הרכבת מרובעים מאלכסונים 2/2

-
-
הוראת קיפול: בשני הניירות שלך סמן כל הנקודות בצבע כפי המודגם.
-
לתלמידים יש את שני האלכסונים המקופלים מהשעור הרכבת מרובעים מאלכסונים. יש לבדוק שוב את סימון הנקודות לפני ההמשך.
-
-
הוראות קיפול: יש לסמן את הנקודה האמצעית בשני האלכסונים כפי המודגם.
-
-
הוראת קיפול: לשים אחד האלכסונים על השני בנקודה המשותפת האדומה כפי המודגם. יש לבדוק עם המודד ששני האלכסונים מאונכים זה לזה.
-
-
משימה: תשימו את שני האלכסונים המאונכים על נייר לבן ,החזיקו באצבע בנקודה המשותפת וסמנו את ארבעת הקדקודים על הנייר. שרטטו בעזרת המודד את הקטעים בין הנקודות.
-
-
שאלה לדיון: מה שם המרובע שנתקבל בחיבור הקדקודים?
-
-
תשובה: ריבוע עם 4 צלעות שוות אורך ושני האלכסונים שווים באורכם ומאונכים זה לזה.
-
-
משימה: כאשר שני האלכסונים מונחים זה על זה בנקודה משותפת תשנו את הזווית בין האלכסונים כך שלא יהיו מאונכים זה לזה.
-
-
משימה: החזיקו באצבע בנקודה המשותפת ולסמן את ארבעת הקדקודים על הנייר. שרטטו בעזרת המודד את הקטעים בין הנקודות.
-
כאן יש מספר אפשרויות. 1. הזווית העליונה בין האלכסונים קטן מ 90 מעלות . 2. כאשר הזווית העליונה גדולה מ 90 מעלות.
-
-
שאלה לדיון: איזה מרובע נתקבל כאשר משנים את הזווית בין שני האלכסונים ומחברים את הקדקודים?
-
-
תשובה: מתקבלים מלבנים שונים עם שתי זוגות של צלעות נגדיות שוות אורך מאונכות ושני האלכסונים שווה אורך.
-
-
משימה: על שני האלכסונים סמנו עוד נקודה משותפת כפי המודגם.
-
במצב הזה שני האלכסונים נשארים שווה אורך אבל נקודת החיתוך אינה באמצע האלכסון..
-
-
משימה: תניחו את שני האלכסונים אחד על השני כפי המודגם.
-
-
משימה: החזיקו באצבע בנקודה המשותפת, ופתחו את האלכסונים בזווית ולסמן את ארבעת הקדקודים על הנייר. שרטטו בעזרת המודד את הקטעים בין הנקודות.
-
-
שאלה לדיון: איזה מרובע יתקבל כאשר משנים את הזווית בין שני האלכסונים ומחברים את הקדקודים?
-
-
תשובה: התקבל טרפז שווה שוקיים כאשר שני האלכסונים הם שווה אורך אבל אינם מאונכים זה לזה ואינם חוצים זה את זה.
-
-
הוראת קיפול: גיזרו את אחד מהאלכסונים עפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: סמנו בשני האלכסונים נקודה באותו מיקום המודגם באנימציה.
-
-
משימה: הניחו אלכסון אחד על האלכסון השני (העזרו בנקודה) כפי שמודגם באנימציה.
-
יש לשים לב שבאלכסון הקטן הנקודה באמצע האלכסון.
-
-
משימה: החזיקו באצבע בנקודה המשותפת, ופתחו את האלכסונים כך שיהיו מאונכים זה לזה וסמנו את ארבעת הקדקודים על הנייר. שרטטו בעזרת המודד את הקטעים בין הנקודות.
-
-
שאלה לדיון: איזה מרובע יהיו מאונכים זה לזה ויחברו את הקדקודים?
-
-
תשובה: קיבלנו דלתון האלכסונים בדלתון מאונכים זה לזה אבל אינם שווה אורך.
-
-
משימה: סמנו נקודה משותפת בנקודה האמצעית של שני האלכסונים כפי המודגם.
-
-
משימה: תניחו את שני האלכסונים אחד על השני בנקודה המשותפת.
-
-
משימה: החזיקו באצבע בנקודה המשותפת, תפתחו את האלכסונים בזווית ולסמן את ארבעת הקדקודים על הנייר. שרטטו בעזרת המודד את הקטעים בין הנקודות.
-
לשים לב שהנקודה המשותפת באמצע כל אלכסון. כאשר האלכסונים מאונכים אנו מקבלים מעוין. בכל זווית אחרת מתקבל מקבילית
-
-
שאלה לדיון: אילו מרובעים יתקבלו כאשר האלכסונים אינם שווים באורכם אבל חוצים זה את זה?
-
-
תשובה: כאשר שני האלכסונים אינם מאונכים זה לזה וחוצים זה את זה מתקבל מקבילית. כאשר שני האלכסונים מאונכים זה לזה, חוצים זה את זה וחוצים את הזוויות הראש מתקבל מעוין.
-
-
משימת סיכום: שרטטו את האלכסונים על דף המשבצות כפי שמודגם באיור ובידקו אילו מרובעים התקבלו.
-
- מטרות הפעילות
- התלמידים ירכיבו מרובעים לפי תכונות של שני האלכסונים.
- שם הדגם
ללא דגם
מספר סידורי 5010
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
התלמידים ילמדו איך תכונות של האלכסונים משפיעים בזיהוי מרובעים קמורים שונים.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
קדקודים סמוכים ונגדיים, מושג האלכסון וסוגי המרובעים.
- ציוני דרך לפי כיתות
כיתה ה – עמוד 33