6. הכנה לפעילויות בנושא: דגם דמיוני – שונה ודומה במרובעים

-
-
הפעילות בגן מומלצת בקבוצות של 4-6 ילדים.
-
-
אין להתייחס לרמת הדיוק של הקיפול.
-
ככל שהילד יקפל יותר, כך הוא ישפר את רמת הדיוק של הקיפול. אי הדיוק לא ישפיע על התוצר הסופי.
-
-
על פי תכנית הלימודים: הילדים אמורים להבנות את הידע ולגבש את התפיסות המתמטיות שלהם על ידי התנסויות מתמטיות בלתי פורמאלית ופורמאלית. בשעת משחק ובפעילויות בתחומים נוספים הרלוונטיים לחייהם.
-
-
מתוך תכנית הלימודים במתמטיקה: ילדים בגיל הגן לומדים תוך כדי התנסות , לכן הפנמת המושגים מתרחשת טוב יותר כאשר הילדים פעילים במגוון פעילויות ומשחקים.
-
-
מתוך תכנית הלימודים: ילדים מטבעם מגלים סקרנות רבה ורצון לחקור. העיסוק במתמטיקה צריך להיבנות על רצון זה.
-
-
מתוך תכנית הלימודים: יש לעודד את הילדים לשאול שאלות ולנסות למצוא בעצמם תשובות לשאלות אלה, למידה משמעותית מתרחשת בתהליך של הבניית ידע חדש על ידי הילד, תוך קישורו לידע הקודם.
-
-
מתוך תכנית הלימודים: הבנה מתמטית מושגת כאשר הילדים מסוגלים להחיל את הידע החדש שרכשו על מצבים חדשים.
-
-
לחלק לכל ילד שני ניירות אוריגאמי.
-
מומלץ לקפל בפעילויות אך ורק עם נייר אוריגאמי, המאפשר גמישות בקיפול והתאמה מלאה לסוגי הפעילויות.
-
-
נבקש מהילדים להוציא את המודד מהמגרה. מומלץ לבצע את הפעילות הזו לאחר פעילות המודד.
-
-
הוראות קיפול: נקפל רק ריבוע אחד צלע לצלע מקבילה, רק בנייר אחד.
-
-
צורה דמיונית: נבקש מהילדים ליצור, צורה דמיונית מכל המלבנים שלהם.
-
-
צורה דמיונית: מומלץ לאפשר לילדים ליצור את הצורה הדמיונית ללא הכוונה. ולבקש מהם לתאר את הצורה הדמיונית.
-
-
מתוך הרפלקציה: כשביקשתי מהילדים לקפל את הדף , הם מיד ראו בדף המקופל בית , חללית ,אוירון..
גם שהצמדנו את המשולשים הם הפליגו בדמיון וראו כתרים על ראש מלך, דינוזאור .
בקבוצה היתה ילדה עם קשיי למידה וקשיי שליפה וראיתי שהיא מתקשה לדמיין , היא בעיקר חזרה על דברי חברי הקבוצה . -
יהודית מייזלס
-
-
שאלה לדיון: נבקש מכל ילד למנות את מספר הצלעות והקדקודים. ולתאר מה הם גילו על שני המצולעים?
-
נבקש מהילדים לבחור קדקוד אחד, להתחיל טיול עם האצבע על הצלע ולשנות כיוון בכל קדקוד, עד שיחזרו לקדקוד שממנו התחילו.
-
-
תשובה: מצאנו שהריבוע והמלבן דומים במספר הצלעות והקדקודים.
-
הילדים יגיעו למסקנה שגם הריבוע וגם המלבן הם מרובעים. לשניהם 4 צלעות וקדקודים. (מרובע מזכיר לנו את הספרה 4).
-
-
שאלה לדיון: איך נכנה מצולעים שלהם 4 צלעות ו- 4 קדקודים?
-
-
שאלה לדיון: האם תוכלו למצוא תכונה דומה נוספת, לריבוע ולמלבן?
-
-
תשובה: הילדים ימצאו את הזוויות הישרות גם בריבוע וגם במלבן.
-
-
שונה ודומה: במה שונים שני המרובעים?
-
שימו לב למושג ארוך וקצר. לעיתים הילדים משתמשים במושג גדול וקטן. וזה מפריע להם להבין את ההבדלים. הייתי ממליצה באותו שבוע ללמד באופנים שונים את המושג ארוך וקצר.
-
-
תשובה: הילדים יגלו שהריבוע והמלבן דומים במספר הצלעות והזוויות הישרות. והריבוע והמלבן שונים באורכי הצלעות.
-
מומלץ לבקש מהילדים למצוא את השוני לבד ולבחון עם המודד את אורכי הצלעות.
-
-
פירוק והרכבה: אילו מרובעים ניתן ליצור מכל הריבועים והמלבנים?
-
מומלץ לתת לקבוצה ליצור מרובעים על פי החקר שלהם ולא לכוון אותם.
-
-
פירוק והרכבה
-
עדנה דוידי
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה גם בנייר השני. כך שלכל ילד יהיו שני מלבנים.
-
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע ארוכה לצלע מקבילה. רק במלבן אחד.
-
-
שאלה לדיון: בחנו את מספר הצלעות והקדקודים של המצולע שהתקבל.
-
-
שאלה לדיון: בחנו את שני המרובעים במה הם שונים ובמה הם דומים?
-
שימו לב למושג ארוך וקצר. לעיתים הילדים משתמשים במושג גדול וקטן. וזה מפריע להם להבין את ההבדלים. הייתי ממליצה באותו שבוע ללמד באופנים שונים את המושג ארוך וקצר.
-
-
תשובה: הילדים יגלו ששניהם מרובעים מכיון שלשניהם 4 צלעות ו- 4 זוויות ישרות. המצולעים שונים באורכי הצלעות.
-
הילדים יגלו ששניהם מרובעים מכיון שלשניהם 4 צלעות ו- 4 זוויות ישרות. המצולעים שונים באורכי הצלעות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע ארוכה לצלע מקבילה. במלבן השני.
-
-
הוראות קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה. בנייר אחד בלבד.
-
-
שאלה לדיון: בחנו את שני המרובעים במה הם שונים ובמה הם דומים?
-
בכל שלבי הקיפולים יש להדגים את הקיפול הנדרש. ולציין את שלושת השלבים בפני הילדים: 1. להקשיב להוראה מבלי לגעת בנייר. 2. שלב ההבנה שבו אנו מבינים את ההוראה. 3. ביצוע הקיפול.
-
-
תשובה: הילדים יגלו ששניהם מרובעים מכיון שלשניהם 4 צלעות ו- 4 זוויות ישרות. המצולעים שונים באורכי הצלעות.
-
-
הוראות קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה. בנייר אחד בלבד.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע קצרה לצלע קצרה. בשני הדפים.
-
-
הוראת קיפול: נקפל בריבוע את שני הקדקודים. (לקפל בשני הדפים).
-
-
הוראת קיפול: נכניס את האצבע אל המלבן.
-
-
כל ילד יעצב את הדגם שלו ויספר מה יצא לו.
-
-
כל ילד יעצב את הדגם שלו ויספר מה יצא לו.
-
-
מומלץ לאפשר לילדים לעצב את הדגם שלהם.
-
הילדים יכולים להכין הצגה בגן עם הדגמים שלהם.
-
-
מומלץ לצפות בהדרכה של אקדמיה ברשת לגננות הנחיה לגננות.
- נושא הפעילות
מרובעים- שונה ודומה.
- מטרות הפעילות
מטרות הפעילות
- הילד יבחן את השונה והדומה בין מרובעים.
- הילד ישיים את הצורות.
- פיתוח יכולת לתיאור מילולי וייצוג חזותי של יחסים במרחב (פירוק והרכבה).
- הכרת סביבת התוכן המתוקשבת אוריגאמטריה, ומיומנויות בפעילויות תלויות מחשב.
- פירוט הרפלקציה
1. עליכם להכנס לפעילות באתר ולהכין את הפעילות.
2. העבירו את הפעילות בגן (מומלץ להקליט את הפעילות).
3. לאחר שהעברתם את הפעילות בגן, כיתבו את הרפלקציה שלכן מהפעילות, במשוב עמיתים באתר על-פי המבנה המוצע.
4.הרישום באתר מהווה חלק מרכזי בציון של ההשתלמות.
- תכנית לימודים
תכנית הלימודים במתמטיקה לקדם יסודי (מעמוד 41) | מילון מונחים בגיאומטריה
תחושה מרחבית וגיאומטריה מתוך תכנית הלימודים במתמטיקה. (עמוד 34)
- מועד סופי להגשה
10.4.2018
- פירוט הרפלקציה
עליכם לכתוב במשוב עמיתים לפי הפירוט הבא בלבד:
(משוב עמיתים נמצא בהמשך לעמוד זה)
הקשיבו להקלטה של הפעילות שקיימתם בגן וענו על השאלות הבאות:
1.פרטו את נושא הפעילות.
2. מהם המושגים שהודגשו בפעילות הסבירו כל אחד מהם בקצרה.
3. מה למדתם על הדמיון של הילדים מתוך הפעילות?הסבירו
4. האם הפעילות חידשה לילדים ידע, תוכן מתמטי?פרטי
5. האם הפעילות חידשה לכם ידע פדגוגי (על דרכי הוראה) ? פרטי
6. מה למדתם על התובנה הגיאומטרית של הילדים, לאחר הפעילות?
