הכנה לפעילות בנושא: דגם דמיוני – מצולעים א – השתלמות גננות

-
-
הפעילות בגן מומלצת בקבוצות של 4-6 ילדים.
-
-
אין להתייחס לרמת הדיוק של הקיפול.
-
ככל שהילד יקפל יותר, כך הוא ישפר את רמת הדיוק של הקיפול.(מצורפת דוגמא כיצד עשוי הילד לקפל משולש בשיעור הראשון, וכיצד בשיעור השמיני).
-
-
לפני שמתחילים לקפל: מפתח סימנים לפעילויות.
-
-
לחלק לכל ילד שני ניירות אוריגאמי.
-
מומלץ לקפל בפעילויות אך ורק עם נייר אוריגאמי, המאפשר גמישות בקיפול והתאמה מלאה לסוגי הפעילויות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל בשני הניירות קדקוד אל הקדקוד הנגדי.
-
מומלץ לבקש מהילדים להניח קדקוד על קדקוד ולהדק על ידי המושג ‘אצבע נוסעת על הקיפול’.
ההדגמה תתבצע אך ורק עם הנייר שלך. אסור לגעת בנייר של הילד ולא לתקן או לסדר!
-
-
הגננת מדגימה אך ורק עם הנייר שלה. אם יש צורך אפשר לחזור על ההדגמה מספר פעמים. בשום פנים ואופן לא לגעת בנייר המקופל של הילד.
-
רכישת בטחון עצמי בקיפולים הוא תהליך שאין להתערב בו.
-
-
משימה בקבוצות: הילדים יצמידו את המשולשים במשותף, כך שתתקבל צורה דמיונית (מצורפת דוגמא אחת אפשרית מיני רבות).
-
-
עודדו את הילדים לתאר מילולית את הצורה הדמיונית שהם יצרו.
-
מומלץ לבקש מהילדים לתאר את הצורה שהתקבלה. למשל אם הם אומרים “הרים”, נשאל היכן קצה ההר? מאיפה אפשר לטפס? וכו’.
-
-
למרות שהילדים יוצרים ביחד מומלץ שכל ילד יתאר את הצורה שיצרו לפי הדמיון שלו.
-
חשוב שילדים יתארו את הצורה על פי דמיונם ולא יאמרו מה שילד אחר אמר קודם.
-
-
שאלה לדיון: נבקש מהילדים לבחון: מהו סוג המצולע?
-
נבקש מהילדים לבחור קדקוד אחד, להתחיל טיול עם האצבע על הצלע ולשנות כיוון בכל קדקוד, עד שיחזרו לקדקוד שממנו התחילו.
-
-
תשובה: הילדים מונים שלושה קדקודים ושלוש צלעות ונותנים את השם לצורה – משולש.
-
מכאן והלאה יש להשתמש במונחים הנכונים לגבי תיאור מרכיבי המשולש (קדקוד, צלע, משולש).
-
-
פירוק והרכבה: נבקש מכל ילד להניח את שני המשולשים שלו יחד, כך שהצלע של המשולש תהיה צמודה במלואה לצלע של משולש אחר ותתקבל צורה חדשה.
-
בפירוק והרכבה: הילדים יניחו את המשולשים יחד כך שהצלע של המשולש תהיה צמודה במלואה לצלע של משולש אחר. מומלץ להדגים בפני הילדים למה הכוונה בהצמדת הצלעות.
-
-
נבקש מהילדים למנות את הצלעות והקדקודים של המצולעים שהם יצרו.
-
מכאן והלאה יש להשתמש במונחים הנכונים לגבי תיאור מרכיבי המצולע (קדקוד וצלע).
-
-
הילדים ימיינו את מספר הצלעות ומספר הקדקודים וישיימו את המצולע.
מצולע בן 3 צלעות ו- 3 קדקודים – משולש.
