גובה, תיכון וחוצה זווית במשולשים

-
-
כל תלמיד מקבל 7 ניירות אוריגאמי ממניפת הצבעים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד נגדי ולפתוח בחזרה לריבוע. (בכל הניירות)
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שתי הצלעות של הריבוע לקו הסימטריה. (בכל הניירות)
-
-
הוראת קיפול: לקפל את המשולש הלבן לפי הסימון. (לקפל רק ב-3 ניירות).
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את המשולש המסומן.(לקפל רק ב-3 ניירות).
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את המשולש המסומן. (לקפל רק ב-3 ניירות).
-
-
הוראת קיפול: לקפל את המשולש המסומן. (לקפל רק ב-3 ניירות).
-
-
הוראת קיפול: לקפל את המשולש המסומן לשניים.(לקפל רק ב-3 ניירות).
-
-
הוראת קיפול: להכניס את המשולש אל הכיס.(לקפל רק ב-3 ניירות).
-
-
שאלה לדיון: איזה סוג משולש התקבל? כיצד בחנתם את המשולש?נמקו
-
-
שאלה לדיון: אילו צלעות מהמשולש נקראות ניצבים ואיזו צלע היא היתר?הסבירו
-
-
תשובה: במשולש ישר-זווית, כל אחת משתי הצלעות היוצרות זווית ישרה נקראת ניצב, והצלע שמול הזווית הישרה נקראת יתר.
-
-
משימה : קפלו ומיצאו במשולש מספר 1 את הגובה היוצא מקדקוד המסומן ב- B . במשולש מספר 2 קפלו ומיצאו את חוצה הזווית היוצא מקדקוד המסומן ב- B. במשולש מספר 3 קפלו ומיצאו את התיכון היוצא מקדקוד המסומן ב-B.
-
-
שאלה לדיון: באילו מהמשולשים נראה גובה, תיכון, וחוצה זווית? הסבירו
-
-
תשובה: במשולש מספר 1 מצאנו את גובה המשולש, קטע שקצהו האחד בקדקוד B, וקצהו האחר על הצלע שמולו או על המשכה והוא מאונך לצלע.
-
-
במשולש מספר 2 מצאנו חוצה זווית: קטע שקצותיו בקדקוד הזווית ובצלע שמולה והוא חוצה את הזווית שלהמשולש.
-
-
במשולש מספר 3: מצאנו תיכון קטע המחבר קדקוד של המשולש עם אמצע הצלע שמול קדקוד זה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שלושת הניירות הנוספים, לפי הסימון.
-
-
שאלה לדיון: איזה סוג משולש התקבל?הסבירו
-
-
משימה: קפלו ומיצאו במשולש מספר 1 את הגובה היוצא מקדקוד המסומן ב- B . במשולש מספר 2 קפלו ומיצאו את חוצה הזווית היוצא מקדקוד המסומן ב- B. במשולש מספר 3 קפלו ומיצאו את התיכון היוצא מקדקוד המסומן ב- B.
-
-
תשובה: במשולש מספר 1 מצאנו את גובה המשולש שיוצא מקדקוד B : קטע שקצהו האחד בקדקוד, קצהו האחר על הצלע שמולו או על המשכה והוא מאונך לצלע.
-
-
במשולש מספר 2 מצאנו חוצה זווית: קטע שקצותיו בקדקוד הזווית ובצלע שמולה והוא חוצה את הזווית שלהמשולש.
-
-
במשולש מספר 3: מצאנו תיכון: קטע המחבר קדקוד של המשולש עם אמצע הצלע שמול קדקוד זה.
-
-
שאלה לדיון: קפלו וסמנו במשולש אחד את שלושת הקטעים, היוצאים מקדקוד B מה גיליתם על שלושת הקטעים?
-
התלמידים יגיעו למסקנה שהם יצרו שלושה קטעים שונים, בפעילות הבאה הם יגלו שבמשולש שווה שוקיים שלושת הקטעים יתמזגו.