7. צטטו שיח מתמטי שהתרחש בפעילות בין הילדים?
8. צטטו שיח מתמטי שהתרחש בפעילות בינך לבין הילדים?
9. האם היה לילדים קושי ליצור בפירוק והרכבה את המצולעים? פרטו
10. האם סייעתם לילדים בפעילות? פרטו באיזה אופן התבטא הסיוע במידה וסייעתם.
11. מה היה החלק המשמעותי ביותר עבורך בפעילות?
12. מה היה חסר לכם בפעילות? נמקו
13. האם הפעילות שמוצגת באתר המתוקשב סייעה לכם להתכונן לפעילות?
14.פרטו קשיים שעלו במהלך הפעילות?
- שם המרצה
מירי גולן origami@netvision.net.il
ניתן לפנות אלי בכל שאלה במייל או בטלפון – 052-4267484
זמיר שמואליאן
מרץ 19, 20181. פירוט הנושא- דומה ושונה במרובעים
2. מושגים שהודגשו בפעילות- הכרת המרובע, 4 צלעות וארבע זוויות. צלעות קצרות לעומת צלעות ארוכות. מודד ככלי עזר למציאת צלעות ישרות.
3. דימיון הילדים- בהתחלה הילדים ניסו לחפש צורה והעמידו והשכיבו וחיברו בין הדפים ואז שיתפו בדימיון הצורות שלהם למשל מעטפה, אוהל, ספר, ארון של אוכל, כוכב, דג במים, אות ע’ ספה וכדומה.
4. חידוש ידע מתמטי לילדים– בעזרת הדפים שקיפלנו חידשתי לילדים מהו צלע ארוכה ומהו צלע קצרה. שגם מרובע מעל ארבע צלעות וארבע זוויות יכול להיות צורה שונה למשל מלבן וריבוע.
5. חידוש ידע פדגוגי לגננת- האמת שהפעם לא הרגשתי חידוש מיוחד לגננת אז אציין שלא היה חידוש.
6. תובנה גיאומטרית של הילדים– בגלל שספרנו וספרנו את הצלעות והזוויות לא מעט, את רואה שהילדים “נתקעים” בשם הצורה ( למשל מלבן וריבוע) ולא ב”מרובע בעל ארבע צלעות” ולכן חזרתי על זה מספר פעמים כדי שיושרש היטב. וכך אמרנו שיש מצולעים בעל ארבע צלעות ומצולעים בעל חמש צלעות וכדומה..
7. שיח מתמטי בין הילדים– ח’ אמרה”תראו יצא לנו כוכב” וב’ אמר זה לא כוכב, אז ח’ אמרה “תסתכל מלמעלה ותראה שזה כוכב”, ב’ אמר נכון, והם ספרו את מספר הצלעות שהיה לכוכב…
8. שיח מתמטי ביני לבין הילדים– בסוף הפעילות שאלתי את הילדים, מה יצא לנו, כולם בפה אחד אמרו “בובת אצבע”. ואז העברתי להם את השאלה “איזה”? הילדים השיבו כמו צפרדע, ברווז, ברבור, וכדומה.
9. פירוק והרכבה של מצולעים– הילדים מיומנים כבר בתחום והצליחו להרכיב ולפרק את המצולעים.
10. סיוע לילדים- בפעילות הייתה ילדה שלא הרגישה בטוחה בקיפול שלה ואמרה שהיא לא מצליחה ולא רצתה להמשיך, אז סייעתי לה בקיפול דרך האוריגמי שלי. הדגשתי “אצבע נוסעת על קו הקיפול” וזה עזר לה כיוון שהייתה צריכה לחזק את הקיפול שלה.
11. חלק משמעותי עבורי בפעילות– היה חידוד השונה והדומה במרובעים. זה היה ממש מרתק לראות איך יגיבו הילדים, בעיקר שהצלעות היו שונות בכל מיני ווריאציות.
12. לא היה חסר כלום בפעילות. היא הייתה קלילה וחמודה לילדים.
13. הפעילות מוצגת באתר ומפרטת הכל לפרטי פרטים כך שזה עוזר לבוא מוכנים לפעילות בקבוצה עם ילדים.
14. היה קושי עם ילדה שלא הצליחה בקיפול אז עזרתי לה בעזרת הדף שלי וחיזקתי את “אצבע נוסעת על קו הקיפול” ובכך היא הרגישה בטוחה ושמחה שהצליח לה.
אפשר לומר אבל לא קושי מורגש מידי- על נושא של דימיון שלקח להם כמה זמן עד שהוציאו את הדימיונות שלהם.
יעל ניר טלמון
מרץ 20, 2018*הפעילות הועברה לאותה קבוצה, שהפעם כללה 5 בנות בגילאי 4.5-5 (ילדה אחת נעדרה מהגן).
1. נושא הפעילות- דומה ושונה בין מרובעים ושיום הצורות המופיעות בפעילות.
2. המושגים שהודגשו בפעילות– מצולע= כל צורה בעלת צלעות, מרובע= מצולע בעל ארבע צלעות וארבע קודקודים, מלבן= מרובע בעל שתי צלעות ארוכות שוות ושתי צלעות קצרות שוות, ריבוע= מרובע בעל ארבע צלעות שוות, זווית ישרה= זווית המתאימה בדיוק בגודל לזווית של המודד.
3. הדמיון של הילדות היה מאד פורה גם בפעילות זו. כשהצעתי להן להביט בצורות הדמיוניות המשותפות, שיצרו מכל מיני כיוונים, הן ראו עוד ועוד דברים, כמו: רובוט, המבנים שבנו בני ישראל במצרים, ילד, ספסל. נראה שהן מפעילות את הדמיון בקלות ושמחות להשתמש בו בכל הזדמנות.
4. הפעילות חידשה ידע מתמטי על זוויות, הנמצאות בכל מצולע ועל מרובעים בעלי צלעות באורכים שונים, כמו: מלבן וריבוע.
5. הפעילות הדגישה שוב את ההוראה המדגימה והמאפשרת ניסוי וטעייה של הילד, ללא התערבות.
6. הורגש כי התובנה הגיאומטרית של הילדות בנושא מצולעים כבר הושרשה, הן מיד החלו למנות צלעות וקודקודים, מבלי שביקשתי מהן והסיקו ממספר הצלעות והקודקודים על סוג המצולע (מרובע), אך עדיין לא הפנימו לגמרי את ההבדלים בין מרובע לריבוע. עשו שימוש נכון ויעיל במודד והבינו את תפקידו.
7. שיח מתמטי בין הילדות: “המלבן יותר דק והריבוע יותר עבה” (=צר ורחב), “למלבן יש צלע יותר קצרה מלריבוע וצלע אחת אותו דבר”, “לשניהם יש 4 זוויות ישרות” (לאחר השימוש במודד).
8. שיח מתמטי ביני לבין הילדות: “במה המלבנים דומים?” וכשלא ידעו הוספתי: “בדקו כמה צלעות וכמה קודקודים יש להם”, “גם הריבוע וגם המלבן הם מרובעים”.
9. הפעם לא היה לילדות קושי בפרוק והרכבה של המצולעים.
10. הסיוע לילדות היה בהדגמה יחד עם המללה של ההוראות שוב ושוב על הנייר שלי, לכל ילדה לפי הצורך והקצב שלה.
11. החלק המשמעותי עבורי בפעילות היה ההבנה של הילדות, שישנם מרובעים שונים, בעלי צלעות באורכים שונים, שהמשותף להם הוא מספר הצלעות והקודקודים.
12. הפעילות הייתה פשוטה מקודמתה, התאימה יותר, לדעתי, לקבוצת הילדות, ברורה ומהנה.
13. הפעילות באתר עזרה מאד להתכונן לפעילות היטב.
14. היו מעט קשיים בכיוון הקיפול, אך הילדות סייעו אחת לשנייה, תוך הדגמה על הנייר שלהן ואני סייעתי לילדה אחת, שהתקשתה יותר ואמרה שהיא לא יכולה. הרגעתי אותה והדגמתי שוב לאט יותר וקרוב יותר אליה, את הקיפול בנייר שלי, עד שהיא הצליחה והייתה מאד מרוצה וגאה.
תודה וחג שמח, יעל.
נירית מרחבי
מרץ 21, 20186. הכנה לפעילות בנושא: דגם דמיוני – שונה ודומה במרובעים
נושא הפעילות: מרובעים – שונה ודומה
מס’ המשתתפים: 4 גיל הילדים:4
המקום: גן ממ”ד סחלב קרית-מלאכי
1) נושא הפעילות: הבחנה במה המרובעים דומים, מה משותף לכל המרובעים, שזה בדרך כלל מספר הצלעות, הקודקודים והזויות הישרות. והבחנה במה הם שונים שזה אורך הצלעות.
2)המושגים שהודגשו בפעילות הם:
ארוך וקצר – חידדתי את המושגים האלה על מנת להקל את ההבחנה בשוני המרובעים.
חזרנו על מושגים שנלמדו: צלע – קטע המרכיב את המצולע.
קודקוד – נקודת המפגש בין כל שתי צלעות במצולע.
