סיכום מצולעים: פירוק והרכבה 2/2

-
-
כל תלמיד יקבל שני ניירות אוריגאמי ממניפת הצבעים.
לפעילות זו הכינו את המודד וטוש אדום.
-
יש לפרוס את המניפה ולחלק לכל תלמיד שני ניירות.
-
-
שאלה לדיון: איזה סוג מצולע הוא צורת הנייר שקיבלתם? מה מיוחד במצולע זה? הסברו?
-
יש לבחון את הריבוע תוך הסתייעות במודד.
מומלץ לא להראות את השקף הבא אלא לאחר דיון.
-
-
תשובה: צורת הנייר הוא מצולע הנקרא ריבוע. כל צלעותיו שוות באורכן וכל זוויותיו ישרות.
בדקנו עם המודד וגילינו כי כל הצלעות שוות וכל הזוויות ישרות.
-
-
-
הוראת קיפול: להצמיד קדקוד אל הקדקוד הנגדי בשני הניירות שקיבלתם.
-
מומלץ לא לתקן או לסדר את היצירה של התלמידים, אלא לעבור ביניהם ולהדגים על הנייר שלכם.
ראו: מתודות
-
-
שאלה לדיון: מהי צורת הנייר לאחר הקיפול?
-
-
תשובה: לאחר הקיפול קיבלנו מצולע בצורת משולש.
למשולש יש 3 קדקודים ו- 3 צלעות.
-
-
שאלה לדיון: הצמידו שני משולשים באופנים שונים, ובחנו אילו סוגי מצולעים התקבלו? נמקו.
-
יש לציין בפני התלמידים שעליהם להקפיד כך שהצלע של כל משולש תהיה צמודה במלואה לצלע של המשולש האחר
מומלץ לא להצמיד צלע קצרה לצלע ארוכה.
-
-
תשובה: מהצמדת שני משולשים קיבלנו:
מקבילית, משולש גדול, וריבוע.
-
-
הוראת קיפול: באחד המשולשים בלבד, להצמיד קדקוד אל קדקוד ולפתוח בחזרה לריבוע.
-
יש לבקש מהתלמידים להניח משולש אחד בצד, אותו נקפל בסוף השיעור.
-
-
שאלה לדיון: מנו את מספר המשולשים החופפים שהתקבלו.
-
שתי צורות הן חופפות כאשר ניתן להניח צורה אחת על האחרת כך שתכסה אותה בדיוק.
-
-
תשובה: בריבוע זיהינו: ארבעה משולשים גדולים חופפים, וארבעה משולשים קטנים חופפים.
-
שתי צורות הן חופפות כאשר ניתן להניח צורה אחת על האחרת כך שתכסה אותה בדיוק.
-
-
הוראת קיפול: לקפל שני קדקודים נגדיים של נייר אחד אל נקודת מפגש קווי הסימטריה.
-
מומלץ לעבור בין התלמידים עם הנייר שלכם ולוודא שהם קיפלו על-פי ההוראה.
-
-
שאלה לדיון: אילו מצולעים התקבלו לאחר הקיפול?
-
-
תשובה: לאחר הקיפול התקבלו שמונה מרובעים שונים ושני מחומשים.
-
לאחר הקיפול התקבלו 2 מרובעים הנקראים ריבועים.
2 מרובעים הנקראים טרפזים שווי- שוקיים, 2 מחומשים ו- 4 מרובעים, הנקראים טרפזים ישרי- זווית.
התלמידים אינם חייבים למצוא את כל המצולעים המתגלים באנימציה. (ישנו גם מצולע בצורת משושה וגם מצולע בצורת מקבלית).
-
-
הוראת קיפול: להצמיד צלע אל הצלע המקבילה.
-
מומלץ לעבור בין התלמידים עם הנייר שלכם ולוודא שהם קיפלו על-פי ההוראה.
-
-
שאלה לדיון: איזה סוג מצולע התקבל לאחר הקיפול? נמקו.
-
הבחנה בין סוגי המצולעים תיעשה על-פי מספר הצלעות.
-
-
תשובה: קיבלנו מרובע הנקרא טרפז.
-
המרובע נקרא טרפז שווה- שוקיים.
-
-
תשובה: קיבלנו מצולע בצורת מרובע שלו ארבע צלעות וארבעה קדקודים. (טרפז)
-
תשובה: קיבלנו מצולע בן ארבע צלעות וארבעה קדקודים. המרובע המקופל הוא טרפז שווה-שוקיים.
