מצולעים ג: 2/2 – שיעור חזרה

-
-
כל תלמיד יקבל שני ניירות אוריגאמי ממניפת הצבעים.
לפעילות זו הכינו את המודד וטוש אדום.
-
יש לפרוס את המניפה ולחלק לכל תלמיד שני ניירות.
-
-
שאלה לדיון: איזה סוג מצולע הוא הנייר שקיבלתם?
מה מיוחד במצולע זה? נמקו.
-
יש לבחון את הריבוע בעזרת המודד.
-
-
תשובה: הנייר הוא בצורת ריבוע – כל צלעותיו שוות וכל זוויותיו ישרות.
-
יש להציג את התשובה בשקופית הנוכחית רק לאחר שנערך דיון כיתתי.
-
-
הוראת קיפול: להצמיד קדקוד אל הקדקוד הנגדי בשני הדפים שקיבלתם.
-
-
שאלה לדיון: איזה סוג משולש התקבל לאחר הקיפול? נמקו.
-
-
תשובה: למשולש שהתקבל יש 2 צלעות שוות באורכן, לכן הוא נקרא משולש שווה- שוקיים.
למשולש יש זווית ישרה. לכן, הוא גם משולש ישר -זווית.
-
-
שאלה לדיון: הצמידו שני משולשים באופנים שונים ובחנו, אילו מצולעים קיבלתם? נמקו.
-
מומלץ להדגיש בפני התלמידים שעליהם להצמיד צלע של משולש אחד לצלע של המשולש השני במלואה.
-
-
תשובה: מהצמדת 2 משולשים קיבלנו: מקבילית, משולש גדול, וריבוע.
-
מומלץ להעמיק בסוגי המצולעים שהתקבלו ובתכונותיהם בהתאם לרמת התלמידים.
-
-
הוראת קיפול: במשולש שנוצר, לקפל קדקוד אל קדקוד ולפתוח בחזרה לריבוע.
-
-
שאלה לדיון: מנו את מספר המשולשים החופפים, שקיבלנו על הנייר בצורת ריבוע.
-
שתי צורות הן חופפות כאשר ניתן להניח צורה אחת על האחרת באופן שמכסה אותה בדיוק.
-
-
תשובה: בריבוע זיהינו:
4 משולשים גדולים חופפים ו- 4 משולשים קטנים חופפים.
-
שתי צורות הן חופפות כאשר ניתן להניח צורה אחת על האחרת, באופן שמכסה אותה בדיוק.
-
-
שאלה לדיון: אילו סוגי משולשים זיהיתם בתוך הריבוע?
-
-
תשובה: כל המשולשים הם משולשים שווי-שוקיים וישרי-זווית.
-
-
הוראת קיפול: לקפל 2 קדקודים נגדיים אל נקודת חיתוך האלכסונים.
-
-
שאלה לדיון: אילו מצולעים קיבלנו לאחר הקיפול?
-
-
תשובה: הנייר הוא בצורת משושה. ניתן לזהות בתוכו: 2 ריבועים, 2 טרפזים שווי-שוקיים, 2 מחומשים ו- 4 טרפזים ישרי-זווית.
-
באנימציה מודגשות הצורות: משובע ומקבילית. אפשר לשאול את התלמידים האם הם מצאו מצולעים שאינם מופיעים באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להצמיד צלע אל הצלע המקבילה.
-
-
שאלה לדיון: איזה סוג מצולע קיבלנו? באיזה אופן נבחן את המצולע המקופל? נמקו.
-
-
תשובה: הנייר המקופל הוא מרובע הנקרא טרפז שווה-שוקיים.
לטרפז זוג אחד בלבד של צלעות מקבילות.
-
-
משימה: לסמן באדום את קו הסימטריה ואת שוקי הטרפז.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את 2 שוקי הטרפז אל קו הסימטריה.
-
יש לשים דגש בשלב זה כי 2 שוקי הטרפז וקו הסימטריה מסומנים באדום.
תלמידים רבים אינם מקפלים את השוקיים, לכן יש לבקש מהם תחילה למצוא אותן ואת קו הסימטריה ורק לאחר מכן לתת את הוראת הקיפול.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקודים המסומנים.
-
אין חשיבות לגודל הקיפול. כל תלמיד רשאי לקפל לגודל הנכון בעיניו.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר לצד השני.
-
-
שאלה לדיון: אילו סוגי מצולעים התקבלו? נמקו.
-
-
תשובה: בנייר המקופל התקבלו משושה, ו- 2 מרובעים.
-
-
המלצה: ציירו לארנב פנים.
-
-
משימת סיכום: הוסיפו לנייר שהנחנו בצד (בצורת משולש) 2 קיפולים נוספים לבחירתכם, באופן חופשי.
-
מומלץ כי כל תלמיד יקפל באופן חופשי את הנייר בצורת משולש, ללא הוראה מסוימת, כך שכל ילד יקבל מצולעים שונים.
(השרטוט הינו רק להמחשה.)
-
-
הוראת קיפול: פתחו את המשולש שהוספתם לו שני קיפולים ובעזרת המודד, סמנו בעיפרון את הישרים שהתקבלו.
-
בשלב זה על התלמידים לשרטט את הקווים ולכתוב אילו מצולעים התקבלו במקומות המתאימים.
-
-
משימה: כיתבו על הנייר שסימנתם את סוגי המצולעים שהתקבלו במקומות המתאימים.
-
מומלץ לבקש מהתלמידים לכתוב את שמם ולאסוף את הניירות עם המצולעים המסומנים, כך תוכלו לעמוד על התובנות שנרכשו בשיעור.
- מטרת הפעילות
- התלמידים יקפלו ויזהו מצולעים לפי תכונות נתונות.
- התלמידים יבנו ויזהו משולשים לפי צלעות וזוויות (מיון כפול).
- התלמידים ישתמשו בקיפולי נייר כדי לבנות מצולעים ולחקור את תכונותיהם.
- שם הדגם
ארנבון על אצבע.
מספר סידורי: 3002
- יוצר/ת הדגם
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בשיעור זה יחקרו התלמידים את סוגי המצולעים המתהווים במהלך קיפול הדגם. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
הכרת המושגים: צלעות, קדקודים, צלעות מקבילות, זוויות.
- ציוני דרך לפי כיתות
כיתה ד – עמוד 33
- חומרים
2 דפי אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ מודד וטוש אדום.