מצולעים ג: פירוק והרכבה 1/2 – שיעור חזרה

-
-
כל תלמיד יקבל שני ניירות אוריגאמי ממניפת הצבעים.
לפעילות זו הכינו את המודד.
-
יש לפרוס את מניפת הצבעים ולחלק לכל תלמיד שני ניירות.
-
-
שאלה לדיון: איזה מצולע לפניכם הוא הנייר שקיבלתם?
מה מיוחד במצולע הזה? נמקו.
-
יש לבחון את הריבוע תוך הסתייעות במודד.
מומלץ לא להראות את השקף הבא אלא לאחר דיון.
-
-
תשובה: הנייר הוא בצורת ריבוע – כל צלעותיו שוות וכל זוויותיו ישרות.
-
יש להציג את התשובה בשקופית זו רק לאחר שנערך דיון כיתתי.
-
-
הוראת קיפול: להצמיד קדקוד אל הקדקוד הנגדי ב- 2 הניירות שקיבלתם.
-
במהלך הקיפולים מומלץ לא לגעת בעבודתו של הילד, לא לתקן ולא לסדר את הקיפולים.
-
-
שאלה לדיון: איזה סוג מצולע קיבלתם לאחר הקיפול? נמקו.
-
-
תשובה: קיבלנו משולש.
למשולש ישנם 3 קדקודים ו- 3 צלעות.
-
-
שאלה לדיון: איזה סוג משולש התקבל? נמקו.
-
-
תשובה: למשולש שהתקבל לאחר הקיפול ישנן שתי צלעות שוות באורכן. לכן, הוא נקרא משולש שווה-שוקיים.
למשולש יש זווית ישרה. לכן, הוא גם משולש ישר זווית.
-
-
שאלה לדיון: הצמידו שני משולשים כך שהצלע של כל משולש תהיה צמודה במלואה לצלע של המשולש האחר ובחנו, אילו מצולעים קיבלתם? נמקו.
-
יש לציין בפני התלמידים שעליהם להקפיד להצמיד שצלע אחת תהיה צמודה במלואה לצלע של המשולש האחר.
-
-
תשובה: מהצמדת 2 משולשים קיבלנו: מקבילית, משולש גדול וריבוע.
-
מקבילית – מרובע שכל שתי צלעות נגדיות בו שוות זו לזו.
משולש – מצולע בן 3 צלעות ו- 3 קדקודים.
ריבוע – מרובע שכל צלעותיו שוות וכל זוויותיו ישרות.
-
-
שאלה לדיון: אילו מצולעים יתקבלו מהצמדת שלושה משולשים? נמקו.
-
מומלץ לבקש מהתלמידים ליצור את המצולעים תוך עבודה בזוגות.
-
-
תשובה: מהצמדת 3 משולשים יצרנו: טרפז שווה-שוקיים, טרפז ישר- זווית ומחומש.
-
טרפז – מרובע שיש לו זוג אחד בלבד של צלעות מקבילות.
טרפז שווה-שוקיים – טרפז ששוקיו שוות זו לזו.
טרפז ישר זווית – טרפז ששוק אחת שלו מאונכת לבסיסים.
מחומש – מצולע בן 5 צלעות וחמישה קדקודים.
-
-
שאלה לדיון: ציינו שתי תכונות של הטרפז.
-
-
תשובה: הטרפז הוא מרובע שיש לו זוג אחד בלבד של צלעות מקבילות.
-
-
שאלה לדיון: אילו מצולעים יתקבלו מהצמדת 4 משולשים? נמקו.
-
-
תשובה: מארבעה משולשים קיבלנו: טרפז שווה-שוקיים, ריבוע, מלבן, מקבילית, משולש גדול ומשושה.
-
-
שאלה לדיון: במה דומים המצולעים הבאים? נמקו.
-
-
שאלה לדיון: במה שונים מצולעים אלו? נמקו.
-
-
שאלה לדיון: במה דומים המצולעים הבאים? נמקו.
-
-
שאלה לדיון: במה שונים מצולעים אלו? נמקו.
-
-
הוראת קיפול: קפלו את המשולש ל- 2 קיפולים נוספים על-פי בחירתכם באופן חופשי.
-
-
הוראת קיפול: פיתחו את הנייר וסמנו את הקווים שנוצרו בנייר בעזרת המודד.
-
בשלב זה התלמידים יכולים לצייר את הקווים, או לחילופין לצבוע כל מצולע בצבע אחר, ולכתוב מהם המצולעים שהתקבלו.
שלב זה מסכם את הנלמד בשיעור.
-
-
שאלה לדיון: בחנו את המצולעים שקיבלתם, וכתבו את שמותיהם במקומות המתאימים.
-
מומלץ כי התלמידים ישרטטו את הקווים, או לחילופין יצבעו כל מצולע בצבע אחר, ויכתבו מהם המצולעים שקיבלו.
שלב זה הוא הכנה לשיעור מצולעים ג.
-
-
-
נשמח לקבל משוב על השיעור.
- מטרת הפעילות
- התלמידים יקפלו ויזהו מצולעים לפי תכונות נתונות.
- ההתלמידים יבנו ויזהו משולשים לפי צלעות וזוויות (מיון כפול).
- התלמידים ישתמשו בקיפולי נייר, כדי לבנות מצולעים ולחקור את תכונותיהם.
- שם הדגם
ללא דגם הכנה לפני שיעור ארנב מצולעים ג.
מספר סידורי: 3001
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בפעילויות של פירוק והרכבה התלמידים יוצרים מצולעים שונים בעזרת קיפולי נייר. בהצמדת המשולשים התלמידים מקבלים מצולעים חדשים. עצם הבנייה של מצולעים חדשים מחזקת את הבנת התכונות של כל מצולע, שהתלמידים משתמשים בו בהרכבה. דרך תשובות התלמידים לשאלות, ניתן להיווכח ביתרונות של פעילויות אלו להתפתחות החשיבה הגאומטרית.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- חומרים
- ידע נדרש
הכרת המושגים: צלעות, קדקודים, צלעות מקבילות, זוויות.
- ציוני דרך לפי כיתות
כיתה ד – עמוד 33