מצולעים א

-
-
לחלק לכל תלמיד שני ניירות אוריגאמי.
-
מומלץ לקפל בפעילויות אך ורק עם נייר אוריגאמי, המאפשר גמישות בקיפול והתאמה מלאה לסוגי הפעילויות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל בשני הניירות קדקוד אל הקדקוד הנגדי.
-
מומלץ לבקש מהתלמידים להניח קדקוד על קדקוד ולהדק על ידי המושג ‘אצבע נוסעת על הקיפול’.
ההדגמה תתבצע אך ורק עם הנייר שלך. אסור לגעת בנייר של התלמיד ולא לתקן או לסדר!
-
-
שאלה לדיון: מה ניתן לומר על הנייר המקופל בצורת מצולע? הסבירו
-
נבקש מהתלמידים לבחור קדקוד אחד, להתחיל טיול עם האצבע על הצלע ולשנות כיוון בכל קדקוד, עד שיחזרו לקדקוד שממנו התחילו.
-
-
תשובה: המצולע בצורת משולש, מנינו שלושה קדקודים ושלוש צלעות.
-
מכאן והלאה יש להשתמש במונחים הנכונים לגבי תיאור מרכיבי המשולש (קדקוד, צלע, משולש).
-
-
פירוק והרכבה: אילו מצולעים התקבלו? הסבירו
-
בפירוק והרכבה: התלמידים יניחו את המשולשים יחד כך שהצלע של המשולש תהיה צמודה במלואה לצלע של משולש אחר. מומלץ להדגים בפני הילדים למה הכוונה בהצמדת הצלעות.
-
-
שאלה לדיון: האם תוכלו למנות את הצלעות והקדקודים של המצולעים שיצרתם.
-
מכאן והלאה יש להשתמש במונחים הנכונים לגבי תיאור מרכיבי המצולע (קדקוד וצלע).
-
-
תשובה: אלו המצולעים שהתקבלו: מצולע בן 3 צלעות ו- 3 קדקודים – משולש.
מצולע בן 4 צלעות ו- 4 קדקודים – מרובע (ריבוע). מצולע בן 4 צלעות ו- 4 קדקודים – מרובע (מקבילית). -
ניתן לשאול את התלמידים, על איזו ספרה מרמז המונח משולש? על איזו ספרה מרמז המונח מרובע?
התלמידים ימיינו את מספר הצלעות ומספר הקדקודים וישיימו את המצולע.
מצולע בן 3 צלעות ו- 3 קדקודים – משולש.
מצולע בן 4 צלעות ו- 4 קדקודים (מרובע). המצולע בן 4 צלעות ו- 4 קדקודים – מרובע (מקבילית).
-
-
הוראת קיפול: לקפל באחד מהניירות קדקוד אל קדקוד ולפתוח בחזרה.
-
בכל שלבי הקיפולים יש להדגים את הקיפול הנדרש. יש לציין את שלושת השלבים בפני התלמידים: 1. להקשיב להוראה מבלי לגעת בנייר. 2. שלב ההבנה שבו אנו מבינים את ההוראה. 3. ביצוע הקיפול.
-
-
הוראת קיפול: לקפל שני קדקודים אל קו הסימטריה.
-
התלמיד עדיין לא מכיר את המונח קו הסימטריה, לכן יש להראות באצבע לאיזה קו מתייחסים.
מומלץ לא לגעת בעבודתו של הילד, לא לתקן או לסדר את הקיפולים.
-
-
שאלה לדיון: מנו את מספר הקדקודים והצלעות של הצורה כולה.
-
בהדגמת המורה יש לעבור עם האצבע על הצורה כולה(המושג לא תמיד ברור לתלמידים בכתה א)
-
-
תשובה: הילדים מונים חמישה קדקודים וחמש צלעות ונותנים את השם לצורה – מחומש.
-
יש להשתמש במונחים הנכונים לגבי תיאור מרכיבי המצולע (קדקוד וצלע) .