מרובע – מצולע שיש לו ארבע צלעות וארבע קודקודים.
זוית ישרה – בעזרת המודד הראנו מהי זוית ישרה.
3)דמיון הילדים מתוך הפעילות: לילדים יש דמיון מפותח. כאשר סיימנו את הקיפול שאלתי את הילדים. “מה יצא לכם?” ושמעתי שלל אפשרויות דמיוניות. “דינוזאור”, “נחש”, “תנין”, “רכבת”, “ראש של צב”.
4)חידוש תוכן מתמטי: בפעילות הזאת שמתי דגש על פעילות המודד וחשיבותו להבנה של המושגים קצר וארוך.
5)חידוש דרכי הוראה בפעילות זו: המדידה של הצלע על ידי “המודד” ולא רק על ידי חוש הראיה זה חידוש שעזר מאד לילדים להבין את השוני בין המרובעים.
6)תובנה גאומטרית של הילדים: טווח הלמידה של הילדים רחב. יש ילדים שמיד מבינים את לימוד הגאומטריה. ויש ילדים שיזדקקו להדגמות וחזרות על מנת להבין. תמיד אעשה חזרה על הנלמד בפעילויות הקודמות ואז אתקדם הלאה.
7)שיח מתמטי בין ילדים: יש לנו בגן משחק מגנט של צורות הנדסיות. אני שומעת שני ילדים שמדברים בינהם על השם הצורה שבידם. אחד הילדים טען שהצורה היא מרובע. וחבר אחר אומר לו: “קודם תספור את הצלעות, אם זה ארבע, או שלוש ואז תחליט”. לפי זה ידעתי שהם יודעים מהפעילות ששם הצורה קשור למספר הצלעות.
8)שיח מתמטי ביני לילדים: הראתי לילדים מרובע ומלבן ושאלתי את הילדים במה הם דומים?. הילדים מיד ספרו צלעות וקודקודים וידעו במה הם דומים. כששאלתי במה הם שונים? היתי צריכה לכוון אותם שיבדקו בעזרת המודד. אחד הילדים אמר: “המודד יותר ארוך”. שאלתי ממה ארוך? ילד אחר הצביע על הצלע הקצרה. בסופו של דבר הילדים הבינו שהשוני הוא שלמלבן יש שתי צלעות ארוכות ושתיים קצרות. לעומת המרובע שכל צלעותיו שוות באורכן.
9)פרוק והרכבה של מצולעים: כן היה קושי. ביקשתי מכל שני ילדים ליצור מרובעים מכל הריבועים והמלבנים שלהם. ראיתי קושי בהבנה שאפשר ליצור מרובע מכמה חלקים שיש להם צבעים שונים שמחוברים יחד ולא מחלק אחד.חזרתי והסברתי שמה שחשוב זה מספר הצלעות והקודקודים של הצורה שהרכיבו ביחד. בסוף הבינו.
10)סיוע שלנו בפעילות הילדים: היה צורך לעשות הכנה מוקדמת של המושגים קצר וארוך. ביקשתי מהילדים להביא חפצים ארוכים וקצרים מתוך משחקי הגן. רק לאחר שהילדים שלטו במושגים אלה התחלתי את הפעילות.
11)החלק המשמעותי עבורי בפעילות: חיזוק המושגים החדשים ותמיד חזרה על המושגים שנלמדו בפעילות הקודמת על מנת לרענן את הזיכרון ולהקל על הבנת הפעילות החדשה.
12)האם היה חסר משהוא לפעילות? מפעילות לפעילות צריך לתרגל יותר עם הילדים את קיפולי הנייר, כדי לחזק אצלם את המיומנות הזאת.
13)הפעילות באתר המתוקשב: לפני שאני מתחילה את הפעילות עם הילדים בגן, אני נכנסת לאתר ומרעננת את הזיכרון שלי. האתר ידידותי, ברור ומסייע מאד להצלחת הפעילות.
14) קשיים במהלך הפעילות: כפי שציינתי בסעיף 9
נעמה מלכיור
מרץ 29, 20181. נושא הפעילות הוא דומה ושונה בין מרובעים. המטרה היא להגדיר את מאפייני המלבן מול מאפייני הריבוע, ולעמוד על הדומה ועל השונה ביניהם. הקבוצה הקבועה מונה שישה ילדים בגילאים 5+ ו-6. הפעילות תוכננה להתבצע יום קודם לכן, כשפעילות המודד היא כהקדמה קצרה לפניה, אולם אחד הילדים לא נכח בגן ואותו ילד פספס כבר מפגש אחד, ולכן החלטתי לערוך מפעילות המודד פעילות שלמה לאותו יום, ואת הפעילות המפורטת כאן לבצע למחרת. בדיעבד, זו הייתה החלטה מוצלחת מאוד, משום שחמשת הילדים שהיו שותפים להכנת המודד וללמידה עליו, הבינו היטב מהן זוויות ישרות וכיצד ניתן למצוא אותן. הרגשתי שהם הגיעו עם תובנה מבוססת כבר, מהפעילות של יום קודם לכן (הצליחו למצוא הרבה מאוד זוויות ישרות בגן, ואפילו בגוף!).
2. המושגים שהוגשו בפעילות הם: זוויות ישרות, שוני בין אורכי צלעות ויכולת למדוד באמצעות המודד, קודקודים, מצולעים, מרובע, ריבוע ומלבן.
3. כאשר הילדים נתבקשו ליצור צורה דמיונית, יאיר ישר אמר: “בן אדם” עוד לפני שהתחילו ליצור. אמרתי להם ליצור ביחד כי יש הרבה מלבנים. הם החילו באופן אינטואיטיבי, בלי יד מובילה. אחת הילדות הניחה את המלבן כלפי מטה בעמידה. גוני: “למה תמיד עושים אוהל?”. כלומר, הוא רוצה ליצור מחשבה חדישה, אך קשה להם “להתניע”. ניכר היה שהיו להם כל מיני רעיונות אבל היה להם קצת קשה לשתף פעולה וצריך ילד אחד שיוביל עם איזשהו רעיון. בלי קשר, ביתר בכלל מתקשה לוותר על הצורות שלו בכל פעם, ולא רוצה לבנות יחד עם כולם. הפעם מי שהובילה לבסוף הייתה זהר, אחרי כמה ניסיונות אלתור של הילדים. היא אמרה: “בואו נעשה ספריה” והתחילה להעמיד את המלבנים, משל היו ספרים. והיא המשיכה: “עכשיו בואו נעשה מדפים.” חלק מהם שיתפו פעולה איתה. אני התערבתי אחרי שלא הצליחו לעבוד יחד, רק כדי להראות להם שאפשר ליצור צורה דמיונית גם כשהמלבנים שוכבים. הם ישר הולכים למקום של תלת מימד, ורציתי להוציא אותם מהתבנית הזאת. מרגע זה כבר החלו רעיונות שלהם לזרום, אך שיניתי את שיטת העבודה ועבדתי לפי תור – שאלתי “למי יש רעיון להראות לנו?” וכל ילד/ה עם רעיון, פשוט הציג/ה אותו בעזרת הצורות.
עם הקושי לשתף פעולה ולהתגייס לקראת רעיון אחד, אני כן לומדת שלילדים יש דמיון מפותח וגמיש מאוד. בסיום הפעילות, ישר כשסיימנו לקפל, עוד לא הראיתי להם איפה להכניס את האצבע וכבר הדמיון התחיל לקפוץ שזה היה ממש מגניב. יאיר מיד התלהב: “אני חתול דרקון!” ואחר כך כשהביט מן הצד: “זה ברבור…”
בסוף הם החליטו שאלה נחשים (ומאוד התרגשו שיש להם שניים שהם יוכלו לקחת הביתה).
4. הפעילות חידשה לילדים ידע מתמטי בכך שחיזקה את התובנה של זווית ישרה, ועזרה להם להבין הבדלים בין ריבוע לבין מלבן. הפעילות גם חיזקה את ההגדרה שכל צורה בעלת ארבע צלעות וארבעה קודקודים, היא מרובע, בין אם היא מלבן או ריבוע. פשוט יש הבדלים אחרים ביניהן. עם זאת, ניכר שהרבה מהידע כבר נרכש דרך הפעילויות הקודמות, למשל, בשלב שבו נוצרו שני מלבנים, אך שונים זה מזה:
אני: “עכשיו יש לנו שני מרובעים, שוב. במה הם דומים?”
יאיר: “שניהם מלבנים”
כלומר, הם הבינו את זה, ויחד עם זאת אמרו שאחד מהם יותר צר. מיד כולם העלו במקהלה את הדמיון – זוויות, קודקודים, צלעות, צלעות שאינן באותו אורך. אני: “אבל מה שונה ביניהם?” ישר אמרו: “שאחד יותר צר.”
כששאלתי איזה סוג של מצולעים הם, יאיר מיד אמרו: “מרובע”
המשכנו את הקיפול. בשעת קיפול הם קשובים ומרוכזים. בפעם הבאה שהגענו לשני מצולעים, הם ישר שלפו את הדמיון ואת השוני, בלי שאני הייתי צריכה לומר משהו.. הם אפילו ענו על שאלות כבר כמו קרפדות, בצחוק (“ארבעעעע”). ניכר שהם לגמרי מבינים.
