3. הכנה לפעילות בנושא: דגם דמיוני – משולשים א

- נושא
משולשים
- תיאור הפעילות
בפעילות זו נעמיק בחקר המשולש.
- שם הדגם
הילד מחליט מהי התוצאה הסופית.
- מטרות הפעילות
- הכרת הסביבה המתוקשבת אוריגאמטריה, ומיומנויות בפעילויות תלויות מחשב.
- הכרה והתנסות בגן, בהכרת המצולעים באמצעות פרוק והרכבה.
- שימוש בפירוק והרכבה ככלי לפיתוח הדמיון.
- הכרה וחקר המשולש.
- פיתוח יכולת לתיאור מילולי וייצוג חזותי של יחסים במרחב (פירוק והרכבה).
- שלבי הפעילות
לפעילות זו שלושה שלבים:
- צורה דמיונית – יצירת צורה דמיונית ממספר משולשים.
- פירוק והרכבה – יצירת משולש גדול משני משולשים קטנים.
- קיפול, זיהוי וחקר המשולש.
ראו פעילות אקדמיה ברשת – הנחיה לגננות/ פעילות טרום אוריגאמטריה בגן/ טרום אוריגאמטריה הורים וילדים
- תכנית הלימודים
תכנית הלימודים במתמטיקה לקדם יסודי (מעמוד 41) | מילון מונחים בגיאומטריה
תחושה מרחבית וגיאומטריה מתוך תכנית הלימודים במתמטיקה. (עמוד 34)
- פירוט הרפלקציה
מומלץ להעביר פעילות זו בגן כחלק מהעמקה בנושא המשולשים:
1. כיתבו רפלקציה אחת על הפעילות שהעברתם בגן.( התיחסו רק לאחת מתוך 14 שאלות הרפלקציה.)
2. בחרו רפלקציה אחת מתוך סיכום הרפלקציות שבאתר, התיחסו וסכמו את שתי הרפלקציות. (מומלץ לבחור רפלקציה שכתבה עמיתה.)
- משימה זו מומלצת כהעמקה בנושא המשולש ולפני תחילת הפעילויות בנושא מצולעים.
- כתיבת הרפלקציה אינה חובה אך מקנה בונוס לציון בהשתלמות.
בהצלחה!
- שם המרצה
מירי גולן origami@netvision.net.il
ניתן לפנות אלי בכל שאלה במייל או בטלפון – 052-4267484
מוניק פלפל
ינואר 23, 2018דגם דמיוני מצולעים א’:
2.המושגים שהודגשו בפעילות: צלע-קטע הנמנה עם הקטעים הסוגרים בתוכם את חלק המישור המהווה את הצורה הדו ממדית, את המצולע.
קודקוד- נקודה הנמצאת בקצוות הקטע ותוחמות אותו.
מצולע- חלק ממישור המתוחם ע”י מס’ סופי של קטעים.
3.למדתי על הדמיון של הילדים שהוא מאוד מפותח, הילדים זורקים מה שעובר להם בראש, אך לעומת זאת כשהגענו למצולע האחרון היה מאוד קשה להם לומר מה זה נראה להם, היו גם מס’ ילדים שהעתיקו מחבריהם.
4.לדעתי הפעילות חידשה לילדים ששמו של המצולע יהיה תלוי במס’ הקודקודים והצלעות.
כמו כן היה ילד שלא ידע מהי צלע והיכן היא נמצאת.
5.הפעילות לא חידשה לי ידע פדגוגי ,אלא חידדה ל>י שהילד ילמד טוב יותר כאשר הדבר יהיה מוחשי, ועוד יותר כאשר הוא יתנסה בזאת.
6.למדתי על התובנה הגאומטרית של הילדים, שהם רק צריכים ללמוד את הכלל והם משליכים זאת על השאר. יש ילדים שקל להם לעשות זאת ויש ילדים שצריך לחזור עוד ועוד על הכלל כדי שיבינו את העיקרון.
7.שיח מתמטי שהתרחש בין הילדים:
” א’: אני אומר שהצורה הזאת היא מרובע.
נ’:לא א. אם יש 5 צלעות ו5 קודקודים זה מחומש לא מרובע…”
8. שיח מתמטי שהתרחש ביני לבין הילדים:
אני: { מראה להם את המצולע הסופי- משושה } מי יודע איך נקרא למצולע הזה?
היה קשה להם לענות על כך..
אני: מה אנחנו צריכים לספור כדי לדעת איזה מצולע זה?
נ’: את הצלעות והקודקודים.
אני: נכון! ספרנו 6… איך נקרא למצולע?
[נ’: נקרא לו משושש. [ זאת לא טעות כתיב כך הוא קרא למצולע}
9. היה לילדים קושי בפירוק והרכבת המצולעים, בעיקר לבנים שבינהם. הם הבינו את העיקרון אך התקשו בקיפולי הנייר.
10.סייעתי בכך שחזרתי והדגמתי שוב ושוב כיצד לקפל עד שהצליחו לקפל את שלהם.
11.החלק המשמעותי עבורי בפעילות זה שהם הצליחו להבין ששם המצולע יהיה תלוי במס’ הצלעות והקודקודים שלו.