נבקש מהילדים לבחור קדקוד אחד, להתחיל טיול עם האצבע על הצלע ולשנות כיוון בכל קדקוד, עד שיחזרו לקדקוד שממנו התחילו.
-
-
שאלה לדיון: האם אפשר לזהות בנייר המקופל צורות בעלות 3 קדקודים ו- 3 צלעות?
-
יש להשתמש במונחים הנכונים לגבי תיאור מרכיבי המצולע (קדקוד וצלע).
יש לקשר בין 3 צלעות למילה משולש.
-
-
תשובה: הילדים מונים שלושה קדקודים ושלוש צלעות ונותנים את השם לצורה – משולש.
-
האנימציה מראה רק אחד, אך בצורה יש 4 משולשים.
-
-
שאלה לדיון: האם אפשר לזהות בנייר המקופל צורות בעלות 4 קדקודים ו- 4 צלעות?
-
יש להשתמש במונחים הנכונים לגבי תיאור מרכיבי המצולע (קדקוד וצלע).
יש לקשר בין 4 צלעות למילה מרובע.
-
-
תשובה 1: הילדים מונים ארבעה קדקודים וארבע צלעות ונותנים את השם לצורה – מרובע.
-
מצולע זה הוא טרפז ישר זווית. (הגדרה זו היא עבור הגננת בלבד) בשלב הבא נראה מרובע נוסף.
-
-
תשובה 2: הילדים ימנו את הקדקודים והצלעות של מרובע נוסף.
-
נבקש מהילדים לבחור קדקוד אחד, להתחיל טיול עם האצבע על הצלעות של המצולע ולשנות כיוון בכל קדקוד, עד שיחזרו לקדקוד שממנו התחילו.
האנימציה מראה מרובע אחד (ריבוע).
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקודים לפי הסימון.
-
-
הוראת קיפול: לקפל משולש אחד לאחור.
-
-
שאלה לדיון: אילו מצולעים ניתן לזהות בנייר המקופל?
-
-
תשובה 1: מצאנו מלבן-מצולע בין 4 צלעות.
-
-
תשובה 2: מצאנו משולש, מצולע בן 3 צלעות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל שני קדקודים לפי הסימון באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר לצד השני.
-
-
שאלה לדיון: האם אפשר לזהות בנייר המקופל מצולע חדש שלא ראינו עד כה?
-
המצולע החדש הוא משושה.
נבקש מהתלמידים לבחור קדקוד אחד, להתחיל טיול עם האצבע על הצלעות של המצולע ולשנות כיוון בכל קדקוד, עד שיחזרו לקדקוד שממנו התחילו.
-
-
תשובה: מצאנו משושה -מצולע בן 6 צלעות.
-
-
הוראת קיפול: להכניס את האצבעות אל הכיס שנוצר.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקרניים כלפיי חוץ.
-
רצוי לאפשר לתלמידים לקבוע מהי התוצאה הסופית לפי דמיונם.
-
-
הצגת הדגם: נבקש מכל תלמיד לצייר ולעצב את התוצר הסופי.
-
רצוי שהקישוט יעשה אך ורק עם טושים למיניהם (ולא עם מדבקות).
-
-
הצגת הדגם: נבקש מכל תלמיד לתאר את הדגם הסופי שהתקבל על פי דמיונו.
-
חשוב שהתלמידים יתארו מילולית את התוצר שהם עיצבו.
-
-
הצגת הדגם: נבקש מכל תלמיד לתאר את הדגם הסופי שהתקבל על פי דמיונו.
-
חשוב שהתלמידים יתארו מילולית את התוצר שהם עיצבו.
- מטרות הפעילות
- הילד ידע להבחין בין מצולעים שונים על פי מספר הצלעות או הקדקודים.
- הילד ישיים את הצורות.
פיתוח יכולת לתיאור מילולי וייצוג חזותי של יחסים במרחב (פירוק והרכבה).
דפי משימות:
- שם הדגם
מפלצת דמיונית
מספר סידורי: 1002
- יוצר/ת הדגם
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בשיעור זה יחקרו התלמידים את סוגי המצולעים המתהווים במהלך קיפול הדגם. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
הכרת המושגים: צלע, קדקוד.
(במקרים שתלמיד אינו מקפל מדויק והמצולע השתנה בעקבות הקיפול, נשתמש בזה כיתרון ונבדוק את ההבדלים בין המצולעים של התלמידים).
מור גבריאל
דצמבר 29, 2018כיתה ב-מצולעים
את נושא המצולעים התחלנו ללמוד בכיתה א’.
בשיעור זה חזרנו על מושגים כגון: שמות המצולעים, צלע, קודקוד.
הפעילות חידשה ידע בעיקר לתלמידים שאינם בקיאים בחומר, הבינו בצורה טובה יותר את הגדרת המשולש,מרובע ומשושה על ידי כך שספרנו צלעות וקודקודים בכל מצולע ועברנו עם האצבע כדי לחוש אותם.
למדתי בעיקר שברגע שהילדים נוגעים במצולעים הם מצליחים לחוש ולהכיר יותר טוב את תכונות המצולעים.
סייעתי לתלמידים בכך שעברתי בין השולחנות והראיתי להם עם נייר האוריגמי שלי כיצד לבצע את השלבים הבאים והצלחתי לא לגעת בדף של ילדים וגם למנוע עזרת חבר.
ובנוסף, חיזקתי את התלמידים שיושבים בצורה נאותה באיצי’ באן. דבר שהלהיב את הילדים מאוד וכולם רצו לקבל איצי’ באן.
בכיתה היה שיח מתמטי בכך שספרנו את מספר הצלעות במצולעים שהתקבלו וכך הגענו למסקה איזה מצולעים קיבלנו וכמה מצועים קיבלנו בכל שלה. למשל 3 משולשים, 2 מרובעים וכו’.
החלק המשמעותי עבורי היה לראות את הילדים נהנים מכל שלב ובעיקר לראות תלמידים שבדרך כלל אינם משתתפים בשיעור גאומטריה, משתתפים באופן פעיל בשיעור ואינם מפחדים לענות תשובה גם אם היא אינה מדויקת.
לדעתי לא היה חסר דבר בפעילות.
האתר המתוקשב סייע לי מאוד בתהליך של השיעור, מאחר וסרטוני האנימציה חוזרים על עצמם יכולתי לגשת ולעזור לילדים בזמן שילדים אחרים מנסים לבד בעזרת סרטון האנימציה. וכך בעצם הצלחתי להפחית את המשפטים: “אני לא יודע”, “אני לא מצליח” וכו.
לסיכום, השיעור היה מהנה מאוד, חוויתי, מעשיר ומלמד.
הילדים נהנו והבינו את מטרת השיעור.
שמחה כהן
דצמבר 30, 2018בס’ד
1-2.היום העברתי בשמחה רבה את שיעור המצולעים לכיתה א’ בביה’ס שירה חדשה בבת ים.
3.הכיתה לומדת כעת את נושא המצולעים.
4.המושגים שנלמדו בשיעור הם- מהו מצולע? קודקודים. צלעות, שיום מצולעים עפ’י מספר הקודקודים והצלעות. משולש, מרובע, מחומש ומשושה.
5. הפעילות חידדה ותירגלה עם הילדים את הנושאים שנלמדו. והילדים שמעו לראשונה על המושג מקבילית.
6.הילדים הגיעו למסקנה שמלבן הוא סוג של מרובע.
7.כאמור הילדים נחשפו למושג מקבילית בתחילה קראו לה מעוין \הלום אך לאחר שציינתי שבמעוין כל הצלעות שוות ובדקנו בעזת המודד את צלעות המקבילית וראינו שאינן שוות הגענו למסקנה שזה מצולע אחר ופה היתה הקניה ששמו של המצולע- מקבילית.
8.הסיוע לילדים היה בצורה של הדגמה כיצד אני בונה את הצורה הנדרשת במקביל אליהם.
