מרובעים – ריבוע ומלבן

-
-
לחלק לכל תלמיד נייר אוריגאמי ולבקש שיוציאו את המודד מהמגרה.
-
פעילות זו מומלצת לאחר קיפול המודד
מומלץ לקפל בפעילויות אך ורק עם נייר אוריגאמי, המאפשר גמישות בקיפול והתאמה מלאה לסוגי הפעילויות.
-
-
שאלה לדיון: איזה מצולע הוא הנייר שקיבלתם? באיזה אופן בחנתם את סוג המצולע.
-
נבקש מהתלמידים לבחור קדקוד אחד, להתחיל טיול עם האצבע על הצלע ולשנות כיוון בכל קדקוד, עד שיחזרו לקדקוד שממנו התחילו.
-
-
תשובה: המצולע הוא מרובע, מצולע בן 4 צלעות.
מצולע בעל 4 צלעות, שכל צלעותיו שוות וכל זוויותיו ישרות – הוא ריבוע.
-
התלמידים מונים ארבעה קדקודים וארבע צלעות ונותנים את השם לצורה – מרובע.
התלמידים בוחנים עם המודד את אורכי הצלעות ואת הזוויות הישרות ונותנים את השם למרובע – ריבוע
-
-
הוראת קיפול: נקפל צלע לצלע מקבילה.
-
מומלץ לבקש מהתלמידים להניח צלע על צלע ולהדק נשתמש במושג ‘אצבע נוסעת על הקיפול’
ההדגמה תתבצע אך ורק עם הנייר שלך. אסור לגעת בנייר של הילד ולא לתקן או לסדר!
-
-
שאלה לדיון: בחנו את המצולע, איזה סוג מצולע התקבל? הסבירו
-
נבקש מהתלמידיםם לבחור קדקוד אחד, להתחיל טיול עם האצבע על הצלע ולשנות כיוון בכל קדקוד, עד שיחזרו לקדקוד שממנו התחילו.
-
-
תשובה: קיבלנו מרובע, מנינו ארבעה קדקודים וארבע צלעות. מצאנו 4 זוויות ישרות עם המודד. ומאנו שלא כל הצלעות שוות באורכן ולכן המרובע הוא מלבן.
-
לרוב התלמידים יתיחסו לאורכי הצלעות, ניתן לבחון עם המודד כל שתי צלעות מקבילות. (מומלץ לחדד את המושגים: ארוך וקצר)
-
-
פירוק והרכבה: הצמידו את שני המלבנים שלכם ביחד, כך שיתקבל מרובע שכל צלעותיו שוות באורכן.
-
בפירוק והרכבה: התלמידים יניחו את המלבנים יחד כך שהצלע של המלבן תהיה צמודה במלואה לצלע של מלבן אחר. מומלץ להדגים בפני הילדים למה הכוונה בהצמדת הצלעות.
-
-
שאלה לדיון: האם זה המרובע שיצרתם?
-
-
פירוק והרכבה: הצמידו את כל המלבנים שלכם, ובחנו איזה מרובע יתקבל.
-
-
תשובה: האם המרובע שקיבלתם דומה למרובע זה? בחנו במה מרובע זה דומה למרובע שיצרתם, ובמה הוא שונה? הסבירו
-
-
הוראת קיפול: נקפל באחד הניירות צלע אל צלע מקבילה ונפתח בחזרה.
-
בכל שלבי הקיפולים יש להדגים את הקיפול הנדרש. ולציין את שלושת השלבים בפני הילדים: 1. להקשיב להוראה מבלי לגעת בנייר. 2. שלב ההבנה שבו אנו מבינים את ההוראה. 3. ביצוע הקיפול.
-
-
הוראת קיפול: נקפל קדקוד לקדקוד.
-
מומלץ לא לגעת בעבודתו של התלמיד, לא לתקן או לסדר את הקיפולים.
-
-
הוראת קיפול: נבקש מהילדים לקפל לפי הסימון באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שני הקדקודים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל לפי הסימון באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: בחנו ומיצאו את המרובעים שניתן לראות בצורה שהתקבלה.
-
-
תשובה: למרובע ארבע צלעות וארבעה קדקודים. מצאנו שלושה מרובעים.
-
-
הוראת קיפול: נהפוך לצד השני
-
מומלץ לעבור בין התלמידים ולוודא שהם הפכו את הדגם.
-
-
הוראת קיפול: לקפל לשניים ולפתוח.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני.
-
מומלץ לא לתקן, לגעת או לסדר את העבודה של התלמיד.
-
-
כל תלמיד יעצב את הדגם שלו .
-
-
הצגת הדגם: כל תלמיד יעצב ויתאר את הדגם הסופי שהתקבל על פי דמיונו.
-
רצוי שהקישוט יעשה אך ורק עם טושים למיניהם (ולא עם מדבקות).
המורה לא תעצב את הדגם שלה לפני שהילדים עיצבו.
-
-
הצגת הדגם: כל תלמיד יעצב ויתאר את הדגם הסופי שהתקבל על פי דמיונו.
-
חשוב שהתלמידים יתארו מילולית את מה שהם עיצבו.
- מטרות הפעילות
מטרת הפעילות
- התלמיד ידע להבחין בין המרובעים על-פי אורכי הצלעות והזוויות הישרות.
- התלמיד יחקור ויזהה את הריבוע והמלבן.
- התלמיד ישיים את הצורות.
- פיתוח יכולת לתיאור מילולי וייצוג חזותי של יחסים במרחב (פירוק והרכבה).
- שם הדגם
ראש כלבלב או ראש של בעל חיים דמיוני
- יוצר/ת הדגם
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
התלמידים יחקרו את המרובעים, את הריבוע ואת המלבן, ויתנסו בפירוק והרכבה של מרובעים. במהלך קיפול הדגם התלמידים יזהו גם מצולעים שאינם מרובעים ויבחנו אותם על פי מספר הצלעות והקדקודים.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
זיהוי והכרת המצולעים, הכרת הזווית הישרה (מפעילות המודד)
- ציוני דרך
כיתה ב – עמוד 34