-
-
משימה: סמנו באדום את שוקי הטרפז המקופל ואת קו הסימטריה.
-
בשלב זה יש לשים דגש על הסימון, כיוון שהוא יסייע לתלמידים בשלב הקיפול הבא.
מומלץ לעבור בין התלמידים ולוודא שהם סימנו את הצלעות ואת קו הסימטריה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את 2 שוקי הטרפז המסומנים באדום אל קו הסימטריה.
-
בשלב זה יש לשים דגש שהקיפול נכון.
תלמידים רבים אינם מקפלים את שוקי הטרפז. על כן, לפני הוראת הקיפול, מומלץ לבקש מהתלמידים ראשית למצוא את שוקי הטרפז ואת קו הסימטריה ורק לאחר מכן לסמן אותם.
-
-
הוראת קיפול: לקפל פנימה את הקדקודים המסומנים.
-
אין חשיבות לגודל הקיפול. התלמידים חופשיים לקפל את הקדקוד המסומן לגודל שהם מחליטים.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר לצידו השני.
-
-
שאלה לדיון: אילו סוגי מצולעים התקבלו לאחר הקיפול? נמקו.
-
בשלב זה, התשובות יהיו מגוונות כיוון שייתכן ולכל תלמיד יתקבלו מצולעים שונים בשל גודלי קיפול שונים.
-
-
תשובה: קיבלנו מצולע בן 6 צלעות הנקרא משושה, ו- 2 מרובעים.
-
ייתכן ולכל תלמיד יתקבלו מצולעים שונים בשל גודלי קיפול שונים.
-
-
המלצה: ציירו לארנב פנים.
-
-
משימת סיכום: קחו את הנייר שהנחתם בצד וקפלו באופן חופשי 3 קיפולים מבלי לפתוח את הנייר.
הדקו את הקיפולים ופיתחו את הנייר.
-
בשלב זה יכולים התלמידים לסרטט את הקווים, או לחילופין, לצבוע כל מצולע בצבע אחר ולכתוב את סוגי המצולעים שהתקבלו.
אפשר לתת לתלמידים את המשימה הזו כשיעורי-בית.
-
-
משימת סיכום: צבעו כל מצולע בצבע שונה ובחנו אילו מצולעים קיבלתם.
-
בכיתה א – מומלץ לפתח דיון כיתתי ולחקור אילו מצולעים התקבלו על הנייר.
בכיתה ב – התלמידים יכולים לכתוב את שמות המצולעים על הנייר ולספק לכם מידע על רמת ההבנה
הגאומטרית שלהם.
- מטרת הפעילות
התלמידים יקפלו ויזהו מצולעים לפי תכונות נתונות.
התלמידים ישתמשו בקיפולי נייר כדי לבנות מצולעים ולחקור את תכונותיהם.
- שם הדגם
ארנבון על אצבע
מספר סידורי: 1006
- יוצר/ת הדגם
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בשיעור זה יחקרו התלמידים את סוגי המצולעים המתהווים במהלך קיפול הדגם. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה.
משך זמן פעילות מומלץ: 90 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
המלצה: במקרים שתלמיד אינו מקפל מדויק והמצולע השתנה בעקבות הקיפול, נשתמש בזה כיתרון ונבדוק את ההבדלים בין המצולעים של התלמידים.
הכרת המושגים: צלע, וקדקוד.
- חומרים
- 2 דפי אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ
- מודד וטוש אדום
דפי תרגול להורדה:
נדר סטאר
ינואר 5, 2019שיעור 1: מצולעים ב:פירוק והרכבה 2/2
1. כיתה א’3, מחנכת נדר
2. נושא הפעילות: זיהוי מצולעים ע”פ תכונות. התלמידים ישתמשו בקיפולי הנייר ויזהו ויבנו מצולעים דרך חקר.
3. האם הנושא נלמדבעבר: כן, לימדתי את הנושא לפני כן בשיעורים קודמים.
4. המושגים שנלמדו בשיעור הם:
– מצולע=קו שבור סגור.
– זיהוי שם המצולעים ע”פ מספר הצלעות במצולע.
– משולש=מורכב מ 3 צלעות ו-3 קדקודים.
– מרובע= מורכב מ 4 צלעות ו 4 קדקודים.
