פירוק והרכבה-זיהוי זוויות לפי מידה

-
-
כל תלמיד יבחר נייר אוריגאמי ממניפת הצבעים.
-
-
שאלה לדיון: איזה מצולע הוא צורת הנייר שלפניכם?
מהו שם המצולע ומה מיוחד במצולע זה?
-
-
תשובה: הנייר בצורת ריבוע כל צלעותיו שוות וכל זוויותיו ישרות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד נגדי ולפתוח בחזרה לריבוע.
-
-
הוראת קיפול: לגזור את הריבוע לשני משולשים.
-
-
שאלה לדיון: מהן מידות הזוויות במשולש?נמקו
-
מומלץ לאפשר לתלמידים להסביר איך הם הגיעו למסקנה לגבי מידת הסיבוב של הזווית.
-
-
תשובה: למשולש זווית ישרה ושתי זוויות של ° 45
-
-
שאלה לדיון: באיזה אופן בחנתם את הזוויות של המשולש?
-
-
תשובה: שני משולשים יוצרים את הריבוע. קו הגזירה הוא חוצה הזווית של הזווית הישרה.
-
הסבר: קו הגזירה הוא חוצה זווית, ולכן שתי זוויות במשולש הן 45 מעלות. הזווית הנוספת, היא הזווית הישרה של הריבוע ולכן הזווית בת ° 90 .
הסבר נוסף: סכום הזוויות במשולש ° 180 זווית אחת זו הזווית של הריבוע ° 90 ולכן נחשב באופן הבא: 45=90:2=180-90
-
-
משימה: הצמידו שני משולשים באופנים שונים, ומיצאו את מידות הזוויות במצולע? נמקו.
-
-
תשובה: מצאנו את הזוויות הישרות של הריבוע, את הזוויות של המקבילית ושל המשולש.
-
לריבוע זוויות ישרות. למקבילית שתי זוויות של° 45 ושתי זוויות של 135°. למשולש זווית ישרה אחת של 90° ושתי זויות של ° 45.
-
-
הוראת קיפול: לקפל זווית חדה לזווית ישרה ולפתוח בחזרה.
-
-
הוראת קיפול: לגזור את המשולש לפי הסימון באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: מהן מידות הזוויות במצולעים שהתקבלו לאחר הגזירה?
-
-
תשובה: למציאת הזוויות נצמיד בחזרה את חלקי הריבוע.
-
-
שאלה לדיון: מהי מידת הזווית הקהה בטרפזים ישרי הזווית.
-
-
תשובה: הזווית הקהה בכל טרפז היא 135°
טרפז ישר זווית הוא מרובע שסכום הזוויות בו הן 360°.
-
כל המצולעים נבנו מגזירת ריבוע לכן מידות הזווית הן ° 45 בכפולות של ° 45
(45,90,135,180,360)
-
-
שאלה לדיון:מהו סכום הזוויות שבמרכז הריבוע?נמקו
-
-
תשובה: סכום הזוויות 360°
-
-
משימה: הצמידו את המשולשים כפי שמוצג ובחנו מהי מידת הזווית המסומנת?נמקו
-
-
משימה: הצמידו את הטרפזים ישרי הזווית, כפי שמוצג ובחנו מהי הזווית המסומנת?נמקו
-
-
משימה: האם תוכלו להצמיד את המצולעים ולמצוא זוויות מסומנות נוספות?
- מטרות הפעילות
התלמידים יבחנו את המידות של הזוויות במצולעים באמצעות פעילויות של פירוק והרכבה של חלקי ריבוע.
- שם הדגם
ללא דגם
מספר סידורי 5011
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הסדר באתר המותאם לתכנית הלימודים.
- על השיעור
התלמידים יתנסו בפירוק והרכבה ובבחינת מידת הזוויות של המצולעים, וימצאו את הזוויות ההמסומנות במצולעים שונים.
- ידע נדרש
הכרת מושג הזווית.
- ציוני דרך
-
- חומרים
מספריים, נייר אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ.