פירוק והרכבה- מצולעים 2/2

-
-
כל תלמיד יקבל שני ניירות אוריגאמי ממניפת הצבעים.
לפעילות זו הכינו את המודד וטוש אדום.
-
יש לפרוס את המניפה ולחלק לכל תלמיד שני ניירות.
-
-
שאלה לדיון: איזה סוג מצולע הוא הנייר שקיבלתם? מה מיוחד במצולע זה? הסבירו.
-
יש לבחון את הריבוע בעזרת המודד.
-
-
תשובה: הנייר הוא בצורת ריבוע – כל צלעותיו שוות וכל זוויותיו ישרות.
-
יש להציג את התשובה בשקופית הנוכחית רק לאחר שנערך דיון כיתתי.
-
-
הוראת קיפול: להצמיד קדקוד אל הקדקוד הנגדי בשני הדפים שקיבלתם.
-
-
שאלה לדיון: איזה סוג משולש התקבל לאחר הקיפול? נמקו.
-
-
תשובה: למשולש שהתקבל יש 2 צלעות שוות באורכן ולכן הוא נקרא משולש שווה- שוקיים.
למשולש יש זווית ישרה. לכן הוא גם משולש ישר -זווית.
-
-
שאלה לדיון: הצמידו שני משולשים באופנים שונים ובחנו אילו מצולעים קיבלתם? נמקו.
-
מומלץ להדגיש בפני התלמידים שעליהם להצמיד צלע של משולש אחד לצלע של המשולש השני במלואה.
-
-
תשובה: מהצמדת 2 משולשים קיבלנו: מקבילית, משולש גדול, וריבוע.
-
מומלץ להעמיק בסוגי המצולעים שהתקבלו ובתכונותיהם בהתאם לרמת התלמידים.
-
-
הוראת קיפול: במשולש שנוצר, לקפל קדקוד אל קדקוד ולפתוח בחזרה לריבוע.
-
-
שאלה לדיון: מנו את מספר המשולשים החופפים שקיבלנו על הנייר בצורת ריבוע.
-
שתי צורות הן חופפות כאשר ניתן להניח צורה אחת על האחרת באופן שמכסה אותה בדיוק.
-
-
תשובה: בריבוע זיהינו:
4 משולשים גדולים חופפים ו- 4 משולשים קטנים חופפים.
-
שתי צורות הן חופפות כאשר ניתן להניח צורה אחת על האחרת, באופן שמכסה אותה בדיוק.
-
-
שאלה לדיון: אילו סוגי משולשים זיהיתם בתוך הריבוע?
-
-
תשובה: כל המשולשים הם משולשים שווי-שוקיים וישרי-זווית.
-
-
הוראת קיפול: לקפל 2 קדקודים נגדיים אל נקודת חיתוך האלכסונים. כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: אילו מצולעים קיבלנו לאחר הקיפול?
-
-
תשובה: הנייר הוא בצורת משושה. ניתן לזהות בתוכו: 2 ריבועים, 2 טרפזים שווי-שוקיים, 2 מחומשים, 4 טרפזים ישרי-זווית ו 4 מקביליות.
-
באנימציה מודגשות הצורות: משובע ומקבילית. אפשר לשאול את התלמידים האם הם מצאו מצולעים שאינם מופיעים באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להצמיד צלע אל הצלע המקבילה.
-
-
שאלה לדיון: איזה סוג מצולע קיבלנו? באיזה אופן נבחן את המצולע המקופל? נמקו.
-
-
תשובה: הנייר המקופל הוא מרובע הנקרא טרפז שווה-שוקיים.
לטרפז זוג אחד בלבד של צלעות מקבילות.
-
-
משימה: לסמן באדום את קו הסימטריה ואת שוקי הטרפז.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את 2 שוקי הטרפז אל קו הסימטריה.
-
יש לשים דגש בשלב זה כי 2 שוקי הטרפז וקו הסימטריה מסומנים באדום.
תלמידים רבים אינם מקפלים את השוקיים, לכן יש לבקש מהם תחילה למצוא אותן ואת קו הסימטריה ורק לאחר מכן לתת את הוראת הקיפול.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקודים המסומנים.
-
אין חשיבות לגודל הקיפול. כל תלמיד רשאי לקפל לגודל הנכון בעיניו.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר לצד השני.
-
-
שאלה לדיון: אילו סוגי מצולעים התקבלו? נמקו.
-
-
תשובה: בנייר המקופל התקבלו משושה, ו- 2 מרובעים.
-
-
המלצה: ציירו לארנב פנים.
