מיון משולשים (על-פי אורכי הצלעות וסוגי הזוויות)

-
-
נבחר ממניפת הדפים שלושה דפים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד נגדי ולפתוח בשני ניירות.
-
את הנייר השלישי לשים בצד
-
-
הוראת קיפול: לקפל בשני הניירות את הצלע אל קו האלכסון כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל בשני הניירות את הצלע אל קו האלכסון כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל לקפל בשני הניירות את המשולש כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: אילו זוויות אתם מזהים במשולש?הסבירו
-
אפשר לבחון עם התלמידים את סוגי הזוויות וסוג המשולש.
-
-
הוראת קיפול: לקפל ולפתוח כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל בשני הניירות לפתוח רק משולש אחד כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל ולפתוח כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את המשולש כפי שמודגם באנימציה.
-
-
משימה: סמנו את הזווית הישרה של המשולש משני הצדדים של המשולש, העזרו במודד.
-
-
סוגי זווית: אלו מהזוויות קונות מזווית ישרה? ואילו גדולות מזווית ישרה?הסבירו
-
בשיעור זה נשתמש במונחים: זווית ישרה, זווית גדולה מזווית ישרה, וזווית קטנה מזווית ישרה.
-
-
משחק המשולשים: הצמידו את המשולשים ומיצאו זוויות קהות וישרות.
-
חשוב להקפיד שהצלעות הצמודות שוות באורכן.
-
-
הוראת קיפול: להצמיד קדקוד אל הקדקוד הנגדי בנייר הגדול.
-
-
שאלה לדיון: בחנו את זוויות המשולש? היעזרו במודד.
-
בשיעור זה נשתמש במונחים: זווית ישרה, זווית גדולה מזווית ישרה, וזווית קטנה מזווית ישרה.
-
-
תשובה: למשולש זווית אחת ישרה, ושתי זוויות קטנות מ- 90° הנקראות זוויות חדות.
-
המודד יסייע לנו לבחון את זוויות המשולש.
-
-
שאלה לדיון: בחנו את צלעות המשולש היעזרו במודד.
-
היעזרו בקיפולים הנראים בנייר כדי להשוות את אורכי הצלעות זו לזו.
-
-
תשובה: למשולש זה יש שתי צלעות השוות באורכן, ולכן המשולש נקרא משולש שווה שוקיים.
-
-
הוראת קיפול: להצמיד זווית חדה אל זווית חדה.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את המשולש לריבוע.
-
-
שאלה לדיון: אילו סוגי משולשים ניתן לזהות בנייר בצורת ריבוע לאחר שקיפלנו ופתחנו? נמקו.
-
-
תשובה: המשולשים ישרי זווית וגם שווי-שוקיים.
-
ניתן גם לבחון אילו מהמשולשים הם חופפים.
-
-
הוראת קיפול: להצמיד קדקוד אל הקדקוד הנגדי.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הזווית הישרה באחד מהמשולשים הצבעונים כפי שמודגם באנימציה.
-
ייתכן וכל ילד יקפל בגודל שונה וזה בסדר.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר לצד השני. לסמן את קו הסימטריה באדום.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע אל קו הסימטריה המסומן באדום, כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: בחנו בנייר המקופל את המשולש המודגש. מה ניתן לומר עליו? נמקו.
-
-
תשובה: המשולש המסומן הוא משולש ישר- זווית (משולש שלו זווית אחת ישרה). מאחר ואורכי הצלעות שלו שונים, הוא נקרא משולש שונה צלעות ישר- זווית.
-
-
שאלה לדיון: בחנו את המשולש המודגש מה ניתן לומר עליו? האם מצאתם זווית גדולה מזוויות ישרה?הסבירו
-
-
תשובה: מצאנו במשולש המסומן זווית אחת גדולה מזווית ישרה. זווית זו נקראת זווית קהה ולכן המשולש המסומן נקרא משולש קהה זווית.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע המסומנת.
-
-
שאלה לדיון: בחנו את המשולש המודגש. מה ניתן לומר עליו? נמקו.
-
-
תשובה: המשולש המודגש הוא משולש חד-זוויות (משולש בו שלושת הזוויות קטנות מזווית ישרה). מאחר ושתי צלעות של המשולש שוות באורכן, הוא נקרא משולש שווה-שוקיים חד-זוויות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הזווית החדה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: איזה סוג משולש הוא המשולש החדש שקיפלתם? נמקו.
-
-
תשובה: המשולש הוא משולש חד-זוויות (כל הזוויות שלו חדות). מאחר ושתי צלעות של המשולש שוות באורכן, הוא נקרא משולש שווה-שוקיים חד- זוויות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד לפי הסימון.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר לצד השני.
-
-
הוראת קיפול: לקפל לפי קו הסימטריה של הצורה ולהצמיד את הצלעות, כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להדק את הקיפול ולמשוך את המשולש הקטן.
-
-
הוראת קיפול: להדק את הקיפול ולמשוך את הצוואר של הברבור.
-
-
שאלה לדיון: אילו סוגי משולשים אתם מזהים בציפור? באיזה אופן בחנתם את המשולשים? הסבירו.
-
-
תשובה: זיהינו שלושה סוגי משולשים. בחנו את המשולשים על-פי סוגי הזוויות ועל -פי אורכי הצלעות.
-
-
משימת סיכום: סרטטו על דף משולשים מסוגים שונים.
- מטרות הפעילות
- התלמידים ימיינו משולשים לפי זוויות.
- התלמידים יכירו וישתמשו במונחים: משולש ישר-זווית, משולש קהה-זווית ומשולש חד-זוויות.
- התלמידים ימיינו משולשים לפי צלעות.
- התלמידים יבנו ויזהו משולשים לפי צלעות וזוויות (מיון כפול).
- שם הדגם
ציפור זוויות.
מספר סידורי: 4024
- שם היוצר/ת
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בשיעור זה יחקרו התלמידים את סוגי המשולשים המתהווים במהלך קיפול הדגם. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על סוגי המשולשים.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
הכרת המושג זווית ישרה, ייצוג ויזואלי של הזווית.
- ציוני דרך
-
כיתות ה -ו – חזרה על החומר מכיתה ג ו- ד