חללית ומנוע

-
-
שאלה לדיון: איזה מצולע הוא הנייר שקיבלתם? ומה מיוחד במצולע הזה?
-
חשוב לאפשר לתלמידים לתאר את המצולע ולבחון אותו עם המודד
-
-
תשובה: המצולע הוא ריבוע.
מצולע בעל 4 צלעות שבו כל הצלעות שוות זו לזו והזוויות ישרות הוא ריבוע.
-
חשוב להציג את התשובה רק לאחר שנערך דיון וחקר בכיתה בעזרת המודד.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד נגדי.
-
חשוב לא לתקן או לגעת ביצירה של התלמידים. ראו מתודות.
-
-
משימה בזוגות: הצמידו שני משולשים באופנים שונים ובחנו אילו מרובעים יתקבלו.
-
לציין בפני התלמידים להקפיד להצמיד זו לזו רק צלעות שהן שוות באורכן כך שאורך צלע שלמה יהיה בדיוק לצד צלע שלמה שווה לה.
-
-
תשובה: הרכבנו מרובע אחד בצורת ריבוע. לריבוע 4 צלעות השוות זו לזו וזוויות ישרות.
הרכבנו מרובע אחר בצורת מקבילית. למקבילית שתי זוגות של צלעות נגדיות השוות ביניהן. -
נציג את התשובה רק לאחר שתלמידים יצרו מרובעים והסבירו אותם. ההסבר מבוסס על המדידות שנערכו בעזרת המודד להשוואת ארכי הצלעות ומציאת הזוויות הישרות.
-
-
תשובה: הצלעות הנגדיות בריבוע מקבילות זו לזו.
אם בריבוע נמשיך את הקווים של הצלעות הנגדיות הם לעולם לא ייפגשו.
-
-
תשובה: הרכבנו מרובע אחר בצורת מקבילית. למקבילית שתי זוגות של צלעות נגדיות השוות ביניהן.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד נגדי ולפתוח.
-
מומלץ לא ‘לתקן’ , לסדר או לנסות לשפר את עבודת התלמיד. גם אם הם לא קיפלו במדויק הם יקבלו תוצר.
-
-
הוראת קיפול: לקפל שני קדקודים לקו הסימטריה, ראו אנימציה.
-
מומלץ לעבור בין התלמידים ולתת חיזוקים. ראו בעמוד מתודות.
-
-
שאלה לדיון: אילו סוגי מרובעים ניתן לזהות בנייר המקופל? נמקו.
-
בשלב זה מומלץ לאפשר לכל תלמיד לבחון את הנייר המקופל ולגלות את המרובעים שהוא מזהה. בקשו מהם לגבות את נימוקיהם במדידות שנעשו עם המודד.
-
-
תשובה: מצאנו מרובע בצורת ריבוע, לריבוע 4 צלעות שוות זו לזו וזוויות ישרות.
מצאנו מרובע בצורת טרפז. לטרפז זוג אחד של צלעות נגדיות מקבילות . -
נציג את התשובה רק לאחר שתלמידים בחנו את מרובעים בקיפול שהתקבל והסבירו אותם על סמך מדידות ולא על סמך הגדרות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקודים לפי הסימון.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח משולש אחד בלבד.
-
בשלב זה מומלץ לעבור בין התלמידים ולתת להם חיזוקים.(ראו מתודות)
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני.
-
מומלץ לעבור בין התלמידים ולוודא שהם הפכו לצד השני.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל צלע לקו הסימטריה
-
מומלץ לא ‘לגעת’ , ‘לתקן’ או ‘לסדר’ את עבודת התלמיד .
-
-
שאלה לדיון: אילו סוגי מרובעים ניתן לזהות בנייר המקופל? נמקו
-
מומלץ לאפשר לתלמידים ל’מצוא’ את המרובעים בנייר המקופל לפני שמראים את התשובה.
-
-
תשובה: מצאנו שני סוגים של מרובעים:
ריבוע הוא בעל 4 צלעות שוות באורכן וזוויותיו ישרות.
טרפז הוא בעל זוג אחד של צלעות נגדיות מקבילות.
-
הדגש יהיה על כך שגם הטרפז וגם הריבוע מרובעים בעלי 4 צלעות.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני.
-
מומלץ לעבור בין התלמידים ולראות שהם אכן הפכו לצד השני
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את שני המשולשים. והחללית יכולה להמריא
-
-
שאלה לדיון: אילו סוגי מרובעים אתם מזהים בחללית?
-
מומלץ לאפשר לכל תלמיד למצוא את המרובעים בנייר המקופל ולא לבחון האם תשובתם נכונה במקום זאת נאמר בואו נראה מה האנימציה מצאה?
-
-
תשובה: מצאנו 4 מרובעים בצורת טרפז ישר זווית ו- 2 מרובעים בצורת טרפז שווה שוקיים ו- 3 מרובעים בצורת מלבן.
-
-
הוראת קיפול: החללית זקוקה לדלק חלליות. למילוי הדלק להפוך לצד השני.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד אל הצלע.
-
-
לסיום הדגם: נמלא בדלק חלליות את המנוע של החללית.
-
-
הידעתם? לחללית מנוע דלק נוזלי, ולעתים מנוע דלק מוצק ואף מנוע המשתמש בחמצן שבאוויר.
- שם הדגם
חללית ומנוע
- מטרת הפעילות
התלמידים יקפלו ויחקרו את המרובעים המתהווים במהלך קיפול הדגם.
התלמידים יצרו את קיפול החללית וירחיבו את הידע בתחום החלל.
- חומרים
מודד ושני דפי אוריגאמי