9.השיח המתמטי היה כאשר ציינו שמות של מצולעים כנ’ל- משולש, מרובע-מלבן. מעוין. מקבילית, מחומש ומשושה. הזכרנו את המושג צלע וקודקוד.
10.החלק המשמעותי ביותר היה החלק החוויתי כאשר התלמידים פעלו ב’רוח מתמטי’ מתוך הנאה של חוויה ויצירה ומשם יצאנו ללמידה ולשיח מתמטי.
11.היה מושלם!
12.האתר המתוקשב סייע רבות והיווה בסיס ללמידה מהנה וחוייתית ביותר.
מור מויאל
ינואר 7, 2019רפלקציה ראשונה
נושא הלימוד הנבחר: מצולעים
כיתה: ב’.
נושא השיעור בגיאומטריה: מצולעים.
נושא זה נלמד לפני כן בכיתה. על כן שיעור זה היה כחזרה ותרגול על החומר הנלמד.
המושגים שנלמדו בשיעור: מצולע, צלע, קודקוד. ושיום המצולע: משולש, מרובע, מחומש, משושה וכד’. כמו כן, הקשר בין מספר הצלעות והקודקודים לשמו של המצולע.
הפעילות ביססה ידע מתמטי בקרב התלמידים, ביססה מושגים מתמטיים ופיתחה שיח מתמטי.
הפעילות חידשה וחידדה ידע מתמטי בעיקר באופן הצגת המצולעים. לאורך הפעילות הממוחשבת המצולעים מופיעים בדרכים “לא קונבנציונליות” ומחדדים את יכולת הזיהוי של התלמידים.
התובנה הגיאומטרית של התלמידים התחדדה לי בעיקר, כשילד מתקשה לזהות מצולעים המופיעים בצורות שונות במרחב, ניתן להסיק מכך שהחומר הנלמד אינו נשלט ברמה גבוה.
הפעילות חידשה לי בעיקר,
פעמים רבות התלמידים שאלו אותי, האם צורת הקיפול שלהם נכונה, וכשהחזרתי את השאלה אליהם, הם היו המומים. אני בטוחה, שהתוצר הסופי, שיצא לכלל הילדים, שיפר מאד את תחושותיהם וגם אלו שלא היו בטוחים בדרכם היו אחוזי גאווה בסוף השיעור.
סייעתי לתלמידים בכך שעברתי בין השולחנות, והדגמתי כיצד לקפל על גבי הנייר שלי. לאורך ההשתלמות, מירי דברה על כך המון פעמים, על צורת הסתובבות בזמן הבדיקה, על החוקים והכללים בזמן השיעור, ועל העברת ה”כח” לתלמיד. אין ספק שלאורך השיעור, הדהדה בי המחשבה על מירי.
השיח מתמטי בכתה עלה בכמה רמות, השפה המתמטית שלי הייתה מדויקת וגבוה לפי הנכתב בפעילות, והילדים ממש “נדבקו” מכך. שמחתי שלמרות גילם הקטן של התלמידים הם נחשפים למושגים מתמטיים נכונים.
החלק המשמעותי עבורי בפעילות, אותו אאמץ לאורך הדרך, הוא העברת ה”כח” לתלמיד. לאורך הפעילות כשהתלמידים נשאלו שאלות, תלמידים רבים הצביעו להגיד את תשובתם. אופן הבדיקה הממוחשב באתר, הוריד את מרכז הידע והכח ממני. נדהמתי לגלות גם את “התלמידים החלשים” בודקים את תשובתם על גבי הדפים שלהם. כלל, נהניתי לראות כיצד כלל הילדים משתתפים, בודקים, מקפלים ויוצאים עם תוצרים.
הקושי היחיד, אליו נחשפתי הוא שהדפים אותם חלקתי, הם אינם הדפים אשר שבהשתלמות, והיה קושי מעט לקפל אותם. תלמידים בעלי קושי במוטוריקה עדינה, התקשו מעט. חשוב לדעתי, להשתמש בדף הנכון.