מצולע בן 4 צלעות ו- 4 קדקודים (מרובע). המצולע בן 4 צלעות ו- 4 קדקודים – מרובע (מקבילית). -
ניתן לשאול את הילדים, על איזו ספרה מרמז המונח משולש? על איזו ספרה מרמז המונח מרובע?
-
-
הוראת קיפול: הקפל באחד מהניירות קדקוד אל קדקוד ולפתוח בחזרה.
-
בכל שלבי הקיפולים יש להדגים את הקיפול הנדרש. יש לציין את שלושת השלבים בפני הילדים: 1. להקשיב להוראה מבלי לגעת בנייר. 2. שלב ההבנה שבו אנו מבינים את ההוראה. 3. ביצוע הקיפול.
-
-
הוראת קיפול: לקפל שני קדקודים אל קו הסימטריה.
-
הילד עדיין לא מכיר את המונח קו הסימטריה, לכן יש להראות באצבע לאיזה קו מתייחסים.
מומלץ לא לגעת בעבודתו של הילד, לא לתקן או לסדר את הקיפולים.
-
-
שאלה לדיון: נבקש מהילדים למנות את מספר הקדקודים והצלעות של הצורה כולה.
-
יש להשתמש במונחים הנכונים לגבי תיאור מרכיבי המצולע (קדקוד וצלע).
-
-
תשובה: הילדים מונים חמישה קדקודים וחמש צלעות ונותנים את השם לצורה – מחומש.
-
יש להשתמש במונחים הנכונים לגבי תיאור מרכיבי המצולע (קדקוד וצלע) .
נבקש מהילדים לבחור קדקוד אחד, להתחיל טיול עם האצבע על הצלע ולשנות כיוון בכל קדקוד, עד שיחזרו לקדקוד שממנו התחילו.
-
-
שאלה לדיון: האם אפשר לזהות בנייר המקופל צורות בעלות 3 קדקודים ו- 3 צלעות?
-
יש להשתמש במונחים הנכונים לגבי תיאור מרכיבי המצולע (קדקוד וצלע).
יש לקשר בין 3 צלעות למילה משולש.
-
-
תשובה: הילדים מונים שלושה קדקודים ושלוש צלעות ונותנים את השם לצורה – משולש.
-
האנימציה מראה רק אחד, אך בצורה יש 4 משולשים.
-
-
שאלה לדיון: האם אפשר לזהות בנייר המקופל צורות בעלות 4 קדקודים ו- 4 צלעות?
-
יש להשתמש במונחים הנכונים לגבי תיאור מרכיבי המצולע (קדקוד וצלע).
יש לקשר בין 4 צלעות למילה מרובע.
-
-
תשובה 1: הילדים מונים ארבעה קדקודים וארבע צלעות ונותנים את השם לצורה – מרובע.
-
מצולע זה הוא טרפז ישר זווית. (הגדרה זו היא עבור הגננת בלבד) בשלב הבא נראה מרובע נוסף.
-
-
תשובה 2: הילדים ימנו את הקדקודים והצלעות של מרובע נוסף.
-
נבקש מהילדים לבחור קדקוד אחד, להתחיל טיול עם האצבע על הצלעות של המצולע ולשנות כיוון בכל קדקוד, עד שיחזרו לקדקוד שממנו התחילו.
האנימציה מראה מרובע אחד (ריבוע).
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקודים לפי הסימון.
-
-
הוראת קיפול: לקפל משולש אחד לאחור.
-
-
שאלה לדיון: אילו מצולעים ניתן לזהות בנייר המקופל?
-
-
תשובה 1: מצאנו מרובע – מצולע בן 4 צלעות (מלבן).
-
-
תשובה 2: מצאנו משולש, מצולע בן 3 צלעות (משולש).
-
-
הוראת קיפול: לקפל שני קדקודים לפי הסימון באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר לצד השני.
-
-
שאלה לדיון: האם אפשר לזהות בנייר המקופל מצולע חדש שלא ראינו עד כה?
-
המצולע החדש הוא משושה.
