נרות לחנוכה- חקר מרובעים

-
-
הכנה מקדימה של המורה:מומלץ להכין לתלמידים את הניירות ללהבה מראש, מומלץ לקפל 3 דפים במקביל בשלבים הבאים.
-
עדיף לבחור ניירות כתומים צהובים ואדומים שישמשו את התלמידים לקיפול הלהבה.
-
-
הכנה מקדימה של המורה: לקפל צלע לצלע מקבילה כך שיתקבלו שני קווי הסימטריה של הריבוע (בשלושת הדפים).
-
-
הכנה מקדימה של המורה: לקפל את הצלעות המסומנות לקו הסימטריה ולפתוח כפי שמודגם באנימציה (בשלושת הדפים).
-
-
הכנה מקדימה של המורה: לסובב את הנייר כפי שמודגם באנימציה (בשלושת הדפים).
-
-
הכנה מקדימה של המורה: לקפל את הצלעות המסומנות לקו הסימטריה ולפתוח, כפי שמודגם באנימציה (בשלושת הדפים).
-
-
הכנה מקדימה של המורה: לגזור את הריבועים לפי קוי הקיפול (בשלושת הדפים).
-
מומלץ לגזור את הדפים מראש ולחלק לתלמידים כך שהם יקפלו נייר ריבוע קטן שהכנתם.
-
-
חלוקה לתלמידים:כל תלמיד יקפל את הריבוע הגזור שהמורה חילקה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד נגדי ולפתוח, כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע לקו הסימטריה, כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: מנו את מספר הצלעות. מהו שם המרובע שהתקבל? (המצולע המסומן באדום).
-
-
תשובה: למצולע המסומן באדום 4 צלעות ולכן הוא מרובע.
-
חשוב להדגיש לתלמידים את ההקבלה בין שם המצולע למספר הצלעות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע אל קו הסימטריה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל ולפתוח את המרובע שהתקבל.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: מנו את מספר הצלעות. מהו שם המרובע שהתקבל? הסבירו
-
חשוב להדגיש לתלמידים את ההקבלה בין שם המצולע למספר הצלעות.
-
-
תשובה: למצולע 4 צלעות ולכן הוא מרובע.שם המרובע הוא דלתון.
-
בכיתה א, ב אין צורך להסביר את תכונות הדלתון, נדגיש שהוא מרובע ושהשם שלו דלתון.
-
-
כל תלמיד יבחר נייר צבעוני ממניפת הדפים.
-
-
שאלה לדיון: איזה מצולע הוא הנייר שקיבלתם?
מה מיוחד במצולע הזה?
-
יש לאפשר לתלמידים לתאר את המצולע ולבחון אותו בעזרת המודד.
-
-
תשובה: הנייר הוא מצולע בצורת ריבוע.
מצולע בעל 4 צלעות שכל צלעותיו שוות אורך וכל זוויותיו ישרות, הוא ריבוע.
-
יש להציג את התשובה רק לאחר שנערך דיון וחקר בכיתה בעזרת המודד.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע קצרה לצלע מקבילה ולפתוח כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל צלע קצרה לקו הסימטריה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל צלע לקו הסימטריה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקבלת ניר יש לחבר את הלהבה (מרובע בצורת דלתון) אל הנר.
-
-
הכנו נר 1
כמה נרות יש בחנוכייה?
כמה נרות צריך להכין בנוסף לנר שהכנו כדי שתיהיה לנו חנוכיה? הסבירו
- מטרות הפעילות
- התלמידים יזהו מרובעים לפי מספר הצלעות.
- שם הדגם
נר ולהבה
מספר סידורי 1000
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בשיעור זה התלמידים יחקרו את המרובעים לפי מספר הצלעות. ומקפלים נר עם להבה
מכיון שבגילאים האלו תלמידים רבים מתקשים לגזור מדויק על המורה להכין את השיעור ולגזור כל נייר בגודל 15/15 ל- 9 ריבועים כפי שמודגם בשיעור.משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
הכרת המושגים: מרובעים
- ציוני דרך
כיתה א- עמוד 22
כיתה ב- עמוד 34
- חומרים
- נייר אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ ובנוסף 3 ניירות בגודל 15/15 – המורה מכינה את הריבועים הקטנים של הלהבה מראש.