חלק מהשלם 1/5- חלק ג

-
-
כל תלמיד יבחר נייר אחד בגודל 15ס”מ/ 15ס”מ
ושני ניירות קטנים 9 ס”מ/ 9ס”מ.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה ולפתוח (לקפל בנייר הגדול בלבד).
-
-
הוראת קיפול: לקפל קצרה לצלע מקבילה ( לקפל בנייר הגדול בלבד).
-
-
הוראת קיפול: לפתוח בחזרה למלבן (לקפל בנייר הגדול בלבד).
-
-
הוראת קיפול: לפתוח בחזרה לריבוע (לקפל בנייר הגדול בלבד).
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל קדקוד לנקודת מפגש הישרים (לקפל בנייר הגדול בלבד).
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את שני המשולשים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל לשניים כך שיתקבל טרפז ישר זווית.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד, כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להכניס משולש אחד אל הכיס. כפי שמודגם באנימציה.
-
-
משימה בקבוצות: התחלקו לקבוצות. כל ארבעת תלמידים בקבוצה.
-
-
משימה בקבוצות: האם תוכלו לסדר את החלקים שלכם כמו בדוגמה?
-
קבוצות של 4 תלמידים.
-
-
שאלה לדיון: איזה חלק מהשלם מייצגים המשולשים הצבעונים ביחד? ואיזה חלק מהשלם מייצגים המשולשים הלבנים ביחד? איזה חלק מהשלם משולש אחד צבעוני?
-
הדגש כאן הוא על מושג המונה ללא התייחסות למיקום המשולשים (כאשר כל המשולשים חופפים ושווי שטח).
-
-
תשובה1: שטח המשולשים הצבעונים ביחד הם חצי משטחו של השלם. גם שטח המשולשים הלבנים ביחד הם חצי משטחו של השלם.
-
-
תשובה2: משולש אחד הוא
משטחו של השלם.
-
-
משימה בקבוצות: הניחו כל 4 משולשים שקיפלתם כמו באיור. איזה חלק מהשלם מייצגים ביחד ארבעה משולשים.
-
ניתן להזמין את התלמידים ללוח ולבקש שיציגו אפשרויות נוספות. בכל ייצוג להתייחס לחלק מהשלם מייצגים צירוף של משולשים צבעוניים או משולשים לבנים.
-
-
תשובה1: שטח ארבעת המשולשים הצבעונים ביחד הם חצי משטחו של השלם. גם שטח של ארבעת המשולשים הלבנים ביחד הם חצי משטחו של השלם.
-
בסיום פעילות זו על התלמיד להכיר ש 4/8= 1/2 ועל ידי הזזת המשולשים להראות את המצב של 4/8 מכסים חצי הנייר השלם לעומת החצי השני עם 4 משולשים לבנים.
-
-
תשובה2: משולש אחד הוא
משטחו של השלם.
-
-
משימה בקבוצות: הניחו כל ארבעה ריבועים שקיפלתם כפי שמודגם (חלקם מהצד עם המשולשים וחלק מהצד של הריבוע), ובחנו איזה חלק מהשלם הריבועים הקטנים?
-
קבוצות של 4 תלמידים. רוצים להדגיש במקום זה שלא חייבים לשים כל צורה צמודה לצורה השנייה
-
-
תשובה: בריבוע המסומן באות A הריבועים הקטנים הם חצי משטחו של הריבוע השלם. בריבוע המסומן באות B הריבוע הקטן הוא רבע משטחו של הריבוע השלם. בריבוע המסומן באות C הריבועים הקטנים הם שלושת רבעים משטחו של הריבוע השלם.
-
כאן המקום להתייחס לחלק הלא צבעוני בכל ריבוע. איך נבטא את הלבנים כחלק מהשלם. בריבוע A החלק הלבן הוא 1/4 (3/4+ 1/4=1). בריבוע B החלק הלבן הוא 3/8 (1/4+ 3/8+3/8 =1)
-
-
הוראת קיפול: לקפל את המשולש הלבן פנימה אל הכיס כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל בשני הניירות הקטנים, צלע לצלע מקבילה ולפתוח.
-
-
הוראת קיפול: לקפל בשני הניירות הקטנים צלע לצלע מקבילה ולפתוח.
-
-
הוראת קיפול: לקפל בשני הניירות הקטנים כל צלע לקו הסימטריה ולפתוח.
-
-
הוראת קיפול: בשני הניירות הקטנים. לקפל בחזרה כל צלע לקו הסימטריה.
-
-
הוראת קיפול: בשני הניירות הקטנים.לקפל כל צלע קצרה לקו הסימטריה.
-
-
הוראת קיפול: בשני הניירות הקטנים.להכניס צלע אל צלע, כך שתקבל מעטפת מנסרה משולשת.
-
-
הוראת קיפול: ליצירת גזע העץ, נכניס מעטפת מנסרה אחת אל השניה.
-
-
הוראת קיפול: נחבר את חלקי העץ.
-
-
הוראת קיפול: שימו לב שניתן ליצור עצים שונים.
- מטרת הפעילות
- הכרת השברים היסודיים באמצעות מודל השטח.
- הכרת השבר הפשוט ורישומו כמונה ומכנה.
- הכרת השבר כחלק מהשלם.
- פעילויות מוחשיות להכרת חלקי השלם.
- זיהו ורישום חלקי השלם במודל השטח ולא רק שברים יסודיים (המונה אינו 1)
- שם הדגם
עץ.
מספר סידורי: 4050/3
- שם היוצר/ת
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
שיעור חלק מהשלם 1/5 חלק ג הוא חלק מהסדרה של השיעורים בנושא השלם.
השיעור הבא יהיה חלק מהשלם 2/5מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (בהתאם לתכנית הלימודים).
- על השיעור
התלמידים יקפלו שני ניירות בגודל 15 ס”מ
התלמידים יחקרו את החלקים מתוך השלם.פעילות זו היא תשתית עבור הוראת שברים בהמשך.
.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ציוני דרך
-
הדגשים בהוראת השבר כחלק משלם:
- קובעים מהו השלם (במקרה שלנו הנייר בצורת ריבוע )
- החלקים לא חייבים להיות חופפים.
- כאשר מונים את מספר החלקים השווים בשטחם הם לא חייבים להיות רציפים.
- חלוקה למספר חלקים שווים בשטחם, בצורות שונות באותו שלם.
- כאשר מציינים גודל של חלק מהשלם תמיד כדאי לכתוב ליד זה מספר החלקים שמשלימים את השלם.
- השוואת גודלי שברים הוא תמיד ביחס לאותו שלם. – כלומר יתכן חצי של ריבוע גדול הוא גדול משטחו של שלושה רבעים של ריבוע קטן.