שברים יסודיים 3/3

-
-
כל תלמיד יבחר שני ניירות אוריגאמי ממניפת הניירות.
-
כל תלמיד יקבל שני ניירות בגודל 15ס”מ/ 15ס”מ
-
-
משימה: בידקו בנייר אחד באיזה אופן אפשר לחלק נייר בצורת ריבוע ל-5 מלבנים השווים בגודלם?
-
מומלץ לאפשר לתלמידים לקפל בנייר אחד ולמצוא את 5 המלבנים ורק לאחר מכן ללמד אותם את החלוקה.
-
-
הוראת קיפול: בקיפולים הבאים נלמד לחלק נייר בצורת ריבוע ל- 5 מלבנים השווים בגודלם.
-
בהוראות הבאות אנו מבקשים לסמן את הנקודות, סימון זה יסייע לתלמידים בקיפולים לכן חשוב לבקש מהתלמידים לסמן את הנקודות לפני הקיפל.
-
-
הוראת קיפול: בנייר שעדיין לא קיפלתם לקפל קדקוד לקדקוד ולפתוח.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע אל קו האלכסון ולפתוח.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע אל הקו שנוצר מהקיפול הקודם כפי שמודגם באנימציה ולפתוח בחזרה..
-
חשוב לא לגעת או לתקן את העבודה של התלמיד ולהדגים עם האנימציה או עם הנייר של המורה בלבד.
-
-
הוראת קיפול: לסמן בנקודה כפי שמודגם באנימציה ולקפל את הצלע אל הנקודה ולפתוח.
-
חשוב לא לגעת או לתקן את העבודה של התלמיד ולהדגים עם האנימציה או עם הנייר של המורה בלבד.
-
-
הוראת קיפול: לסמן בנקודה את הישר שנוצר מהקיפול הקודם ולקפל את הצלע אל הנקודה. כפי שמודגם באנימציה.
-
מומלץ לעבור בין התלמידים ולבדוק שקיפלו בהתאם להנחיה במידה ונדרש תיקון חשוב להדגים עם הנייר שלך ולא לגעת או לתקן את הקיפולים של התלמידים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה ולפתוח בחזרה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע לקו המסומן ולפתוח כפי שמודגם באנימציה ולפתוח בחזרה.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את המלבן המקופל כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הנייר מחולק ל- 5 מלבנים שווים.
-
יש דרכים שונות לחלק נייר בצורת ריבוע ל 5 חלקים שווי שטח. כאן הדרך מדגישה בצורה ברורה ומובנת למה 5 החלקים שווה שטח מאחר שניתן לקפל את כל 5 החלקים אחד על השני ולהדגיש את שוויון השטח. ממשיכים להדגיש ש 5 במכנה של השבר היסודי 1/5מציין את החלוקה ל 5 חלקים שווי שטח וכל חלק נקרא 1/5-חמישית של השלם.
-
-
שאלה לדיון: איזה שם ניתן לתת לכל אחד מחמשת המלבנים השווים בשטחם.
-
-
תשובה: כל אחד מהמלבנים הוא
מהריבוע השלם.
-
חשוב לקשר את המכנה למספר החלקים שווי שטח שחולק הנייר השלם.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה ולפתוח.
-
-
שאלה לדיון: איזה שם ניתן לכל האחד מהמלבנים בחלוקת הנייר השלם למלבנים שווה שטח?
-
קיפול זה מדגיש שמחלקים את נייר הריבוע לשני חלקים שווי שטח-אבל החלוקה נעשת בקו המקביל לצלע הריבוע. אם מחלקים לפי האלכסון לא חוצים כל 1/5 לשני חלקים שווה שטח. כתוצאה כל 1/5 מחולק לשני חלקים שווי שטח-בלי להשתמש בסמלים אומרים שחצי של חמישית הוא עשירית. רצוי שוב לנצל את הקיפול שניתן לקפל 10 חלקים שווי שטח אחד על השני.
-
-
תשובה: השבר המייצג כל אחד מ עשרה המלבנים הוא
-
חשוב לקשר את המכנה למספר החלקים שווי שטח שחולק הנייר השלם.
-
-
הוראת קיפול: לסובב את הנייר.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר לצד השני
-
חשוב להדגיש שמהרגע שחילקנו את נייר הריבוע ל 5 חלקים שווי שטח לא משנה מכוונות של הנייר.
-
-
הוראת קיפול: לשרטט את האלכסון ואת הנקודות האדומות כפי שמודגם באנימציה ולקפל את הצלע אל הנקודה האדומה. שימו לב שקיפול הצלע הוא למפגש האלכסון עם הקטע המסומן.
-
מומלץ לבקש מהתלמידים לסמן את האלכסון ולמצוא את נקודת המפגש בין האלכסון לישר ולסמן בנקודות ורק לאחר מכן לקפל.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע לנקודה האדומה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להכניס את הצלע מתחת למלבן הלבן כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע הקצרה לצלע המקבילה ולפתוח כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להכניס את הצלע הקצרה מתחת למלבן הלבן.
-
קיפול זה נועל את השקית ולכן חשוב להדגיש לתלמידים שעליהם להכניס את הצלע מתחת למלבן הלבן.
-
-
נפתח את השקית ונוכל להכניס בה כל מה שנחפוץ.
- מטרת הפעילות
- הכרת השברים היסודיים 1/5, 1/10
- הכרת השבר כחלק מהשלם.
- פעילויות מוחשיות להכרת חלקי השלם.
- שם הדגם
שקית נייר למטבעות או סוכריות
מספר סידורי: 3025
- שם היוצר/ת
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (בהתאם לתכנית הלימודים).
- על השיעור
שיעור 3 מתוך 3
בקיפול התלמידים יכירו את השברים היסודיים 1/5, 1/10.
- ציוני דרך
-
הדגשים בהוראת השבר כחלק משלם:
- קובעים מהו השלם (במקרה שלנו הנייר בצורת ריבוע )
- החלקים לא חייבים להיות חופפים.
- כאשר מונים את מספר החלקים השווים בשטחם הם לא חייבים להיות רציפים.
- חלוקה למספר חלקים שווים בשטחם, בצורות שונות באותו שלם.
- כאשר מציינים גודל של חלק מהשלם תמיד כדאי לכתוב ליד זה מספר החלקים שמשלימים את השלם.
- השוואת גודלי שברים הוא תמיד ביחס לאותו שלם. – כלומר יתכן חצי של ריבוע גדול הוא גדול יותר משטחו של שלושה רבעים של ריבוע קטן.
.