סיכום חקר המלבן ותכונותיו

-
-
כל תלמיד בוחר שני ניירות בצורת A4.
-
-
שאלה לדיון: בחנו את הצלעות והזוויות של הנייר שקיבלתם? מה גיליתם
-
-
תשובה1: המרובע המתקבל הוא מלבן. נסמן את קדקודי המלבן כפי שמודגם באיור A,B,C,D (לסמן בנייר אחד בלבד)
-
-
תשובה2: המלבן הוא מרובע שכל זוויותיו ישרות.
-
-
תשובה3: למלבן כל זוג צלעות הן מקבילות ושוות אורך.
-
תכונות של המלבן נלמדות בכתה ד. בשעור זה יש רצון שהתלמידים יבטאו את התכונות כפי המקובל בגיאומטריה-כותבים את התכונות בעזרת אותיותA,B וכ’. גם ששואלים תלמיד לגבי תכונה מסויימת עליו לציין בדיבור את התכונה בעזרת אותן אותיות מתאימות.
-
-
תשובה4: למלבן כל זוג צלעות הן מקבילות ושוות אורך.
-
באנימציה מצורף הסימון של הצלעות השוות מומלץ לבקש מהם לסמן גם בנייר שלהם.
-
-
תשובה5:במלבן כל זוג צלעות הן מקבילות ושוות אורך.
-
-
הוראת קיפול: לקפל בנייר בצורת A4 צלע ארוכה לצלע המקבילה ולפתוח כפי שמודגם באנימציה (בשני הניירות).
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע קצרה לצלע המקבילה ולפתוח כפי שמודגם באנימציה (בשני הניירות).
-
-
שאלה לדיון: מה נוכל לומר על שני הישרים החדשים שנוצרו במלבן?הסבירו
-
-
תשובה: שני הישרים הם קווי הסימטריה השיקופית של המלבן.
-
סימטריה שיקופית נבחן על ידי קיפול כך שצד אחד יכסה את הצד השני בדיוק.
-
-
שאלה לדיון: בחנו את דרגת של הסימטריה הסיבובית של המלבן? הסבירו.
-
-
תשובה: למלבן סימטריה סיבובית בדרגה 2 (180ᵒ,360ᵒ).
-
-
משימה: בידקו בנייר אחד בלבד, באיזה אופן נוכל ליצור את אלכסוני המלבן על ידי קיפול. ומה נוכל לומר על אלכסוני המלבן?הסבירו
-
מומלץ לאפשר לתלמידים להראות את הדרך בה הם יצרו את אלכסוני המלבן. חשוב שנייר אחד יהיה ללא אלכסונים.
-
-
תשובה: אלכסוני המלבן שווים באורכם.
-
נבקש מהתלמידים לסמן את האלכסונים כפי שמודגם באנימציה.
-
-
טבלת סיכום תכונות המלבן.
-
כאן המקום להתייחס לתכונות משותפות עם מרובעים אחרים. הרבה משותף עם הריבוע ולכן ניתן לומר שהריבוע הוא גם מלבן מאחר שכל תכונותיו של המלבן נמצאות בריבוע.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע קצרה לצלע מקבילה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע ארוכה לצלע מקבילה כפי שמודגם באנימציה (לקפל רק צלע אחת).
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
שימו לב שהקיפול יוצר את קו הסימטריה הנוסף של הריבוע.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע ארוכה לצלע מקבילה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את הצלע שקיפלנו כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את הקיפול כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: נסמן את הקו הקצר, נבקש מהמורה לבדוק שאכן סימנו את הקו המצוין ונגזור כפי שמודגם באנימציה.
-
זהו שלב חשוב בו כדאי לבדוק שהתלמידים סימנו את הקו בצלע הסגורה ורק את הקו המסומן.
-
-
הוראת קיפול: נפתח את שתי הצלעות, נחזיק כפי שמודם באנימציה ונקפל כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: נסגור את המלבנים כך שיתקבל ספר כפי שמודגם באנימציה.
-
-
מבנה של כל ספר כולל: כריכה ועמודים פנימיים.
-
חשוב לתת לתלמידים לעצב את כריכת הספר בהשראת ספרים שקראו או פר שהם רוצים לכתוב.
-
-
ציירו עצבו את כריכת הספר בהשראת ספר שקראתם ואהבתם.
-
-
לספר יש כריכה אחורית שבה נכתוב את תקציר הספר.
-
אפשר להעמיק ולדבר עם הילדים מהו תקציר. מה התפקיד של התקציר בספר.
-
-
מיצאו את הדף הסודי בספר שהכנתם.
-
בפתיחת הספר
- מטרות הפעילות
הכרת התכונות של המלבן.
- שם הדגם
קיפול ספר – מומלץ לשבוע הספר
מספר סידורי 5048
- רצף מומלץ
מומלץ לעשות בדיקת ידע על המלבן ממה שלמדו בכתה ד’.
- על השיעור
לסכם את כל התכונות של המלבן, השוואתו עם תכונות של מרובעים אחרים בפרט הריבוע. גם להתרגל לבטא תכונות בעזרת אותיות. ,גם בכתיבה וגם בדיבור.
- ידע נדרש
חקר מרובעים
- ציוני דרך
כיתה ה- עמודים 114-115
- חומרים
שני ניירות בצורת A4