חקר מצולעים – סביבון

-
-
כל תלמיד בוחר נייר ממניפת הדפים.
-
לאחר שהתלמידים יסיימו את הקיפול אפשר לחלק להם קיסמי שיניים.
-
-
שאלה לדיון: איזה סוג מצולע הוא צורת הנייר שקיבלתם? מה מיוחד במצולע זה? הסבירו.
-
-
תשובה: צורת הנייר הוא מצולע הנקרא ריבוע. שכל צלעותיו שוות באורכן וכל זוויותיה זוויות ישרות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה ולפתוח כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע לקו הסימטריה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
מומלץ לעבור בין התלמידים ולבדוק שהפכו את הנייר
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע אל קו הסימטריה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לסמן קטע קטן על ידי קיפול הידוק ופתיחה, כפי שמדגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל למשולש לבן כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: מהו שם המצולע המתקבל לאחר הקיפול? אלו תכונות מיוחדות יש למצולע זה?
-
-
תשובה: השם של המצולע הוא מחומש. למחומש שבאיור שני זוגות של צלעות מקבילות וגם שלוש זוויות ישרי זווית.
-
-
שאלה לדיון: מהו גודל של כל זווית מסומנת ומה סכום של הזוויות במחומש כל שהוא?
-
-
תשובה: מידת הגודל של כל זווית מסומנת הוא 135° (90°+45°) סכום הזוויות בכל מחומש הוא 540°.
-
אם נחלק מחומש על ידי אלכסון נקבל משולש ומרובע. סכום הזוויות הוא 180°+ 360°= 540°
הנוסחה לחישוב סכום הזוויות במצולע הוא מספר הצלעות N כאשר180°X (N-2)
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע המסומנת כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: מהם שמות של שלושת המצולעים המתקבלים לאחר הקיפול ?הסבירו
-
-
תשובה: שלושת המצולעים שהתקבלו הם משולש ישר זווית, ריבוע, וטרפז ישר זווית.
-
-
שאלה לדיון: מהו המצולע המורכב משולשת המצולעים (מנו את מספר הצלעות).
-
-
תשובה: המצולע הוא משובע עם 7 צלעות.
-
ניתן לשאול על סכום הזוויות במשובע לפי הנוסחה :(7-2)x 180°=900°
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: מהם המצולעים המרכיבים את המצולע המקופל? מהו שם המצולע המורכב? הסבירו
-
מומלץ לתת לתלמידים לבדוק את מספר הצלעות במשושה הלא משוכלל וגם לבדוק את סכום הזוויות במשושה.
180 ー (6-2)X
-
-
תשובה: המצולע הנקרא משושה מורכב מ – 3 משולשים ישרי זווית וטרפז ישר זווית.
-
-
הוראת קיפול: הכניסו פנימה את המצולע המסומן כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל למשולש כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את המשולש הלבן ולהכניס פנימה, כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הסביבון מוכן, הכניסו קיסם למרכז הסביבון.
-
-
שאלה לדיון: מהו שם המצולע המסתובב? ומאילו מצולעים הוא מורכב?הסבירו
-
-
שאלה לדיון: המצולע המסתובבהוא ריבוע המורכב מ-4 משולשים ישרי זווית חופפים.
- מטרות השיעור
התלמידים יזהו ויחקרו את תכונות המצולעים.
התלמידים יחשבו את סכום הזוויות במחומש ובמשושה.
- שם הדגם
סביבון
מספר סידורי:4056
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בפעילות התלמידים יחקרו את המרובעים ויחשבו את סכום הזוויות במשחומש ובמשושה. בסוף הפעילות יתקבל סביבון.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
הכרה וחישוב זוויות.
- ציוני דרך לפי כיתות
כיתה ג – עמוד 43
כיתה ד – עמוד 37 | מילון מונחים בגאומטריה
כיתה ה- עמוד 31
כיתה ו- חזרה על החומר
- חומרים
- נייר אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ, וקיסמים (קיסם שיניים)