– משושה= מורכב מ 6 צלעות ו 6 קדקודים.
– זוית ישרה.
5. הפעילות חידשה ידע מתמטי בנושא שמות המצולעים: טרפז ומקבילית. שאלתי את התלמידים אם הם יודעים מה זה טרפז? ומה זה מקבילית? התלמידים לא ידעו ודרך הפעילות הילדים למדו ידע מתמטי חדש זה.
6. התובנה הגאומטרית של התלמידים היתה גילוי , הבנה והתנסות. דרך הפעילות הילדים חוו תחושה פנימית שהם כן מבינים ומתנסים ופה אפשר לראות את הלמידה שלהם דרך השיעור החווייתי.
7. חשוב לי לציין שדרך הפעילות למדתי דברים חדשים, הצלחתי להגיע לכלל התלמידים וזה מוכיח שצריך להשתמש בכלי זה לעיתים קרובות.
8. האתר המתוקשב מאוד עזר בשלבים של הקיפול, אני הסתובבתי בין התלמידים וראיתי איך הם מקפלים. היו ילדים שמראש לא מראש לא ניסו ופנו לעזרה ולהם עזרתי דרך האוריגמי שלי וזה מאוד עזר להם שניגשתי אליהם והראתי להם שלב , שלב עד שהם הגיעו לתוצאה הרצויה מבלי שאגע להם באוריגמי שלהם, אני חייבת לציין שזה לא היה קל, כי הם כל הזמן ביקשו שאני יעשה להם ואני העברתי להם מסר שהם גם יכולים לעשות ולהגיע לתוצאה הנכונה. היו ילדים שמראש פחדו לא להצליח ולכן לא קיפלו כלל בשלבים הראשונים וכשניגשתי אליהם באופן אישי דרך האוריגמי שלי והראתי להם את השלבים הם כן ניסו לעשות וראו שהגיעו לתוצאה הרצוייה והדבר מאוד שימח אותם.
9. אכן התקיים שיח מתמטי בכיתה. הילדים חקרו ובדקו דרך השיח את תכונות המצולעים, היה לילדים קל לזהות מצולעים דרך ההמחשה של האוריגמטריה והשיח המתמטי שהועבר במקביל- עברנו על תכונות המצולעים והתלמידים איתרו צלעות וקדקודים על האוריגמטריה והקשר בין שמם לבין מספר הצלעות.
10. החלק המשמעותי בפעילות היה ההתנסות המעשית שדרכה התלמידים הגיעו לתובנה הגאומטרית עצמה, הלמידה דרך התנסות, גילוי וזיהוי המצולעים ותכונותיהם.
11מה היה חסר בפעילות: .לא היה חסר כלום.
12. האתר המתוקשב עזר מאוד מרגע שלבי הקיפול ועד לתוצאה הסופית. אני חושבת שבלעד האתר המתוקשב לא הייתי מצליחה שכל התלמידים יהיו איתי באותו השלב, האתר גם גירה אותם וגם עזר בשלבים של הקיפול עצמו.
13. הפעילות היתה מהנה וחווייתית עבור התלמידים. התלמידים התנסו דרך האוריגמטריה בזיהוי מצולעים והגיעו להפתעה הסופית – ארנב/ חתול . ראיתי את החיוך שעל הפנים שלהם וזה הספיק לי כדי להבין כמה הם נהנו ודרך החקר והגילוי כמה הם למדו דרך הכלי הזה.
אורטל בן נתן
ינואר 7, 2019הילדים נהנו מאוד! איזה כייף ללמד בצורה כזו (-:
חנה אלימלך צור
ינואר 7, 2019כיתה א
הנושא מצולעים
למדתי את הנושא קודם לכן: 4. קו שבור סגור, מצולע, צלע קודקוד, סוגי מצולעים , מרובעים, ריבוע,
הפעילות חדשה ידע מתמטי בכך שגילו את המקבילית
למדתי על התובנה של התלמידים, שהם מסוגלים להבין את משמעות הגיאומטריה והצורות השונות, החדשות והנוספות שניתן להשיג מצורה אחת של מצולע.
הפעילות חדשה ידע פדגוגיי, שניתן ליצור מצולעים שונים וזאת רק על ידי קיפול נייר, משהו קל ונעים לעומת הכתיבה המייגעת.
