מצולעים ו: ריבוע ,דלתון,מעוין

-
-
שאלה לדיון: איזה מצולע הוא הנייר שקיבלתם?
מה מיוחד במצולע הזה?
-
יש לאפשר לתלמידים לתאר את המצולע ולבחון אותו בעזרת המודד.
-
-
תשובה: הנייר הוא מצולע בצורת ריבוע.
מצולע בעל 4 צלעות שכל צלעותיו שוות וכל זוויותיו ישרות, הוא ריבוע.
-
יש להציג את התשובה רק לאחר שנערך דיון וחקר בכיתה בעזרת המודד.
-
-
שאלה לדיון: האם אפשר לקפל את הנייר בצורת ריבוע, כך שלאחר פתיחתו יתקבלו 4 משולשים חופפים? מותר להשתמש בשני קיפולים בלבד.
-
מומלץ לבקש מהתלמידים להסביר מדוע לדעתם המשולשים חופפים.
ייתכן ותלמידים לא יקפלו מדויק והמשולשים לא יהיו חופפים. נשתמש בקיפול שאינו מדויק כיתרון בכדי להסביר מהי חפיפה.
-
-
תשובה: כדי לקבל 4 משולשים חופפים מנייר בצורת ריבוע, קיפלנו את הנייר כך שקדקוד התלכד עם הקדקוד הנגדי לו, ובקיפול נוסף קדקוד התלכד עם הקדקוד הסמוך לו.
-
-
תשובה: המשולשים המקופלים חופפים, מכיוון שהם מכסים זה את זה בדיוק. לצורות חופפות יש את אותן המידות.
-
במקרים שתלמיד לא יקפל במדויק את המשולשים, לא תהיה חפיפה. נשתמש בחוסר הדיוק כיתרון ונבדוק את ההבדלים בין המשולשים החופפים למשולשים שאינם חופפים.
-
-
שאלה לדיון: מה אפשר לומר על שני הקטעים שנוצרו בריבוע בעקבות הקיפול? ( סמנו את נקודת החיתוך של שני הישרים).
-
-
תשובה: שני הקווים הם קווי סימטריה של הריבוע והם מאונכים זה לזה.
-
בכדי שהתלמידים יגיעו למסקנה שקווי הקיפול הם קווי הסימטריה של הנייר בצורת הריבוע, עליהם לבדוק זאת על-ידי קיפול ובחינה האם צד אחד מכסה צד שני במדויק.
האם הישרים מאונכים נבדוק על-ידי המודד.
-
-
הוראת קיפול: לקפל שתי צלעות סמוכות של הנייר אל אחד מקווי הסימטריה של הריבוע.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר לצד השני.
-
-
שאלה לדיון: מה אפשר לומר על המצולע שקיבלנו לאחר הקיפול? נמקו.
-
-
תשובה: הנייר המקופל הוא מרובע בצורת דלתון. לדלתון יש שני זוגות נפרדים של צלעות סמוכות השוות זו לזו באורכן.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר המקופל לצד השני.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שתי הצלעות הקצרות של הנייר בצורת דלתון אל קו הסימטריה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר לצד השני.
-
-
שאלה לדיון: מה אפשר לומר על המצולע שקיבלנו לאחר הקיפול? נמקו.
-
-
תשובה: לאחר הקיפול קיבלנו מעוין. מעוין הוא מרובע שכל צלעותיו שוות זו לזו.
-
-
שאלה לדיון: מה אפשר לומר על שני האלכסונים (קווי הקיפול) במעוין? נמקו.
-
-
תשובה: שני האלכסונים (קווי הקיפול) מאונכים זה לזה והם גם קווי הסימטריה של המעוין.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר לצד השני.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד בנייר המקופל לפי הסימון באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר המקופל לצד השני.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד לפי הסימון באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את המצולע לשניים.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח מעט את המשולש המקופל לפי האנימציה.
-
-
הוראת קיפול: למשוך מעט את המשולש הפנימי.
-
-
הוראת קיפול: בלחיצה של האצבעות, הציפור תנקר.
-
-
שאלת סיכום: בחנו מה הדומה ומה השונה בין הריבוע והמעוין?
-
כאשר שואלים תלמידים במה המצולעים דומים ובמה הם שונים, לרוב הם יציינו את התכונות שהם מזהים במצולעים. מומלץ לרשום את התכונות שהתלמידים מציינים על הלוח.
- מטרות הפעילות
- התלמידים יזהו מרובעים, בדגש על דלתון וריבוע.
- התלמידים יזהו את הקטעים המאונכים בריבוע ובמעוין.
- שם הדגם
ציפור מנקרת
מספר סידורי 1 /4021
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בשיעור זה יחקרו התלמידים את סוגי המצולעים המתהווים במהלך קיפול הדגם. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה. בפעילות זו התלמידים יזהו, יחקרו את המעוין והריבוע.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
הכרת המושגים: צלעות, קדקודים, מרובעים.
- ציוני דרך