הכנה למורה: כלים ומתודות לפני שמתחילים ללמד

- פירוט מבנה השיעור
-
הפעילות המתוקשבת מציגה בכל שלב:שאלה לדיון: המבקשת מהתלמידים למצוא את התשובה בעזרת הנייר המקופל.תשובה: אותה מומלץ להציג לאחר שהתלמידים ענו על השאלה ונערך דיון בכיתה.משימה: עבודה בזוגות או בקבוצות.הוראת הקיפול: מוצגת באנימציה המסייעת ללמד באמצעות קיפולי-נייר מבלי להיות מומחה באוריגאמי.
- פירוט המתודות למורה
- מתודות מומלצות להוראת תכנית אוריגאמטריה1. בכל שיעור מוצגות המטרות של השיעור וקישור לציוני דרך בתכנית הלימודים במתמטיקה של משרד החינוך.2. במהלך הפעילות מומלץ להחליף את השימוש במילה ‘הצלחת’? במילה ‘מצאת’? או ‘גילית’? הסיבה לכך היא שהמילה ‘הצלחתי’ טומנת בחובה ציפיות ואכזבות התלויה ביכולתו של התלמיד ‘גיליתי’ או מצאתי מאפשר לתלמיד תהייה וחקר מבלי לחשוש מחוסר הצלחה או אכזבה.3. לאחר שהתלמידים קיפלו מומלץ לעבור בין התלמידים ולוודא שהם קיפלו על פי ההוראה, חשוב לעבור בין התלמידים עם הנייר שלכם ביד כך שבכאשר תצטרכו לסייע לתלמידים תוכלו להדגים עם הנייר שלכם, מבלי לגעת בנייר של חברכם.4. כאשר מלמדים תלמידים עם בעיית קשב וריכוז או קשיים נוספים, מומלץ לעבוד באופן אישי עם הילד ורק לאחר שהילד רכש ביטחון ביכולתו אפשר לצרף לקבוצה.5. תלמיד המסרב לקפל – ייתכן שתלמיד יסרב לקפל בשל ניסיון העבר שלו והחששות מכישלון, מומלץ לומר לו ‘הנייר מונח על השולחן אבל אתה לא חייב לקפל”. במרבית המקרים התלמיד יקפל ולאחר חוויה חיובית התלמיד ישתף פעולה ואף יצפה לשיעור מומלץ לשתף אותו גם בדיון על הגיאומטריה.6. חלוקת הנייר : מומלץ ליצור את מניפת הדפים, ולתת לילדים לבחור את הצבע על פי בחירתם.במידה ואין מספיק זמן נהפוך את המניפה לצד הלבן ונבקש מהתלמידים לבחור נייר בדומה להגרלה, מה שיוצא זה בסדר.7. מילים לחיזוק התלמידים שמומלץ לדעת: איצ´י באן – אתה אלוף ביפנית.
סוגוי– מדהים נהדר ביפנית.מומטאז´– מצוין בערבית.8. משפטים שמומלץ לוותר עליהם ´לא ככה, לא נכון, תדייק , לא טוב´ … משפטים שנאמר במקום: ´ יפה מאוד, תפתח את המשולש ותקפלו´….9. אסור בתכלית האיסור לגעת בעבודה של התלמיד לא נתקן ! ולא נשפר!הדגמה תהיה רק עם הנייר של המורה!תיקון ושיפור יוצר חוסר בטחון ותחושה שהתלמיד אינו מספיק טוב, עלינו להראות לתלמיד שהוא יכול לבד ושהעבודה שלו טובה. גישה זו יוצרת מוטיבציה בקרב הילד.להצלחה יש טעם של עוד… חשוב להיפרד לנצח מהנטייה מהרפלקס לגעת או לתקן!חשוב להיפרד לנצח מהנטייה מהרפלקס לגעת או לתקן!