סייעתי לתלמידים על ידי הדגמה אישית מבלי לגעת ולתקן להם. הראתי שוב ושוב איך אני עושה.
שיח מתמטי בכיתה, לגבי הסוגים השונים של המצולעים שהתקבלו בעקבות הקיפול, הם אהבו לגלות שיש צורות שונות ואחרות המסתתרות בצורה המסויימת שהתחילו בה.
החלק המשמעותי עבורי בפעילות היה לתת להם למידה חוויתית ומשמעותית, קלה ונעימה ולראות את הילדים שבדרך כלל לא משתתפים ושקשה להם מאוד בהבנת המושגים, פתאום, עושים, יוצרים, מתמודדים, לומדים ושמחים בתוצאה, זה נתן לי סיפוק אדיר כמורה. כמובן כח להמשיך בשיעורים מסוג זה.
מה היה חסר בפעילות: לא היה חסר לי כלום בשיעור הזה.
האתר המתוקשב סייע לי רבות, להעביר את הפעילות ולהביא להצלחה מירבית על ידי ראיה ויזואלית של התלמיד, בנוסף להסבר ולהדגמה שלי. מה שצריך להיות מובלט יש את הדגש שממחיש להם את משמעות הצורות והשפה המתמטית. זה מדהים..
אהבתי התרגשתי שמחתי, הכנסת לי משמעות אחרת ללמד כמורה, כיף גדול להנות עם התלמידים להכיר את הצד האחר ממה שרגילים. יישר כח לדוגמאת המופת עבורי, תודה רבה מירי.
בהערכה וביישום
חנה אלימלך צור
חנה אלימלך צור
ינואר 7, 2019למרצה היקרה
תודה רבה על ההזדמנות להכיר ולשאוב ממך דרך חדשה ומיוחדת להוראה המתמטית.
ליטל אגם
ינואר 9, 2019שם המורה: ליטל אגם
שיעור 1 – פירוק והרכבה
כיתה ב’ – חינוך רגיל, המחנכת מלמדת הנדסה (אני).
נושא השיעור – זיהוי מצולעים שונים והכרת תכונותיהם דרך קיפולי הנייר.
בשיעור זה עסקנו במצולעים שונים. התלמידים הכירו את הנושאים והמושגים שעליהם דיברנו בשיעור. הכרת המושגים הקלה על הסבר השלב בכל קיפול.
המושגים שנלמדו בשיעור: מצולע – קו שבור סגור. ריבוע – מרובע בעל 4 צלעות שוות זו לזו. משולש – 3 צלעות, 3 קודקודים, זווית ישרה.
כן, שוחחנו בתחילת השיעור על שינוי מיקום הריבוע. הסברתי לתלמידים שגם שמסובבים את הריבוע הוא עדיין נשאר ריבוע (ולא מעוין כפי שחשבו). בנוסף, הכרנו את הטרפז.
הילדים עברו שיעור חווייתי והתנסו בהמחשת המושגים שלמדו עד כה בצורה שונה מהלמידה שהם רגילים. היה שיתוף פעולה גדול מצד כל התלמידים, גם אלו שמתקשים ופחות משתתפים בשיעור הנדסה רגיל.
התלמידים למדו לראשונה על הטרפז.
עברתי בין הילדים בכל שלב והחמאתי להם על קיפול נכון על פי ההוראות. מי שהתקשה ביקשתי ממנו לחזור שלב אחד אחורה והסברתי לו במילים אחרות כיצד לקפל שוב. חזרתי שוב ושוב על ההסבר שאינני מקפלת לאף ילד ורק הם מקפלים וכמובן רק על השולחן ולא באוויר (היו ילדים שביקשו מחברים שלהם). היה לי תלמיד אחד (מעט חרדתי) שממש חשש לקפל ולטעות והיה מאוד קשה לעודד אותו לנסות אך בסוף הוא הצליח.
התקיים שיח מתמטי בכיתה. לאחר כל קיפול התעכבנו לחפש את המצולעים ולאפיים אותם על תכונותיהם.
החלק המשמעותי עבורי בפעילות היה לראות איך כל התלמידים לפתי שותפים, פעילים ואכן מזהים את כל מה שלמדנו. מרגש במיוחד היה לראות תלמידים שבמבדקים מצליחים פחות ולפתע בשיעור זה פרחו.
