פעילות בנושא: קו השיקוף – א (פעילות מקדימה)
-
-
כל ילד מניח את המודד על השולחן ובוחר ניייר אוריגאמי.
-
-
הוראת קיפול: כל ילד יניח את הנייר על השולחן, כשהצד הצבעוני פונה אליו ולקפל קיפול אחד בלבד בנייר שלו, על פי בחירתו.
-
יש לאפשר לילדים לקפל באופן חופשי על פי בחירתם.
-
-
שאלה לדיון: נפתח את הקיפול בחזרה לריבוע.
-
-
שאלה לדיון: האם שתי הצורות משני צידי הקו מכסות בקיפול זו את זו בדיוק?
-
-
משימה: סמנו בטוש ובעזרת המודד את קו הקיפול.
-
נבחן עם הילדים אילו מהקווים הם קווי סימטריה ואילו מהם אינם קווי הסימטריה.
כל ילד יקפל ויפתח ויבחן האם צד אחד מכסה את הצד השני בדיוק.
-
-
מהקיפול נוצרו שתי צורות.
משימה: צבעו רק צורה אחת ושוב קפלו ופתחו, ובדקו האם צורה אחת מכסה את הצורה השניה בדיוק?
-
נבחן עם הילדים האם צורה אחת כיסתה את הצורה השניה על ידי קיפול.
נחזור שוב על המושג קו הסימטריה.
-
-
משימה: בצד אחד של הלוח נדביק צורות בעלת סימטריה שיקופית.
ובצד השני צורות ללא סימטריה שיקופית.
שאלה לדיון: באיזה צד של הלוח תתלו את הנייר שלכם?
-
לצורה יש סימטריה שיקופית אם אפשר לקפל אותה לשניים כך שנקבל שני חלקים מתלכדים. קו הקיפול נקרא קו הסימטריה של הצורה.
-
-
שאלת סיכום: בחרו את אחד מהספרים בגן.
פיתחו את הספר וגלו היכן קו הסימטריה של דפי הספר?
מה היה קורה אילו לא היה קו סימטריה בספר?
האם היינו יכולים לסגור את הספר ללא קו סימטריה?
-
לפעילות זו יש המשך במפגש הבא.
הלוח שייתלה בגן ושאלת הסיכום תאפשר לילדים להמשיך לחשוב ולחקור את קווי הסימטריה.
-
-
שאלה לדיון: מדוע נחוץ קו הסימטריה לדעתכם?
האם תוכלו למצוא בסביבתם אובייקטים שלא היו פועלים היטב ללא קו הסימטריה?
למשל: טוסטר שלא נסגר בקו הסימטריה? דלת שלא תפתח בציר הסימטריה ועוד…
-
-
מומלץ לצפות בהדרכה של אקדמיה ברשת לגננות: הנחיה לגננות
- נושא הפעילות
סימטריה שיקופית
- תיאור הפעילות
בפעילות זו נכיר את שלבי הקיפול והחקר, כולל מתודות והמלצות לנושא הסימטריה השיקופית.