חלק מהשלם 5/5 חלק ב

-
-
בחרו נייר מתוך מניפת הדפים
-
-
הוראת קיפול:קפלו את הנייר כפי שלמדתם בשיעור הקודם ל-9 ריבועים שווה שטח.
-
-
שאלה לדיון: איזה חלק מהנייר השלם צבוע באדום? הסבירו.
-
לפני שמראים את השקף הבא לקיים דיון איך עברנו מהמצב שהנייר היה מחולק לשלושה 1/3 למצב שהנייר מחולק לתשעה חלקים שווי שטח שניתן לכתוב את החלק כ-1/9. למעשה בצענו 1/3 של 1/3. ז”א 1/9. בהמשך שילמדו על כפל שברים יכירו את התבנית 1/3x 1/3 = 1/9 בשלב ראשון להתייחס לזה מילולית –שליש של שליש-פרוש הדבר חלקנו את ה 1/3 לשלושה חלקים שווי שטח וקבלנו 1/9. מאחר שיש בנייר בשלם שלושה שלישים סה”כ החלקים של 1/9 בנייר השלם יהיה כעת 3×3= 9.
-
-
תשובה: בנייר השלם יש 9 חלקים שווי שטח וכל אחד נקרא
.מאחר שחלקנו כל שליש לשלושה חלקים שווי שטח יש בנייר 9 חלקים שגודל כל אחד הוא
.
-
כאן המקום להתייחס לכמות של חלקי 1/9 כאשר המונה משתנה. מ 1/9 עד N/9 .כאשר 9 <N נקבל שבר גדול מ-1. יש לשאול מתי נקבל שני ניירות שלמים וכ’ בנויים מחלקי 1/9 . כאשר N כפולה מ-9 (….18,27,36) נקבל ניירות שלמים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע אל הקו כפי שמודגם באנימציה ולפתוח בחזרה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע אל הקו כפי שמודגם באנימציה ולפתוח בחזרה.
-
-
הוראת קיפול:לקפל צלע לצלע מקבילה ולפתוח בחזרה לריבוע.
-
-
שאלה לדיון: לכמה חלקים שווי שטח מחולק הנייר השלם? איזה שבר ניתן לייצג את המלבן הצבוע באדום?
-
כל 1/9 מקודם כעת מחולק לשני חלקים שווי שטח. מאחר שהיו 9 ריבועים של 1/9 נקבל 9×2=18 חלקים שווי שטח וכל חלק יוצג על ידי השבר 1/18. כמובן ניתן לחזור לחלוקה לשליש ולהראות שכל 1/3 חולק ל- 6 חלקים שווי שטח. בהמשך יציגו את זה כ 1/9X 1/2=1/18 וגם 1/3X1/6=1/18.לדון על זה לפני הצגת השקף הבא.
-
-
תשובה: הנייר השלם מחולק ל 18 חלקים שווה שטח וכל חלק נקרא
.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה ולפתוח בחזרה לריבוע.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע אל הקטע המסומן כפי שמודגם באנימציה ולפתוח בחזרה לריבוע.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע אל הקטע המסומן כפי שמודגם באנימציה ולפתוח בחזרה לריבוע.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: לכמה חלקים שווי שטח מחולק הנייר השלם? איזה שבר ניתן לייצג את הריבוע הצבוע באדום?
-
לפני כן, היה 18 חלקים בגודל של 1/18 של הנייר השלם.כאן כל חלק 1/18 מחולק על ידי קיפול לשני חלקים(ריבועים) שווי שטח. חצי של 1/18 יקרא 1/36. בהמשך יקיר 1/18X 1/2= 1/36 (היו 18 חלקים של 1/18 וכל אחד מחולק לשני חלקים שווים כך שהמכנה החדש מתקבל מהמכפלה 2×18= 36). יש לקיים את הדיון החשוב לפני הצגת השקף הבא. דיון מתאים יעזור לתלמיד למה כופלים את המכנים בפעולת הכפל של שברים פשוטים.
-
-
תשובה: הנייר השלם מחולק ל-36 חלקים שווי שטח וגודל השטח של כל ריבוע מיוצג על ידי השבר היסודי
.
-
-
שאלה לדיון: מהו שם השבר המייצג את החלק הצבוע בכל ריבוע שלם? האם יש לאותו שבר שמות שונים? הסבירו
-
מאחר שיש למספר 36(המכנה) הרבה גורמים יהיו מספר גדול של שמות שונים לאותו שבר. רצוי שירשמו את סדרת השברים בסדר עולה.
-
-
תשובה 1:החלק הצבוע בריבוע א:
=
החלק הצבוע בריבוע ב:
=
=
.
-
-
תשובה 2:החלק הצבוע בריבוע ג:
=
=
החלק הצבוע בריבוע ד:
=
=
.
-
רצוי להתייחס לחלק הלא צבוע בכל ריבוע שלם. לדוגמה ב ריבוע ד: החלק הלא צבוע הוא 30/36=15/18=5/6
-
-
תשובה 3:החלק הצבוע בריבוע ה:
=
=
=
החלק הצבוע בריבוע ו :
.
-
בדפי משימות ותרגול יש להתייחס לאותם מונים שאינם מאפשרים שם נוסף לשבר כאשר המכנה הוא 36.
-
-
תשובה 4 : החלק הצבוע בריבוע ז:
=
=
החלק הצבוע בריבוע ח:
=
=
=
-
בריבוע ז יתכן קושי לראות את 9/36 כ ¼ מכיון שאינו נראה כמו אב טיפוס של רבע.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע את הקטע המסומן כפי שמודגם באנימציה (לשים לב למשבצות בקיפול).
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקודים המסומנים למשולשים כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את ארבעת הקדקודים למשולשים כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כל קדקוד לפי הסימון ולפתוח כפי שמודגם באנימציה.
-
-
פיתחו את הקופסה כפי שמודגם באנימציה.
- מטרת הפעילות
- הכרת השברים היסודיים באמצעות מודל השטח.
- הכרת השבר הפשוט ורישומו כמונה ומכנה.
- הכרת השבר כחלק מהשלם.
- פעילויות מוחשיות להכרת חלקי השלם.
- זיהו ורישום חלקי השלם במודל השטח ולא רק שברים יסודיים (המונה אינו 1)
- שם הדגם
קופסא משובצת
מספר סידורי:4054/2
- שם היוצר/ת
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (בהתאם לתכנית הלימודים).
- על השיעור
השיעור הוא המשך לשיעור חלק מהשלם 5/5 חלק א.
השיעור עוסק במערכות השברים הפשוטים n/3, n/9,n/18,n/36 עם השמות השונים לשברים.
פעילות זו היא תשתית עבור הוראת שברים בהמשך.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ציוני דרך
כיתה ב –
כיתה ג –
הדגשים בהוראת השבר כחלק משלם:
- קובעים מהו השלם (במקרה שלנו הנייר בצורת ריבוע )
- החלקים לא חייבים להיות חופפים.
- כאשר מונים את מספר החלקים השווים בשטחם הם לא חייבים להיות רציפים.
- חלוקה למספר חלקים שווים בשטחם, בצורות שונות באותו שלם.
- כאשר מציינים גודל של חלק מהשלם תמיד כדאי לכתוב ליד זה מספר החלקים שמשלימים את השלם.
- השוואת גודלי שברים הוא תמיד ביחס לאותו שלם. – כלומר יתכן חצי של ריבוע גדול הוא גדול משטחו של שלושה רבעים של ריבוע קטן.
- חומרים
בפעילות זו נמשיך לקפל מהניירות שהשתמשנו בהם בשיעור קודם.