חלק מהשלם 1/5 – מקור לא לפרסום

-
-
כל תלמיד יבחר נייר גדול (15ס”מ/ 15ס”מ) ושני ניירות קטנים. (9 ס”מ/ 9ס”מ).
-
-
הוראת קיפול: לקפל ולפתוח צלע לצלע מקבילה (בנייר אחד גדול ושניים קטנים).
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה ולפתוח ( לקפל בנייר אחד גדול ושניים קטנים).
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה ולפתוח (לקפל בנייר אחד גדול ושניים קטנים).
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל צלע לקו הסימטריה ולפתוח ( לקפל בנייר אחד גדול ושניים קטנים).
-
-
הניחו לפניכם: 2 ניירות קטנים ונייר 1 גדול המקופלים כמו באיור.
-
-
הוראת קיפול: לקפל בשני ניירות קטנים ובנייר אחד גדול. כל ריבוע שהוא השלם כבר חילקנו ל- 8 שמיניות בצורת מלבנים.
-
מומלץ לבדוק שהתלמידים מתכוונים לקפל בנייר המתאים.
-
-
שאלה לדיון: מהו גודל השטח של כל אחד מהריבועים שנוצרו, לאחר שקיפלתם ופתחתם לריבוע? הסבירו
-
במקרה הזה כל הריבועים בכל ריבוע שלם חופפים. גודל שטחו של כל ריבוע קטן הוא
משטחו של הריבוע השלם. בהמשך נראה מצבים בהם הריבועים המסומנים אינם חופפים אך גודל שטחם הוא שווה.
-
-
תשובה 1: נוכל לסמן כל רבע עם השבר היסודי
יש 16 ריבועים בכל ריבוע שלם. שהם שווים בגודל שטחם.
-
-
תשובה 2: החלק ה
של כל שלם מסומן באדום.
-
-
כל תלמיד יבחר נייר אחד גדול (15ס”מ/ 15ס”מ) ונייר אחד קטן (9 ס”מ/ 9ס”מ).
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה ולפתוח ( לקפל בנייר אחד גדול ואחד קטן).
-
-
הוראת קיפול: לקפל קצרה לצלע מקבילה ( לקפל בנייר אחד גדול ואחד קטן).
-
-
הוראת קיפול: לפתוח בחזרה למלבן (בנייר אחד גדול ואחד קטן).
-
-
הוראת קיפול: לפתוח בחזרה לריבוע (בנייר אחד גדול ואחד קטן).
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל קדקוד לנקודת מפגש הישרים ולפתוח בחזרה לריבוע (בנייר אחד גדול ואחד קטן).
-
-
משימת אתגר : באיזה אופן ניתן לחלק את הנייר הגדול ל-
הסבירו והדגימו
-
-
תשובה : כדי לחלק את הריבוע ל-
קיפלנו והוספנו שני אלכסונים.
-
-
הניחו לפניכם: שני ניירות גדולים המחולקים כמו באיור.
-
-
שאלה לדיון: מהו גודל שטחו של כל אחד משני המצולעים המסומנים באדום? איזה שבר יסודי מציין את גודל שטחו של כל אחד מהמצולעים האדומים? הסבירו.
-
-
תשובה: גודל שטחו של כל מצולע אדום הוא החלק השש עשרה משטחו של השלם. הוא מיוצג על ידי השבר היסודי
.
-
-
הניחו לפניכם: נייר 1 גדול המקופל כמו באיור.
-
-
הוראת קיפול: בנייר אחד גדול, לקפל בחזרה את הקדקודים לפי הסימון באנימציה.
-
הערה: באנימציה חסרים קווי קיפול שקיימים בדף של הילדים. בשלב זה על הילדים לקפל כל קדקוד לנקודת מפגש האלכסונים.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את שני המשולשים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל לשניים כך שיתקבל טרפז ישר זווית.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד, כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להכניס משולש אחד אל הכיס. כפי שמודגם באנימציה.
-
-
משימה בקבוצות: התחלקו לקבוצות. כל ארבעת תלמידים בקבוצה.
-
-
משימה בקבוצות: האם תוכלו לסדר את החלקים שלכם כמו בדוגמה?
-
קבוצות של 4 תלמידים.
-
-
שאלה לדיון: איזה חלק מהשלם מייצגים המשולשים הצבעונים ביחד? ואיזה חלק מהשלם מייצגים המשולשים הלבנים ביחד? איזה חלק מהשלם משולש אחד צבעוני?