נדגים אך ורק כמו בתמונה המסומנת כ- ג´10. דיוק: ככול שנקפיד ונלחץ את התלמיד לדייק כך נפגע ביכולתו למצות את היכולת שלו לדייק.כשתלמיד שואל: ‘המורה זה מדויק’? מומלץ לשאול אותו ‘מה הוא חושב’? ולהציע לו לדייק אם מרגיש שצריך לדייק.11. שפת ההוראות: חשוב להשתמש במונחים בגיאומטריה כשפת הוראות.בתהליך הקיפול ננחה בשפה המתארת את המצולעים דבר המסייע רבות בלימוד ובהכרת מושגים בסיסיים בגיאומטריה.נתאר: “צלע במקום קו (במידה ומדברים על הצלע) ´קדקוד´ במקום פינה, דלתון במקום עפיפון, גם אם הילדים אינם מבינים מהו דלתון, חשוב לקרוא לו בשמו.12. פירוק והרכבה: פירוק והרכבה של מצולעים מסייע לתלמידים לפתח תפיסה מרחבית וכיוונית ולזהות את המצולעים גם בטרנספורמציה.13. תוצאה מידית: תהליך דינמי של למידה והתנסות אישית חיובית.
- שם הדגם:
הכנה לשעורים מספר סידורי 111
- כיתה א|
- כיתה ב|
- כיתה ג|
- כיתה ד|
- כיתה ה|
- כיתה ו|
- מתי"א - חינוך מיוחד|
- השתלמויות בפסגות 2021|
- מכללת אורנים|
- כיתה א אוריגאמטריה|
- כיתה ב- אוריגאמטריה - אורנים|
- כיתה ג - אוריגאמטריה|
- כיתה ד - אוריגאמטריה|
- כיתה ה - אוריגמטריה|
- כיתה ו - אוריגאמטריה|
- פסגה באר שבע|
- פסגה נתניה|
- מרכז פסגה עכו- מעלות 'נתיב מאיר'|
- מרכז פסגה צפת|
- פסג"ה דימונה|
- פסגה קרית גת|
- פסגה נתיבות|
- פסגה אשדוד|
- פסגה באר שבע \ קרית גת \ כיתות א-ב|
- פסגה באר שבע ג-ד|
- פסגה ירושלים \ נתיבות ה-ו|
- פסגה ראשון לציון|
- פסגה מתיא חפר - שלמי|
- פסגה אשקלון ג-ו|
- פסגה הרצליה|
- פסגה רחובות|
- פסגה אריאל - הקניית מושג הזווית|
- פסגה אריאל - מרובעים|
- השתלמות מורים למתמטיקה|
- השתלמות מתי''א|
- פסגה קרית שמונה א-ב|
- מרכז פסגה קרית שמונה ג-ו|
- כיתה ב - אוריגאמטריה|
- העשרה - כיתה ה-ו|
מרים בן שמחון
דצמבר 29, 2019כיתה ד (בנות)
מרובעים.
האם נושא זה נלמד לפני לא
.מושגים שנלמדו: קודקוד, צלע, מרובע, ריבוע, מעוין, זויות שונות.
שיח מתמטי: כן. התפתח דיון סוער לגבי הריבוע והמעוין. הדגמנו על תלמידה. שאלנו מה שמה ובדקנו האם השם שלה משתנה כאשר היא עומדת, יושבת, קופצת, עומדת על הראש וכו. בתחילת הדיון היו תלמידות שחשבו שריבוע זה רק כאשר הוא מצויר כ”רגיל” ולא כאשר הוא מסובב.
האם הפעילות חידשה ידע: ראיתי שהן לא שולטות במושגים בסיסיים מאוד. קודקוד, צלע וכו. כאשר הריבוע עמד על קודקודו הן אמרו שהקו שלו לא ישר.
היה שיח מתמטי. מכיון שבכל שלב התלמידים יכולים להתחבר לרמה האישית שלהם, גם התלמידות החלשות יותר וגם התלמידות החזקות, נהנו להשתתף.
האם סייעת לבנות: הבנות התקשו לעבוד מבלי לקבל משוב מידי. לקח להן זמן להבין שאין צורך להרים את הקיפולים שלהן, שאני לא אקפל במקומן ושאני לא מאשרת לעזור לחברה.
כן,ראי סעיף 5
החלק המשמעותי : הקלות שבה הצלחתי להוביל את הבנות לדיון משמעותי.
זמן. הדיון התארך ונוצר לי לחץ בזמן. בפעם הבאה אעביר שיעור כזה כשאר יש לי 2 שיעורים רצופים וכך לא אצטרך לקצר בגלל חוסר זמן.
. כן. זה המחיש מאוד טוב מה צריך לעשות. השאלות עזרו לי להוביל את הדיון.