נבקש מהילדים לבחור קדקוד אחד, להתחיל טיול עם האצבע על הצלעות של המצולע ולשנות כיוון בכל קדקוד, עד שיחזרו לקדקוד שממנו התחילו.
-
-
תשובה: מצאנו משושה -מצולע בן 6 צלעות.
-
-
הוראת קיפול: להכניס את האצבעות אל הכיס שנוצר.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקרניים כלפיי חוץ.
-
רצוי לאפשר לילדים לקבוע מהי התוצאה הסופית לפי דמיונם.
-
-
הצגת הדגם: נבקש מכל ילד לצייר ולעצב את התוצר הסופי.
-
רצוי שהקישוט יעשה אך ורק עם טושים למיניהם (ולא עם מדבקות).
הגננת לא תעצב את הדגם שלה לפני שהילדים עיצבו.
-
-
הצגת הדגם: נבקש מכל ילד לתאר את הדגם הסופי שהתקבל על פי דמיונו.
-
חשוב שהילדים יתארו מילולית את מה שהם עיצבו.
-
-
הצגת הדגם: נבקש מכל ילד לתאר את הדגם הסופי שהתקבל על פי דמיונו.
-
חשוב שהילדים יתארו מילולית את מה שהם עיצבו.
-
-
בסיום הפעילות כיתבו את הרפלקציה על-פי השאלות המנחות.
- נושא הפעילות
מצולעים
- מטרות הפעילות
מטרות הפעילות
- הילד ידע להבחין בין מצולעים שונים על-פי מספר הצלעות והקדקודים.
- הילד ישיים את הצורות.
- פיתוח יכולת לתיאור מילולי וייצוג חזותי של יחסים במרחב (פירוק והרכבה).
- הכרת סביבת התוכן המתוקשבת אוריגאמטריה, ומיומנויות בפעילויות תלויות מחשב.
- שלבי הפעילות
1. עליכם להכנס לפעילות באתר ולהכין את הפעילות.
2. העבירו את הפעילות בגן (מומלץ להקליט את הפעילות).
3. לאחר שהעברתם את הפעילות בגן, כיתבו את הרפלקציה שלכן מהפעילות, במשוב עמיתים באתר על-פי המבנה המוצע.
4.הרישום באתר מהווה חלק מרכזי בציון של ההשתלמות.
- תכנית לימודים
תכנית הלימודים במתמטיקה לקדם יסודי (מעמוד 41) | מילון מונחים בגיאומטריה
תחושה מרחבית וגיאומטריה מתוך תכנית הלימודים במתמטיקה. (עמוד 34)
- מועד סופי להגשה
7.3.2018 (לא יאוחר מתאריך זה).
- פירוט הרפלקציה
עליכם לכתוב במשוב עמיתים לפי הפירוט הבא בלבד:
(משוב עמיתים נמצא בהמשך לעמוד זה)
הקשיבו להקלטה של הפעילות שקיימתם בגן וענו על השאלות הבאות:
1.פרטו את נושא הפעילות.
2. מהם המושגים שהודגשו בפעילות הסבירו כל אחד מהם בקצרה.
3. מה למדתם על הדמיון של הילדים מתוך הפעילות?הסבירו
4. האם הפעילות חידשה לילדים ידע, תוכן מתמטי?פרטי
5. האם הפעילות חידשה לכם ידע פדגוגי (על דרכי הוראה) ? פרטי
6. מה למדתם על התובנה הגיאומטרית של הילדים, לאחר הפעילות?
7. צטטו שיח מתמטי שהתרחש בפעילות בין הילדים?
8. צטטו שיח מתמטי שהתרחש בפעילות בינך לבין הילדים?
9. האם היה לילדים קושי ליצור בפירוק והרכבה את המצולעים? פרטו
10. האם סייעתם לילדים בפעילות? פרטו באיזה אופן התבטא הסיוע במידה וסייעתם.
11. מה היה החלק המשמעותי ביותר עבורך בפעילות?
