גובה במשולשים 1/3

-
-
כל תלמיד מקבל 3 ניירות אוריגאמי קטנים (9ס”מ\9ס”מ) ממניפת הצבעים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד נגדי ולפתוח (בכל הניירות).
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע לקו הסימטריה (בכל הניירות) כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע לקו הסימטריה (בכל הניירות).
-
-
הוראת קיפול: לקפל את המשולש הלבן (בכל הניירות) כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את המשולש המסומן (בכל הניירות).
-
-
משימה: לסמן את הזווית הישרה.
-
-
שאלה לדיון: איזה סוג משולש התקבל? כיצד בחנתם את המשולש?נמקו
-
-
תשובה: למשולש שלוש צלעות השונות באורכן ולכן המשולש שונה צלעות. למשולש זווית ישרה ולכן הוא גם משולש ישר זווית.
-
יש לבדוק את אורכי הצלעות והזוויות בעזרת המודד.
-
-
שאלה לדיון: אילו צלעות מהמשולש נקראות ניצבים ואיזו צלע היא היתר?הסבירו
-
-
תשובה: במשולש ישר-זווית, כל אחת משתי הצלעות הסמוכות היוצרות זווית ישרה נקראת ניצב והצלע השלישי שמול הזווית הישרה נקראת יתר.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד המסומן ב-A על הצלע המסומנת ב- BC.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את הקיפול ולסמן עם המודד את קו הקיפול שנוצר ואת נקודת המפגש באות D.
-
-
שאלה לדיון: איך נקרא לקטע המסומן ב-AD שנוצר כתוצאה מהקיפול? הסבר
-
-
תשובה: AD הוא אחד מהגבהים של המשולש, מכיון שהאנך המסומן ב- AD יוצא מהקדקוד המסומן ב-A לצלע המסומנת ב- CB שהוא הצלע מול הקדקוד המסומן ב- A.
-
התלמידים צריכים לשים לב למרכיבים של המושג גובה: קדקוד, צלע שממול אותו קדקוד. רצוי שכל זמן הפעילות שהתלמידים יצינו קדקוד וצלע מולו עבור כל קדקוד במשולש.
-
-
שאלה לדיון: לכל משולש שלושה גבהים. במשולש ישר זווית שניים מהגבהים מתלכדים עם הניצבים. סמנו את שני הגבהים שהם גם ניצבים.
-
-
תשובה: במשולש ישר זווית שניים מהגבהים מתלכדים עם הניצבים ולכן כל אחד מהניצבים (מסומנים בכחול) הוא גם גובה במשולש.
-
-
שאלה לדיון: מהו הצלע מול הקדקוד המסומן ב-B?
מהו הצלע של המשולש מול הקדקוד המסומן ב-C?
האם שתי הצלעות שמצאתם הם גם הגבהים של המשולש. ?הסבירו
-
-
תשובה: הצלע של המשולש מול קדקוד B הוא הצלע AC. הצלע של המשולש מול קדקוד C הוא הצלע AB. שתי צלעות אלו, AB,AC הם גם הגבהים של המשולש מאחר שצלעות אלו מאונכות זו לזו.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את המשולש כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את המשולש הפנימי (בכל הניירות) כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה (בכל הניירות) .
-
-
הוראת קיפול: להכניס את המשולש הלבן אל הכיס (בכל הניירות) כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח הכיס כדי להכניס אצבע (בכל הניירות) .
-
-
הוראת קיפול: להכניס אצבע לכיס (בכל הניירות) .
-
-
הוראת קיפול: לעצב את הציפורן.
-
-
משימת סיכום: סמנו את הזווית הישרה ואת הגבהים בכל משולש.
-
הערה למורה: אפשר להציע לתלמידים לסמן על הלוח את הזווית הישרה ואת שלושת הגבהים של המשולש.
מצורף לשיעור זה דף משימות.
-
-
מצורף דף משימות בנושא: גובה במשולשים ישרי זווית.
-
השיעורים הבאים בנושא זה: גובה במשולשים 1/3: מציאת גובה במשולשים ישרי זווית. דגם הקיפול 3 ציפורניים.
גובה במשולשים 2/3: מציאת גובה במשולשים קהה זווית. דגם הקיפול 3 ציפורניים.
גובה במשולשים 3/3: מציאת גובה במשולשים חד זווית. דגם הקיפול 2 ציפורניים ואף.
- מטרות הפעילות
- התלמידים יקפלו משולש ישר זווית שונה צלעות.
- התלמידים יזהו את הזווית הישרה בכל משולש.
- התלמידים ילמדו למצוא גובה במשולשים: קטע היוצא מהקדקוד ומגיע לצלע שמול הקדקוד ומאונך לה.
- התלמידים יכירו את המונחים: ניצב, יתר במשולש ישר זווית.
- שם הדגם
3 ציפורניים
מספר סידורי: 5020
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
גובה במשולשים 1/3: מציאת גובה במשולשים ישרי זווית. דגם הקיפול 3 ציפורניים.
גובה במשולשים 2/3: מציאת גובה במשולשים קהה זווית. דגם הקיפול 3 ציפורניים.
גובה במשולשים 3/3: מציאת גובה במשולשים חד זווית. דגם הקיפול 2 ציפורניים ואף.
- על השיעור
התלמידים יקפלו משולש ישר זווית שונה צלעות וילמדו למצוא את הגובה במשולש: אנך היורד מהקדקוד אל הצלע שממול. התלמידים ילמדו לזהות את הניצב והיתר. בסוף הקיפול יתקבלו 3 ציפורניים. בכדי לקבל את כל הציפורניים יש ללמוד את השיעורים הבאים.
- ידע נדרש
הכרת סוגי המשולשים, זוויות, ישרים מאונכים.
- ציוני דרך
כיתה ה- עמוד 36
- חומרים
3 ניירות אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 10ס”מ \10ס”מ
מומלץ להדפיס לכל תלמיד דף משימות: גובה במשולשים ולחלק אותו בסוף השיעור.