חלק מהשלם 4/5

-
-
בחרו נייר מתוך מניפת הדפים
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה להדק ולפתוח כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה ולפתוח, כך שיתקבלו שני קוי הסימטריה של הריבוע.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל צלע לקו הסימטריה של הריבוע ולפתוח כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
בהמשך התלמידים יתייחסו ל מכפלה 1/2×1/4=1/8 בהבנה של כל רבע מחולק לשני חלקים שווי שטח וזה מסביר למה מכפילים את המכנים בפעולת הכפל על מנת לקבל את מספר החלקים החדים בחלוקת השלם. כפל המונים קל מאחר שזה מתייחס למנייה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל צלע אל הקו המסומן בנקודה האדומה ולפתוח כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לסובב את הנייר כפי שמדגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל צלע אל הקו המסומן בנקודה האדומה ולפתוח כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לסובב את הנייר שקיפלנו כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: איזה שבר מייצג את גודל המלבן הצבוע בנייר השלם א? איזה שבר מייצג את גודל המלבן הצבוע בנייר השלם ב? הסבירו.
-
-
תשובה 1: בנייר השלם המסומן כ-א גודל השטח של המלבן הצבוע מיוצג על ידי השבר
מאחר שיש 8 חלקים שווה שטח בנייר השלם.
-
-
תשובה 2: בנייר השלם המסומן כ-ב גודל השטח של המלבן הצבוע מיוצג על ידי השבר
מאחר שיש 16 חלקים שווי שטח בנייר השלם.
-
-
שאלה לדיון: איזה שבר מייצג את גודל המלבן הצבוע בנייר השלם א? איזה שבר מייצג את גודל המלבן הצבוע בנייר השלם ב? הסבירו.
-
-
תשובה: שטחו של המלבן המסומן כ- א ושטחו של המלבן המסומן כ-ב מיוצג על ידי אותו השבר עם שמות שונים
ו-
.
-
-
משימה: כיתבו בדף העבודה המצורף לשיעור את השמות השונים המייצגים את החלקים הצבועים בכל זוג של ריבועים.
-
-
תשובה 1: בריבועים המסומנים כ-א השטחים הצבועים מיוצגים על ידי השברים
.
-
-
תשובה 2: בריבועים המסומנים כ-ב השטחים הצבועים מיוצגים על ידי השברים
.
-
-
תשובה 3: בריבועים המסומנים כ-ג השטחים הצבועים מיוצגים על ידי השברים
=
=
-
-
תשובה 4: בריבועים המסומנים כ-ג השטחים הצבועים מיוצגים על ידי השברים
. =
-
יש לדון עם התלמידים בסדרות השברים ים מכנים 2,4,8,16 והשמות השונים לשברים מסוימים בסדרות אלו כפי המודגם כאן. הפעולה הטכנית של כפל או חילק מונים ומכנים על מנת לקבל שמות שונים לשבר הניתן (במידה שיש) הוא נלמד רק אחרי הבנת משמעות הפעולה הזו.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קיפול מניפה לפי הסימנים כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח מלבן אחד בלבד כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל לשני משולשים כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: נפתח במעט את הקפלים כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להכניס פנימה את הטרפז הלבן כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: המניפה מוכנה.
-
-
שאלה: נפתח מעט את המניפה.
- מטרת הפעילות
- הכרת שברים פשוטים עם מכנים 2,4,8,16
- הכרת השבר הפשוט ורישומו כמונה ומכנה.
- הכרת השבר כחלק מהשלם.
- פעילויות מוחשיות להכרת חלקי השלם.
- זיהו ורישום חלקי השלם במודל השטח ולא רק שברים יסודיים (המונה אינו 1)
- שם הדגם
מניפה
מספר סידורי 4053
- שם היוצר/ת
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (בהתאם לתכנית הלימודים).
- על השיעור
השיעור עוסק במערכות השברים n/2,n/4,n/8,n/16 ושמות שונים לשברים
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ציוני דרך
כיתה ד
הדגשים בהוראת השבר כחלק משלם:
- קובעים מהו השלם (במקרה שלנו הנייר בצורת ריבוע )
- החלקים לא חייבים להיות חופפים.
- כאשר מונים את מספר החלקים השווים בשטחם הם לא חייבים להיות רציפים.
- חלוקה למספר חלקים שווים בשטחם, בצורות שונות באותו שלם.
- כאשר מציינים גודל של חלק מהשלם תמיד כדאי לכתוב ליד זה מספר החלקים שמשלימים את השלם.
- השוואת גודלי שברים הוא תמיד ביחס לאותו שלם. – כלומר יתכן חצי של ריבוע גדול הוא גדול משטחו של שלושה רבעים של ריבוע קטן.