12. מה היה חסר לכם בפעילות? נמקו
13. האם הפעילות שמוצגת באתר המתוקשב סייעה לכם להתכונן לפעילות?
14. אתם מוזמנים להוסיף ולכתוב על הפעילות.
- שם המרצה
מירי גולן origami@netvision.net.il
ניתן לפנות אלי בכל שאלה במייל או בטלפון – 052-4267484
מעיין בן זנו
פברואר 13, 2018הגשת מטלה- מעיין בן זנו
1. הזמנתי 4 ילדים העולים לחובה, נתתי להם דפי ניר וביקשתי לקפלם
ושוחחנו בשלבים על סוגי המצולעים שהן רואים
2. שוחחנו בהמשך למפגש הראשון על משולשים , צלעות וקודקודים, שוחחנו על איזה מספר נשמע מהמילה משולש (שלוש), דיברנו על מרובע ומלבן ועל תכונותיהם וההבדלים בין משולש למרובע על פי כמות הצלעות והקודקודים ואיזה מספר מצלצל דומה למילה מרובע (ארבע).
3.למדתי שהילדים בעקבות החוויה הראשונה תפסו בקלות את נושא המשולשים כאשר הפכתי את המשולש בכיוונים שונים הם זכרו וידעו לזהות אותו על פי הקודקודים ומספר הצלעות, בנוסף הבנתי שרמת הדיוק השתפר בהצמדת הקודקודים בקיפול הנייר והמונח של אצבע נוסעת הועילה, בנוסף היה להם קשה להבין את ההבדלים בין מרובע למלבן כי לשניהם 4 קודקדים ו4 צלעות
4.הפעילות חיזקה את המערך הראשון של נושא המשולשים ושמחתי לגלות שהצליחו לזהות אותו בכיוונים שונים של הצגתו, הם נחשפו להבדלים בין מרובע למלבן.
5. נושא קיפולי הנייר ולתת לילדים לבצע קיפולים בעצמם על מנת ללמדם את תוכנית הגיאומטריה מעולם לא עלה בדעתי כדרך לימוד, גילתי את הפן החוויתי והפשוט שבו גם עבורם וגם עבורי, במקום הצגת גופים ולימוד ההבדלים ביניהם, היה מאוד חוויתי לתת לילדים ליצור אותם בעצמם ובאמצעות הקיפול לגלות מה נוצר ואף להוסיף את החוויה ביצירה מתוך העולם הדימיוני
6. למדתי שהגופים בעיני הילדים הם חד מימדיים, הם רגילים לראות את הצורה בצורה השטוחה שלה, וכאשר נחשפו לו באמצעות קיפולי הנייר היה קשה להם תחילה לזהות את הצורה גם אם מכירים אותה
7. שיח בין הילדים:
א: אני חושב שזה ריבוע..
ב: אני חושב שזה מלבן…
א: זה לא מלבן, מלבן יש לו קצרים וארוכים ולזה אין
אני: איך קוראים לקצרים או הארוכים?
א: צלעות
8. שיח ביי לבין הילדים:(לאחר קיפןלי הנייר)
אני: איזה צורות ניתן לראות בקיפול?
בשיח תחילה הם לא הצליחו לראות את הצורות הקטנות שמופיעות מהקיפולים הפנימיים .
לאחר הכוונה מצידי לתוכן הפנימי של המלבן הם הצליחו לזהות את המשלושים הקטנים אך לא את המרובע הפנימי.
9. בגלל השיעור הראשון על המשלושים היה להם הרבה יותר קל ומהיר ליצור אתת המצולעים באופן מפתיע הם יצרו קודם את הריבוע ורק לאחר מכן את המשולש , היה להם קשה לזהות שיצרו מרובע שאינו ריבוע תחילה.
10.כן, נאלצתי לסייע להם עי ידי שאלות מכוונות בזמן ההרכבה לגבי ההבנה שהצורה שיצרו הינה מרובע וגם כאשר התבקשו לזהות לאחר הקיפול את סוגי המצולעים שבתוך המלבן.