מה היה חסר בפעילות: לא הרגשתי שהיה חסר משהו בפעילות זו.
האתר המתוקשב סייע בהחלט. הסרטונים הדגימו בבירור לילדים כיצד לקפל בכל אחד מהשלבים וזה הקל מאוד עליי כשעברתי בין התלמידים, הם יכלו להתקדם על פי הסרטון ולא להמתין להסבר שלי.
נהנתי מאוד להעביר שעור הנדסה מיוחד שכזה, ללא כתיבה במחברת וחזרה לקונית על המושגים.
הדפים הצבעוניים הוסיפו עניין רב והסרטונים פיקסו את התלמידים והניעו את כולם ללמידה משמעותית וחווייתית.
התלמידים חיפשו את המצולעים בכל קיפול ונהנו מעניין התחרות (מי מוצא כמה שיותר מצולעים או איך נקרא המצולע), היה נהדר גם שכל ילד יצא עם תוצר מיוחד.
רפי חכמוב
ינואר 22, 2019שם המורה -חכמוב רפאל
השיעור התקיים בבית הספר “ביאליק “-תל אביב
תלמידי כיתה ג’(אין לי כיתות נמוכות יותר)
נושא השיעור – מצולעים
התלמידים הכירו לפני השיעור את הגדרת המצולע
X קו שבור סגור
Xשם המצולע נגזר ממספר הצלעות או מספר הקודקודים
X מצולעים ממשפחת המרובעים
התלמידים אצלי התנסו בפעם הראשונה בפעילות מתוקשבת וגילו
עניין מרובה לעומת השיעורים הקודמים .השיח שנוצר בשיעור הוא בעיקר שם המצולע
“א – זה מרובע , ב-ממש לא ,זה ריבוע….” וכמובן עברנו על התכונות כדי להכריע מי מהם צודק.
בפעילות התלמידים גם החלו להפנים כיצד לחכות לתורם כי היה צורך בהתייחסות והלחץ הטבעי שלהם כבר לקבל אוקיי אם עשו נכונה.
הסיוע שלי במשימה זו היה שולי להבדיל ממשימת הארנב למשל והוא התאים מאוד לאוכלוסייה שמרכיבה את כיתתי,אך היו ילדים שקיבלו דף חדש כי הקיפולים יצרו צורות לא “אסתטיות”.
התובנה הגיאומטרית שהייתה בסיסית בתחילת השיעור הפכה למתקדמת יותר בגלל השיח הכיתתי ואת צורת הטרפז (שיקרה ללבי כי שמתי לב שמספר גדול של תלמידים מכל הגילאים מסתבך איתה) החלו לזהות בנקל.
אני חסיד של פעילות מעניינות ולדעתי והמשימה הוכיחה את עצמה, ואין דבר שאפשר להצביע שהיה חסר בפעילות .בסוף השיעור אפשרתי להם גם לצבוע את המצולעים כיד דמיונם כדי לבטא גם את היצירתיות.
מאיה הושיאר בלן
ינואר 23, 2019כיתה ב’
נושא השיעור: מצולעים ב’ פירוק והרכבה (ארנבונים)
לימוד הנושא בעבר: נלמד בשנה שעברה במהלך כיתה א’, ונעשתה חזרה בתחילת כיתה ב’.
המושגים שנלמדו בשיעור: מצולע, צלעות, קודקודים, מרובע, משולש.
האם הפעילות חידשה לילדים: נתתי לתלמידים לבנות מצולע מהמשולש שלהם ושל חבריהם. כשקיבלו מקבילית קראו לה בשם מרובע. ציינתי בפניהם שזו מקבילית, והצגתי את ההגדרה.
התובנה הגיאומטרית של התלמידים: חשבתי שהמונח ריבוע פחות זכור אצל התלמידים, והופתעתי שאמרו שהדף שקיבלו הוא ריבוע. שאלתי מדוע ותלמידה הסבירה: “יש לו 4 צלעות, וכולן שוות”.
כיצד סייעתי לתלמידים: עברתי ביניהם ווידאתי שכולם איתי באותו שלב של הקיפול. ישנם 2 תלמידים שסף התסכול שלהם נמוך, ולהם עזרתי מעט כשהתקשו בשלב מסוים.
שיח מתמטי: הילדים בהחלט השתמשו בשיח מתמטי – קודקודים/ צלעות/שמות המצולעים.