-
-
משימת סיכום: הוסיפו לנייר שהנחנו בצד (בצורת משולש) 2 קיפולים נוספים לבחירתכם, באופן חופשי.
-
מומלץ כי כל תלמיד יקפל באופן חופשי את הנייר בצורת משולש, ללא הוראה מסוימת, כך שכל ילד יקבל מצולעים שונים.
(השרטוט הינו רק להמחשה.)
-
-
הוראת קיפול: פתחו את המשולש שהוספתם לו שני קיפולים ובעזרת המודד, סמנו בעיפרון את הישרים שהתקבלו.
-
בשלב זה על התלמידים לשרטט את הקווים ולכתוב אילו מצולעים התקבלו במקומות המתאימים.
-
-
משימה: כיתבו על הנייר שסימנתם את סוגי המצולעים שהתקבלו במקומות המתאימים.
-
מומלץ לבקש מהתלמידים לכתוב את שמם ולאסוף את הניירות עם המצולעים המסומנים, כך תוכלו לעמוד על התובנות שנרכשו בשיעור.
- מטרת הפעילות
- התלמידים יקפלו ויזהו מצולעים לפי תכונות נתונות.
- התלמידים יבנו ויזהו משולשים לפי צלעות וזוויות (מיון כפול).
- התלמידים ישתמשו בקיפולי נייר כדי לבנות מצולעים ולחקור את תכונותיהם.
- שם הדגם
ארנבון על אצבע.
מספר סידורי: 3002
- על השיעור
בשיעור זה יחקרו התלמידים את סוגי המצולעים המתהווים במהלך קיפול הדגם. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה.
- ידע נדרש
הכרת המושגים: צלעות, קדקודים, צלעות מקבילות, זוויות.
- ציוני דרך לפי כיתות
- חומרים
2 דפי אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ
דפי תרגול:
נטלי זלמנוביץ
דצמבר 14, 2019שם המורה: נטלי זלמנוביץ’
כיתה ג’
נושא השיעור: סוגי מצולעים
בתחילת השיעור פתחתי את מניפת הצבעים וכבר הצלחתי למשוך את תשומת ליבם של התלמידים כשלכל ילד התאמתי צבע שאליו לדעתי יתחבר..
הילדים היו סקרנים מאוד מפני שעדיין לא יצא לנו לעשות אוריגמי ובטח שלא הבינו את הקשר לגאומטריה.
בפתיחה של השיעור הסברתי את נושא השיעור ומטרתו והילדים שיתפו פעולה בצורה יוצאת דופן. כולם עבדו, האתר סייע לי מאוד, לא היה תלמיד שלא הצליח..
היתה רק פעולה אחת שידעתי מראש שיתקשו ועברתי במיוחד תלמיד תלמיד מבלי לגעת בעבודתו.
השיח היה שיח מתמטי סביב הנושא של מצולעים (במיוחד כשרק סיימנו את הנושא של מיון סוגי משולשים לפי זוויות ולפי מצולעים) היתה לי הזדמנות לעבור על הנושא בדרך חוויתית. כ
די לעבור על הנחיות המשימה המתוקשבת התלמידים היו חייבים להשתמש במודד זווית גם בשביל גודל הזווית וגם בכדי למדוד את הצלע עצמה.
החלק המשמעותי בפעילות היתה שכל תלמיד יצא עם תוצר סופי (גם התלמידים שמתקשים באופן קבוע בעבודה מול חוברת) ובסוף אף צבעו וקישטו את התוצר.
התלמידים דיווחו שנהנו מאוד וירצו שאשלב פעילויות נוספות כאלו בעתיד.
רויטל כנפי
דצמבר 19, 2019מגישה:כנפי רויטל
כיתה: ד’
נושא השיעור בגאומטריה: מצולעים תוך דגש על הריבוע והמלבן והכללה שביניהם.
האם לימדתם את הנושא לפני כן?
הנושא נלמד לפני כן תוך דגש על צלעות, זוויות, קודקודים, שיום מצולעים וסוגי קווים: מאונכים, מקבילים וכו’…
מהם המושגים שנלמדו בשיעור?
קווי סימטריה
תכונות הטרפז
משולשים חופפים
סכום זוויות במרובע
הכללות בין מרובעים
האם הפעילות חידשה לילדים ידע מתמטי?