5. הפעילות חידשה לי ידע פדגוגי באשר לתחילת הפעילות – הרכבת הדגם הדמיוני. אני רואה שלילדים קשה לשתף פעולה כשאין מנהיג/ה עם יד מכוונת. דווקא כשהפכתי את אופן הפעולה ליותר חופשי, ברמת: “יש לך רעיון? תראה לנו” וכל פעם ילד אחר מציג דגם בעזרת כל המלבנים הדרושים לו, אז היו להם הרבה רעיונות וכל אחד הראה בתורו, כשהילדים נתנו לו את הצורות שלהם. אולי עדיף ככה. אז אולי יוצא ככה שילד אחד ממציא כל פעם, אבל מאידך זה גם גורם לילדים האחרים לשתף פעולה לטובת מטרה שברורה לאחד מהם לפחות.
6. כשביקשתי מהילדים למנות קודקודים של שני המלבנים, הם מיד עשו זאת. ניכר שיש להם הבנה ברורה של כל נושא הקודקודים והצלעות, ועכשיו גם של הזוויות. מצאו את מה שדומה בקלות רבה. בבנוסף, קיפול הראשון, הם ישר אמרו שיצא להם מלבן. שאלתי – “מלבן הוא סוג של…” והם ישר השלימו – “מרובע”. והסבירו מיד מדוע זה מרובע – ארבע צלעות וארבעה קודקודים. מה שעוד קצת צריך להתבסס טוב יותר הוא ההגדרות בין השמות השונים – שמרובע כולל בתוכו גם ריבוע וגם מלבן, למשל, כי למרובע יש הגדרות שנכונות להם. דוגמה לכך ניתן לראות בשיח המתמטי בסעיף הבא.
7. שיח מתמטי שהתרחש בפעילות בין הילדים:
אני (לאחר שהילדים העלו מאפיינים בין הריבוע למלבן): “אז לשני המצולעים יש ארבע צלעות, ארבעה קודקודים וארבע זוויות ישרות. זה מה שדומה. ליאן, מה השם של שני המצולעים האלה?”
ליאן (מצביעה על הריבוע): “מרובע”
אני: “נכון. וגם זה מרובע” (מראה את המלבן)
ליאן: “לא, זה מלבן.”
אני: “מלבן הוא סוג של – ”
זהר: “מרובע”
אני: “השם שלו זה מלבן אבל המצולע שהוא – זה מרובע”
זהר: “כל מה שיש לו ארבע צלעות וארבע(ה) קודקודים, זה מרובע”
אני: “נכון, ויש לו ארבע צלעות וארבעה קודקודים. אפילו יש לו ארבע זוויות ישרות”
השיח הוא חלקית בין הילדים וחלקית איתי, אך זהר הסבירה למעשה לליאן את ההגדרה.
8. שיח מתמטי ביני לבין הילדים:
ביקשתי מהם למדוד את המלבן כדי ללמוד עליו.
אני: “גוני, מה אתה מגלה כשאתה מנסה את המודד של המלבן?”
גוני: “שזה אותו אורך” “כל הצלעות באותו אורך?” גוני: “לא. שתי צלעות באותו אורך. ושתיים אחרות יותר קצרות” אני: “והן באותו אורך?” אביה: “כן”
“גוני, האם אתה מוצא זוויות ישרות במלבן? כמה?”
גוני מצא שתיים, אביה מצאה ארבע זוויות. היא מיד הצביעה אך אמרתי לה להראות לנו עם המודד.
שיח נוסף:
כששאלתי אותם מה שונה בין הריבוע למלבן, גוני אמר: “שהמלבן ארוך והריבוע רחב.”
אני: “הריבוע רחב יותר מהמלבן, אוקיי”
זהר: “והצלעות שלו הם לא אותו רוחב (מלבן) ושלו (ריבוע) כן באותו רוחב”
אני: “נכון. לריבוע יש צלעות באותו אורך ולמלבן לא כולן באותו אורך”
נהניתי לשמוע את זהר מתבטאת ככה, כי משפט כזה מעיד על הבנה של דברים שהוסברו קודם לכן.
9. משימת הרכבת מרובעים הייתה לא כל כך פשוטה עבורם. ראשית, חשוב לציין כי הם הרכיבו בשיתוף פעולה וזאת הייתה משימה מאוד מלמדת כי כל הזמן מנינו צלעות וקודקודים. אז בהתחלה יצא משושה, והם ארגנו מחדש. אני אמנם הייתי בשיח פעיל איתם וקצת דחפתי לפתרונות (כמה צלעות? כמה קודקודים?), אבל בעיניי זה יצר למידה. הם הצליחו ליצור מלבן ואף לזהות אותו בעזרת ההגדרות המוכרות. שאלתי – “האם אתם יכולים גם ליצור ריבוע?” אביה מיד הסירה חלק מהמלבן, ונוצר ריבוע. זה היה אינטואיטיבי אך אני מאמינה שדווקא מכך היא למדה על מאפיינים הריבוע. כדי לחדד, הסבתי את תשומת ליבה למה שעשתה, ושאלתי אותם: “אתם יכולים עכשיו להגדיל את הריבוע הזה? מה צריך לעשות?”
יאיר הציע להביא את המלבנים שלהם לכיוון אחד. אביה אמרה שככה יצא להם מלבן. יאיר הנחה אותה איפה להניח אותם. אני: “זהר אמרה קודם הרי שבריבוע כל הצלעות באותו אורך. אז צריך להרחיב אותו ככה שכל הצלעות יהיו אותו אורך.”
האמת היא שאני גם הייתי שותפה למשימה והתלהבתי לא פחות מהם מלנסות ליצור ריבוע ממלבן…
הזמנתי אותם לבדוק באמצעות המודד האם זהו ריבוע. הראיתי להם כיצד למדוד, בשאלה: “כמה מודדים עברת עד שסיימת למדוד את כל הצלע?” יצא 4. אני: “אני רוצה להבין בעזרת המודד האם כל הצלעות באותו אורך.”
גוני: “גם האצבע שלנו ישרה” כוונתו שאפשר למדוד גם עם האצבע. שמעתי את זה רק בהקלטה, אחרת הייתי מגיבה על זה .
הם לא כל כך הצליחו להגיע למרובע מדויק, אבל בכל מקרה סיכמנו שזה סוג של מרובע. הם גם קצת תוסכלו בדרך, והתחיל מרד קטן, כשכלו כל הקיצים כנראה:
זהר: “אוף נו, בינתיים אנחנו לומדים רק על המרובעים…”
יאיר: “כן, בא לנו קיפול נייר!”
אביה: ייקח לנו שנה עד שנגמור..”
אני: “רגע, אבל צריך קודם להבין את זה…”
יאיר: “רגע, אבל צריך קודם קיפול נייר…”
אז הבנתי את הרמז וסיכמתי איתם שבכל מקרה יצא להם סוג של מרובע, גם אם לא ריבוע (כי מאפייניו היו כשל מלבן, יחסית. זה היה משהו באמצע, די גבולי.
10. את הקיפול הם עושים יפה ובלי בעיה. מחכים לזה. מקפלים באמצעות למידה אחד מהשני גם, רואים את הדוגמה שלי. מדי פעם יש ילדים שמתייאשים, אך הם יודעים שהדרך להצליח היא לנסות שוב ולהביט בקיפול שלי או בשל חבר. זהר מתייאשת בקלות ברוב המקרים: “נעמה תעשי לי את זה…”
אני: “לא, את תסתכלי רגע, אני אראה לך שוב בשלי”
ויש לה ככה חוויה של הצלחה, כי היא מוותרת מהר.
11. החלק המשמעותי ביותר עבורי היה לשמוע את התובנות שלהם תוך כדי השיח והפעילות, כפי שאפשר לראות לאורך הרפלקציה בתיעוד. מרומם אותי לראות שיש ממש למידה דרך האוריגאמי.
12. הפעילות הייתה ממש מושלמת מבחינתי. מאתגרת, מעניינת, מערבת קיפולי נייר ואף תוצר שהוא חצי מובנה חצי אבסטרקטי ועדיין נתון לפרשנויות. נהניתי מאוד!
13. הפעילות באתר עזרה לי מאוד להתכונן.
14. לא היו קשיים מיוחדים.
מוניק פלפל
אפריל 1, 20181.דומה ושונה במרובעים.
2.המושגים שהודגשו בפעילות: מרובע: מצולע בעל 4 צלעות ו- 4 קודקודים.
מלבן: מרובע בעל שתי צלעות ארוכות שוות,ושתי צלעות קצרות שוות.
מודד: כלי שעוזר לנו למדוד את אורך הצלעות ואת הזוויות הישרות.
3. הדמיון של הילדים זורם, הם אינם מקובעים, הם אומרים כל שעולה על רוחם ללא קושי.
הם יצרו מהמרובעים פרח, פרצוף, שבשבת, רובוט וכו’.
4.הפעילות חידדה לילדים את הדומה והשונה בין ריבוע למלבן.
5. הפעילות חידדה את עניין הלמידה ע”י התנסות ומשחק כדרך הטובה ביותר עבור הילד.
6. ישנם ילדים שיש להם קליטה טובה יותר והם יודעים להשתמש בידע שלמדו בשיעורים הבאים.
