חקר מרובעים 3 – המעוין ותכונותיו

-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד ולפתוח.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע של הריבוע לאלכסון של הריבוע כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע הסמוכה לצלע שקיפלנו אל האלכסון של הריבוע כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע המסומנת כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע המסומנת כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את המעוין לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
-
משימה: סמנו עם המודד את האלכסונים של המעוין.
-
מאונכות של אלכסונים קיימת במרובעים המוכרים-הדלתון, המעוין והריבוע. כמובן יש מרובעים עם אלכסונים מאונכים שאינם שייכים למעוין, ריבוע ודלתון.
-
-
שאלה לדיון: מה ניתן לומר על האלכסונים של המעוין? הסבירו
-
-
תשובה1: האלכסונים חוצים זה את זה ומאונכים זה לזה.
-
חציית אלכסונים זה את זה קיימת גם במקבילית, מלבן, וריבוע בנוסף למעוין.
-
-
תשובה2: חציית האלכסונים יוצרת 4 משולשים ישרי זווית חופפים.
-
4 משולשים ישרי זווית חופפים קיים במעוין וריבוע.
-
-
שאלה לדיון: באיזה אופן ניתן לבחון את אורכי הצלעות AB, BC, CD, DA של המעוין?
-
-
תשובה 1: לבדיקת אורכי הצלעות נמדוד כל צלע עם קטע קבוע וכך נדע שכל הצלעות שוות באורכן.
-
-
תשובה2: ניתן לבחון את אורכי הצלעות גם על ידי קיפול.על האלכסונים של המעוין, כפי שמודגם באנימציה.
-
הקיפול כפי שהוצע על ידי קיפול באלכסון או קו שיקוף מדגים בצורה ברורה את שוויון אורכי הצלעות. זוהי דרך קלה ומשכנעת ללא צורך לדעת מידת אורך של הצלעות. בדלתון, מקבילית, מלבן יש צורך לעשות את הקיפול על קווי השיקוף.
-
-
תשובה 4: במעוין כל הצלעות שוות אורך.
-
-
שאלה לדיון: מה ניתן לומר על שתי הזוגות של הזוויות הנגדיות (זוג הזוויות בקדקודי A,C וזוג הזוויות בקדקודי B,D).
-
במעוין , מקבילית ומלבן יש שתי זוגות של צלעות נגדיות שוות בגודלן. בריבוע כל הזוויות הסמוכות והנגדיות שוות בגודלן.
-
-
תשובה: זוויות נגדיות במעוין שוות בגודלן.
-
-
שאלה לדיון: מה ניתן לומר על מקבילות צלעות המעוין? בדוק עם המודד.
-
שני זוגות של צלעות נגדיות מקבילות במרובעים יש במקבילית, מלבן, מעוין, וריבוע..
-
-
הסבר לבדיקת מקבילות הצלעות: נבדוק שהצלעות מקבילות על ידי המודד נבדוק שבין שני הישרים המקבילים עוברים ישרים מאונכים. עם המודד נבדוק שהישרים המאונכים שווים באורכם.
-
-
תשובה2: נסמן כל זוג של צלעות מקבילות (AD,BC), ( AB,DC).
-
-
שאלה לדיון: האם האלכסונים AC,BD חוצים את הזוויות בקדקודים? האם האלכסונים הם גם קווי השיקוף של המעוין? בידקו על ידי קיפול.
-
הקיפול מאפשר בדיקת תכונה זו בצורה קלה וברורה.
-
-
תשובה1: בקיפול מצאנו כי כל אלכסון במעוין, חוצה את הזוויות בקדקודים והוא גם קו השיקוף של המעוין.
-
-
שאלה לדיון: מהי דרגת הסימטריה הסיבובית של המעוין? הסבירו
-
דרגה 2 בסימטריה סיבובית קיימת במקבילית, מלבן ומעוין.
-
-
תשובה: דרגת הסימטריה הסיבובית של המעוין היא 2 מכיון שבסיבוב המעוין יכסה את עצמו פעמיים.
-
-
טבלת סיכום תכונות המעוין.
-
-
הוראת קיפול: סמנו על הקיפול שלכם באדום וכחול כפי שמודגם באיור.
-
שלב זה יסייע והוא הכנה לקיפול בשלב הבא.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע המסומנת באדום לצלע המסומנת בכחול להדק היטב ולפתוח כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: סמנו על הקיפול שלכם באדום וכחול כפי שמודגם באיור.
-
שלב זה יסייע והוא הכנה לקיפול בשלב הבא.
-
-
הוראת קיפול: לקפל להדק ולפתוח כפי שמודגם באנימציה העזרו בקוים שסימנתם.
-
-
הוראת קיפול: האריכו את הקווים הכחולים כפי שמודגם באיור.
-
שלב זה יסייע והוא הכנה לקיפול בשלב הבא.
-
-
הוראת קיפול: לקפל ולהדק לפי הקוים הכחולים שסימנתם ולפתוח כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל ולהדק לפי הקוים הכחולים שסימנתם ולפתוח פי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל ולפתוח כפי שמודגם באנימציה (הקיפולי קיימים אנחנו נהדק אותם).
-
-
הוראת קיפול: לקפל ולפתוח כפי שמודגם באנימציה (הקיפולים קיימים אנחנו נהדק אותם).
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה (הקיפולים קיימים אנחנו נהדק אותם).
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה (הקיפולי קיימים אנחנו נהדק אותם).
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה (הקיפולי קיימים אנחנו נהדק אותם).
-
-
הוראת קיפול: לקפל כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: נחזיק את הקיפול כפי שמודגם ונשחק עם המקור של ראש הציפור.
- מטרות הפעילות
להעמיק בהכרת תכונות המעוין.
- שם הדגם
משחק של מקור הציפור
מספר סידורי : 5003
- יוצר\ת הדגם
פול ג’קסון
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי סדר השיעורים
חקר מרובעים 1
חקר מרובעים 2
- על השיעור
בשיעור התלמידים יקפלו את המעוין תו כדי חקר תכונות המעוין. בסופו של השיעור התלמידים יצרו דגם קיפול מקור כמשחק.
- ידע נדרש
מומלץ ללמד על- פי סדר השעורים באתר. ואף לבחון שיעורים מכיתה ד בהתאם לרמתם של התלמידים.
- ציוני דרך
כיתה ה- עמודים 114-115
- חומרים