מבחינת המשגה, התלמידים הכירו את רוב המושגים, אך זה בהחלט חיזק את המושגים הבעייתים לאורך כל השנים: צלעות נגדיות, צלעות סמוכות וצלעות מקבילות. תוך כדי, הפעילות הובילה אותנו לגעת בנושאים שלא תוכננו מראש כמו קווי סימטריה, תכונות הטרפז. בנוסף חקרנו את סכום הזוויות במרובע (שקיים ידע קודם במשולשים) והכללות בין מרובעים ושיומם.
מה למדתם על התובנה הגאומטרית של התלמידים?
ככל שעובדים יותר עם אמצעי המחשה המושגים נחרטים היטב אצל הלומדים. במופשט לא נשאר כלום לעומת המוחשי. הילדים די מקובעים, כאשר היה עליהם לחבר שני משולשים למצולע כלשהוא – כולם חיברו לריבוע- היה קשה להם לצאת מהקופסא. בקווי הסימטריה בריבוע בשלב ראשון ראו רק את האלכסונים אבל הקיפולים גרמו להם להבין ולראות את שאר האלכסונים.
האם הפעילות חידשה ידע פדגוגי?
הפעילות מזמנת הן את הלומד והן את המורה להגיע לנושאים אחרים כמו שאני הגעתי. במהלך הפעילות הגענו לנושא של היקף ריבוע שלא היה בתיכנון ויחד עם זאת אין ספק שהפעילות חיזקה מושגים מתמטיים.
האם סייעתם לתלמידים? אם כן באיזה אופן
לרוב לא עזרתי לתלמידים, ותלמיד שהיה צריך עזרה או הכוונה אני הגעתי עד אליו והראתי לו את הקיפולים על הנייר שלי, אך מספר תלמידים בעלי קושי במוטוריקה עמדו להתייאש ולכן עזרתי להם מעט על מנת שלא יתייאשו.
האם היה שיח מתמטי בכיתה? אם כן פרטו
היה שיח מתמטי פורה שגרם לכל התלמידים בכיתה לשאול שאלות ולהיות במצב פעיל ולא רדום. הפעילות מלבד השיח גרמה לתלמידים ללמוד להקשיב אחד לשני. השיח הפורה שליווה אותנו הוא האם ריבוע הוא גם מלבן? והתלמידים שוחחו בשפה מתמטית על התכונות, כמובן שילד לא השתמש נכון במושג אני תיקנתי אותו.
מה היה החלק המשמעותי עבורכם בפעילות? נמקו
החלק המשמעותי בשבילים היה שכל התלמידים לקחו חלק במהלך השיעור והיו שותפים פעילים לעומת שיעור מופשט ובנוסף שבסיום השיעור התלמידים רצו להמשיך ולא לצאת להפסקה.
מה היה חסר בפעילות?
בפעילות היה חסר לי שיהיו שאלות כוכב, הכוונה שאלות העשרה ברמה גבוהה הנותנות מענה לתלמידים החזקים.
האם האתר המתוקשב סייע לכם? פרטו
האתר מאד סייע הן לי והן לתלמידים, נתן המון בטחון גם לי וגם לתלמידים, האתר פועל באופן מדורג ונותן גם לחזור לאחור אם תלמיד לא הבין.
הפעילות היתה מעניינת, נתנה מענה לכל הלומדים מהמאתגרים ועד החזקים. התלמידים מאד אהבו שיצאו עם תוצר בסוף הפעילות.
רבקי שוורץ
דצמבר 28, 2019שם המורה: רבקי שוורץ
כיתה: ה’
נושא השיעור בגאומטריה: חזרה על סוגי מצולעים בכלל ומרובעים בפרט.
האם לימדת את הנושא לפני כן? למדנו על כל המושגים שהופיעו בשיעור, ולכן השיעור היווה חזרה וסיכום.
הפעילות פחות חידשה ידע מתמטי שכן הוא נלמד קודם. מה שכן, הדברים התחדדו והומחשו יותר, כמו: מקבילים, זווית ישרה והכללות בין מרובעים.
המושגים שנלמדו(שחזרנו עליהם) הם: סוגי זוויות, ישרים מקבילים, צלעות סמוכות/ נגדיות, סוגי מצולעים ותכונות המרובעים השונים.
התובנה הגאומטרית של התל’ התחדדה יותר בעקבות ההמחשה וההתנסות. למשל השימוש ב’מודד’ לבדיקת גודל הזווית תרם לראיית ההבדל בין זווית חדה לישרה וכדומה.
השיעור המחיש לי אישית כמורה לגאומטריה עד כמה חשובה ההמחשה וההתנסות של התלמידים על מנת להבין את הנלמד כראוי ולהפנים אותו. אני חושבת שבחוברות העבודה אין מספיק התנסות שכזאת.