11. החלק הכי משמעותי עבורי היה לראות שהם זכרו והפנימו את השיעור הראשון שהיווה בסיס משמעותי לשיעור השני על המצולעים.
12./
13.בהחלט כן , ללא האתר לא הייתי מצליחה ליצור את הקיפולמ של המלבן הסופי שעליו שוחחנו וניסינו לזהות את סוגי המצולעים
אורלי אטדגי אינהסז
פברואר 19, 2018נושא הפעילות – מצולעים א’
המושגים שהודגשו בפעילות: אני חייבת לציין שזו פעילות חוויתית עם המון מושגים שלימדו את ילדי הגן להבחין בין הצורות הגאומטריות השונות.
הילדים רכשו כמה מושגים את חלקם הם הכירו ואת חלקם הם רכשו בפעילות .
הילדים הבחינו בין המצולעים השונים לפי מספר הקודקודים ומספר הצלעות וכאן הרגשתי שהילדים הבינו את המטרה.
במהלך הפעילות לחלקם היה קושי ועלי לציין שאחת הבנות לקחה את המושכות אליה ועזרה לכולם והשני תפס את הרעיון בקיפול ובעצם ראיתי בקבוצה שאחד עוזר לשני וזה היה מדהים.
הדמיון של ילדי הגן דמיון עצום שמעתי כל כך הרבה רעיונות שפשוט נדהמתי כגון : מיטה וכרית , ציפור, עץ . כל ילד הפליג בדמיונו וזה היה מקסים. הפעילות חדשה לילדי הגן
עוד מושגים חדשים בגאומטריה ובכך הם קלטו שלפי מספר הצלעות והקודקודים אפשר לשיים צורה .
שיח מתמטי בין הילדים : ילדה אחת קלטה את עניין הקיפול והיא שאלה את החברה שלא כל כך הסתדרה , אני פחות התערבתי נתתי להם להוביל את הקיפול בעצמם. הילדה עונה לה : שהיא לא מצליחה. אז היא אומרת לה תסתכלי מה אני עושה ונקפל ביחד. אני התמוגגתי.
ילדה כזאת בוגרת וכמה חשוב לה שהחברה תלמד ממנה והיא לא תעשה במקומה אלא תיראה ותבצע. וכך שלב אחר שלב היא הסבירה לה .
שיח שהתנהל ביני לבין הילדים : ביקשתי לספור את הקודקודים כדי שניראה איזה צורה יש לנו . תהל: אורלי תמיד אנחנו צריכים לספור את הקודקודים. אורלי: כן, את הקודקודים והצלעות שנדע להבחין בין הצורות . תהל: אז לריבוע 4 קודקודים וככה היא ממשיכה בלי קשר לפעילות ואז היא אומרת 4 ועוד 4 זה 8 נכון אורלי . אורלי: נכון מאוד.
לילדים היה קושי בפירוק והרכבה לא לכולם, חלקם הפכו את הדף לצד השני וחלקם הצליחו . חלק התייאשו מהר ואז ראו את החברים ועשו אחריהם.
האם סייעתי לילדים במהלךהפעילות : לא, הילדים כל כך מגובשים בגן שאחד עוזר לשני בכל סיטואציה.
החלק המשמעותי בפעילות : מאוד אהבתי איך קישרו את מספר הצלעות והקודקודים לשיום הצורות .
כך בעצם ראיתי שהילדים קלטו את הלמידה.
לא הרגשתי שחסר משהו בפעילות, הפעילות באתר מאוד ממקדת ונותנת למורה\ גננת לפעול שלב אחר שלב .
אני מאוד שמחה שבחרתי את הקורס הזה בלי לדעת לאן זה יוביל אותי והופתעתי מאוד ממערכי השיעור וכיצד זה משתלב בתוכנית הלימודים במתמטיקה לגיל הרך .
