חקר מרובעים 4 – הריבוע ותכונותיו

-
-
כל תלמיד יבחר שני דפים ממניפת הצבעים.
-
-
משימה: לקפל את הריבוע כך שיתקבלו שני האלכסונים שלו.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד אחד לקדקוד הנגדי שלו כך שיתקבל משולש ישר זווית שווה שוקיים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד לפי קו הסימטריה השיקופי של המשולש ולפתוח בחזרה לריבוע.
-
-
משימה: לסמן את ארבעת הקדקודים ואת נקודת מפגש האלכסונים כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד B ל-D.
-
-
שאלה לדיון: השוו את אורכי הקטעים. AO ו- OC מה גיליתם?הסבירו
-
-
תשובה: קו הסימטריה השקופית של משולש ABC חוצה את אלכסון AC של הריבוע ולכן הקטעים AO ו OC שווים באורכם.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד Aל-C.
-
-
-
שאלה לדיון: השוו את אורכי הקטעים. BO ו- OD מה גיליתם?הסבירו
-
-
תשובה: קו הסימטריה השקופית של משולש ABD חוצה את אלכסון BD של הריבוע ולכן הקטעים BO ו OD שווים באורכם.
-
-
שאלה לדיון: מה גודל הזוויות בין האלכסונים?הסבירו
-
-
תשובה: האלכסונים מאונכים זה לזה וגודל כל הזוויות 90°.
-
-
שאלה לדיון: איך נוכיח על ידי קיפול שאלכסון AC חוצה את זוויות הקדקודים A ו- C? מה מידת הגודל של הזוויות האלו?הסבירו
-
-
תשובה 1: בקיפול הריבוע באלכסון AC ראינו שהוא חוצה את זוויות הקדקודים A ו-C.
-
-
תשובה 2: מידת הגודל של כל זווית הוא 45°.
-
-
שאלה לדיון: איך נוכיח על ידי קיפול שאלכסון BD חוצה את זוויות הקדקודים B ו- D? מה מידת הגודל של הזוויות האלו?הסבירו
-
-
תשובה 1: בקיפול הריבוע באלכסון BD ראינו שהוא חוצה את זוויות הקדקודים B ו-D.
-
-
תשובה 2: מידת הגודל של כל זווית הוא 45°.
-
-
הוראת קיפול: לקפל בנייר בצורת ריבוע כל זוג של צלעות נגדיות .וכל זוג של קדקודים נגדיים.
-
-
שאלות לדיון: מה ניתן לומר על כל זוג של צלעות נגדיות ואיך נקראת כל קבוצת הקטעים
?AC,BD,HF,GE
-
-
תשובה 1: כל זוג של צלעות נגדיות בריבוע מקבילות זו לזו.
-
-
תשובה 2: כל הקטעים AC,BD,HF,GE הם קווי הסימטריה השיקופית של הריבוע.
-
-
משימה: השלימו בשרטוט, עם סימנים מתאימים, את הקטעים שווה אורך, הצלעות המקבילות ואת גודלי הזוויות.
-
דף משימות כיתה ה- הריבוע ותכונותיו בשלב זה יש לחלק לתלמידים דף עבודה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה כך שיתקבל מלבן לבן.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: כך נראה הנייר המקופל לאחר הפתיחה. להניח את הנייר כשהצד הצבעוני על השולחן.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל צלע לקו השיקוף כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את הטרפז כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שני המשולשים המסומנים ולהוריד את הטרפז המסומן במספר 3 כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את הטרפז כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שני המשולשים המסומנים ב 1, 2 ולקפל מעליהם את הטרפז המסומן במספר 3 כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את הקופסה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הקופסה מוכנה!
- מטרת הפעילות
- התלמיד יסכם את התכונות המיוחדות של הריבוע.
- שם הדגם
קופסה מעוצבת
מספר סידורי 5004
- שם היוצר/ת
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (בהתאם לתכנית הלימודים).
- על השיעור
התלמידים יחקרו בעזרת קיפולים את התכונות של אלכסוני הריבוע (מאונכות וחציית זוויות הקדקודים) וגם יחזרו על מקבילות הצלעות הנגדיות בריבוע וקווי הסימטריה השיקופית של הריבוע.
משך זמן פעילות מומלץ:45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ציוני דרך
- חומרים
2 ניירות אוריגאמי