פעילות בנושא: דגם דמיוני מצולעים – א
-
-
כל ילד בוחר שני ניירות אוריגאמי.
-
מומלץ לקפל בפעילויות אך ורק עם נייר אוריגאמי, המאפשר גמישות בקיפול והתאמה מלאה לסוגי הפעילויות.
-
-
הוראת קיפול: להצמיד בשני הניירות קדקוד אל הקדקוד הנגדי.
-
מומלץ לבקש מהילדים להניח קדקוד על קדקוד ולהדק על ידי המושג ‘אצבע נוסעת על הקיפול’.
ההדגמה תתבצע אך ורק עם הנייר שלך. אסור לגעת בנייר של הילד ולא לתקן או לסדר!
-
-
משימה בזוגות: הניחו את המשולשים במשותף, כך שתתקבל צורה דמיונית (מצורפת דוגמא אחת אפשרית מיני רבות).
-
למרות שהילדים יוצרים ביחד מומלץ שכל ילד יתאר את הצורה שיצר לפי הדמיון שלו.
-
-
שאלה לדיון: תארו את הצורה הדמיונית שהתקבלה
-
למרות שהילדים יוצרים ביחד מומלץ שכל ילד יתאר את הצורה שיצר לפי הדמיון שלו.
-
-
שאלה לדיון: מהו סוג המצולע?
-
נבקש מהילדים לבחור קדקוד אחד, להתחיל טיול עם האצבע על הצלע ולשנות כיוון בכל קדקוד, עד שיחזרו לקדקוד שממנו התחילו.
-
-
תשובה: קיבלנו משולש.
למשולש שלושה קדקודים ושלוש צלעות.
-
מכאן והלאה יש להשתמש במונחים הנכונים לגבי תיאור מרכיבי המשולש (קדקוד, צלע, משולש).
-
-
תשובה: קיבלנו משולש.
למשולש שלושה קדקודים ושלוש צלעות.
-
-
פירוק והרכבה: הצמידו את שני המשולשים יחד, כך שהצלע של המשולש תהיה צמודה במלואה לצלע של משולש אחר ותתקבל צורה חדשה.
-
בפירוק והרכבה: הילדים יניחו את המשולשים יחד כך שהצלע של המשולש תהיה צמודה במלואה לצלע של משולש אחר. מומלץ להדגים בפני הילדים למה הכוונה בהצמדת הצלעות.
-
-
שאלה לדיון: האם תוכלו למנות את הצלעות והקדקודים של המצולעים שיצרתם?
-
מכאן והלאה יש להשתמש במונחים הנכונים לגבי תיאור מרכיבי המצולע (קדקוד וצלע).
-
-
תשובה: מצאנו מצולע בן 3 צלעות ו- 3 קדקודים – משולש.
מצולע בן 4 צלעות ו- 4 קדקודים (מרובע). המצולע בן 4 צלעות ו- 4 קדקודים – מרובע (מקבילית). -
ניתן לשאול את הילדים, על איזו ספרה מרמז המונח משולש? על איזו ספרה מרמז המונח מרובע?
-
-
הוראת קיפול: לקפל באחד מהניירות קדקוד אל קדקוד ולפתוח בחזרה.
-
בכל שלבי הקיפולים יש להדגים את הקיפול הנדרש. יש לציין את שלושת השלבים בפני הילדים: 1. להקשיב להוראה מבלי לגעת בנייר. 2. שלב ההבנה שבו אנו מבינים את ההוראה. 3. ביצוע הקיפול.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שני הקדקודים אל קו הסימטריה.
-
הילד עדיין לא מכיר את המונח קו הסימטריה, לכן יש להראות באצבע לאיזה קו מתייחסים.
מומלץ לא לגעת בעבודתו של הילד, לא לתקן או לסדר את הקיפולים.
-
-
שאלה לדיון: האם תוכלו למנות את מספר הקדקודים והצלעות של הצורה כולה.
-
יש להשתמש במונחים הנכונים לגבי תיאור מרכיבי המצולע (קדקוד וצלע).
-
-
תשובה: מנינו חמישה קדקודים וחמש צלעות.
לצורה בעלת 5 קדקודים ו-5 צלעות נקרא מחומש.
-
יש להשתמש במונחים הנכונים לגבי תיאור מרכיבי המצולע (קדקוד וצלע) .
נבקש מהילדים לבחור קדקוד אחד, להתחיל טיול עם האצבע על הצלע ולשנות כיוון בכל קדקוד, עד שיחזרו לקדקוד שממנו התחילו.
-
-
שאלה לדיון: האם אפשר לזהות בנייר המקופל צורות בעלות 3 קדקודים ו- 3 צלעות?
-
יש להשתמש במונחים הנכונים לגבי תיאור מרכיבי המצולע (קדקוד וצלע).
יש לקשר בין 3 צלעות למילה משולש.
-
-
תשובה: מנינו שלושה קדקודים ושלוש צלעות.
משולש הוא צורה בעלת 3 צלעות ו- 3 קדקודים.
-
האנימציה מראה רק אחד, אך בצורה יש 4 משולשים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקודים לפי הסימון.
-
-
הוראת קיפול: לקפל משולש אחד לאחור.
-
-
שאלה לדיון: אילו מצולעים ניתן לזהות בנייר המקופל?
-
-
תשובה 1: מצאנו מרובע – מצולע בן 4 צלעות (מלבן).
-
-
תשובה 2: מצאנו משולש, מצולע בן 3 צלעות (משולש).
-
-
הוראת קיפול: לקפל שני קדקודים לפי הסימון באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר לצד השני.
-
-
שאלה לדיון: האם אפשר לזהות בנייר המקופל מצולע חדש שלא ראינו עד כה?
-
המצולע החדש הוא משושה.
נבקש מהילדים לבחור קדקוד אחד, להתחיל טיול עם האצבע על הצלעות של המצולע ולשנות כיוון בכל קדקוד, עד שיחזרו לקדקוד שממנו התחילו.
-
-
תשובה: מצאנו משושה -מצולע בן 6 צלעות.
-
-
הוראת קיפול: להכניס את האצבעות אל הכיס שנוצר.
-
-
הוראת קיפול: לקפל לפי המסומן באנימציה.
-
רצוי לאפשר לילדים לקבוע מהי התוצאה הסופית לפי דמיונם.
-
-
הצגת הדגם: כל ילד יצייר ויתאר את הדגם הסופי שהתקבל.
-
חשוב שהילדים יתארו מילולית את מה שהם עיצבו.
-
-
מומלץ לצפות בהדרכה של אקדמיה ברשת לגננות הנחיה לגננות
- נושא הפעילות
מצולעים
- תיאור הפעילות
בפעילות זו נציג את הפירוט של שלבי הקיפול והחקר