האתר המתוקשב, מדהים, נראה כי חשבו על כל פרט ופרט. ההוראות שחזרו על עצמם ללא הפסקה, עזרו לילדים, ונראה כי בכל זמן הילדים הסתכלו על המקרן. הרגשתי כי נמנעו המון שאלות בדרך. ה”פלוס” בצד שנותן הוראות למורה ולאורך הפעילות עולות כמה רמות שיח מתמטי שונות.
לסיכום, הפעילות הייתה מהנה! חוויתית ואחרת!!!
הילדים נהנו ולמדו בעיקר לאמין בעצמם.
האתר, גרם לי ל”שחרר” ולהאמין יותר בתלמידי!
אודליה הדר
ינואר 9, 2019נושא השיעור: מצולעים.
את השיעור הנוכחי לימדתי היום בכיתה ב’ קטנה, המוגדרת ככיתה רגשית- התנהגותית, ומונה 12 ילדים.
השיעור היווה חזרה ותרגול של הנושא, שנלמד כבר מכיתה א’.
המושגים שחזרנו עליהם בשיעור הם: מצולע, קודקוד, צלע, מרובע, משולש, מחומש, משושה.
הפעילות הפגישה את הילדים עם שני מושגים חדשים: קו סימטריה וזווית ישרה. כמו כן חידדנו וחזרנו על סוגי המצולעים ועל הקשר בין שם המצולע לבין מס’ הצלעות והקודקודים שיש לו.
סייעתי לילדים בכך שדאגתי לשמור על שלושת השלבים לאורך השיעור– שלב ההדגמה, שלב הבנת ההוראה ושלב הקיפול, כאשר בשלב זה הסתובבתי בין הילדים, חיזקתי אותם ונתתי סיוע נוסף למי שהיה זקוק בכך.
הילדים התנהגו לקבל את פרגון ה”איצ’יבאן”.
לאורך השיעור הקפדתי שנשתמש בשיח מתמטי ולהמחיש את המושגים בנייר שלי.
אין ספק שזאת הייתה למידה משמעותית עבור הילדים.
הם יצרו את הצולעים בעצמם, ראו וחשו אותם. השיעור אפשר לכל ילד וילדה לקחת חלק פעיל בלמידה, ואני מהצד שלי יכולתי לבדוק לאורך השיעור מי מהילדים מתקשה ומי שולט.
האתר המלווה א השיעור היה משמעותי מאוד, סייע לילדים לראות ולזהות את כל המצולעים, הצלעות והקודקודים ולהשוות בין המצולעים השונים.
עבורי האתר שימש כמדריך וכמורה נוסף. מצד אחד האתר הדריך אותי מה לעשות בכל שלב, מה לשאול את הילדים ועל מה לתת את הדגש, ומצד אחר שימש כמורה נוסף. כשהילדים התקשו בקיפול, הם ידעו שהם יכולים להסתכל בכל רגע על האתר ולהיזכר בהוראה ובאופן הקיפול.
שלושה אתגרים שעלו בשיעור:
בכיתתי יש 3 ילדים עם קשיי מוטוריקה והם התקשו בקיפול, גם כאשר הדגמתי מס’ פעמים באפן פרטני.
סף תסכול נמוך– במהלך השיעור אחד הילדים הביע תסכול על כך שלא הצליח לקפל ובכה. כמובן שמייד הרגעתי וסייעתי לו, אך הוא נרגע רק לאחר שאני קיפלתי עבורו.
הערה ממירי : נדון במקרה זה במפגש הקרוב
חלק מהילדים התקשו להמתין בסלבנות בזמן שלב ההדגמה ורצו מיד לקפל כשראו את שלב הקיפול באתר.
לפיכך במהלך השיעור ביקשתי מהילדים לשלב ידיים בזמן ההדגמה, כמו כן, הזכרתי מס’ פעמים את חשיבות שלושת השלבים.
לסיכום, הילדים ואני נהננו מאוד. הילדים מחכים כבר לשיעור הבא.