וגם אני הקפדתי להשתמש בשיח זה ולהזכיר כי זהו שיעור אוריגאמטריה ולא אוריגאמי.
החלק המשמעותי ביותר בפעילות היה קבלת התוצר וההתלהבות של כל תלמיד ותלמיד – אפילו המאתגרים ביותר שלא נוטלים חלק בשיעורים אלו(!!!)
לא היה חסר לי דבר בפעילות, בנויה היטב.
האתר ידידותי, שימש אותי בהחלט, ועורר את סקרנות הילדים למעבר לשלב הבא.
שמחתי להעביר שיעור מעניין, שינוי מרענן. כמו כן, בחרתי לעשות זאת בכיתה שאינה כיתת החינוך שלי, ולמרות החששות – היה שיעור מוצלח מאוד – לתלמידים וגם לי!
מאיה הושיאר בלן
ינואר 26, 2019כיתה ב-כיתת החינוך שלי
נושא השיעור: מצולעים ב׳ פירוק והרכבה (ארנבונים)
לימוד הנושא בעבר: הנושא נלמד בשנה שעברה, כיתה א׳ ונעשתה חזרה בתחילת השנה.
המושגים שנלמדו בשיעור: מצולע, צלעות, קודקודים, מרובע, משולש, ריבוע, מקבילית, קו הסימטריה.
האם הפעילות חידשה לתלמידים: גם פה, כמו בכיתה המקבילה, נתתי לילדים לבנות מצולע משני משולשים, שלהם ושל חברם. הילדים שמחו לשתף פעולה ואפילו ניסו לבנות גוף עם נפח, באמצעות העמדת הדגם על השולחן. הדגשתי כי יש לבנות מצולע ולא גוף. הילדים הגיעו ל-3 המצולעים שבמצגת – ריבוע,משולש גדול ומקבילית. הצגתי להם את הגדרת המקבילית. הילדים השתעשעו ובנו צורות נוספות, למשל פפיון.
התובנה הגיאומטרית של התלמידים: התאכזבתי כשהילדים לא הצליחו לשיים את הריבוע, והמשיכו לקרוא לו מרובע. התעקשתי ושאלתי מהו שמו המדויק של המצולע,כשאני מסבה את תשומת ליבם לצלעות. בסופו של דבר אחד התלמידים אמר “זה ריבוע! כי יש לו 4 צלעות שוות.”
כיצד סייעתי לתלמידים: הפעילות נעשתה ללא קלמרים, והילדים לא סימנו בדף הלבן כמתואר בפעילות. בשלב שבו הגענו לקיפול לקו הסימטריה, עברתי ביניהם וסימנתי נקודה במרכז הריבוע. הוריתי לילדים לקפל שני קודקודים אל קו הסימטריה (הנקודה היתה להם לעזר בשלב זה של הקיפול).
שיח מתמטי: שלא כמו בכיתה המקבילה, הפעם סימנתי את קו הסימטריה על הלוח, ושאלתי מה זה. שמחתי לשמוע את הילדים קוראים “קו הסימטריה”. מלבד זאת, היה שיח מתמטי – “זה משולש כי יש לו שלוש צלעות”, וילד אחר הוסיף “וגם שלושה קודקודים!”
החלק המשמעותי ביותר בפעילות: הלמידה החווייתית, היכולת ללמד גיאומטריה באופן אחר, ולאפשר לילדים הנאה אמיתית והפנמה של החומר הנלמד.
היה חסר לי בפעילות המודד. אני בטוחה כי אם הייתי מכינה מודד עם הילדים קודם לכן, לא היינו מתעכבים על הגדרת הריבוע והם היו מגלים זאת במהרה בזכות המודד.
האתר שימש אותי, לכד את תשומת ליבם של התלמידים והשיעור מובנה ומסודר.
אלה רייט
ינואר 27, 2019כיתה ה’- כיתת החינוך שלי
נושא השיעור: מצולעים ב’ פירוק והרכבה
לימוד הנושא בעבר: ברור שבכיתה ה’ התלמידים למדו את המושגים, גם עשינו חזרה בתחילת השנה, אך יחד עם זאת חשוב לי לציין שבכיתתי יש קצבות של רמת הידע בין התלמידים ולכן השיעור היה מתאים גם לחזקים וגם לחלשים.
המושגים שנלמדו בשיעור: מצולע, צלעות, קדקודים, מרובע, משולש, ריבוע, מקבילית, קו סימטריה.