-
-
תשובה: שטח המשולשים הצבעונים ביחד הם חצי משטחו של השלם. גם שטח המשולשים הלבנים ביחד הם חצי משטחו של השלם. משולש אחד הוא
משטחו של השלם.
-
-
משימה בקבוצות: הניחו כל 4 משולשים שקיפלתם כמו באיור. איזה חלק מהשלם מייצגים ביחד ארבעה משולשים.
-
ניתן להזמין את התלמידים ללוח ולבקש שיציגו אפשרויות נוספות. בכל ייצוג להתייחס לחלק מהשלם מייצגים צירוף של משולשים צבעוניים או משולשים לבנים.
-
-
תשובה: שטח ארבעת המשולשים הצבעונים ביחד הם חצי משטחו של השלם. גם שטח של ארבעת המשולשים הלבנים ביחד הם חצי משטחו של השלם. משולש אחד הוא
משטחו של השלם.
-
-
משימה בקבוצות: הניחו כל ארבעה ריבועים שקיפלתם כפי שמודגם (חלקם מהצד עם המשולשים וחלק מהצד של הריבוע), ובחנו איזה חלק מהשלם הריבועים הקטנים?
-
קבוצות של 4 תלמידים. רוצים להדגיש במקום זה שלא חייבים לשים כל צורה צמודה לצורה השנייה
-
-
תשובה: בריבוע המסומן באות A הריבועים הקטנים הם חצי משטחו של הריבוע השלם. בריבוע המסומן באות B הריבוע הקטן הוא רבע משטחו של הריבוע השלם. בריבוע המסומן באות C הריבועים הקטנים הם שלושת רבעים משטחו של הריבוע השלם.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את המשולש הלבן פנימה אל הכיס כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הניחו לפניכם: 2 ניירות קטנים המקופלים כמו באיור.
-
-
הוראת קיפול: בשני הניירות הקטנים. לקפל בחזרה כל צלע לקו הסימטריה.
-
-
הוראת קיפול: בשני הניירות הקטנים.לקפל כל צלע קצרה לקו הסימטריה.
-
-
הוראת קיפול: בשני הניירות הקטנים.להכניס צלע אל צלע, כך שתקבל מעטפת מנסרה משולשת.
-
-
הוראת קיפול: ליצירת גזע העץ, נכניס מעטפת מנסרה אחת אל השניה.
-
-
הוראת קיפול: נחבר את חלקי העץ.
-
-
הוראת קיפול: שימו לב שניתן ליצור עצים שונים.
-
-
הוראת קיפול: בניירות שנותרו, צבעו חלק מסוים על פי בחירתכם וכיתבו מהו החלק שצבעתם מתוך השלם.
- מטרת הפעילות
- הכרת השברים היסודיים באמצעות מודל השטח.
- הכרת השבר הפשוט ורישומו כמונה ומכנה.
- הכרת השבר כחלק מהשלם.
- פעילויות מוחשיות להכרת חלקי השלם.
- זיהו ורישום חלקי השלם במודל השטח ולא רק שברים יסודיים (המונה אינו 1)
- שם הדגם
עץ.
מספר סידורי: 3024
- שם היוצר/ת
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
שיעור זה הוא המשך של השיעור חלק מהשלם 1/2
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (בהתאם לתכנית הלימודים).
- על השיעור
שיעור 2 מתוך 2
התלמידים יקפלו 5 דפים בגדלים שונים ובכל שלב יחקרו את החלקים מתוך השלם. כשהשלם בגדלים שונים.
פעילות זו היא תשתית עבור הוראת שברים בהמשך.
.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ציוני דרך
-
הדגשים בהוראת השבר כחלק משלם:
- קובעים מהו השלם (במקרה שלנו הנייר בצורת ריבוע )
- החלקים לא חייבים להיות חופפים.
- כאשר מונים את מספר החלקים השווים בשטחם הם לא חייבים להיות רציפים.
- חלוקה למספר חלקים שווים בשטחם, בצורות שונות באותו שלם.
- כאשר מציינים גודל של חלק מהשלם תמיד כדאי לכתוב ליד זה מספר החלקים שמשלימים את השלם.
- השוואת גודלי שברים הוא תמיד ביחס לאותו שלם. – כלומר יתכן חצי של ריבוע גדול הוא גדול משטחו של שלושה רבעים של ריבוע קטן.
- חומרים
בפעילות זו נמשיך לקפל מהניירות שהשתמשנו בהם בשיעור קודם.
2 ניירות גדולים (15ס”מ/ 15ס”מ) ו- 3 ניירות קטנים. (10ס”מ/ 10ס”מ).