פעילות בנושא: הריבוע
-
-
כל ילד בוחר שני ניירות אוריגאמי.
-
מומלץ לקפל בפעילויות אך ורק עם נייר אוריגאמי, המאפשר גמישות בקיפול והתאמה מלאה לסוגי הפעילויות.
-
-
משימה בקבוצות: הניחו את הריבועים במשותף, כך שתתקבל צורה דמיונית.
-
מומלץ לבקש מהילדים לתאר את הצורה שהתקבלה.
-
-
הצגת הצורה הדמיונית: תארו את הצורה שהתקבלה.
-
-
שאלה לדיון: איזה צורה יש לנייר שקיבלתם?
-
הילדים יבחנו :את מספר הצלעות, אורכי הצלעות עם המודד ואת הזוויות הישרות.
-
-
תשובה: מצאנו כי הנייר בצורת ריבוע.
לריבוע ארבע צלעות וארבעה קדקודים, כל הצלעות שוות באורכן והזוויות ישרות.
-
תשובה: המצולע הוא מרובע, מצולע בן 4 צלעות.
מצולע בעל 4 צלעות, שכל צלעותיו שוות וכל זוויותיו ישרות – הוא ריבוע.
-
-
פירוק והרכבה: הצמידו את הריבועים שלכם יחד, כך שהצלע של הריבוע תהיה צמודה במלואה לצלע של הריבוע האחר ויתקבל ריבוע גדול.
-
בפירוק והרכבה: הילדים יניחו את הריבועים יחד כך שהצלע של הריבוע תהיה צמודה במלואה לצלע של ריבוע אחר. מומלץ להדגים בפני הילדים למה הכוונה בהצמדת הצלעות.
-
-
שאלה לדיון: בחנו את הריבוע שיצרתם. את מספר הצלעות, הזוויות הישרות ואורכי הצלעות.
-
יתכן וישארו ריבועים ‘מיותרים’. מומלץ לשאול את הילדים: מדוע אי אפשר להשתמש בכל הריבועים?
-
-
הוראת קיפול: להצמיד צלע לצלע מקבילה.
-
מומלץ לא לגעת בעבודתו של הילד, לא לתקן או לסדר את הקיפולים.
-
-
הוראת קיפול: להצמיד צלע קצרה לצלע מקבילה.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח בחזרה למלבן.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח בחזרה לריבוע.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לקו הסימטריה.
-
הילד עדיין לא מכיר את המונח קו הסימטריה, לכן יש להראות באצבע לאיזה קו מתייחסים.
מומלץ לא לגעת בעבודתו של הילד, לא לתקן או לסדר את הקיפולים.
-
-
שאלה לדיון: האם אתם מזהים צורה בעלת 4 צלעות שכל הצלעות שוות באורכן והזוויות ישרות.
-
מומלץ לבחון את המרובעים עם המודד. את הריבועים הקטנים ניתן לבחון עם המודד כשהוא מקופל לשניים.
בצורה ישנם שני ריבועים
-
-
הוראת קיפול לקפל את הקדקוד לפי הסימון באנימציה.
-
זהו קיפול שבו הילדים לא יקפלו במדויק וזה בסדר, כל ילד לפי יכולתו. יש להראות לילדים באיזה מקום לשים את האצבע לפני הקיפול.
-
-
הוראת קיפול לקפל את הקדקוד לפי הסימון באנימציה.
-
יתכן ומשולש לבן יעלה על משולש לבן וזה בסדר גמור. ש להראות לילדים באיזה מקום לשים את האצבע לפני הקיפול.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני
-
גם בשלב הזה ניתן לבחון את המרובעים, בהתאם ליכולת של הילדים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד המסומן.
-
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול:לקפל את הצלע והקדקודים כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: נצייר ונעצב את המכונית שלנו.
-
חשוב שהגננת לא תצייר על הדגם שלה.
-
-
הצגת הדגם: נבקש מכל ילד לצייר ולעצב את התוצר הסופי.
-
רצוי שהקישוט יעשה אך ורק עם טושים למיניהם (ולא עם מדבקות).
הגננת לא תעצב את הדגם שלה לפני שהילדים עיצבו.
-
-
הצגת הדגם: נבקש מכל ילד לתאר את הדגם הסופי שהתקבל על פי דמיונו.
-
חשוב שהילדים יתארו מילולית את מה שהם עיצבו.
- נושא הפעילות
מרובעים – ריבוע
- תיאור הפעילות
בפעילות זו נציג את הפירוט של שלבי הקיפול והחקר בנושא הריבוע.