומלצת ליום העצמאות
- מטרות הפעילות
התלמידים יחשבו מידות של זוויות הנמצאות בשרטוטים מורכבים.
- שם הדגם
מגן דוד
מספר סידורי 5013
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- על השיעור
הפעילות מתאימה גם ליום העצמאות וליום ירושלים.
התלמידים יצרו מגן דוד ובמהלך הקיפול יבחנו את הזוויות הנוצרות מהקיפולים השונים.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
משולשים, זוויות
- תכנית לימודים
-
- חומרים
3 ניירות אוריגאמי,דבק, מספריים ונייר בגודל A4