חייבת לציין שאני נהנת מאוד ולומדת המון . תודה רבה
אוסנת בוקר גבאי
פברואר 20, 20181. הנושא: מצולעים- הילד יזהה בין סוגי מצולעים השונים.
2. המושגים שהודגשו בפעילות: מהו מצולע, משולש, מרובע, מחומש, משושה, צלעות וקודקודים. היה לי חשוב שהילדים יבינו כי בתוך המושג מסתתר מספר שבעזרתו ניתן לדעת מה סוג המצולע.
3. דימיון הילדים: ראיתי כי חלק מהילדים יש דימיון עשיר למשל: בתחילת הפעילות ע’ יצרה מעלית מ2 משולשים והדגימה איך היא עובדת. ט’ דמיין דג והדגים כיצד פותח את פיו. כאשר שילבו בין 4 משולשים ראיתי כי הילדים מדהימים בתשובות ורואים גם עומק למשל: ט’ יצר הרים ר’ יצר עצים ואמר: “זה עץ ומאחוריו מופיע עוד עץ ומאחוריו עוד עץ” ל’ יצרה פירמידה.
4. הפעילות חידשה לילדים ידע מתמטי:
אני: “איך נקראת הצורה שיש לה 6 צלעות?”
ע’: “מעויין”
ר’: “שישוש”
ע’: “משושה”
אני: “ואיזה מספר מסתתר במילה משושה?”
ל: “שש”
5. הפעילות חידשה בדרכי הוראה שכאשר יוצרים קיפולי נייר ניתן לראות כי מסתתרות המון מצולעים שיש לזהות ולהבחין מעבר לגלוי.
6. לגבי התובנה הגיאומטרית הבנתי כי לא כל מה שברור למבוגר ברור לילדים. כלומר יש דברים שהיה להם קושי להבין למשל: ט’ בתחילה ספר את אותם קודקודים מספר רב של פעמים או ע’ התייחסה לצלע אחת כ2 צלעות מאחר והיה את הקיפול הסמטרי שבילבל אותה.
7. שיח מתמטי בין הילדים:
ל: “לי יש 3 צלעות”
ר’: “לי יש 6 צלעות תראי”
ט’:”לי יש 17 צלעות הנה תראה”
8. שיח מתמטי ביני לבין הילדים:
ט’: “אני יצרתי מרובע”
ר’: “אני יצרתי משולש גדול”
ל’: “אני יצרתי מעויין”
ע’:” אני יצרתי יהלום”
אני: “ט’ אני רוצה שתספור כמה צלעות וכמה קודקודים יש לך במרובע?
ט:”לי יש 4 צלעות ו4 קודקודים”
ר: “לי יש 3 צלעות ו3 קודקודים”
ע’: “לי יש 5צלעות”
אני: “בואי נספור ביחד”
ע: “אבל פה יש 2 צלעות”
אני: ” אנחנו מתייחסים לצורה הגדולה כיהלום ולכן לא סופרים את הצלע באמצע”
9. לחלק מהילדים היה קושי בפירוק והרכבה מאחר ולא הבינו כי יש להרכיב בהתאם לגודל הצלע וחלק יצרו צורה בחיבור קודקודים.
10. סייעתי לילדים כאשר הראיתי בדף שלי איך עושים אך היה שלב של תסכול שלא הצליחו ליצור את האוזניים אך בסופו של דבר יצרו.
11 החלק המשמעותי בעיניי בפעילות היא שהילדים יבינו בשם הצורה מסתתר התשובה למספר הצלעות והקודקודים. וכן גם להבין מה הקושי שלהם וכיצד ללמד את הידע הגיאומטרי.
12. דעתי על הפעילות: אני חושבת שהפעילות הייתה עמוסה בידע ואולי היה כדאי לחלק אותה ל2.
13 ההכנה לפעילות הייתה מצויינת, ברורה, עניינית ומעניינת.
