טרנספורמציות -סימטריה במשולשים 3/3

-
-
כל תלמיד בוחר נייר אוריגאמי ממניפת הדפים.
-
מומלץ לקפל בפעילויות אך ורק עם נייר אוריגאמי המאפשר גמישות בקיפול והתאמה מלאה לפעילויות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה ולפתוח בחזרה.
-
-
הוראת קיפול : לקפל את הקדקוד עם הנקודה האדומה אל הנקודה האדומה בקו הסימטריה.
-
חשוב לשים לב שהקדקוד מדויק לאחר שקיפלו.
-
-
הוראת קיפול : לקפל את הקדקוד המסומן אל הנקודה האדומה. כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל זוג של צלעות המסומנות בכחול כפי שמודגם באנימציה. לאחר הקיפול תתקבל צורת מעוין.
-
במהלך הקיפול מומלץ לא לגעת בעבודתו של התלמיד, לא לתקן או לסדר את הקיפולים.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר בצורת מעוין.
-
בכל שלבי הקיפולים יש להדגים את הקיפול הנדרש. יש לציין את שלושת השלבים בפני הילדים: 1. להקשיב להוראה מבלי לגעת בנייר. 2. שלב ההבנה שבו אנו מבינים את ההוראה. 3. ביצוע הקיפול.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד כפי שמודגם באנימציה.
-
המורה מדגימה אך ורק עם הנייר שלה. אם יש צורך אפשר לחזור על ההדגמה מספר פעמים. בשום פנים ואופן לא לגעת בנייר המקופל של התלמיד.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד המסומן ב-C לקדקוד המסומן ב-A ולפתוח.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד המסומן ב-B לקדקוד המסומן ב-C ולפתוח.
-
אפשר להדגים עם העכבר והעיגול.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד המסומן ב-B לקדקוד המסומן ב-A ולפתוח.
-
-
שאלה לדיון: במשולש שווה צלעות מצאנו שלושה קווי קיפול. מה מיוחד בשלושת הקווים האלו.
-
-
תשובה: שלושת הקווים הם קווי הסימטריה של משולש שווה הצלעות. נקודת המפגש נקראת מרכז הסימטריה.
-
-
משימה בזוגות: הצמידו שני משולשים כאשר שני מרכזי הסימטריה של המשולשים מוצמדים וסובבו משולש אחד כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: מה גיליתם לאחר שהצמדתם שני משולשים וסובבתם אותם.
-
-
תשובה: מצאנו שמרכז הסימטריה של קווי הסימטריה השיקופית הוא גם מרכז הסימטריה הסיבובית.
-
-
הוראת קיפול: מיצאו במשולש שלכם את שני הקדקודים והצמידו את שתי הצלעות של אחד מהקדקודים. (הצמידו את שתי הצלעות המסומנות בצהוב).
-
-
הוראת קיפול: מיצאו במשולש שלכם את שני הקדקודים והצמידו את שתי הצלעות של אחד מהקדקודים. (הצמידו את שתי הצלעות המסומנות בצהוב). כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: בחנו את הגמישות של המשולשים שלכם כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: הקיפול הבא יהיה במשולש שאפשר להזיז.
-
-
הוראת קיפול: להכניס אצבע היכן שמסומן החץ בין שתי הצלעות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה.
-
המורה מדגימה אך ורק עם הנייר שלה. אם יש צורך אפשר לחזור על ההדגמה מספר פעמים. בשום פנים ואופן לא לגעת בנייר המקופל של התלמיד.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את המקור של הציפור כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לתלמידים שהקיפול הקודם היה קצת מורכב מצורפת דוגמא לקיפול מקור.
-
-
הציפור מוכנה!
- מטרות הפעילות
- התלמידים יחקרו ויזהו את קווי הסימטריה השיקופית במשולש שווה צלעות.
- התלמידים יחקרו את מרכז הסימטריה הסיבובית במשולש שווה צלעות.
- שם הדגם
ציפור מנפנפת
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד על פי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בשיעור זה התלמידים יחקרו משולש שווה צלעות ותכונת הסימטריה השיקופית של משולש זה. התלמידים יגלו שיש שלושה קווי סימטריה שיקופית במשולש שווה צלעות הנפגשים בנקודה המרכזית של הסימטריה הסיבובית במשולש שווה צלעות.
- שימו לב ישנם קיפולים בשיעור זה הדורשים מיומנות קיפול ולכן מומלץ ללמד את השיעור לאחר שהתלמידים קיפלו והתנסו בשיעורי אוריגאמטריה נוספים.
- ידע נדרש
הכרת המושגים: קו סימטריה שיקופית, משולש שווה צלעות.
- ציוני דרך בתכנית הלימודים
כיתה ד – עמוד 41