7.שיח מתמטי בין הילדים: “מלבן יש לו שתי צלעות ארוכות ושתיים קצרות” “נכון” (אומר ילד אחר)
8. שיח מתמטי ביני וביניהם: אני: “איזו צורה זאת” נ.: “מרובע , כי יש לו ארבע צלעות וארבעה קודקודים”
9.היה לילדים קושי רב בקיפולים משום שלא דייקו בהם ולכן התוצר הסופי לא היה “מושלם” כמו שלי.
10.סייעתי בזה שחיכיתי בסבלנות הרבה זמן והראיתי להם שוב ושוב איך עליהם לקפל.
11. החלק המשמעותי ביותר בשבילי בפעילות זו : שהילדים ידעו שמרובע הוא בעל 4 צלעות ו-4 קודקודים, ללא צורך בחזרה.
12.תרגול שוב ושוב של קיפולי הנייר עם הילדים, זה מה שחסר משום שלא תמיד יש זמן לתרגל זאת בגן.
13.הפעילות באתר מאוד מסייעת להתכונן, היא פשוטה בהירה וברורה.
אני מסתכלת באתר ותוך כדי מעבירה לילדים את מה שעליהם לעשות.
14. הקושי העיקרי הוא קיפולי הנייר.
עדנה דוידי
אפריל 2, 20181. נושא הפעילות: דומה ושונה במרובעים. אפיינו את המרובעים השונים על-פי תכונותיהם וערכנו ביניהם השוואה.
הפעילות הועברה לקבוצה של שש בנות (אותן בנות שהשתתפו בפעילויות האוריגאמטריה הקודמות).
2. מושגים שהודגשו בפעילות:
זווית ישרה- נמדדה ע”י המודד.
ריבוע- מרובע בעל ארבע צלעות שוות וארבע זוויות ישרות (אותן אנחנו מודדים ע”י המודד שהכנו).
מלבן- מרובע בעל שני זוגות של צלעות מקבילות ושוות (2 צלעות ארוכות ו-2 קצרות יותר) וארבע זוויות ישרות.
3. הדמיון של הבנות פורה, תוך כדי הפעילות הן אומרות אחת לשנייה מה יצא להן ולמה זה דומה. הרעיונות מגוונים ומעשירים. לדוגמא, מטוס, קנגורו, מנוף, אוטו, נחש (אחת הבנות אמרה שיצא לה נחש, ילדה אחרת ששמעה אותה אמרה- “לי יצא נחש אמיתי, כי הוא גם בצבע ירוק”).
4. הפעילות חידדה לבנות את המושג זווית ישרה- הן למדו למדוד את הזווית באמצעות המודד. כמו כן, הבחינו בין צלעות ארוכות לקצרות, צלעות שוות ושונות באורכן, מלבן צר ומלבן רחב. הבנות למדו מהן התכונות הדומות בין ריבוע ומלבן ומה מבדיל ביניהם.
5. ידע פדגוגי שהתחדש לי: הפעילות בקבוצה קטנה יעילה מאד- יש מקום לכל אחת להביע את עצמה, כולן שותפות בלמידה. כמו כן, יתרון בלימוד בשיטת ניסוי וטעיה, למידה חוויתית תוך חזרה על מושגים קודמים- כך שהם מושרשים ומוטבעים בזיכרון.
6. התובנה הגאומטרית של הבנות: ניתן לראות כי הבנות הפנימו את המושגים ויודעות להשתמש בהם בצורה נכונה ומתאימה. במהלך הפעילות, עמדנו על דומה ושונה בין מרובעים. המושגים שהבנות רכשו בפעילויות הקודמות שערכנו סייעו להן להבחין בין המרובעים השונים. לדוגמא, כאשר יצרנו ריבוע ומלבן, שאלתי את הבנות מה דומה בין הצורות והן ענו שלשתיהן יש ארבע צלעות וארבעה קודקודים. כאשר הבנות נשאלו על השונה בין הצורות- ענו שבריבוע כל הצלעות הן באותו האורך ובמלבן יש 2 צלעות קצרות ו-2 צלעות ארוכות.
7. שיח מתמטי שהתרחש בין הבנות:
ביקשתי מהבנות למנות את מספר הקודקודים במלבן.
א’: החליקה את האצבע על הצלעות וענתה “ארבע”.
ב’: “היא אמרה למנות את הקודקודים, ככה- אחת, שתיים, שלוש, ארבע” (תוך כדי שהצביעה על קודקודי המלבן).
א’: “אה נכון, אני מניתי את הצלעות. אז יש ארבע צלעות וארבעה קודקודים”.
8. שיח מתמטי שהתרחש ביני לבין הבנות:
יצרנו ריבוע ומלבן.
אני: “יש לנו שני מרובעים. במה הם דומים?”
א’: “לשניהם יש צלעות וקודקודים”.
אני: “כמה צלעות וקודקודים יש להם?”
ב’: “ארבע”.
אני: “נכון. לשניהם יש ארבע צלעות וארבעה קודקודים. שניהם מרובעים. אז מה שונה ביניהם?”
ב’: “הם לא אותה צורה. אחד מלבן והשני ריבוע”.
ג’: “בריבוע כל הצלעות אותו דבר ובמלבן הן לא שוות”.
ד’: “כן, במלבן יש צלע ארוכה וצלע קצרה”.
אני: “נכון מאד! בריבוע כל ארבעת הצלעות שוות. במלבן- יש 2 צלעות ארוכות ו- 2 צלעות קצרות יותר”.
9. הבנות לא נתקלו בקושי של פירוק והרכבה. הן עקבו אחר ההוראות והצליחו לקפל בעצמן בקלות.
10. הבנות הסתדרו יפה במהלך הפעילות. הן הסתכלו על ההדגמה שלי ועשו בעצמן. כאשר אחת הבנות לא הצליחה לקפל כמוני, אמרה: “תראי שוב איך קיפלת את זה?” הדגמתי פעם נוספת וקירבתי אליה את הדוגמא כדי שתוכל לראות את צורת הקיפול. היא הסתכלה ומיד הבינה ועשתה גם היא את אותו הדבר בנייר האוריגאמי שלה.
11. החלק המשמעותי עבורי בפעילות: החלק בו השווינו בין מרובעים שונים. השוואה בין ריבוע למלבן, בין מלבן צר לרחב ובין מלבן ארוך לקצר. ההשוואה תרמה לחידוד מושגים שנלמדו בעבר ולאפיון תכונות המרובעים.
12. הפעילות הייתה מובנית וטובה. היא כללה חזרה על מושגים קודמים וידע חדש- תכונות מרובעים, דומה ושונה. התאימה לבנות בזמן וברמת התוכן הנלמד.
13. הפעילות באתר ברורה ומפורטת, מסייעת להתכונן למפגש בצורה הטובה ביותר. לפני כל מפגש אני נכנסת לשיעור המתאים, קוראת ועושה את פעילות האוריגאמי בעצמי, כך שאני מגיעה בטוחה ומוכנה למפגש עם הבנות.
14. הפעילות הייתה זורמת וטובה, ללא קשיים מיוחדים.
אורטל מדר בושרי
אפריל 2, 2018שלום רב,
נושא הפעילות הינו שונה ודומה במרובעים.
המושגים אשר נלמדו הינם:
מרובע- מצולע בעל ארבע צלעות וארבע קודקודים.
ריבוע- מרובע בעל 4 צלעות שווים באורכם, בעל 4 קודקודים ו4 זוויות ישרות.
מלבן-מרובע בעל ארבע צלעות וארבע קודקודים וארבע זוויות ישרות. ארבע צלעותיו אינם שוות באורכיהם. שני זוגות צלעות שוות באורכם.
זווית ישרה- נמצא בעזרת המודד, זווית בעלת 90 מעלות.
מודד- אמצעי עזרת למדידת אורכי הצלעות ומציאת זוויות ישרות.
את הפעילות קיימתי עם ארבעת הילדים אשר קיימתי את המפגשים הקודמים. הילדים הגיעו בשמחה רבה לפעילות והיו מאד סקרנים לדעת מה יתרחש בפעילות. שמחתי לראות כי עבורם זו למידה בנאלית ומשעממת אלא מלאה חוויות ואתגרים ובלי משים לב הם רוכשים ידע מתמטי חדש.
כל הילדים הצליחו לגלות במה המרובעים דומים, ואחד מהם ממש התרגש עד שצעק: “ארבע צלעות וארבע קודקודים”.
במשחק עם המודד נראה כי הבינו כיצד להשתמש בו וזאת בזכות הפעילות הקודמת אשר קיימתי עימם בנושא המודד. הם נהנו מהמשחק עימו ובמדידה גילו כי אורכיי הצלעות במלבן שונים לעומת בריבוע שבו אורכיהם זהים.
נראה כי הכי נהנו מהפעילות בה בקשתי התנסותם בפירוק והרכבה של המרובעים. הפעילויות הקודמות וזו אפשרו קיומם והתפתחותם של ערכים נוספים מלבד הלמידה הפורמאלית, כגון: הדדיות, שיתוף פעולה, ויתור, שכנוע ועוד. היה יפה לראות התקדמות זו לאורך כל הפעילויות.
בפירוק וההרכבה ילד אחד תיאר שיצרו דינוזאור, ילדה אחרת ראתה עץ, ילד נוסף סירה עם תורן. יש לציין, כי כל פעם רצו לפרק ולהרכיב מחדש ולא היה חשוב לאפשר זאת כחלק מלמידה ופיתוח היצירתיות הדמיון שלהם.
