חקר משולשים וזוויות במצולעים

-
-
כל ילד בוחר שני ניירות אוריגאמי. נייר אחד גדול ונייר נוסף קטן. לשיעור זה הכינו את המודד.
-
מומלץ לקפל בפעילויות אך ורק עם נייר אוריגאמי המאפשר גמישות בקיפול והתאמה מלאה לפעילויות.
-
-
הוראת קיפול: בנייר הקטן, להצמיד קדקוד אל הקדקוד הנגדי ולפתוח בחזרה לריבוע כפי שמודגם באנימציה.
-
מומלץ לבקש מהתלמידים להצמיד קדקוד אל קדקוד, ולהדק על-ידי המושג ‘אצבע נוסעת על הקיפול’.
ההדגמה תתבצע אך ורק עם הנייר של המורה. מומלץ לא לגעת בנייר של התלמיד ולא לתקן או לסדר!
-
-
הוראת קיפול: להצמיד קדקוד אל הקדקוד הנגדי כך שיתקבל משולש.
-
-
שאלה לדיון: איזה סוג משולש התקבל לאחר הקיפול בשני הניירות? נמקו
-
-
תשובה: למשולש שהתקבל שתי צלעות שוות באורכן, לכן הוא נקרא משולש שווה -שוקיים. למשולש יש זווית ישרה לכן, הוא נקרא גם משולש ישר- זווית.
-
שתי הזוויות האחרות הן חדות אבל הוא לא נקרא משולש חד זוויות מאחר שלא כל הזוויות של המשולש קטנות מזווית ישרה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הזווית החדה של המשולש לזווית הישרה כפי שמודגם באנימציה.
-
במהלך הקיפול מומלץ לא לגעת בעבודתו של התלמיד, לא לתקן או לסדר את הקיפולים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הזווית החדה הנוספת של המשולש לזווית הישרה כפי שמודגם באנימציה.
-
בכל שלבי הקיפולים יש להדגים את הקיפול הנדרש. יש לציין את שלושת השלבים בפני הילדים: 1. להקשיב להוראה מבלי לגעת בנייר. 2. שלב ההבנה שבו אנו מבינים את ההוראה. 3. ביצוע הקיפול.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הזווית הישרה של הריבוע לקו הסימטריה כפי שמודגם באנימציה.
-
המורה מדגימה אך ורק עם הנייר שלה. אם יש צורך אפשר לחזור על ההדגמה מספר פעמים. בשום פנים ואופן לא לגעת בנייר המקופל של התלמיד.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הזווית הישרה של הריבוע כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל המשולש כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל המשולש כפי שמודגם באנימציה.
-
המורה מדגימה אך ורק עם הנייר שלה. אם יש צורך אפשר לחזור על ההדגמה מספר פעמים. בשום פנים ואופן לא לגעת בנייר המקופל של התלמיד.
-
-
משימה: סמנו את הזוויות הישרות, האם תוכלו לזהות זוויות ישרות נוספות? סמנו אותן כפי שמודגם.
-
מומלץ לבקש מהתלמידים לסמן זוויות ישרות נוספות שאינן מופיעות באנימציה.
-
-
משימה: סימנו את הזוויות החדות, הקטנות מזווית ישרה האם תוכלו לזהות זוויות חדות נוספות? סמנו אותן כפי שמודגם.
-
מומלץ לבקש מהתלמידים לסמן זוויות חדות נוספות שאינן מופיעות באנימציה.
-
-
משימה: סימנו את הזוויות הקהות, הגדולות מזווית ישרה האם תוכלו לזהות זוויות קהות נוספות? סמנו אותן כפי שמודגם.
-
מומלץ לבקש מהתלמידים לסמן זוויות קהות נוספות שאינן מופיעות באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: איזו מבין הזוויות המסומנות ב-א,ב,ג,ד היא הזווית הקטנה ביותר?הסבירו
-
מומלץ להדגיש מהי זווית חדה.
-
-
תשובה: הזווית הקטנה ביותר מבין הזוויות המסומנות היא הזווית המסומנת ב- ב מכיון שמידת הסיבוב של הזווית קטנה מזווית ישרה.
-
אפשר להדגים עם העכבר והעיגול.
-
-
שאלה לדיון: איזה מבין הזוויות המסומנות היא הגדלה ביותר?הסבירו
-
-
תשובה: הזווית הגדולה ביותר מבין הזוויות מסומנת ב- ג מכיון שמידת הסיבוב של הזווית היא גדולה מזווית ישרה.
-
-
תשובה: מידת הסיבוב של זווית ישרה היא 90°.
-
מומלץ להדגיש בפני התלמידים שנבחן זוויות ביחס לזוית ישרה.
-
-
הוראת קיפול: נחזיק את הפרח בזווית הישרה המסומנת ונכניס אצבע לתוך הפרח כך שהוא יפתח.
-
-
כך נראה הפרח.
-
-
הוראת קיפול: נגזור את הקדקוד המסומן.
-
-
הוראת קיפול: נקפל את הגבעול מהנייר הגדול. לקפל קדקוד לקדקוד ולפתוח בחזרה לריבוע.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע של הריבוע לקו הסימטריה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע של הריבוע כפי שמודגם באנימציה, כך שתתקבל מקבילית.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע המסומנת כפי שמודגם באנימציה.
-
זהו שלב שבו במידה והריכוז של התלמידים מאפשר זאת ניתן לבקש מהתלמידים לבחון את הזוויות של המקבילית.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע המסומנת כפי שמודגם באנימציה כך שיתקבל מעוין.
-
-
הוראת קיפול: לקפל זווית חדה לזווית חדה כך שיתקבל משולש שווה שוקיים חד זוויות.
-
זהו שלב שבו במידה והריכוז של התלמידים מאפשר זאת ניתן לבקש מהתלמידים לבחון את הזוויות החדות והקהות עם המודד.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע כך שיתקבל משולש ישר זווית.
-
זהו שלב שבו במידה והריכוז של התלמידים מאפשר זאת ניתן לבקש מהתלמידים לבחון את הזוויות החדות עם המודד.
-
-
הוראת קיפול: נחזיק את שתי הזוויות החדות ונפתח אותן כפי שמודגם באנימציה.
-
זהו שלב שבו במידה והריכוז של התלמידים מאפשר זאת ניתן לבקש מהתלמידים לבחון את הזווית הישרה והזוויות החדות עם המודד.
-
-
הוראת קיפול: נגזור את הקדקוד של הפרח כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: נכניס את הפרח לקדקוד.
- מטרות הפעילות
- התלמידים יקפלו ויזהו מצולעים לפי תכונות נתונות.
- התלמידים יבנו ויזהו משולשים לפי צלעות וזוויות (מיון כפול).
- התלמידים ישתמשו בקיפולי נייר כדי לבנות מצולעים ולחקור את תכונותיהם.
- שם הדגם
גבעול ופרח.
מספר סידורי: 3007
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד על פי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בשיעור זה יחקרו התלמידים את סוגי המצולעים המתהווים במהלך קיפול הדגם. ויבחנו את סוגי המשולשים שיתקבלו. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה.
- ידע נדרש
הכרת המושגים: דלתון, מעוין, ריבוע, סוגי משולשים.
(במקרים שתלמיד אינו מקפל מדויק והמצולע השתנה בעקבות הקיפול, נשתמש בזה כיתרון ונבדוק את ההבדלים בין המצולעים של התלמידים).
- ציוני דרך בתכנית הלימודים
כיתה ג – עמוד 32
- חומרים
2 דפי אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ , מודד, ונייר נוסף בגודל 10/10
דפי משימות:
משולשים חופפים