לירז משי
ינואר 11, 2019.כיתה: ב’
.נושא השיעור: מצולעים.
הנושא נלמד בשנה שעברה, בכיתה א’ ובתחילת כיתה ב’.
השיעור המתוקשב היווה חזרה ותרגול על הנלמד.
המושגים שנלמדו בשיעור הם: מצולע, צלע, קדקוד, סוגי המצולעים: משולש, מחומש, משושה, משובע, מקבילית ומלבן. כמו כן, הודגש הקשר בין שם המצולע למספר קדקודיו וצלעותיו.
הפעילות ביססה ידע מתמטי בקרב התלמידים ופיתחה שיח מתמטי בין המורה לתלמידים ובין התלמידים לבין עצמם. הפעילות חידשה ידע מתמטי באופן הצגת המצולעים ובהצגת המצולעים בדרך ממוחשבת.
התובנה של התלמידים הייתה דרך זיהוי המצולעים המופיעים בצורות שונות במרחב.
הפעילות חידשה ידע פדגוגי בכך שהתלמידים נחשפו למצולעים שונים, ביניהם מקבילית, מלבן, טרפז, משולשים ועוד. וכן, התלמידים בדקו את הצלעות. שמחתי לראות שהתלמידים היו פעילים בשיעור, במידה רבה.
הסיוע בא לידי ביטוי בהדגמת הקיפול על ידי הנייר שלי ולאחר מכן עברתי בין התלמידים על מנת לוודא שהבינו כיצד לקפל את הנייר שלהם.
בהחלט, התקיים שיח מתמטי שבא לידי ביטוי כאשר התלמידים ציינו את שמות המצולעים שהתקבלו וכאשר בדקנו את הצלעות והקדקודים במצולעים.
החלק המשמעותי עבורי בפעילות היה מעורבותם הרבה ושיתוף הפעולה של התלמידים במהלך כל השיעור. ללא יוצא מן הכלל, כל התלמידים השתתפו, קיפלו, בדקו ויצאו עם תוצרים יפים.
הקושי היחיד שהיה חסר לי הוא, כוח עזר נוסף שיסייע לי בשיעור. לא היה פשוט לעבור בין כל התלמידים ולהדגים להם את הקיפול. זה דרש מהם להמתין בסבלנות רבה ולא לכולם הייתה סבלנות להמתין עד שאגיע אליהם. בנוסף, היה עליי להדגים במחשב, בנוסף להדגמה בנייר שלי, וזה היווה קושי נוסף.
האתר המתוקשב סייע לי רבות והיווה בסיס ללמידה חווייתית מהנה בקרב התלמידים. ההוראות היו ברורות ומפורטות ולכן סייעו לתלמידים, כמו כן, גם ההוראות בצד, ששימשו אותי כמורה, סייעו לי בהעברת הפעילות לתלמידים.
לסיכום: הפעילות הייתה מובנית, מהנה, וחוויתית. הילדים ללא ספק, חקרו, למד ונהנו.
כמורה, אני שמחה שנחשפתי ולמדתי כלי נהדר באמצעותו אוכל להעביר פעילויות בצורה חוויתית שעשויה לסייע גם לתלמידים המתקשים.
מלכה שמש
ינואר 21, 2019בס”ד
כיתה א’
בשיעור הנדסה העברתי את נושא המצולעים בעזרת האתר.
הכרנו את דפי האוריגמטריה והילדים זיהו שזה ריבוע ששייך למשפחת המרובעים.
כמובן למדנו בשיעורים קודמים מהו מצולע וזיהינו מצולעים שונים כמו משולש מלבן ריבוע וכו’.
המושגים החדשים שנלמדו בשיעור הם: מקבילית וטרפז.
בהחלט הפעילות חידשה ידע פדגוגי שהילדים היו קשובים להוראות הממוחשבות ולהוראותיי ללא התערבות שלי ביצירותיהם.
הפעילות חידשה להם ידע מתמטי של שמות מצולעים חדשים.
