פעילות בנושא: קו השיקוף ב
-
-
הפעילות בגן מומלצת בקבוצות של 4-6 ילדים.
-
-
הגננת מדגימה אך ורק עם הנייר שלה. אם יש צורך אפשר לחזור על ההדגמה מספר פעמים. בשום פנים ואופן לא לגעת בנייר המקופל של הילד.
-
רכישת בטחון עצמי בקיפולים הוא תהליך שאין להתערב בו.
-
-
לפני שמתחילים לקפל: מפתח סימנים לפעילויות.
-
-
נחלק לכל ילד נייר אוריגאמי. נבקש מהילדים להוציא מהתיקייה את המודד.
-
מומלץ לקפל בפעילויות אך ורק עם נייר אוריגאמי, המאפשר גמישות בקיפול והתאמה מלאה לסוגי הפעילויות.
-
-
שאלה לדיון: נבקש מהילדים למנות את מספר הקדקודים והצלעות של הנייר.
-
נבקש מהילדים לבחור קדקוד אחד, להתחיל את הטיול על הצלע עם האצבע ולשנות כיוון בכל קדקוד. כך עד שיחזרו לקדקוד שממנו יצאו בהתחלה.
(בכל שינוי כיוון נוצר קדקוד והתנועה של האצבע תהיה על צלע חדשה).
-
-
תשובה: הילדים מונים ארבעה קדקודים וארבע צלעות – מרובע.
-
יש להשתמש במונחים הנכונים לגבי תיאור מרכיבי המצולעים (קדקוד, צלע)
הילדים למדו עד כה שלמרובעים ישנם 4 צלעות ו- 4 קדקודים.
-
-
שאלה לדיון: נבקש מהילדים לבחון בעזרת המודד את אורכי הצלעות ואת הזוויות הישרות של המרובע.
-
ריבוע – מרובע שכל צלעותיו שוות וכל זוויותיו ישרות.
-
-
משימה ודיון: נבקש מהילדים לקפל על פי בחירתם או קדקוד לקדקוד או צלע לצלע מקבילה, כך שהקו יהווה את קו הסימטריה של הריבוע. לאחר הקיפול נוצרות שתי צורות, האם בקיפול צורה אחת מכסה את הצורה השניה בדיוק?
-
שימו לב חלק מהילדים יקפלו מלבן וחלקם יקפלו משולש – שני הקיפולים יצרו קו סימטריה של הריבוע.
לצורה אחת יכולים להיות כמה קווי סימטריה.
-
-
נבחן עם הילדים האם הילדים קיפלו את קו הסימטריה של הריבוע? כיצד יתכן שלחלק מהילדים יש שני משולשים ולחלקם שני מלבנים – ובשני המצבים צורה אחת מכסה את הצורה השניה?
-
לצורה יש סימטריה שקופית אם אפשר לקפל אותה לשניים כך שנקבל שני חלקים מתלכדים. קו הקיפול נקרא קו הסימטריה של הצורה.
לצורה אחת יכולים להיות כמה קווי סימטריה.
-
-
שאלה לדיון: נבדוק כמה קווי סימטריה יש לריבוע. האם בכל פעם שמקפלים את הריבוע נראה שצורה אחת מכסה את הצורה השנייה בדיוק?
-
נאפשר לילדים לבחון את הנייר וליצור קווי סימטריה נוספים.
-
-
בדיקה: אם ישנם ילדים שגילו את ארבעת קווי הסימטרייה של הריבוע, נבקש מהם להראות את מה שהם גילו.
במקרה שאף אחד לא מצא את ארבעת קווי הסימטריה, נאמר לילדים שלריבוע יש ארבעה קווי סימטריה והם מוזמנים לגלות אותם.
-
לצורה יש סימטריה שיקופית אם אפשר לקפל אותה לשניים כך שנקבל שני חלקים מתלכדים. קו הקיפול נקרא קו הסימטריה של הצורה.
לריבוע יש 4 קווי סימטריה.
-
-
משימה: בעזרת המודד ציירו את קווי הסימטריה של הריבוע.
-
-
משימת סיכום: נחלק לילדים דפי נייר בגודל A4 ונבקש מהם למצוא קו סימטריה אחד של המלבן.
-
לצורה יש סימטריה שיקופית אם אפשר לקפל אותה לשניים כך שנקבל שני חלקים מתלכדים. קו הקיפול נקרא קו הסימטריה של הצורה.
למלבן יש 2 קווי סימטריה
על מנת שכל ילד ימצא את קווי הסימטריה, עליו לקפל צלע קצרה לצלע קצרה ולפתוח. לקפל צלע ארוכה לצלע ארוכה ולפתוח.
-
-
משימה: נבקש מהילדים לצייר את אותו הציור משני צדדי קווי הסימטריה ונתלה בגן.
-
-
משימה: נבקש מהילדים לצייר את אותו הציור משני צדדי קווי הסימטריה ונתלה בגן.
-
-
משימת השבוע: מיצאו את שני קווי הסימטריה של המלבן?
-
למבן שני קווי סימטריה
-
-
מומלץ לצפות בהדרכה של אקדמיה ברשת לגננות: הנחיה לגננות
- נושא
סימטריה שיקופית
- תיאור הפעילות
בפעילות זו נכיר את שלבי הקיפול והחקר לפעילות בנושא הסימטריה השקופית.