שברים יסודיים 2/3

-
-
בחרו שני ניירות מתוך מניפת הדפים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד אל הנקודה האדומה ולהדק מעט ולפתוח כפי שמודגם באנימציה.(בשני הניירות).
-
-
הוראת קיפול: לסמן בעפרון את הקטע שנוצר מהקיפול כפי שמודגם באנימציה. (בשני הניירות).
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד המסומן בנקודה אדומה אל הקו שסימנתם להדק מעט ולפתוח כפי שמודגם באנימציה. (בשני הניירות).
-
-
הוראת קיפול: לסמן בעפרון את הקטע שנוצר מהקיפול כפי שמודגם באנימציה. (בשני הניירות).
-
-
הוראת קיפול: חילקנו את הנייר לשלושה חלקים אך לא בטוח שקיבלנו 3 שלישים שווים ולכן נמשיך ונקפל את הקדקוד לקו האחרון שסימנו בעפרון כפי שמודגם באנימציה נהדק ונפתח. (בשני הניירות).
-
-
הוראת קיפול: נסמן עם עפרון את הקו החדש שנוצר כפי שמודגם באנימציה. (בשני הניירות).
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד אל הקו האחרון שסימנו ונהדק מעט כפי שמודגם באנימציה. (בשני הניירות).
-
-
הוראת קיפול: נסמן עם עפרון את הקו החדש שנוצר כפי שמודגם באנימציה. (בשני הניירות).
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד אל הקו האחרון שסימנו ונהדק מעט כפי שמודגם באנימציה. (בשני הניירות).
-
-
הוראת קיפול: נסמן עם עפרון את הקו החדש שנוצר כפי שמודגם באנימציה. (בשני הניירות).
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד אל הקו האחרון שסימנו ונהדק מעט כפי שמודגם באנימציה. (בשני הניירות).
-
-
הוראת קיפול: נסמן עם עפרון את הקו החדש שנוצר כפי שמודגם באנימציה. (בשני הניירות).
-
-
הוראת קיפול: ראינו שהקוים לא זזים וזה אומר שקיבלנו 3 שלישים שווים. (בשני הניירות).
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע אל הקו האחרון שסימנו ולהדק את כל המלבן שנוצר ולפתוח בחזרה כפי שמודגם באנימציה. (בשני הניירות).
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע אל הקו האחרון שסימנו ולהדק את המלבן שנוצר ולפתוח בחזרה כפי שמודגם באנימציה. (בשני הניירות).
-
-
שאלה: איזה חלק של צורת הריבוע מסמל כל מלבן?
-
-
תשובה: גודל של כל אחד משולשת המלבנים שנוצרו מהקיפול הוא שליש משטחו של הנייר בצורת ריבוע.
-
יש להדגיש ששלושת המלבנים הנוצרים מהקיפולים הם חופפים ושווים בשטחם כל אחד הוא 1/3 של השלם. הכנה ל 2/3,3/3.
-
-
משימה: בחנו איך בעזרת קיפול אחד ניתן לחלק את הנייר השלם, כך שכל חלק יהיה בדיוק שישית.
-
יש צורך לקשר בין היצוג המילולי (לדוגמא: שליש), הסמל
והיצוג הויזואלי (המלבן). יש להמשיך בכל השיעורים להדגיש את הקישור בין המספר למילולי והיצוג הויזואלי).
-
-
תשובה: על ידי קיפול הנייר השלם לשני חצאים חילקנו את הנייר השם לשישה חלקים שווה שטח שכל אחד הוא שישית.
-
יש צורך לקשר בין היצוג המילולי (לדוגמא: שישית), הסמל
והיצוג הויזואלי (המלבן). יש להמשיך בכל השיעורים להדגיש את הקישור בין המספר למילולי והיצוג הויזואלי).
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע אל הקו האחרון שסימנו ולהדק את המלבן שנוצר ולפתוח בחזרה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד נגדי כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע אל מפגש שני הישרים להדק ולפתוח כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה: איזה חלק של צורת הריבוע מסמל הריבוע האדום?
-
יש לשוחח עם התלמידים שהריבוע האדום יכול להיות מסומן בעוד 8 מקומות על רשת הריבועים הקטנים. אפשר לסובב את הדף.
-
-
תשובה: גודל של כל אחד מהריבועים הקטנים שנוצרו מהקיפול הוא תשיעית משטחו של הנייר בצורת ריבוע.
-
יש להדגיש שנוצרו 9 ריבועים קטנים חופפים ושווים בשטחם וגודלם
של הריבוע הגדול (השלם). במנייתהריבועים הקטנים יש הכנה ל 2/9,3/9 עד 9/9 (1).
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד המסומן כפי שמודגם באנימציה.
-
חשוב להקפיד לא לגעת בקיפול של התלמיד ולא לתקן. הדגמה רק עם הנייר של המורה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד המסומן כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד המסומן כפי שמודגם באנימציה.
-
חשוב להקפיד לא לגעת בקיפול של התלמיד ולא לתקן. הדגמה רק עם הנייר של המורה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע המסומנת כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע המסומנת ולפתוח כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שני הקדקודים המסומנים אל הקו בנקודה אדומה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כך ששני המצולעים יעמדו בזוות של 90 מעלות. (בשלב הבא מודגם הקיפול באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה.
-
חשוב להקפיד לא לגעת בקיפול של התלמיד ולא לתקן. הדגמה רק עם הנייר של המורה.
-
-
משחק : הניחו את הגלגלון כפי שמודגם באנימציה, מכה קלה תגרום לו להתגלגל.
-
-
משחק דומינו ראלי: הניחו את הגלגלונים ובידקו את המרחק בניהם בעזרת נייר בצורת ריבוע. (הריבוע משמש אך ורק למדידת המרחק) מכה קלה בגלגלון הראשון תגרום להפלת כל הגלגלונים.
- מטרת הפעילות
- הכרת השברים היסודיים 1/3,1/9 באמצעות מודל השטח.
- הכרת השבר הפשוט ורישומו כמונה ומכנה.
- הכרת השבר כחלק מהשלם.
- פעילויות מוחשיות להכרת חלקי השלם.
- זיהו ורישום חלקי השלם במודל השטח ולא רק שברים יסודיים (המונה אינו 1)
- שם הדגם
משחק גלגלון \ דומינו ראלי
מספר סידורי 3025
- שם היוצר/ת
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (בהתאם לתכנית הלימודים).
- על השיעור
על ידי קיפול התלמידים מכירים השברים היסודיים,1/9 1/3 כחלק של שלם
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ציוני דרך
כיתה ב –
כיתה ג –
הדגשים בהוראת השבר כחלק משלם:
- קובעים מהו השלם (במקרה שלנו הנייר בצורת ריבוע )
- החלקים לא חייבים להיות חופפים.
- כאשר מונים את מספר החלקים השווים בשטחם הם לא חייבים להיות רציפים.
- חלוקה למספר חלקים שווים בשטחם, בצורות שונות באותו שלם.
- כאשר מציינים גודל של חלק מהשלם תמיד כדאי לכתוב ליד זה מספר החלקים שמשלימים את השלם.
- השוואת גודלי שברים הוא תמיד ביחס לאותו שלם. – כלומר יתכן חצי של ריבוע גדול הוא גדול משטחו של שלושה רבעים של ריבוע קטן.
- חומרים
בפעילות זו נמשיך לקפל מהניירות שהשתמשנו בהם בשיעור קודם.