הסיוע שלי לתל’ התבטא בכך שהסתובבתי ביניהן ואמרתי לתל’ שסיימה לקפל נכון והניחה ‘איצ’י באן’. מאוד שמחתי שהצלחתי לא לסייע להן בקיפול אלא רק להראות להן את הדוגמא.
בשיעור התקיים שיח מתמטי רחב על הנלמד. אם זה על תכונות המרובעים, מקבילים וכד’. בעצם כל המושגים קיבלו שימוש והמחשה.
החלק המשמעותי הן בשבילי והן בשביל התל’ היה שיעור יוצא דופן. שיעור שהוא לא מוכר, צבעוני, מתוקשב יצר אצלן עניין וציפייה. מצד אחד פעילות אוריגמית נחמדה ומצד שני זהו שיעור גאומטריה לכל דבר. הבנות מאוד נהנו מהשיעור ומהתוצר.
היה לי חסר זמן. העברתי את השיעור בזמן של שיעור יחיד ולצערי חלק מהבנות לא הספיקו את כל השלבים. כמובן נשארתי להראות להן אך חשבתי שנספיק הכל בזמן.
האתר המתוקשב סייע מאוד. ראשית, הוא יצר עניין אצל התל’ כיון שלא כל השיעורים מתוקשבים. שנית, ההמחשה של התכנים ושל הקיפולים על גבי המסך תרמה מאוד להבנת כל השלבים.
אני שמחה על התנסותי בשיעור כזה.
יעל שעיבי גיל
ינואר 13, 2020שם המורה: יעל ש. ג.
כיתה: ג
נושא השיעור בגאומטריה: מצולעים
האם למדתם את הנושא? כן הנושא נלמד בכיתה זו.
המושגים שנלמדו בשיעור: זווית ישרה, ריבוע, מצולעים, מקבילית, טרפז, חפיפה, קו סימטריה
האם הפעילות חידשה לילדים ידע מתמטי? בלט מאוד בכיתה זו שהמושג צלעות מקבילות לא היה מבוסס, וכן תלמידים רבים לא ידעו לזהות טרפז.
תובנה גאומטרית של התלמידים: דרך למידה מוחשית ופעילה התלמידים היו עסוקים יותר בחקר תכונות של מצולעים, הם העלו השערות וקבלו גושפנקה לבדוק אותן.
סיוע לתלמידים: הדרך היחידה בה סייעתי לתלמידים היא כשאני עוברת ביניהם ומראה למי שנזקק את הקיפול שלי.
שיח מתמטי: התקיים בכיתה שיח מתמטי במס’ נקודות לאורך הפעילות. א, שיח על תכונות הריבוע, כשמצופה מהתלמידים לבדוק בעזרת המודד ולהתייחס בהסבר שלהם לצלעותיו ולזוויותיו של המרובע. ב. זיהוי משולש שווה שוקיים וישר זווית, כשמצופה מהתלמידים לבדוק בעזרת המודד ולהתייחס בהסבר שלהם לצלעותיו ולזוויותיו של המשולש. ג. שיח המלווה בהסברים אודות תכונות המצולעים שהתקבלו מחיבור שני משולשים שווה שוקיים וישרי זווית. ד. שיח אודות משולשים חופפים.
ה. זיהוי מצולעים לאורך משימות הקיפול (משושה, מקבילית, טרפז ועוד), כשהמטרה המרכזית בשיח היא הסברים המבוססים על בדיקה + שימוש במושגים מתאימים.
החלק המשמעותי בפעילות: שימוש במודד במטרה לבסס הסברים.
מה שהיה חסר לי בפעילות הוא: דף משימות לביסוס הידע הנצבר.
האם האתר המתוקשב סייע? האתר בהחלט סייע לי, כיון שאיני חזקה בתחום קיפולי הנייר וההדגמה בו היתה מצוינת (פרט לשלב בו היה צריך לקפל את שוקי הטרפז לקו הסימטריה שלו…), כמו כן הוא העלה את נקודות השיח המרכזיות במקומות המתאימים בפעילות.
הערך המוסף של הפעילות הוא קבלת ארנבון מנייר, אשר העלה חיוך אצל התלמידים, דבר שלא זוכים לו הרבה בשיעורי המתמטיקה. בסיום השיעור שאלתי את התלמידים מה אהבו בשיעור, להלן מס’ תשובות: “לומדים ויוצרים הפתעה”, “לומדים תוך כדי משחק”, “לומדים בכיף”, “לומדים ולא מרגישים שלומדים”.