מרובעים: ריבוע ומלבן – שונה ודומה

-
-
כל תלמיד יבחר שני ניירות אוריגאמי ממניפת הצבעים. לפעילות זו הכינו את המודד.
-
מומלץ לקפל בפעילויות אך ורק עם נייר אוריגאמי, המאפשר גמישות בקיפול והתאמה מלאה לסוגי הפעילויות.
-
-
שאלות לדיון: איזה מצולע הנייר שלפניכם? מה מיוחד במצולע הזה?
-
-
תשובה: הנייר הוא מצולע בצורת ריבוע. מצולע בעל 4 צלעות, שכל צלעותיו שוות וכל זוויותיו ישרות – הוא ריבוע.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הנייר כך שאחת מהצלעות תתלכד עם הצלע הנגדית לה.
-
רצוי לבקש מהתלמידים להדק על-ידי שימוש במושג ‘אצבע נוסעת על הקיפול’. ההדגמה תתבצע רק עם הנייר של המורה, אין לגעת בנייר של התלמיד ואין לתקן ולסדר את עבודתו!
-
-
שאלה לדיון: איזה סוג מצולע אתם מזהים בנייר המקופל?
-
מלבן – מרובע שכל זוויותיו ישרות.
-
-
שאלה לדיון: הניחו על השולחן את שני הניירות (הריבוע והמלבן) על מנת לבחון: במה שני המרובעים דומים? ובמה הם שונים?
-
נתייחס למספר הצלעות, למספר הקדקודים ולאורכי הצלעות. במידה והילדים בשלים לכך, נבקש שיבדקו בעזרת המודד את הזוויות.
-
-
תשובה: שני המרובעים דומים: גם למלבן וגם לריבוע 4 צלעות ו- 4 קדקודים. גם לריבוע וגם למלבן יש 4 זוויות ישרות.
שני המרובעים שונים: בריבוע כל הצלעות שוות באורכן. במלבן כל שתי צלעות נגדיות שוות באורכן.
-
כדי למצוא את הדומה בין המרובעים: כל תלמיד יספור את מספר הצלעות ומספר הקדקודים בשתי הצורות. התלמיד יבחן את הזוויות בשתי הצורות בעזרת המודד.
כדי למצוא את השוני בין המצולעים: כל תלמיד יבחן את אורכי הצלעות של שתי הצורות בעזרת המודד.
-
-
משימה בקבוצות: נתחלק לשתי קבוצות, כל קבוצה תיצור מלבן וריבוע.
יצירת ריבוע גדול מהניירות המקופלים בצורת מלבן, ומלבן גדול מניירות בצורת ריבוע.
-
רצוי לאפשר לתלמידים למצוא את הדרך ליצירת הריבוע או המלבן הגדול, על-ידי התנסות ובדיקה וללא סיוע.
-
-
שאלה לדיון: באיזה אופן יצרתם את הריבוע ואת המלבן. כיצד התקבל ריבוע? כיצד התקבל מלבן?
-
-
הוראת קיפול: להניח את הריבוע כשהצד הצבעוני פונה אלינו. לקפל צלע אל הצלע המקבילה (כך שיתקבל מלבן לבן).
-
מומלץ לא לגעת בעבודתו של התלמיד, לא לתקן ולא לסדר את הקיפולים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הנייר כך שהצלע הארוכה תתלכד עם הצלע הנגדית לה.
-
בכל שלבי הקיפול יש להדגים את הקיפול הנדרש. יש לציין את שלושת השלבים בפני התלמידים: 1. להקשיב להוראה מבלי לגעת בנייר. 2. שלב ההבנה – להבין את ההוראה. 3. לבצע את הקיפול.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר לצד השני.
-
ההדגמה אך ורק עם הנייר של המורה, אם יש צורך אפשר לחזור על ההדגמה מספר פעמים. בשום פנים ואופן לא לגעת בנייר המקופל של התלמיד.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הנייר כך שהצלע הקצרה תתלכד עם הצלע הנגדית לה.
-
-
שאלה לדיון: אילו סוגי מרובעים ניתן לזהות בנייר המקופל? נמקו.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח בחזרה את הנייר המקופל כך שיתקבל מלבן לבן.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל צלע קצרה של הנייר המקופל אל קו הסימטריה של הצורה, לפי הסימון באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל קדקוד המסומן בנקודה אדומה.
-
-
הוראת קיפול: יש לשים לב אילו קדקודים של הנייר המקופל מקפלים.
-
יש לשים לב שהילדים קיפלו את הריבועים המסומנים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את המשולש המקופל לפי הסימון באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: אילו סוגי מרובעים ניתן לזהות בנייר המקופל? נמקו.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את המשולש כך שתתקבל מעטפה.
-
-
מעטפה יפנית!
- מטרות הפעילות
- התלמידים יחקרו מרובעים: ריבוע, ומלבן ויבחנו את השונה והדומה בין שני המרובעים.
- התלמידים יחקרו את הקשר בין אורכי הצלעות וסוגי המרובעים .
- שם הדגם
מעטפה
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
במהלך קיפול הדגם התלמידים יחקרו את השונה והדומה בין הריבוע והמלבן על-ידי פירוק והרכבה.
ריבוע ומלבן- התלמידים מכירים, בשלב זה , את הריבוע והמלבן. בכיתה ד’ ילמדו את ההגדרות של ריבוע ומלבן ויחקרו את תכונותיהם.
- ידע נדרש
הכרת המושגים: צלעות, קדקודים, מצולעים, זווית ישרה.
- ציוני דרך
כיתה ד – עמוד 35 | מילון מונחים בגיאומטריה