בקיפולים האחרונים נראה כי התקשו בהבנת ההוראות ויותר הסתמכו על הדגמות. שכן, חזרתי עליהם בדף שלי מספר פעמים. לבסוף, הצליחו ונהנו. נראה כי אם בעבר גילו מעט יותר תסכול כאשר לא הבינו את ההוראות או התקשו לקפל, כעת מצליחים יותר לווסת ולהתמודד עם תסכול זה. לדעתי, הדבר נובע מהתיידדות עם הדף והפעילויות השונות.כמו כן, ההבנה כי לא “נפלו השמיים”, אני פה, וניתן להדגים ולהראות מחדש ובמעקב אחר השלבים, אתם תחוו הצלחה.
בחלק העצובי הילדים עיטרו בעזרת טושים את יצירותיהם. הם ספרו שיצרו ברווז, אחר ראה בזה עגורן, נחש קוברה ולבסוף גלשן עם סילון. היה מעניין לשמוע דברים אלה.
הפעילות הייתה מאד מעניינת ומהנה עבור הילדים.
חג שמח!
שרונה ולוטקר
אפריל 8, 2018מגישה -שרונה ולוטקר.
גילאיי -חובה.
ישבתי עם קבוצה של 5 ילדים.
1.נושא הפעילות הינו דגם דמיוני-שונה ודומה במרובעים.
(המטרה שהילד יבחן את השונה והדומה בין המרובעים)
2.המושגים שהודגשו בפעילות הם.
מרובע-מצולע בעל ארבע צלעות,4 קודקודים.
מלבן-מרובע בעל שתי צלעות ארוכות שוות,ושתי צלעות קצרות שוות.(אך 4 צלעות ,ו4 קודקודים כמו המרובע)
נישאלו במה הם עוד דומים?
4 זויות ישרות.(לא בהכרח שוות)
מודד-(כלי עזר חשוב לכל תהליך הלמידה)
כלי עזר למציאת צלעות ישרות.
באמצעות המודד ניבחן זאת באורכיי הצלעות.
3.למדנו על הדמיון דווקא מיתוך הפעילות:
שמפעם לפעם הם יותר מגדילים ראש.יוצאים מהמסגרת..
ורואים דברים מדהימים,מענינים,ומרתקים שאנחנו המבוגרים לא חושבים עליהם.
כמו למשל ברווז. נחש,דינוזאור,תנין,ועו…
4.אכן הפעילות חידשה ידע מתמטי .
במציאת זויות ישרות-ונעזרנו כמובן במודד ככלי עזר.
הילדים הבחינו בין הצלעות הארוכות והן בצלעות הקצרות…ובעצם למדו את הדומה בין מרובע למלבן ובין השונה ביניהם(שזה הצלעות).
5.ידע פדגוגי שהתחדש במהלך הפעילות הוא המודד בעיקר ששימש ככלי עזר לילדים והם בו בכל מהלך הפעילות.(אף נהנו וגילו שיש שונה)
הפעילות נעשתה בכל מהלך הלמידה עם קבוצה קטנה,שלדעתי ידע חדש בקבוצות קטנות ניתפסות יופי,חוץ מהרכישה של המידה יש כושר ביטוי לילדים ..(סוג של ביטחון עצמי מפעם לפעם)
כולם שותפים,ידע נרחב,וכל אחד מביע כפי הבנתו וראותו…וזה פשוט נפלא לראות זאת.
6.למדנו על התובנה של הילדים מתוך הפעילות שהם הפנימו היטב את הדומה והשונה.(וזה ע”י המודד שזה גם משהו חדש שרכשו)
רכשו ידע בגאומטריה של צלעות,קודקודים,זוית ישרה.
היו ילדים שהלמידה תפסה מידית אצלם, וישנם שהיו זקוקים להדגמות מפעם לפעם כמובן שלפני כל שיעור חזרנו ושננו…אבל ישלציין שהכל נעשה באופן חוויתי מהנה ומאתגר.
.7.8 שיח מתמטי שהתרחש בין הילדים
ושיח מתמטי שהתרחש ביני לבין הילדים.
נישמע המשפט המודד הוא גשש בלש שמוצא זויות ישרות.
שהם נשאלו במה הם דומים המרובע והמלבן?
הם ידעו לענות 4 צלעות
4 קודקודים.
וכשנישאלו ובמה הם שונים ?היו שתיי ילדים שאמרו שתי צלעות קטנות ושתי צלעות גדולות.
מה שגרם לשיח של קצר וארוך,להדגים ואז יחד עם המודד לבדוק זאת.
9.לא היה ממש קושי בפירוק ובהרכבה.
הם ידעו לעשות מרובע גדול מכמה מרובעים.
מה שהיה ניכר במהלך הפעילות.
שידעו לאמר 4 צלעות ,4 קודקודים,ו4 זויות ישרות.
גם כאשר חיברו 4 מרובעים קטנים למרובע אחד גדול!
10.סייעתי להם בעיקר בהבנה של המושג קצר וארוך(ולא קטן וגדול)וזה נעשה ע”י הבאת חפצים מתוך הגן ,והדגמתם.
והמודד שזה היה דבר חדש אך כלי עזר נהדר…שסייע להבין גם את המושג של הקצר והארוך. ומאוד נהנו מימנו.
*ומעט הדגמה על קיפוליי נייר.
11.החלק המשמעותי בעבורי שהם הפנימו את המושגים יפה ולדעתי מדקלמים אותו..
מרובעים-4 צלעות,4 קודקודים,4 זויות.
12.היה חסר תירגול בקיפוליי נייר.
עם כל מהלך הסירטון היה צורך להעזר בצפיה במהלך הפעילות מידי פעם. גם בעבורי.
13.הפעילות היתה ברורה מאוד.
כמובן גם השיעור עם המורה ,לפני כל פעילות עם קבוצת ילדים מכינה אותי היטב ובצורה ברורה לדעת למה לצפות,ומה לדרוש.
14 הפעילות זרמה בצורה נפלאה.
את הקשיים העיקריים רשמתי בעיל’.
תודה רבה!!!
ובהצלחה.
אורטל מרגלית
אפריל 8, 20181. דומה ושונה במרובעים
2. מושגים- מרובע, צלע, זוית, זוית ישרה , קצר ארון, מלבן ריבוע.
3. דימיון הילדים- מפותח מאוד ובכל פעם משאיר אותי בפה פעור. אני נהנית מתשובותיהם המלאות בדימיון. מכתב (מעטפה) דלת מצה שולחן סדר…
4. תרומה לידע המתמטי- הטמיע לילדים את אשר ידעו- מנייה, זיהוי ושיום המרובע, זוית ישרה. נהניתי גם לשמוע את “הוויכוח ” של הילדים ביניהם לגבי שמו של המרובע.
5.חידוש- המודד עוזר לילדים להבין מהי זוית ישרה מבלי שאני אסתבך בהסבר. וכן אני נהניתי לשמוע ולראות אותם מנהלים שיח שמעודד אותם לדבר ולהסביר אחד לשני מבלי שאני אוביל.
5. שיח בין הילדים
ילד א’ “יצא לי מלבן”
ילדה ב- “לא זה ריבוע אתה לא רואה”
ילד א – ” לא, זה מלבן יש לו 2 צלעות ארוכות ו2 קצרות”
6. שיח ביני ובין הילדים:
אני : מה דומה בין המצולעים
הילדים: הצלעות והקודקודים אוו הדבר
אני:” ומה שונה?”
הם:” פה הצלעות לא אותו דבר ובריבוע כולן אותו הדבר”
קושי בפירוק והרכבה- היו קשיים קטנים אך הצלחנו להתגבר עליהם בעזת הדגמה חוזרת.
9. חלק משמעותי- היה לשמוע את הילדים עונים תשובות בטוחות ויודעים להסביר לחבריהם למה זה נקרא מלבן וזה ריבוע.
10.הפעילות מאוד מסייעת והסרטון מאוד ידידותי.
איריס לוי
אפריל 10, 2018נושא הפעילות- דומה ושונה במרובעים
קבוצה- ילדי גן חובה גילאי 5+
המושגים שהודגשו- מרובע- מצולע בעל 4 צלעות, 4 קודקודים.
ריבוע- מרובע בעל 4 צלעות שוות , 4 קודקודים ו-4 זוויות ישרות.
מלבן- מרובע כששתים מצלעותיו ארוכות ושוות, ושתיים קצרות ושוות, 4 זוויותיו ישרות.
מודד- כלי שעוזר למדוד את אורך הצלעות ואת הזוויות הישרות.
דמיון הילדים- הילדים התרגלו שתוך כדי פעילות ישאלו שאלות של דימיון, וכבר מתחילת הקיפולים ותוך כדי פעילות שלפו מדמיונם מילים לתאר את התוצרים.
תוכן מתמטי- הילדים הפנימו את הדימיון והשוני בין הריבוע למלבן, כמו כן הבינו שכשהגודל של הצורה משתנה( מלבן צר\ רחב, ריבוע גדול\קטן) עדיין תכונות הצורה נשמרות.
