מיון משולשים (על-פי אורכי הצלעות וסוגי הזוויות) לחטיבה

-
-
בחרו נייר אוריגאמי ממניפת הצבעים.
-
-
הוראת קיפול: להצמיד קדקוד אל הקדקוד הנגדי.
-
-
שאלה לדיון: בחנו את זוויות המשולש?
-
בשיעור זה נשתמש במונחים: זווית ישרה, זווית גדולה מזווית ישרה, וזווית קטנה מזווית ישרה.
-
-
תשובה: למשולש זווית אחת ישרה, ולכן הוא נקרא משולש ישר זווית. הזווית הישרה של המשולש היתה הזווית הישרה של הריבוע לפני שקיפלנו.
-
-
שאלה לדיון: בחנו את צלעות המשולש.
-
היעזרו בקיפולים הנראים בנייר כדי להשוות את אורכי הצלעות זו לזו.
-
-
תשובה: למשולש זה יש שתי צלעות השוות באורכן, ולכן המשולש נקרא משולש שווה שוקיים.
-
-
הוראת קיפול: להצמיד זווית חדה אל זווית חדה.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את המשולש לריבוע.
-
-
שאלה לדיון: אילו סוגי משולשים ניתן לזהות בנייר בצורת ריבוע לאחר שקיפלנו ופתחנו? נמקו.
-
-
תשובה: המשולשים ישרי זווית וגם שווי-שוקיים.
-
ניתן גם לבחון אילו מהמשולשים הם חופפים.
-
-
הוראת קיפול: להצמיד קדקוד אל הקדקוד הנגדי.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את אחת מהזוויות הישרות, לפי הסימון.
-
ייתכן וכל ילד יקפל בגודל שונה וזה בסדר.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר לצד השני.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע אל קו הקיפול המסומן באדום, לפי הסימון באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: בחנו בנייר המקופל את המשולש המודגש. מה ניתן לומר עליו? נמקו.
-
-
תשובה: המשולש המסומן הוא משולש ישר- זווית (משולש שלו זווית אחת ישרה). מאחר ואורכי הצלעות שלו שונים, הוא נקרא משולש שונה צלעות ישר- זווית.
-
-
שאלה לדיון: בחנו את המשולש המודגש מה ניתן לומר עליו? נמקו.
-
-
תשובה: המשולש המודגש הוא משולש קהה- זווית (משולש שלו זווית אחת קהה). מאחר ואורכי הצלעות שלו שונים, הוא נקרא משולש שונה צלעות קהה-זווית.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע המסומנת.
-
-
שאלה לדיון: בחנו את המשולש המודגש. מה ניתן לומר עליו? נמקו.
-
-
תשובה: המשולש המודגש הוא משולש חד-זוויות (משולש בו שלושת הזוויות קטנות מזווית ישרה). מאחר ושתי צלעות של המשולש שוות באורכן, הוא נקרא משולש שווה-שוקיים חד-זוויות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הזווית החדה לפי הסימון באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: איזה סוג משולש הוא המשולש החדש שקיפלתם? נמקו.
-
-
תשובה: המשולש הוא משולש חד-זוויות (כל הזוויות שלו חדות). מאחר ושתי צלעות של המשולש שוות באורכן, הוא נקרא משולש שווה-שוקיים חד- זוויות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד לפי הסימון.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר לצד השני.
-
-
הוראת קיפול: לקפל לשניים ולהצמיד את הצלעות, לפי הסימון באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להדק את הקיפול ולמשוך את המשולש הקטן.
-
-
הוראת קיפול: להדק את הקיפול ולמשוך את הצוואר של הברבור.
-
-
שאלה לדיון: אילו סוגי משולשים אתם מזהים בציפור? באיזה אופן בחנתם את המשולשים? הסבירו.
-
-
תשובה: זיהינו שלושה סוגי משולשים. בחנו את המשולשים על-פי סוגי הזוויות ועל -פי אורכי הצלעות.
-
-
משימת סיכום: סרטטו על דף משולשים מסוגים שונים.
- מטרות הפעילות
- התלמידים ימיינו משולשים לפי זוויות.
- התלמידים יכירו וישתמשו במונחים: משולש ישר-זווית, משולש קהה-זווית ומשולש חד-זוויות.
- התלמידים ימיינו משולשים לפי צלעות.
- התלמידים יבנו ויזהו משולשים לפי צלעות וזוויות (מיון כפול).
- שם הדגם
ציפור זוויות.
- רצף מומלץ
מודד, פירוק והרכבה בנושא מצולעים (ג’-ו’), מצולעים ג‘, ישרים מאונכים וצלעות מאונכות, ישרים מאונכים (דג שוחה), עיגול, עכבר, ייצוג ויזואלי של הזווית- מידת הסיבוב, ציפור זוויות.
- על השיעור
בשיעור זה יחקרו התלמידים את סוגי המשולשים המתהווים במהלך קיפול הדגם. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על סוגי המשולשים.
- ידע נדרש
הכרת המושג זווית ישרה, ייצוג ויזואלי של הזווית.
- ציוני דרך
- חומרים
מודד, נייר אוריגאמי בגודל 15/15 ס”מ.