12. לדעתי היה חסר לי עוד קצת התנסות בקיפולי הנייר, אני מניחה שאם אעשה את הפעילות עוד כמה פעמים לא אצטרך להיות צמודה לדפים.
13.הפעילות שבאתר היא זאת שסייעה להבין מה לעשות עם הילדים, העתקתי לדף כל הנחיה והנחיה , ראיתי עפ”י השרטוטים מה עלי לעשות עם הקיפולים וזה מאוד עזר לי.
שרונה ולוטקר
ינואר 24, 2018ערב טוב!
רפלקציה המקנה בונוס למהלך ההשתלמות.
המגישה-שרונה ולוטקר.
2.1.רפלקציה על פעילות שהעברתי 1-14 השאלות.
הקשר זאת ללרפלקציה שמתוך האתר ורפלקציה שרשמה עמיתה שלי להשתלמות.
הנושא פירוק והרכבה -הכרה והתנסות בגני בהכרת המצולעים באמצעות פירוק והרכבה. היה הכירות עם רקע אמנות האוריגאמי. בעיקר חקר המשולש בשלב הראשוני.
הילדים הפנימו צלע. הפנימו -קודקוד
בצורה של אצבע נוסעת שהיתה דרך מהנה ביותר, וקלה לתפיסת הילדים.
השימוש בפירוק והרכבה היה עבורם ככלי לפיתוח הדמיון.
מרפלקציה שלי מצטטת– למדתי על דמיונם של הילדים שאפשר ללכת הכי רחוק שאפשר…שאפילו השמים הם לא הגבול!
כל ילד ראה מזוית ראיה שלו בצורה הכי מופרחת.
היה ילד שהדגים מ”ס פעמיים שהצלעות הם מסגרות
(זה מסגרת-כך ראה בעיניו).
גם שיחקו באצבע נוסעת על קיפול.-חוקרים ומשחקים בדמיון,משהו שמסייע להם בתפיסה המרחבית ופיתוח יכולות מוטוריות.
דבריי חברתי העמיתה רעות דהן נבו…
אצטט את דבריה מתוך האמרות היפות של הילדים.
יואהו….אצליח לי…..
מה זה יכול להיות כל מה שאני רוצה?
צריך שהאצבע תיסע מהר או תיסע לאט?
חוץ מלמידה
על המשולש ..היתה דרך חוויתית ומהנה …והכי כלי לפיתוח הדמיון משלב לשלב הם מרחיקים לכת אם הדמיון והצורות שיוצרים..כושר מילולי יותר נרחב.ידע מעשיר ומורחב.
הן בשלב הראשון והן בשלב 4 של המצולעים ולמידת מצולעים נוספים.
תודה רבה!
מיטל הברמן
ינואר 24, 2018עבודת בונוס, הכנה לפעילות בנושא: דגם דמיוני- משולשים א
1. שאלה 2 ברפלקציה:
המושגים שהודגשו בפעילות וההסבר כפי שהסברתי לילדים הם: קודקוד- פינה מחברת בין שתי צלעות (קוים ישרים), כל הילדים הפנימו מושג זה, הפעם גם על משולש שמורכב מ 2 משולשים.
צלע- הקו הישר והמקיף- מסביב לצורה
משולש- צורה בעלת 3 קודקודים ו 3 צלעות, כולם הפנימו
מרובע- צורה בעלת 4 קודקודים ו 4 צלעות, ילד אחד הפנים בוודאות היתר זקוקים לחזרה
מחומש צורה בעלת 5 קודקודים ו 5 צלעות, כנראה אותו ילד שהפנים את המרובע
קודקוד נגדי- הקודקוד ממול, כולם התקשו
2.
את המשימות אני מעבירה לילדים בגן חנ”מ מעוכבי התפתחות, בחרתי 4 ילדים בעלי יכולות גבוהות יחסית ליתר הילדים בגן.
אחת העמיתות ציינה ש: “החלק של הדימיון היה קשה לביצוע,”
גם בקרב הילדים שהשתתפו בפעילות אצלי ישנם ילדים שגילו דמיון מפותח ויש ילדים שממש לא ניסו לשתף פעולה וכל פעם אמרו שהם לא יודעים…לעומת זאת בפעילות הנוכחית חל שיפור בביטחון וביצירתיות של הילדים והם היו קצת יותר יצירתיים והביעו את הרעיונות. לדעתי הם היו מנוסים יותר בזכות המשימה הקודמת והניסיון והחזרתיות אפשרו להם מקום בטוח יותר להביע את הרעיון
“היה לי חשוב לעסוק ייותר בהבנת המושגים. … לחלק מהילדים לקח זמן לקלוט שמדובר במשולש אחד… חזרנו על הפעולות מספר פעמים וחזרתיות זו עזרה להטמיע את ההבנה”
“ראיתי את ההבדל בין הילדים, היו שמיד הבינו את ההנחיה והמשימה, ולעומתם ילדים שהתלבטו, שהמושג לא היה לגמרי ברור להם (טווח למידה)
בפעילות זו הבחנתי שככל שיש חזרתיות אחד הילדים בעיקר החל להשתמש במושגים בהתאם, הסברתי שזו צורה ושמה מחומש והוא החל לספור את הצלעות ולומר לי חמש.
תודה רבה.