ידע פדגוגי- הפעילות בקבוצה בנויה מרצף של פעולות שיגרתיות, כגון: חלוקת דפי אוריגמטריה, קיפולי נייר, פירוק והרכבה, שאלת דימיון, קישוט התוצר. רצף הפעילות , השפה המתמטית והשפה האוריגמית מקנה לילדים בטחון, תחושת יכולת, ידיעה ,מסוגלות ומעורבות בפעילות.. דבר זה נכון לגבי כל ענייני הגן בכלל.
תובנה גאומטרית – על מנת ללמד מושגים חדשים יש צורך לחזק תמיד את מושגי היסוד כגון: קודקוד, צלע, זוית, מודד, ארוך\ קצר ואחר-כך להתקדם הלאה.
שיח מתמטי בין הילדים- ילד א’: ” זה ריבוע וזה מלבן”, ילד ב’: ” נכון, אבל שניהם גם מרובעים”, ילד א’: אפשר להגיד לריבוע מרובע? וגם למלבן מרובע?, ילד ב’: ” כן אני חושב”.
שיח מתמטי ביני לבין הילדים- אני:” עכשיו נניח יחד את כל הריבועים והמלבנים במרכז השולחן וננסה ליצור מרובע”, ילד א’: ” הנה צורה”, אני: ” האם זה מרובע?”, ילד ב’:” ( סופר קודקודים) 1 2 3 4 5 6..זה לא טוב”, אני: ” מדוע?”, ילד א: ” התבלבלתי, צריך רק 4 קודקודים ו-4 צלעות.
פירוק והרכבה- כיוון שכמות הדפים הייתה גדולה והיו גם ריבועים וגם מלבנים, הילדים ניסו בפעם הראשונה ליצור מרובע ושכחו להתייחס להגדרות, אך מיד הבינו שכדי ליצור מרובע צריך להתייחס לתכונותיו ניסו שוב וגילו שזה אפשרי.
סיוע- הדגמתי כיצד מודדים עם המודד את אורכי הצלעות ואת הזוויות, על מנת שיוכלו לראות את ההבדלים בין המלבנים השונים.
החלק המשמעותי בפעילות- הילדים הפנימו והבינו ששם הצורה ותכונותיה אינם משתנים גם אם הגודל שונה, כלומר מלבן צר\רחב גדול\ קטן עדיין מוגדר כמלבן…
הפעילות- לא היה חסר כלום, היתה קלילה מובנת ולא מסובכת לילדים
הפעילות המוצגת באתר-לא היה חסר דבר בפעילות, הפעילות היתה מובנית מאוד, ההערות וההארות לגננת הכתובים בכל שלב כמעט סייעו לי מאוד.
קשיים שעלו בפעילות- לא חווינו קשיים בפעילות, הייתה זרימה הרגשתי שהילדים מבינים את שפת האוריגמי ,כמו-כן מדברים במושגים ומונחים גאומטריים במהלך הפעילות, מה שהיה פחות בולט בפעילויות הקודמות.
חי'ה מושקא סוסן
אפריל 11, 20181.הפעילות דומה ושונה במרובעים
2.המושגים הנלמדים: ריבוע- מרובע בעל 4 קודקודים ו4 צלעות ו4 זוויות ישרות.
מלבן-”
הכלי למדידה בשם “המודד” שמאפשר לזהות את הזוייות הישרות
גם את המושגים ארוך וקצר הרחבנו בפעילות זו.
3.הילדים כל כך נהנים מהיצירה הדמיונית ומעניין שכשאציג דגם או שהם יצרו אותו כמעט כל אחד יומר שהוא רואה משהו אחר
4.5. בפעילות התחדש לי אופן נוסף להסביר את המונחים ארוך וקצר ע”י השוואה בין חפצים זהים ולהשתמש בביטוי ארוך וקצר ולא גדול וקטן.
התחלתי את הפעילות כרגיל וכששמעתי את הילדים בהשוואה הראשונה בין המרובעים משתמשים בביטוי גדול וקטן לגבי אורכי הצלעות מיד עצרתי והשוונו בין חפצים(עפרונות וצבעים) תוך כדי השימוש במונחים החדשים- ארוך וקצר. נהנתי לראות שכבר במהלך הפעילות הם השתמשו גם כן במונחים אלו.
6.ראיתי שהתובנה הגיאומטרית של הילדים היא נבנית נדבך על נדבך, מה שהדגשנו בפעמים הקודמות (כמו: קודקודים וצלעות)כבר לא היינו צריכים ללמד אלא למנות ולפעול עם זה. כן לפרק ולהרכיב מצולע וכו..
ובנושא הגיאומטריה התובנות שלהן יפות כיוון שהדברים נלמדים תוך המחשה הכי ברורה והתנסות
7.שיח מתמטי בין הילדים: כשקפלנו את הריבוע אחת הילדות אמרה שזה מלבן והסבירה לשאר.
8. שיח מתמטי ביני לבין הילדים: כשהשוונו בין אורכי הצלעות אחת הילדות אמרה שאם נחבר 2 צלעות קצרות הם יהיו אותו דבר כמו הצלע הארוכה.
וכן בהתחלה כשהשתמשו בביטויים גדול וקטן למדנו את המושגים ארוך וקצר.
9. קושי בפירוק והרכבה: בהתחלה הילדים הרכיבו מרובע ע”י המרובעים שלהם כל אחד לעצמו וכשבקשתי מהם להרכיב יחד תחילה הם התקשו ונוצר מצולע עם הרבה צלעות. הם הציעו לקפל חלק מהמלבנים- שזה כבר הראה שהם הבינו שהצלעות של המרובע חייבות להיות ב”קו ישר” ועם התוספות זה כבר לא מרובע. אז סייעתי להם בדוגמא של סיבוב אחד המלבנים והם המשיכו, כשקלטו את הרעיון ויצרו מרובע הם נהנו ומיד פרקו ויצרו מחדש שוב פעם בכיוונים שונים.
10. כשהם התקשו להרכיב את המרובע סייעתי להם בסיבוב המלבן ובהמשך הם עשו לבד
11. כשהם בקשו ליצור שוב
12.לא היה חסר, הכל כל כך ברור וקליט.תודה!
13.הפעילות באתר וודאי סייעה
14. הצגתי לעיל את הקשיים אך הם מועטים לעומת ההתקדמות ביכולות.יישר כח!
מיטל דוד
אפריל 13, 2018הנושא-שונה ודומה בין מרובעים
הרכב הקבוצה – אותם 4 ילדים לאורך כל הפעילויות.
מושגים: מרובע, קודקוד, צלע (קצרה וארוכה), זוית ומודד.
דמיון הילדים: יש שיפור אך עדיין קשה להם ליצור דגם דמיוני מהצורות , מהדפים כפי שהם, לעומת הדמיון המפותח בסוף הפעילות שהדף כבר מקופל רואים תוצר מוחשי והם מקשטים אותו.אז הם ראו את הדף הקפיץ תנין מעלית ועוד.
תוכן מתמטי- הילדים מיד אמרו שהצלעות של המרובעים שונות(שיש למלבן שתיים קצרות ושתים ארוכות) ודומים במספר הקודקודים והצלעות.
שיח מתמטי-כשביקשתי למנות כמה צלעות יש הם אמרו 4.
שאלתי אז איך נקרא לצורה? הם ענו מלבן. ניסיתי לכוון שיבינו שגם מלבן נקרא מרובע, “איך קוראים לצורות עם 4 צלעות?” נ ענתה- זה ריבוע וזה מלבן.הרמתי את הריבוע ושאלתי האם זה מרובע? נ-ענתה זה ריבוע אין לא צלעות קצרות. הוספתי – ריבוע הוא מרובע גם מלבן הוא מרובע. כל הצורות שיש להם 4 צלעות וגם 4 קודקודים מרובעים.
בפעילות זו היו פחות קשיים בקיפול. היה קושי בהרכבה המשותפת של מרובע מכל הדפים יחד.
הפעילות היתה יותר קצרה וקלילה מקודמתה.
הפעילות המוצגת באתר היתה ברורה ומובנת. והילדים עקבו יחד עימי אחרי השלבים .
מיטל הברמן
אפריל 13, 2018הפעילות הועברה לאותם 4 ילדים מהפעילויות הקודמות, ילדים בגיל גן חובה 5-6.
1. נושא הפעילות: דומה ושונה בין מרובעים ושיום הצורות המופיעות בפעילות
2. המושגים שהודגשו בפעילות: מלבן- מרובע בעל שתי צלעות ארוכות ושתי צלעות קצרות. מרובע- מצולע בעל ארבע צלעות וארבע קודקודים. ריבוע- מרובע בעל ארבע צלעות שוות. זווית ישרה- זווית השווה לזווית המודד.
3. לחלק מהילדים היה דמיון מפותח מאוד: “נחש” “דינוזאור” “זחל”, ילדה אחת חזרה כל פעם על מה שהחברים אמרו, היה לה קשה להתנתק מהרעיונות של החברים ולומר רעיון משלה.
4. הילדים חידשו והתנסו במודד.
5. “המודד” המחיש מאוד לילדים, בעזרתו הילדים הפנימו את המושגים “ארוך- קצר” בצורה התנסותית חוויתית וויזואלית.
6. הלמידה של הילדים משתפרת ככל שיש יותר חזרתיות על המושגים מפעילות לפעילות.
