הכנה לפעילות בנושא: חקר וזיהוי מצולעים – מצולעים – ה

-
-
הפעילות בגן מומלצת בקבוצות של 4-6 ילדים.
-
-
אין להתייחס לרמת הדיוק של הקיפול.
-
ככל שהילד יקפל יותר, כך הוא ישפר את רמת הדיוק של הקיפול. אי הדיוק לא ישפיע על התוצר הסופי.
-
-
הגננת מדגימה אך ורק עם הנייר שלה. אם יש צורך אפשר לחזור על ההדגמה מספר פעמים. בשום פנים ואופן לא לגעת בנייר המקופל של הילד.
-
רכישת בטחון עצמי בקיפולים הוא תהליך שאין להתערב בו.
-
-
נחלק לכל ילד נייר אוריגאמי.
-
מומלץ לקפל בפעילויות אך ורק עם נייר אוריגאמי, המאפשר גמישות בקיפול והתאמה מלאה לסוגי הפעילויות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד נגדי כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד ולפתוח כפי שמודגם באנימציה.
-
מומלץ לא לגעת בעבודתו של הילד, לא לתקן או לסדר את הקיפולים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד אל הצלע כפי שמודגם באנימציה.
-
לשים לב שהילדים קיפלו קדקוד אחד.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד אל הצלע כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח צלע אחת בלבד כפי שמודגם באנימציה.
-
בכל שלבי הקיפולים יש להדגים את הקיפול הנדרש. ולציין את שלושת השלבים בפני הילדים: 1. להקשיב להוראה מבלי לגעת בנייר. 2. שלב ההבנה, שבו אנו מבינים את ההוראה. 3. ביצוע הקיפול.
-
-
שאלה לדיון: מנו את מספר הצלעות המסומנות באדום מה גיליתם?
-
-
תשובה: מנינו 6 צלעות ולכן המצולע נקרא משושה.
-
נשאל את הילדים איזה מספר שומעים המילה משושה. ונשיים את מספר הצלעות עם שם המצולע.
-
-
שאלה לדיון: מנו את מספר הצלעות המסומנות באדום. מה גיליתם?
-
-
תשובה: מנינו 5 צלעות ולכן המצולע נקרא מחומש.
-
נשאל את הילדים איזה מספר שומעים המילה מחומש. ונשיים את מספר הצלעות עם שם המצולע.
-
-
שאלה לדיון: מנו את הצלעות המסומנות באדום.
-
-
תשובה: מנינו 4 צלעות ולכן המצולע נקרא מרובע. שם המצולע הוא מרובע בשם טרפז.
-
נשאל את הילדים איזה מספר אנחנו שומעים במילה מרובע. נשיים את המילה מרובע עם מספר הצלעות.
-
-
שאלה לדיון: מנו את הצלעות המסומנות באדום.
-
יש להשתמש במונחים הנכונים לגבי תיאור מרכיבי המצולע (קדקוד וצלע).
נבקש מהילדים לבחור קדקוד אחד, להתחיל טיול עם האצבע על הצלע ולשנות כיוון בכל קדקוד, עד שיחזרו לקדקוד שממנו התחילו.
-
-
תשובה: מנינו 4 צלעות ולכן המצולע נקרא מרובע.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
נשאל את הילדים איזה מספר אנחנו שומעים במילה מרובע. נשיים את המילה מרובע עם מספר הצלעות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד אל הנקודה המסומנת.
-
אין חשיבות לדיוק כל ילד יקפל את הקדקוד המסומן אך חשוב שישאר מרווח לבן לאחר הקיפול
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד אל הנקודה המסומנת.
-
אין חשיבות לדיוק כל ילד יקפל משולש קטן מאוד.
-
-
שאלה לדיון: בחנו את המצולעים המסומנים באדום. מה גיליתם? הסבירו.
-
-
תשובה: לכל אחד משלושת המצולעים יש 3 צלעות ו-3 קדקודים. כולם משולשים.
-
-
שאלה לדיון: בחנו את המצולע המסומן באדום. מה גיליתם ?הסבירו.
-
-
תשובה: למצולע המסומן באדום 6 צלעות ולכן הוא משושה.
-
חשוב שהילדים יחשפו למשושים שונים.
-
-
שאלה לדיון: בחנו את המצולע המסומן באדום. מה גיליתם ?הסבירו.
-
יש לשקול האם הילדים שלכם בשלים לזהות את המצולע בשלב זה.
-
-
תשובה: למצולע המסומן באדום 6 צלעות ולכן הוא משושה.
-
-
הוראת קיפול: לצייר עין לדג ולהפוך את הקיפול לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: נסתכל על הדם דרך האור ונראה את הדג.
-
הילדים יכולים לעצב את הדג בצד השני ולראות את העיצוב שלהם משתקף.
- נושא הפעילות
זיהוי וחקר מצולעים
- מטרות
- הילד ידע להבחין בין מצולעים שונים על פי מספר הצלעות או הקדקודים.
- הילד ישיים את הצורות.
- שם הדגם
דג משתקף
מספר סידורי: 0-010-2
- יוצר הדגם
פול ג’קסון
- תיאור הפעילות
בפעילות הילדים יקפלו ויחקרו את המצולעים המתהווים במהלך הקיפול, בסוף הפעילות יתקבל דג משתקף.
- תכנית לימודים
תכנית הלימודים במתמטיקה לקדם יסודי (מעמוד 41) | מילון מונחים בגיאומטריה
תחושה מרחבית וגאומטריה – מתוך תכנית הלימודים במתמטיקה. (עמוד 34)
ראו פעילות אקדמיה ברשת פעילות טרום אוריגאמטריה בגן/טרום אוריגאמטריה הורים וילדים
- חומרים
-
מומלץ ללמד עם ניירות אוריגאמי מותאמים, דקים ומדויקים המותאמים למוטוריקה של הילדים.