14. היה לילדים מצבים שהיה להם קושי לראות את הצורות בבירור מאחר ובקיפול אנו מקבלים שלל של צורות והם לא ידעו לאן להסתכל. חלק מהצורות הם בכלל לא הצליחו לראות.
דגנית אוחיון
פברואר 28, 20181. נושא הפעילות-מצולעים
2. המושגים שהודגשו הם: משולש-מצולע בעל 3 צלעות, מרובע-מצולע בעל 4 צלעות, מחומש-מצולע בעל 5 צלעות, משושה-מצולע בעל 6 צלעות. מצולע-קו שבור סגור. קו סימטריה-קו שנוצר מקיפול של צורה שחלקיה מכסים זה את זה.
3. למדתי שלילדים בגיל זה קל מאד לדמיין ולהמציא דברים. אחת הילדות אמרה על המצולע שיצרה שזו גלימה והראתה מאיפה קושרים אותה. אחרת אמרה שהכינה מעמד לדפים והראתה מאיפה מכניסים את הדפים.
4. הפעילות חידשה לילדים מהו מצולע ושקיימים סוגים מצולעים שונים. הם הבינו ששם המצולע נקבע לפי מס’ צלעותיו וברגע שהבינו זאת החלו למנות כל הזמן את מס’ הצלעות בכל מצולע שיצרו.
5. הפעילות חידשה לי שניתן ללמד את נושא המצולעים ולהקנות מושגים חדשים דרך קיפולי נייר.
6. למדתי על התובנה הגיאומטרית של הילדים לאחר הפעילות שבעזרת תרגול והמחשה קל להם ללמוד ולהפנים מושגים חדשים, כמו: קו סימטריה, מצולע, מחומש, משושה.
7. שיח מתמטי בין הילדים:
באחד הקיפולים א’ אמר: זה כמו עפיפון ו-מ’ ענתה: קוראים לזה מעוין ואז ת’ הוסיפה זה מרובע כי יש לו 4 צלעות.
8. שיח מתמטי ביני לבין הילדים:
אני: “עכשיו אחרי שקיפלתם, מנו בבקשה כמה קדקודים וכמה צלעות יש במצולע שקיבלתם”
מ’-מונה:1,2,3,4,5 חמש! חמש צלעות!
אני: “נכון, האם את יודעת כיצד נקרא מצולע שיש לו 5 צלעות?”
ל’ ענתה: “מחמש” ו-מ’ תיקנה אותה: “לא מחמש, מחומש…”
9. לילדים בקב’ זו לא היה קושי בפירוק והרכבה של המצולעים.
10. סייעתי לילדים במהלך הפעילות בהדגמה על הנייר שלי ובשאלות מנחות, כמו: היכן קו הסימטריה שלך? היכן קדקוד המשולש? קפלי את קדקוד המשולש עד לקו הסימטריה
11. החלק המשמעותי ביותר עבורי בפעילות היה כשילדי הקבוצה ביקשו נייר נוסף והצליחו לקפל שוב ללא הדגמה והכוונה את כל השלבים ולהגיע לאותו תוצר וכשהראו לי ושאלתי איזה מצולע יצרו הם ידעו למנות את מס’ הצלעות ולומר שזה משושה כי יש לו 6 צלעות.
זה הדגיש לי שהסברתי את השלבים כראוי.
12. לא הרגשתי שהיה חסר לי משהו בפעילות.
13. ההכנה לפעילות הייתה ממוקדת וטובה וסייעה לי רבות.
טל אייל
מרץ 10, 20181. נושא הפעילות מצולעים.
2.נושאים המוסברים: מצולעים, מרובעים משולשים. קודקודים, צלעות.
ההתאמה בין השם של המצולע למספר הקודקודים והצלעות של המצולע.
3.היה ניתן לראות כי לרוב הילדים יש דימיון מפותח, כאשר עשינו סבב וכל אחד היה אמור להגיד מה הוא יצר הילדים התקבעו למה שהילד הראשון אמר.
