מצולעים משתקפים א

-
-
כל תלמיד בוחר נייר אוריגאמי ממניפת הדפים.
-
מומלץ לקפל בפעילויות אך ורק עם נייר אוריגאמי המאפשר גמישות בקיפול והתאמה מלאה לפעילויות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד נגדי ולפתוח כפי שמודגם באנימציה.
-
מומלץ לבקש מהתלמידים להצמיד קדקוד אל קדקוד, ולהדק על-ידי המושג ‘אצבע נוסעת על הקיפול’.
ההדגמה תתבצע אך ורק עם הנייר של המורה. מומלץ לא לגעת בנייר של התלמיד ולא לתקן או לסדר!
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד נגדי ולפתוח כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד למפגש קווי הסימטריה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: מנו את מספר הצלעות לפני הקיפול ולאחר הקיפול? מה גיליתם? הסבירו
-
-
תשובה: לפני הקיפול המצולע היה בן 4 צלעות ולכן הוא נקרא מרובע. לאחר הקיפול המצולע היה בן 5 צלעות ולכן הוא נקרא מחומש.
-
חשוב ללמד את התלמידים לקשר בין מספר הצלעות לשם המצולע
-
-
שאלה לדיון: מה מיוחד בקטע המסומן בירוק? הסבירו.
-
המורה מדגימה אך ורק עם הנייר שלה. אם יש צורך אפשר לחזור על ההדגמה מספר פעמים. בשום פנים ואופן לא לגעת בנייר המקופל של התלמיד.
-
-
תשובה: הקטע המסומן בירוק הוא קו השיקוף של המחומש.
-
הערה למורה: במידה שהתלמידים עוד לא למדו על סימטריה שיקופית אפשר להדגים על ידי מראה על הקו או המורה יקפל את הדגם שלו וידגים את הכיסוי המלא של שני החלקים.
-
-
שאלה לדיון: מנו את מספר הצלעות של הצורה כולה לפני הקיפול ואת הצורה המסומנת באדום, אחרי הקיפול. מה גיליתם? הסבירו
-
-
תשובה: לפני הקיפול מנינו חמש צלעות, לאחר הקיפול גם מנינו חמש צלעות לכן המצולע לפני ואחרי הקיפול נקרא מחומש.
-
-
שאלה לדיון: מאלו שני מצולעים מורכב המחומש? הסבירו.
-
הערה למורה: תלמידים יבדקו אורכי הצלעות והזוויות הישרות בעזרת המודד.
-
-
תשובה: המחומש מורכב ממשולש ישר זווית שווה שוקיים ומלבן.
-
במהלך הקיפול מומלץ לא לגעת בעבודתו של התלמיד, לא לתקן או לסדר את הקיפולים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד המסומן כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: מנו את מספר הצלעות של המצולע לפני הקיפול ולאחר הקיפול את המצולע המסומן באדום? מה גיליתם? הסבירו
-
-
תשובה: לפני הקיפול מנינו חמש צלעות, לאחר הקיפול גם מנינו חמש צלעות לכן המצולע לפני ואחרי הקיפול נקרא מחומש.
-
-
הוראת קיפול: פיתחו את שני המשולשים כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: מנו את מספר הצלעות המסומנות באדום לאחר שפתחתם את המשולשים. איזה מצולע התקבל? הסבירו
-
-
תשובה: המצולע המסומן באדום שהתקבל לאחר שפתחנו את המשולשים הוא משושה מכיוון שיש לו 6 צלעות.
-
המשושה הוא משושה קעור קו הסימטרי המשקף שני טרפזים ישרי זווית.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון:איזה סוג מצולע אתם מזהים בצורה כולה לפני הקיפול ואיזה מצולע יתקבל לאחר הקיפול(מסומן באדום) ?הסבירו
-
-
תשובה: המצולע לפני הקיפול הוא מחומש ולאחר הקיפול המצולע המסומן באדום הוא משובע( מצולע בן 7 צלעות).
-
מומלץ לשיים את המצולע לפי מספר הצלעות: מחומש 5 צלעות, משובע 7 צלעות.
-
-
הוראת קיפול: לסגור את המשולש כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: מנו את מספר הצלעות של הצורה לאחר הקיפול (מסומן באדום) מה גיליתם? הסבירו
-
-
תשובה: המצולע לאחר הקיפול הוא משובע (מצולע בן 7 צלעות).
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע אל הקו המסומן כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: מנו את מספר הצלעות של המצולע הלבן שהתקבל לאחר הקיפול? מה גיליתם
-
-
תשובה: לאחר הקיפול גילנו מצולע בן 8 צלעות המצולע נקרא מתומן.
-
-
הוראת קיפול: לסגור את המשולש כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: מנו את מספר הצלעות של המצולע הלבן (המסומן באדום)?מה גיליתם
-
-
תשובה: לאחר הקיפול גילנו מצולע בן 8 צלעות המצולע נקרא מתומן.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: מנו את מספר הצלעות של המצולע שהתקבל לפני הקיפול ולאחר הקיפול? מה גיליתם.
-
-
תשובה: לפני הקיפול גילנו מתומן, מצולע בן 8 צלעות. לאחר הקיפול גילינו מצולע בן 9 צלעות מתושע.
-
-
נעצב את הדג
-
-
נהפוך את הדג לצד השני
-
אפשר להמליץ לתלמידים לעבור עם טוש מסביב למצולע הלבן.
-
-
כאשר נסתכל על הנייר מול האור הדג ישתקף.
- מטרות הפעילות
- התלמידים יקפלו ויזהו מצולעים קעורים וקמורים לפי מספר רב של הצלעות.
- שם הדגם
מצולעים משתקפים א – דג
מספר סידורי: 3000
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד על פי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בשיעור זה התלמידים יקפלו ויחקרו מצולעים קעורים וקמורים עם מספר רב של צלעות בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה.
- ידע נדרש
הכרת המושגים: משובע, מתומן, משושה,מתושע קעור, קמור.
- ציוני דרך בתכנית הלימודים
כיתה ג – עמוד 32