חזרה על מושג הצלעות וכן היחשפות למושג זווית ישרה ע”י יצירת המודד.
התגלתה בקרב הילדים תובנה מתמטית מומחשת ע”י כל החושים והם התנסו לאורך כל השיעור בזמן הקיפולים וחשו את המצולעים ממש במו ידיהם.
החלק המשמעותי היה שאת המושגים החדשים שהזכרנו בשיעור הילדים זכרו היטב.
לדעתי מה שהיה חסר בפעילות יותר אקשן מבחינת השלבים.
אני מלמדת כיתת בנים ואורך כל שלב גרם להם קצת להשתעמם.
האתר המתוקשב מאוד סייע להבהיר לילדים ולהמחיש את הנושא.
לדעתי חשבתם על הכל. והכניסה ושימוש באתר קל ונוח מאוד.
שמחתי מאוד שקניתי מספיק דפי אוריגמטריה כי הדגמתי למקבילה שלי את השיעור ובעצם העברתי את השיעור לשתי כיתות א’ וכמובן שהמורה המקבילה נהנתה והתרשמה מאוד.
בדרך כלל אני מאוד מתעייפת לעבור בין הילדים ולהסביר לכל אחד מהם את הקיפולים הנדרשים בהנדסה ובעזרת האתר והלמידה בהשתלמות הבנתי שכשאני לא מתערבת בעבודות הילדים וכל הזמן מעודדת אותם באיצ’י באן הם מצליחים יותר ואני נהנית יותר ולא מתעייפת.
חלי (רחל) לוי
ינואר 22, 2019השיעור התקיים בכיתה ב, הכיתה אותה אני מחנכת.
זהו שיעור אוריגמטריה הראשון אליו תלמידיי נחשפו, השיעור השני שהתקיים היה בנושא המרובעים.
נושא השיעור: מצולעים- במהלך השיעור התלמידים הבחינו בין מצולעים שונים על ידי מניית הקודקודים והצלעות ושיימו אותם תוך פיתוח הקוארדינציה.
התלמידים נחשפו לנושא המצולעים בדרך לא שגרתית והעמיקו את ידיעותיהם על ידי חקר. הם חוזקו לגבי התנהגות טובה על פי הכללים על ידי המילה “איצ’יבאן (= אתה אלוף) חיזוק שהעלה את מוטיבצייתם.
מושגים שנלמדו– במהלך החקר התלמידים חזרו על המושגים צלע וקודקוד, הם מנו קודקודים וצלעות והגיעו למסקנות בעצמם. מושגים נוספים שנלמדו: מצולע, משולש, מלבן, מחומש, מקבילית, מרובע, משושה.
סיוע לתלמידים– ההמחשות המופיעות באתר סייעו לי כמורה להתמקד בלימוד המושגים ההנדסיים והפחיתו התעסקות עם הוראת דרך קיפולי הנייר כיוון שהתלמידים הבינו בצורה טובה את דרך הקיפול.
הפעילות חידשה לילדים– התלמידים נחשפו למצולעים אותם לא היו מזהים ללא האנימציה, בדרך זו הם פיתחו את ראייתם הגאומטרית.
שיח מתמטי– התלמידים דנו אחד עם השני לגבי זיהוי מצולעים נוספים בעבודתם, דבר שיצר למידת עמיתים.
החלק המשמעותי– גילוי מצולעים אותם התלמידים לא זיהו בעצמם.
במהלך העבודה התלמידים רצו לדעת האם צדקו בתשובותיהם לשאלות המנחות באתר, אני השארתי אותם במתח ולא נתתי את דעתי לגבי נכונות תשובותיהם. אפשרתי להם להבין האם צדקו באמצעות האתר, דבר שעורר אצלם עניין וסקרנות לדעת האם צדקו.
השיעור עורר עניין רב, הנאה ולמידה פורייה בקרב התלמידים, לאחר השיעור הם רצו לדעת מתי נלמד שוב אוריגמטריה.