4.הפעילות בהחלט חידשה לילדים או יותר נכון חידדה להם כי לשמות המצולעים מרמזת על כמות הצלעות והקודקודים.
5.הפעילות לימדה אותי שניתן ללמדת את הילדים מצולעים בדרך חוויתית ומהנה דרך קיפולי נייר
6.תובנה גאומטרית-שבאמצעות פעילות חוויתית הרבה יותר קל לילדים להפנים חוקים בגאומטריה
7.שיח מתמטי- הילדים דנו בינהם איזה צורה יצא להם, א’-יש לה 4 צלעות אז היא מרובע למרות שזה לא דומה לריבוע.
8.שיח מתמטי ביני לבין הילדים-
אני- האם אתם רואים מצולעים נוספים בצורה שייצרנו?
א’- כן יש פה משולש קטן.
י’- יש פה מרובע מוזר
9.כן לילדים בקבוצה היה מעט קשה לעשות זאת.
10.סייעתי לילדים במהלך הפעילות– הדגמתי להם על הדף שלי מספר פעמיים כיצד לקפל מפני שהתקשו עם הקיפולים לעומת הפעילות הקודמת.
11. החלק המשמעותי ביותר עבורי בפעילות-היא שהילדים התהבו ממה שיצא להם ורצו לצייר על הדף ולאחר מכן הלכו להראות לילדי הגן את התוצר שלהם מהפעילות.
12.לא היה חסר לי דבר בפעילות
13.ההכנה באתר עזרה לי רבות והגעתי לפעילות מוכנה.
14. הפעילות הייתה מעט ארוכה לילדי טרום.
אור תשובה
מרץ 26, 20181. נושא השיעור- סוגי מצולעים
2. הנושאים שהוסברו במהלך הפעילות הם:
משלוש- מצולע בעל 3 צלעות ושלושה קודקודים
מרובע- מצולע בעל ארבע צלעות וארבעה קודקודים
מחומש – מצולע בעל חמש צלעות ושלושה קודקודים
משושה- מצולע בעל שש צלעות ושישה קודקודים.
3. למדתי על הדימיון הילדים שלמרות שאני מאוד משתדלת לתפתח את הדימיון של כל אחד ואחת עדיין כאשר שני ילדים עובדים יחד ואני מבקשת מכל אחד לדמיין צורה אחדת הם מתקשים להפריד את דימיונו של החבר ומשתמשם בדימוי אותו בן זוגם לעבודה ראה
4. הפעילות חידשה לילדים ידע מתמטי הצורת המחומש והמשושה שתי צורות הפחות נחשפו עליהם על כה.
5. הפעילות חידשה לי כי דרך קיפולי נייר ניתן ללמד את הילדים גיאומטריה דרך משחק.
6.למדתי על התובנות הגיאומטריות של הילדים כי לאחר המחשה והתנסות שלהם קל להם יותר להבין ולהבחין בין המצולעים השונים.
7. שיח מתמטי בין הילדים- ע: “זה קו האמצע” א:” נכון אתה צודק:.
8. שיח מתמטי ביני ובין הילדים:
אני: בואו נראה איזה מצולע יצרנו עכשיו”
נ: : אחד , שתיים, שלוש, ארבע, חמש .. מחומש!”
9-10. לילדים בקבוצה הנוכחית שתיעדתי היה קשה עם קיפולי הנייר והבנת קו האמצע ולכן הסברתי מספר פעמים מהו קו האמצע”
11 החלק המשמעותי עבורי בפעילות היה כשאחד מבני הקבוצה אשר הינו ילד משולב בגני הצליח בקיפולי הנייר מכיוון שעיקוב שלו דרש חזרתיות רבה על המושגים וגם סבלנות של כל יושבי הקבוצה.
13. הפעילות המתוקשבת עזרה לי רבות מכיוון שלמרות ההכנה המוקדמת לא זכרתי את כך שלבי הפעיולו והא הייתה לי עוגן רב.