האם הפעילות חידשה לתלמידים: לגמרי כן. למרות שהכיתה שלי זאת כיתה ה’, אך הם אף פעם לא התעסקו בקיפול נייר כדרך לימוד הנדסה. בהתחלה היה להם די קשה להבין מה הקשר בין הקיפול לשיעור ההנדסה. ברגע שהתחלנו לדבר בשפה המשותפת, גם בעזרת המודד וגם בעזרת הקיפול, הם הבינו עד כמה קל יותר להסביר את המושגים שיש להם ביד צורה שעוזרת בהסבר. למשל, כששאלתי איך הם יודעים שהמצולע זה ריבוע, אז הם לקחו את המודד וממש בדקו את האורך של הצלעות וכך ידעו להסביר נכון.
התובנה הגיאומטרית של התלמידים: כאן חשוב לי לציין שהתלמידים החלשים הצליחו אף יותר מהתלמידים החזקים. הם פתאום הרגישו את המסוגלות שלהם. ברגע שהיה להם כלי עזר, צורה ומודד מול העיניים, הם יכלו לבדוק את התכונות, לחוש אותן בידיים ולהגיע לתובנות שקודם היה להם מאוד קשה לעשות. התלמידים החזקים ידעו את החומר, אך גם הם מאוד נהנו מהשיעור וראו איך ניתן להשתמש בהנדסה בתחומים האחרים בחיים.
כיצד סייעתי לתלמידים: כבר בתחילת השיעור אמרתי לתלמידיי שהעבודה היא אך ורק שלהם, שאני לא נוגעת ולא מתקנת. ראיתי שהם היו די בהלם, כי הם רגילים לעזרה שלי במהלך השיעורים. ברגע שמשהו לא הצליח, פשוט התקרבתי לאותו תלמיד יחד עם הדוגמה שלי, שמתי על השולחן של התלמיד ועשיתי קיפול מולו. אחרי כמה זמן התלמידים כבר עשו הכל לבד ולא ביקשו לעזור להם.
שיח מתמטי: היה שיח יפה בין התלמידים, גם בגלל שזאת כיתה ה’ ויש להם ניסיון בשיח מתמטי, אך גם בגלל זה הפעם היה קל יותר בהסבר. שמתי לב שברגע שהתלמידים הסבירו את המושגים, הם כל הזמן בדקו את זה בעזרת הקיפול ולכן ניתן לראות שהקיפול עוזר להם מאוד.
החלק המשמעותי ביותר בפעילות: קודם כל החוויה של התלמידים שראו את המקצוע בזווית אחרת, פתאום הם ראו שההנדסה יכולה להיות ממש מעניינת ושונה ממה שהם מכירים. הייתי ממש שמחה לשמוע שגם התלמידים שבדרך כלל לא מדברים בשיעור, כן אמרו וכן השתמשו במושגים הנלמדים. זה לדעתי הדבר הכי יקר שקרה.
היה חסר לי בפעילות: האמת לא הרגשתי שהיה חסר משהו, יכול להיות בחשיבה אחורה, הייתי עושה פעילות מקדימה על האתר ועל השיטה, אך גם ככה היה מקסים וברור.
האתר שימש אותי: כמובן! כל הזמן, כי גם אני השתמשתי בו בקיפול וכמובן זה עשה סדר לתלמידים ועזר להם והוריד ממני המון שאלות.
מאיה הושיאר בלן
פברואר 2, 2019כיתה ב׳
נושא השיעור: מודד (זוויות ישרות)
לימוד הנושא בעבר: הנושא נלמד באופן שיטחי בכיתה א׳, בשנה שעברה.
המושגים שנלמדו בשיעור: זווית ישרה, אורך, אורך צלע, ריבוע.
האם הפעילות חידשה לתלמידים: התלמידים שמחו להשתתף בשיעור אוריגאמטריה נוסף. אני חושבת שהפעילות חידשה בכך שהמודד איפשר לתלמידים להשוות בין אורכי צלעות שונים באופן פשוט ומהנה. בנוסף, התלמידים בחנו זוויות סביבם וקבעו האם הזווית ישרה.
התובנה הגיאומטרית של התלמידים: הזוויות הישרות שהילדים חיפשו בכיתה ובבית, עזרו להפנים את המושג הנלמד ׳זוית ישרה׳.
