מצולעים (היכרות גלובלית) פירוק והרכבה

-
-
כל תלמיד יקבל שני ניירות אוריגאמי ממניפת הצבעים.
לפעילות זו הכינו את המודד.
-
יש לפרוס את המניפה ולחלק לכל תלמיד שני ניירות.
-
-
שאלה לדיון: איזה סוג מצולע הוא הנייר שקיבלתם?
מה מיוחד במצולע הזה? נמקו.
-
מומלץ לבחון את הריבוע בעזרת המודד.
מומלץ לא להראות את השקף הבא, אלא לאחר דיון.
-
-
תשובה: הנייר הוא בצורת ריבוע – כל צלעותיו שוות וכל זוויותיו ישרות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד אל הקדקוד הנגדי בשני הניירות שקיבלתם.
-
במהלך הקיפולים מומלץ לא לגעת בעבודתו של הילד, לא לתקן או לסדר את הקיפולים.
-
-
שאלה לדיון: איזה סוג מצולע התקבל לאחר הקיפול? נמקו.
-
-
תשובה: קיבלנו משולש.
למשולש יש 3 קדקודים ו- 3 צלעות.
-
-
שאלה לדיון: הצמידו שני משולשים באופנים שונים ובחנו, אילו סוגי מצולעים קיבלתם? נמקו.
-
יש לציין בפני התלמידים כי עליהם להקפיד להצמיד צלע קצרה לצלע קצרה וצלע ארוכה לצלע ארוכה.
מומלץ לא להצמיד צלע קצרה לצלע ארוכה.
-
-
תשובה: מהצמדת 2 משולשים קיבלנו:
מצולע בעל 4 צלעות בשם מקבילית,
מצולע בעל 3 צלעות בשם משולש
ומצולע בעל 4 צלעות בשם ריבוע.
-
-
שאלה לדיון: אילו סוגי מצולעים יתקבלו מהצמדת 3 משולשים? נמקו.
-
יש לבקש מהתלמידים לעבוד בזוגות על מנת ליצור את המצולעים.
-
-
תשובה: מהצמדת שלושה משולשים יצרנו:
מרובע בעל 4 צלעות הנקרא טרפז שווה שוקיים,
מצולע בעל 4 צלעות הנקרא טרפז ישר זווית
ומחומש בעל 5 צלעות הנקרא מחומש.
-
-
שאלה לדיון: אילו סוגי מצולעים יתקבלו מהצמדת 4 משולשים? נמקו.
-
-
תשובה: מהצמדת ארבעה משולשים קיבלנו:
מרובע בעל 4 צלעות הנקרא טרפז שווה שוקיים,
מרובע בעל 4 צלעות הנקרא ריבוע,
מרובע בעל 4 צלעות הנקרא מלבן,
מרובע בעל 4 צלעות הנקרא מקבילית
ומצולע בעל 3 צלעות הנקרא משולש.
-
-
שאלה לדיון: במה שונים המצולעים הבאים? נמקו.
-
פעילות זו היא אחת מהשיעורים לפיתוח תובנה גאומטרית. על כן – שאלה זו והבאות אחריה יופיעו ללא תשובה באנימציה, בכדי לאפשר לתלמידים ליצור את המצולעים הללו בעצמם, תוך התייחסות לדומה ולשונה ביניהם.
-
-
שאלה לדיון: במה דומים המצולעים הבאים? נמקו.
-
חיפוש קשרים מתוך דרכים לפיתוח תובנות ולפתרון בעיות גאומטריות: לדוגמה, חפיפה ודמיון בתוך ובין צורות בכל הממדים תוך שאילתות כגון
“במה הצורות דומות?”
“באילו אופנים או תכונות הן דומות?”
“באילו אופנים הצורות שונות?”
“מה עליי לעשות לצורה אחת על מנת שתהיה דומה לצורה אחרת?”
-
-
שאלה לדיון: במה שונים המצולעים הבאים? נמקו.
-
-
הוראת קיפול: קפלו את אחד מהמשולשים ל- 2 קיפולים נוספים על פי בחירתכם באופן חופשי.
-
-
הוראת קיפול: פיתחו את הנייר וסמנו בעיפרון בעזרת המודד את הקווים שנוצרו.
-
מומלץ כי התלמידים ישרטטו את הקווים שנוצרו ויכתבו מהם המצולעים שהתקבלו, או לחילופין, יצבעו כל מצולע בצבע שונה.
שלב זה מסכם את הנלמד בשיעור.
-
-
שאלה לדיון: מהם המצולעים שהתקבלו?
כיתבו את שמות המצולעים על הנייר במקומות המתאימים.
-
מומלץ כי בשלב זה התלמידים יכתבו אילו מצולעים התקבלו, או יצבעו כל מצולע בצבע אחר.
-
-
השיעור הבא: מצולעים 2
-
לסיום השיעור ניתן ללחוץ על X.
נשמח לקבל משוב על השיעור
- מטרות הפעילות
התלמיד יקפל ויזהה מצולעים לפי תכונות נתונות.
התלמיד יבנה ויזהה משולשים לפי צלעות וזוויות (מיון כפול).
התלמיד ישתמש בקיפולי נייר כדי לבנות מצולעים ולחקור את תכונותיהם.
- שם הדגם
ללא דגם
- על השיעור
בפעילויות של פירוק והרכבה התלמידים יוצרים מצולעים שונים בעזרת קיפולי נייר. בהצמדת המשולשים התלמידים מקבלים מצולעים חדשים. עצם הבנייה של מצולעים חדשים מחזקת את הבנת התכונות של כל מצולע שהתלמידים משתמשים בו בהרכבה. דרך תשובות התלמידים לשאלות, ניתן להיווכח ביתרונות של פעילויות אלו להתפתחות החשיבה וההסקה הגאומטרית.
- ידע נדרש
הכרת המושגים: צלע, קדקוד
- ציוני דרך לפי כיתות