פעילות בנושא: דגם דמיוני – ריבוע ומלבן שונה ודומה
-
-
כל ילד בוחר שני ניירות אוריגאמי.
-
מומלץ לקפל בפעילויות אך ורק עם נייר אוריגאמי, המאפשר גמישות בקיפול והתאמה מלאה לסוגי הפעילויות.
-
-
הוראת קיפול: להניח על השולחן את אחד הניירות, כשהצד הלבן פונה אליכם. ולקפל צלע אל הצלע הנגדית, כך שיתקבל מלבן.
-
רצוי לבקש מהילדים להדק על ידי שימוש במושג ‘אצבע נוסעת על הקיפול’
ההדגמה תתבצע רק עם הנייר שלך. אין לגעת בנייר של הילד ואין לתקן או לסדר את עבודתו!
-
-
משימה בקבוצות: הניחו את המלבנים שלכם ביחד, כך שתתקבל צורה דמיונית.
-
יש לבקש מהילדים לתאר את הצורה שהתקבלה. למשל, אם הם אומרים סוס, נבקש שיתארו את מבנה הגוף של הסוס.
למרות שהילדים יוצרים
ביחד, רצוי שכל ילד יתאר את הצורה שבנו לפי הדמיון שלו.
-
-
שאלה לדיון: מה ניתן לגלות על הצלעות והקדקודים של המלבן?מומלץ לגלות בעזרת המודד
-
נבקש מהילדים לבחור קדקוד אחד ולהתחיל את הטיול על הצלע עם האצבע. לעצור בכל קדקוד, עד שיחזרו לקדקוד שממנו יצאו בהתחלה.
-
-
שאלה לדיון: מה ניתן לגלות על הצלעות והקדקודים של הריבוע?מומלץ לגלות בעזרת המודד
-
הילדים קיבלו שני דפים. בשלב זה נבקש מהם לבחון את הנייר הנוסף.
נבקש מהילדים לבחור קדקוד אחד ולהתחיל את הטיול על הצלע עם האצבע. לעצור בכל קדקוד, עד שיחזרו לקדקוד שממנו יצאו בהתחלה.
-
-
משימה:הניחו על השולחן את שני המרובעים (הריבוע והמלבן) ובחנו: במה המצולעים דומים? ובמה הם שונים?
-
נתייחס למספר הצלעות, למספר הקדקודים ולאורכי הצלעות. במידה והילדים בשלים לכך, נבקש שיבדקו בעזרת המודד את הזוויות.
-
-
תשובה: במה המרובעים דומים: גם למלבן וגם לריבוע 4 צלעות ו- 4 קדקודים. גם לריבוע וגם למלבן יש 4 זוויות ישרות.
במה המרובעים שונים: בריבוע כל הצלעות שוות אך במלבן כל שתי צלעות נגדיות שוות.
-
כדי למצוא את הדמיון בין המרובעים: כל ילד יספור את מספר הצלעות ומספר הקדקודים בשתי הצורות. הוא יבחן את הזוויות בשתי הצורות בעזרת המודד.
כדי למצוא את השוני בין המצולעים: כל ילד יבחן את אורכי הצלעות של שתי הצורות בעזרת המודד.
-
-
פירוק והרכבה: נתחלק לשתי קבוצות. כל קבוצה תיצור מלבן וריבוע עם הניירות בצורות מלבן והריבוע.
-
רצוי לאפשר לילדים למצוא את הדרך ליצור את הריבוע או המלבן הגדול על ידי התנסות ובדיקה ולא לסייע להם.
-
-
שאלה לדיון: באיזה אופן יצרתם את הריבוע ואת המלבן. כיצד התקבל ריבוע? כיצד התקבל מלבן?
-
בסוף הפעילות מומלץ לבקש מהילדים להניח את כל המלבנים הצבעונים בפינה בגן, כך שיוכלו לשחק בפירוק והרכבה בתום הפעילות.
-
-
הוראת קיפול: להניח את הריבוע כשהצד הצבעוני פונה אליכם. ולקפל צלע אל הצלע המקבילה (כך שיתקבל מלבן לבן).
-
במהלך הפעילות רצוי לא לגעת בעבודתו של הילד, לא לתקן או לסדר את הקיפולים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל אחת מהצלעות הארוכות אל הצלע המקבילה.
-
בכל שלבי הקיפול יש להדגים את הקיפול הנדרש. יש לציין את שלושת השלבים בפני הילדים: 1. להקשיב להוראה מבלי לגעת בנייר. 2. שלב ההבנה – להבין את ההוראה. 3. לבצע את הקיפול.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר לצד השני.
-
הגננת מדגימה אך ורק עם הנייר שלה, אם יש צורך אפשר לחזור על ההדגמה מספר פעמים. בשום פנים ואופן לא לגעת בנייר המקופל של הילד.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע קצרה אל הצלע המקבילה.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח בחזרה למלבן.
-
הגננת מדגימה אך ורק עם הנייר שלה, אם יש צורך אפשר לחזור על ההדגמה מספר פעמים. בשום פנים ואופן לא לגעת בנייר המקופל של הילד.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל צלע קצרה אל קו הסימטריה.
-
לאחר הקיפול ניתן לשאול את הילדים אילו מרובעים הם מזהים. לשים לב שהפעילות אינה ארוכה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל קדקוד המסומן בנקודה אדומה.
-
הגננת מדגימה אך ורק עם הנייר שלה, אם יש צורך אפשר לחזור על ההדגמה מספר פעמים. בשום פנים ואופן לא לגעת בנייר המקופל של הילד.
-
-
הוראת קיפול: יש לשים לב אילו קדקודים מקפלים.
-
יש לקפל את הקדקודים של הריבועים הדקים יותר.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את המשולש.
-
-
להראות לילדים את הכיס ולאפשר להם לעצב את הדגם.
-
אף על פי שיצירה זו מזכירה מעטפה מומלץ לא לדבר על מעטפה, אלא להראות את הכיס.
-
-
הצגת הדגם: נבקש מכל ילד לתאר את הדגם הסופי שהתקבל על פי דמיונו ובחירתו.
-
רצוי שהקישוט יעשה אך ורק עם טושים למיניהם (ולא עם מדבקות).
הגננת לא תעצב את הדגם שלה לפני שהילדים עיצבו.
-
-
הצגת הדגם: נבקש מכל ילד לתאר את הדגם הסופי שהתקבל על פי דמיונו ובחירתו.
-
בתמונה המצורפת הילדה החליטה לקשט ולהתייחס לצד האחורי של הדגם. זהו חלק מחופש היצירה.
-
-
הצגת הדגם: נבקש מכל ילד לתאר את הדגם הסופי שהתקבל על פי דמיונו ובחירתו.
-
גם בתמונה זו הילד החליט לקשט ולהתיחס לצד האחורי של הדגם.
-
-
מומלץ לצפות בהדרכה של אקדמיה ברשת לגננות הנחיה לגננות
הפעילות הבאה: סימטריה שיקופית א – (פעילות מקדימה)
- נושא הפעילות
ריבוע ומלבן – שונה ודומה
- תיאור הפעילות
בפעילות זו נציג את הפירוט של שלבי הקיפול והחקר בהקבלה בין הריבוע והמלבן.(שונה ודומה)