הכנה לפעילות בנושא: חקר וזיהוי מצולעים- מצולעים – ד

-
-
הפעילות בגן מומלצת בקבוצות של 4-6 ילדים.
-
-
אין להתייחס לרמת הדיוק של הקיפול.
-
ככל שהילד יקפל יותר, כך הוא ישפר את רמת הדיוק של הקיפול. אי הדיוק לא ישפיע על התוצר הסופי.
-
-
הגננת מדגימה אך ורק עם הנייר שלה. אם יש צורך אפשר לחזור על ההדגמה מספר פעמים. בשום פנים ואופן לא לגעת בנייר המקופל של הילד.
-
רכישת בטחון עצמי בקיפולים הוא תהליך שאין להתערב בו.
-
-
נחלק לכל ילד נייר אוריגאמי.
-
מומלץ לקפל בפעילויות אך ורק עם נייר אוריגאמי, המאפשר גמישות בקיפול והתאמה מלאה לסוגי הפעילויות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה ולפתוח בחזרה לריבוע כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לקו הסימטריה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את המלבן בקיפול נוסף כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד כפי שמודגם באנימציה.
-
בשלב זה כדאי להדגים מקרוב. זהו קיפול החדק של הפיל.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד ולפתוח בחזרה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את המשולש שקיפלנו כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד המסומן לנקודה המסומנת כפי שמודגם באנימציה.
-
בכל שלבי הקיפולים יש להדגים את הקיפול הנדרש. ולציין את שלושת השלבים בפני הילדים: 1. להקשיב להוראה מבלי לגעת בנייר. 2. שלב ההבנה, שבו אנו מבינים את ההוראה. 3. ביצוע הקיפול.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לנקודה המסומנת כפי שמודגם באנימציה.
-
מומלץ לא לגעת בעבודתו של הילד, לא לתקן או לסדר את הקיפולים.
-
-
שאלה לדיון: מנו את הצלעות המסומנות באדום.
-
יש להשתמש במונחים הנכונים לגבי תיאור מרכיבי המצולע (קדקוד וצלע).
-
-
תשובה: הילדים מונים שישה קדקודים ושש צלעות ונותנים את השם לצורה – משושה.
-
יש להשתמש במונחים הנכונים לגבי תיאור מרכיבי המצולע (קדקוד וצלע).
נבקש מהילדים לבחור קדקוד אחד, להתחיל טיול עם האצבע על הצלע ולשנות כיוון בכל קדקוד, עד שיחזרו לקדקוד שממנו התחילו.
-
-
שאלה לדיון: מנו את הצלעות המסומנות באדום.
-
-
תשובה: הילדים מונים ארבעה קדקודים וארבע צלעות ונותנים את השם לצורה – מרובע.
-
-
שאלה לדיון: מנו את הצלעות של המצולע המסומן באדום.
-
-
תשובה: מנינו 3 צלעות. למצולע בן 3 צלעות נקרא משולש.
-
נשיים את המצולע לפי מספר הצלעות. איזה מספר אנחנו שומעים במילה משולש.
-
-
שאלה לדיון: מנו את הצלעות המסומנות באדום.
-
-
תשובה: מנינו 3 צלעות. למצולע בן 3 צלעות נקרא משולש.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד המסומן כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד המסמן כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: מנו את הצלעות המסומנות באדום.
-
-
תשובה: מנינו 5 צלעות. למצולע בן 5 צלעות נקרא מחומש.
-
-
כל ילד יעצב את הפיל שלו
-
חשוב לתת לילדים לעצב את הפיל שלהם. חשוב שהגננת לא תצייר על הפיל שלה. בכדי לפתח יצירתיות חשוב לתת לילדים לצייר ולדמיין.
- נושא הפעילות
זיהוי וחקר מצולעים
- מטרות
- הילד ידע להבחין בין מצולעים שונים על פי מספר הצלעות או הקדקודים.
- הילד ישיים את הצורות.
- פיתוח יכולת לתיאור מילולי וייצוג חזותי של יחסים במרחב (פירוק והרכבה).
- שם הדגם
פיל דמיוני
מספר סידורי: 0-010-1
- יוצר הדגם
פול ג’קסון
- תיאור הפעילות
בפעילות הילדים יקפלו ויחקרו את המצולעים המתהווים במהלך הקיפול, בסוף הפעילות יתקבל פיל.
- תכנית לימודים
תכנית הלימודים במתמטיקה לקדם יסודי (מעמוד 41) | מילון מונחים בגיאומטריה
תחושה מרחבית וגאומטריה – מתוך תכנית הלימודים במתמטיקה. (עמוד 34)
ראו פעילות אקדמיה ברשת פעילות טרום אוריגאמטריה בגן/טרום אוריגאמטריה הורים וילדים
- חומרים
-
מומלץ ללמד עם ניירות אוריגאמי מותאמים, דקים ומדויקים המותאמים למוטוריקה של הילדים.