זוויות: עיגול (הכנה לשיעור ייצוג ויזואלי של הזווית) 2/3

-
-
בחרו נייר אוריגאמי ממניפת הדפים.בנוסף ל- 3 ניירות בגודל A4.
-
-
הוראת קיפול: בנייר האוריגאמי יש לקפל צלע אל הצלע המקבילה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע הארוכה אל הצלע המקבילה לצלע הארוכה. קיבלנו את המודד.
-
-
המודד: משמש אותנו ככלי לבדיקת זוויות ישרות ולהשוואת אורכים.
בפעילות זו ניעזר במודד ליצירת עיגול.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע קצרה אל הצלע המקבילה לצלע הקצרה .לפתוח ולסמן בטוש את הקו שנוצר.
-
יש לסרטט בטוש צבעוני את הישר שנוצר.
-
-
הוראת קיפול: לקפל דף נייר בגודל A4 באופן הבא: צלע קצרה אל צלע קצרה ולפתוח, וצלע ארוכה אל צלע ארוכה ולפתוח.
-
-
הוראת קיפול: לסמן בנקודה את מפגש הישרים המאונכים ולהניח את המודד כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להניח את המודד לפי הסימון, כאשר צלע המודד נפגשת בדיוק עם נקודת החיתוך של הישרים כפי שמודגם באנימציה.
-
מומלץ לעבור בין התלמידים ולוודא שהם מניחים את המודד בצורה הנכונה.
-
-
הוראה: להניח את המודד לפי הסימון באנימציה ולסובב אותו.
בכל פעם יש לסמן 2 נקודות על הדף.
-
יש לשים לב שהנקודות המסומנות הן דרך אותה הצלע של המודד.
-
-
שאלה: מהי הצורה שקיבלנו לאחר סימון הנקודות? הסבירו.
-
-
תשובה: קיבלנו נקודות שאם נחבר אותם נקבל מעגל.
-
-
שאלה לדיון: האם יצרתם מעגל?
-
יתכן שיהיו תלמידים שהמעגל לא יצא להם מדויק. כאן ניתן להציע לכולם ליצור עוד מעגל על דף נוסף ולסייע למתקשים.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר לצד השני.
-
להפוך לצד החלק בו אין את נקודות המעגל.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע המקבילה לצלע הקצרה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע המקבילה לצלע הקצרה.
-
-
הוראת קיפול: לגזור לפי הנקודות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את העיגול לשניים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל שוב את חצי העיגול לשניים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את רבע העיגול לשניים.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את הנייר המקופל כך שנראה רבע מהעיגול.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את הנייר המקופל כך שנראה חצי עיגול.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את הנייר המקופל כך שנראה עיגול שלם.
-
-
הפעילות הבאה: ייצוג ויזואלי של הזווית – מידת הסיבוב
- מטרות השיעור
התלמידים יצרו עיגול בעזרת המודד, המאפשר סימון נקודות במרחקים שווים.
- שם הדגם
עיגול
- רצף מומלץ
עכבר, עיגול, זווית – מידת הסיבוב.
- על השיעור
זוהי פעילות שניה בסדרה של 3 שיעורים, בהם נקנה לתלמידים את הידע הראשוני בנושא הזווית. פעילות זו מאפשרת חוויות דינמיות בעזרת קיפולי נייר. חוויות אלו מתמקדות על סיבוב ממש כאשר מסתובבים בכיוון השעון. הפעילות נותנת הרגשת תנועה היוצרת את הזווית. מאחר שהגישה הזו של הזווית מדגישה את הגדרת הזווית כמידת סיבוב, אנו מציעים את הפעילות הזו כנקודת זינוק בלימוד המושג של הזווית.
בפעילות זו מומלץ לאפשר לתלמידים ליצור מספר עיגולים.
- ידע נדרש
אין
- חומרים
3 ניירות בגודל A4 (נייר מדפסת), מספריים, נייר אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