7. השיח של הילדים התחיל כשאלתי במה דומה המלבן למרובע, ילד אחד השתמש בגדול וקטן, המלבן גדול והמרובע קטן ואז יתר הילדים הגיבו שזה הצלעות, ארוך וקצר. ואז הילד אמר “נו כן צלעות ארוכות וקצרות ולמרובע רק קצרות”
8. אז מה דומה?
א: הקודקודים
נ: 4 קודקודים ו4 צלעות
אני: מה שונה?
ג: הצלעות, אחת ארוכה ואחת קצרה
אני: האורך של הצלעות
א: גם הזויות דומות
9. בהרכבה היה מעט קושי, תמיד שצריך לחבר בין כולם הילדים גילו מעט קושי, הם כנראה מנסים למצוא צורה ועדיין לא לגמרי הפנימו שאין ציפיה שתצא צורה מסויימת. הפירוק יותר קל להם
10. לא סייעתי לילדים כלל, הפעילות היתה ברורה והקיפול לא היה קשה.
הילדים נהנו מאוד מהפעילות וגם אני
הפעילות הייתה ברורה מאוד באתר וסייעה לי להעביר את הפעילות בצורה יעילה.
תודה
קרן דהטבקר שלום
אפריל 14, 2018השתלמות אוריגמטריה בגן הילדים
דגם דמיוני – שונה ודומה במרובעים
נושא הפעילות : מרובעים – שונה ודומה.
1. המושגים שהודגשו בפעילות –
קודקוד – נקודות המפגש בין כל שתי צלעות של המצולע. (להניח קודקוד על קודקוד נגדי – קודקוד שאינו שייך לאותה הצלע).
צלע – הקטעים המרכיבים את המצולע.
קיפול – כופף כך שיצר שתי שכבות או יותר.
ניסיון (ניסיתי, תנסה, תנסי, מנסים) – מעשה שתוצאותיו לא ידועות.
הצלחה – (הצלחתי, הצלחת, הצלחנו, מצליחים) – השיג את המבוקש, התבצע היטב, עלה יפה.
צבע – אורך קו הנקלט על ידי העין, גוון.
מושגים חדשים:
מרובע – מצולע בעל ארבע צלעות וארבעה קודקודים.
אורך – המרחק הכולל.
ארוך – בעל מרחק גדול בין שתי קצותיו.
קצר – אורך מועט, המרחק בין קצותיו מועט.
2. דמיון באוריגמטריה –
הדמיון של הילדים בא לידי ביטוי באופן חופשי בפירוק והרכבה השמיים הם הגבול הם נהנים ליצור להרכיב את הצורות יחד וכל ילד שמוסיף צורה פתאום הם רואים משהו שונה, שני ילדים הרכיבו מרובע למרובע ואמרו זה קוביות שוקולד (על אף שהניירות לא היו חומים), אח”כ ילדה אחת הוסיפה מודד והם כבר שינו את זה לדגל וכך בכל פעם שילד הוסיף משהו הם הפליגו למחוזות אחרים בדמיון וכל הילדים התחברו לעולם התוכן שלהם ומשם לתאר את מה שהם רואים. גם שהם יצרו את הדגם ראייה הייתה שונה: תנין, נחש, חתול, אחת הילדות אמרה שזה כמו שאימא עושה יוגה שזה היה מדהים איך היא קשירה את התנוחה של היוגה לנייר….היא הדגימה לי את התנוחה וכל הילדים גם הצטרפו אליה…חוויה!
3. ידע מתמטי –
המודד ממשיך להתקיים בגן בעוד פעילויות – הם מודדים שולחנות לוחות…
ערכנו ניסוי – ביקשתי מכל ילד לטייל במרחבי הגן ולחפש שלושה חפצים אחד שהוא באורך המודד אחד יותר ארוך ואחד יותר קצר, הילדים הביאו עפרונות באורכים שונים מהדק מזלג ממרכז הבית, אחת אמרה לא הבאתי משהו ארוך יותר אבל השולחן ארוך יותר .
הם הצליחו להפנים את המושגים קצר הם השוו בין משאיות קצרות יותר וארוכות יותר הספות במרכז הבית יש ספה אחת קצרה ואחת ארוכה יותר, יש בשולחן הציור עפרונות קצרים וארוכים. השוואה חפצים שארוכים מהמודד וחפצים שיותר קצרים מהמודד עזרו להם אחר כך כשהם השוו בין המלבן והמרובע והמודד המקופל הם אמרו שהצלעות קצרות יותר במודד והצביעו על הצלעות הקצרות של המודד ואמרו גם שיש שתי צלעות והן עדיין באותו האורך הצמידו את המודד המלבן והמרובע כך שהצלעות השווה נשקו אחת לשנייה. הם ראו שבכל קיפול הזויות נשארו ישרות דבר שנשמר לאורך כל הקיפול עד לקיפול האחרון של ה”אוזניים” אחד הילדים אמר ” זהו עכשיו הזוית לא ישרה” (כי בכל שלב עצרנו להביט בצורה שיצאה לנו אמרנו מספר צלעות 4 צלע קצרה יותר מספר קודקודים 4 זוויות ישרות)
4. דרכי הוראה –
למידה מתוך הקשבה, התבוננות ומתוך ניסיון של הילד בלבד ולבד.
5. גיוון –
הגיוון הוא בצבעים, צורות המשתנות בכל קיפול.
6. תובנה גיאומטרית –
אחד הילדים הבין שכשמקפלים את המרובע למודד שתי צלעות פתאום קצרות יותר ואז שוב מקפלים ושוב הן קצרות יותר…..אבל כשהוא פותח את המודד הצלעות שוב ארוכות. “כשמקפלים הדף נהייה קצר יותר”.
7. המשימה: במשימת הפירוק והרכבה:
שיח בין הילדים, ובינם לביני:
שני ילדים הרכיבו שני מרובעים ואמרו “זה קוביות של שוקולד”, ואז שאלתי אותם איזה צורה התקבלה ואחד הילדים ענה לי “מלבן…” אחת הבנות “תיקנה” אותו ואמרה זה מרובע כי יש לו ארבע צלעות וארבע קודקודים..הנה 1234″. החבר התעקש ” זה מלבן כי זה נראה כמו מלבן” אני ניסיתי לא להתערב כדי לתת להם לדון בזה אך מייד בתום המשפט המבטים הופנו אליי….שאלתי את הקבוצה מה הם חושבים “זה מלבן או מרובע?” ילד אחד אמר להם שהם צודקים כי זה נראה כמו מלבן אבל זה גם מרובע כי יש לו ארבע צלעות וארבעה קודקודים” ומייד הילדה הוסיפה מודד ואמרה “עכשיו זה דגל, אבל זה כבר לא מרובע,(היא מנתה את הצלעות) עכשיו יש שש צלעות”.
8. סיוע במשימה –
*לפזר תחושת מסוגלות לכולם.
*הסיוע העיקרי היה להראות להם את הקיפול על הדף שלי ולהסביר מה אני עושה ולוודא שהם הבינו את המושגים.
9. החלק המשמעותי –
החלק המשמעותי זה היכולת של הילדים לשחק במרחב הגיאומטרי שקיים סביבם ולדבר גיאומטריה גם כשהם מציירים גם כשהם בונים גם כשהם משחקים בחצר וגם תוך כדי קיפול.
10. מה חסר בפעילות –
11. המצגת באתר
הצגת תרמה לי בהכנה לפעילות. ה + שיש במצגת מאפשר לי להכין עצמי גם למצבים בהם אני עלולה להיתקל ומנחה אותי איך לפעול בהם, למשל : משמעות המושגים ארוך וקצר. בעקבות ה + בעמוד 19 במצגת עשיתי פעילות מקדימה על המושגים ארוך וקצר באמצעות המודד. אני מניחה שאם לא הייתי עושה פעילות מקדימה הפעילות עצמה הייתה פחות פורה ומעמיקה.
12. ועוד קצת
לאחר שהילדים הכינו תנינים נחשים וחתולים התחלתי לדבר עם הנחש קוברה שלי כמו שאני משוחחת איתם עם בובת התיאטרון שלי. שיתפנו אחת את השני בחוויות מהחופשה ע”י הבובות אצבע שהכנו מקיפולי נייר.
גלית בובלי
אפריל 22, 2018דומה ושונה במרובעים
עבדתי עם אותם ארבעה ילדים בגילאים 5-6. גן חינוך מיוחד, מעוכבי התפתחות.
המושגים שהוזכרו בפעילות: קודקוד, צלע, זווית ומודד. קודקוד וצלע הילדים כבר הפנימו וזכרו.
הילדים הבחינו בין צלעות ארוכות וקצרות, הם למדו מהן התכונות הדומות בין ריבוע ומלבן ומהן התכונות השונות ביניהם.
למרות שזו כבר הפעילות הרביעית והילדים כבר התנסו בקיפולי נייר, עדיין הקיפול אינו מדוייק בצורה מושלמת, למרות שהם משתדלים מאוד.
הילדים שבעי רצון מן התוצרים שלהם וזה הכי חשוב.
התיווך פוחת מפעילות לפעילות. הרבה פחות מלל והרבה פחות הסברים. הילדים קשובים יותר ומשתדלים לבצע באופן עצמאי את המטלה.