כיצד סייעתי לתלמידים: בניגוד לשיעור קודם, בו מעט סייעתי לתלמידים, בשיעור זה איפשרתי לילדים עבודה עצמאית.
שיח מתמטי: הילדים מדדו את אורך המודד בסרגל, והבינו כי אורכו 15 ס”מ. חיפשנו זוויות ישרות בכיתה וכשאחד התלמידים אמר שזווית הלוח אינה ישרה בגלל שיש לה פינה מעוגלת, תלמידה אחרת ענתה לו “ללוח שלנו אין בכלל קווים ישרים ולכן הוא אינו מצולע!” כמו כן, הילדים קיבלו משימה לבית והם מדדו אורכים וחיפשו זוויות ישרות. אחת התלמידות אמרה לי שאורך השידה שלה בחדר הוא “4 פעמים המודד”.
החלק המשמעותי ביותר בפעילות: הגילוי של התלמידים בכיתה מהי זווית ישרה ולמחרת שיח על הזוויות הישרות שמצאו בבתיהם.
מה היה חסר לי: לי לא היה חסר דבר בפעילות, למס׳ ילדים היה חסר התוצר הקלאסי/הדגם של האוריגאמטריה (דוגמת הארנב משיעור קודם), ואותם ילדים הביעו אכזבה לגבי המודד. הסברתי להם שהמודד ישמש אותנו במהלך שיעורי גיאומטריה.
כיצד האתר סייע: האתר סייע מאוד והמחיש לתלמידים ויזואלית את הזווית הישרה.
אודליה הדר
פברואר 2, 2019את השיעור הזה לימדתי בכיתת החינוך שלי (כיתה קטנה- 12 ילדים), בהמשך לשיעור הראשון בנושא מצולעים.
בעקבות האתגרים שעלו בשיעור הקודם והקושי שלי לשחרר ולנסות להביא את הילדים לדיוק בקיפול, הפעם החלטתי לפתוח את השיעור בתזכורת על הכללים וכן שיתפתי את התלמידים בכללים שיש לי כמורה, כאשר אחד הכללים הוא שאסור לי לגעת בעבודות הילדים. ביקשתי מהם לסייע לי לפעול בהתאם לכלל זה ולא לחרוג ממנו. הרגשתי שעצם השיתוף שלי בנושא עם הילדים, גרם לי להיות מחויבת יותר לכלל זה והצלחתי לעמוד בו לאורך השיעור כולו.
בשיעור זה ערכנו חזרה על המושגים: זווית ישרה, מצולע, קו סימטריה, קודקודים צלעות וסוגים שונים של מצולעים. מושג חדשים: טרפז.
כמו כן הדגשנו שוב את ההבדל בין ריבוע למרובע.
אני חייבת לציין שבשיעור זה הילדים כבר זכרו איך עליהם להתנהג, היו ממוקדים במצגת וקשובים יותר להוראות לפני שהתנסו בעצמם בקיפול. דנו בשימור הצורה, על אף שאנו מסובבים את העבודה. היו ילדים שהתקשו להבין שהצורה נשארת אותו דבר, למרות שמסובבים אותה. התנסינו בכך מס’ פעמים במהלך השיעור ונראה כי אותם ילדים שהתקשו וטעו בהתחלה, הבינו זאת כשראו והוכחנו שהצורה נשארת אותה צורה.
כיצד סייעתי לתלמידים: בשיעור זה גיליתי כי הילדים עצמאיים יותר, מנסים יותר ומרגישים בטוחים יותר. הייתה ילדה אחת שהתקשתה מאוד בקיפולים, אז לאחר ההדגמה במצגת, ניגשתי אליה והדגמתי שוב על הנייר שלי, תוך שהיא מתבוננת ומבצעת את ההוראות בעצמה בנייר שלה.
מה היה חסר לי: בחבילת הדפים, רוב דפי האוריגמי היו ירוקים, כך שגם המודד וגם העבודה נעשו אצל חלק מהילדים בצבע ירוק, והם רצו צבעים שונים. סך הכל שמחה לומר שהפעילות הייתה מעניינת וחוויתית עבור הילדים, אין ספק שהם נהנים משיעורים אלו, לומדים באופן חוויתי, מתנסים מעצמם ומפתחים עצמאות, ונהנים בסוף השיעור מתוצר אישי.