-
-
שאלה לדיון: קפלו וסמנו במשולש אחד את שלושת הקטעים, היוצאים מקדקוד B מה גיליתם על שלושת הקטעים?
-
התלמידים יגיעו למסקנה שהם יצרו שלושה קטעים שונים, בפעילות הבאה הם יגלו שבמשולש שווה שוקיים שלושת הקטעים יתמזגו.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד נגדי ולפתוח.
-
-
הוראת קיפול: לקפל שתי צלעות של הריבוע אל האלכסון.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את המשולש ישר הזווית מעל למשולש הגדול.
-
-
משימה: בידקו על ידי קיפול אילו זוויות שוות זו לזו?מה גיליתם על המשולש
-
תשובה: במשולש ששתיים מצלעותיו הסמוכות שוות הוא משולש שווב שוקיים
-
-
משימה: קפלו וסמנו במשולש את שלושת הקטעים, גובה, תיכון וחוצה זווית היוצאים מקדקוד B מה גיליתם על שלושת הקטעים?
-
-
תשובה: מצאנו כי המשולש הוא שווה שוקיים.
-
-
תשובה: במשולש שווה שוקיים חוצה זווית הראש, גובה לבסיס והתיכון מתלכדים.
-
-
שאלת סיכום: מה ניתן לומר על הגובה, תיכון וחוצה זווית במשולשים שבאיור.
-
- מטרות הפעילות
- התלמידים יקפלו שני סוגים של משולשים, קהה זווית שונה צלעות ומשולש ישר זווית שונה צלעות.
- התלמידים יקפלו ויסמנו את הגובה, חוצה הזווית ובתיכון בשני סוגי המשולשים.
- שם הדגם
ציפורניים מלאכותיות.
- רצף מומלץ
זוויות:
עכבר (הכנה לשיעור ייצוג ויזואלי של הזווית) 1/3
עיגול (הכנה לשיעור ייצוג ויזואלי של הזווית) 2/3
מידת הסיבוב (הכנה לשיעור ייצוג ויזואלי של הזווית) 3/3
פירוק והרכבה משני משולשים, מארבעה משולשים ומטרפזים ישרי זווית ומציאת הזווית הנסתרת.
מיון משולשים (על פי אורכי הצלעות וסוגי הזוויו) לחטיבה.
ישרים מקבילים ומאונכים, ביסוס הידע מהיסודי:
ישרים מאונכים – דג שוחה (כהכנה לשיעורים בנושא ישרים מקבילים)
ישרים מקבילים ומאונכים – 2/2 – דגם השמלה
זוויות מתאימות ומתחלפות:
.זוויות מתאימות ומתחלפות בין ישרים מקבילים.
תרגול בנושא זוויות- ישרים מקבילים- ישרים מאונכים.
גופים:
מיון גופים- פאונים -מנסרות -תיבות לחטיבה
גופים – תיבות ומנסרה מרובעת לחטיבה
גופים- מעטפת מנסרות לחטיבה (מנסרה מרובעת, מחומשת, משושה)
מרובעים:
גובה, תיכון וחוצה זווית במשולשים.
גובה, תיכון וחוצה זווית במשולש שווה שוקיים.
מרובעים- פירוק והרכבה, מעוין, ריבוע, מקבילית ודלתון.
- על השיעור
התלמידים יצרו שני סוגים של משולשים, משולש קהה זווית שונה צלעות ומשולש ישר זוות שונה צלעות. יקפלו ויסמנו את הגובה, התיכון וחוצה הזווית במשולשים. פעילות זו היא הכנה לפעילות הבאה בה יבחנו את שלושת הקטעים במשולש שווה שוקיים.
- ידע נדרש
הכרת סוגי המשולשים.
- חומרים
7 ניירות אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 12/12ס”מ או בגודל 15/15 ס”מ.