ילד המצולעים

-
-
כל תלמיד בוחר נייר אוריגאמי. ממניפת הדפים.
-
מומלץ לקפל בפעילויות אך ורק עם נייר אוריגאמי המאפשר גמישות בקיפול והתאמה מלאה לפעילויות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע לצלע מקבילה כפי שמודגם באנימציה.
-
מומלץ לבקש מהתלמידים להצמיד קדקוד אל קדקוד, ולהדק על-ידי המושג ‘אצבע נוסעת על הקיפול’.
ההדגמה תתבצע אך ורק עם הנייר של המורה. מומלץ לא לגעת בנייר של התלמיד ולא לתקן או לסדר!
-
-
הוראת קיפול: לקפל צלע קצרה לצלע מקבילה כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לפתוח את הקיפולים כפי שמודגם באנימציה.
-
שתי הזוויות האחרות הן חדות אבל הוא לא נקרא משולש חד זוויות מאחר שלא כל הזוויות של המשולש קטנות מזווית ישרה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד המסומן אל מפגש קווי הסימטריה כפי שמודגם באנימציה.
-
במהלך הקיפול מומלץ לא לגעת בעבודתו של התלמיד, לא לתקן או לסדר את הקיפולים.
-
-
שאלה לדיון: מנו את הצלעות של הצורה המקופלת. מהו שם המצולע? הסבירו.
-
-
תשובה: מנינו 5 צלעות של הצורה המסומנת באדום. לכן הוא נקרא מחומש.
-
המורה מדגימה אך ורק עם הנייר שלה. אם יש צורך אפשר לחזור על ההדגמה מספר פעמים. בשום פנים ואופן לא לגעת בנייר המקופל של התלמיד.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד המסומן כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: איזה סוג מצולע התקבל לפני הקיפול ולאחר הקיפול? הסבירו
-
-
תשובה: לפני הקיפול הנייר היה בצורת מחומש, מצולע בעל 5 צלעות ולאחר הקיפול קיבלנו גם מחומש, מצולע בעל 5 צלעות.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד כפי שמודגם באנימציה.
-
-
שאלה לדיון: איזה סוג מצולע התקבל לפני הקיפול ולאחר הקיפול? הסבירו
-
-
תשובה: לפני הקיפול הנייר היה בצורת מחומש, מצולע בעל 5 צלעות. לאחר הקיפול קיבלנו גם מחומש, מצולע בעל 5 צלעות.
-
-
שאלה לדיון: מנו את הצלעות המסומנות באדום, איזה סוג מצולע התקבל?הסבירו
-
בלימוד נושא המצולעים של כיתות א יש להדגיש גם מצולעים קעורים וקמורים. בשאלה כאן יש התיחסות למצולע קעור.
-
-
תשובה: מספר הצלעות המסומנות באדום הוא 6 שם המצולע הוא משושה קעור.
-
בשלב זה נתעלם מהקיפול נתיחס רק לבחינת סוג המצולע. ההסבר של הקיפול יופיע בשלב הבא.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד כפי שמודגם באנימציה.
-
לשים לב שהמשולש שנקפל הוא האף ולכן חשוב שיצא מחוץ לצורה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד כפי שמודגם באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר לצד השני כפי שמודגם באנימציה.
-
המורה מדגימה אך ורק עם הנייר שלה. אם יש צורך אפשר לחזור על ההדגמה מספר פעמים. בשום פנים ואופן לא לגעת בנייר המקופל של התלמיד.
-
-
שאלה לדיון: מהו שם המרובע המסומן באדום? והאם ניתן לזהות טרפזים נוספים בנייר המקופל?הסבירו
-
ניתן למצוא גם טרפז שווה שוקיים וגם טרפזים ישרי זווית קטנים. בכיתה א התלמידים צריכים לדעת לזהות את מספר הצלעות (בטרפזים 4 צלעות) ואת שם המצולע.
-
-
תשובה: המרובע המסומן באדום הוא טרפז ישר זווית. זיהינו בנייר המקופל טרפזים נוספים.
-
ניתן למצוא גם טרפז שווה שוקיים וגם טרפזים ישרי זווית קטנים. בכיתה א התלמידים צריכים לדעת לזהות את מספר הצלעות (בטרפזים 4 צלעות) ואת שם המצולע.
-
-
נעצב את ילד המצולעים.
-
-
נעצב את ילד המצולעים.
-
ניתן לשוחח עם התלמידים בסוף השיעור וללמוד מיהו הילד או הילדה שיצרו.
- מטרות הפעילות
- התלמידים יקפלו ויזהו מצולעים שונים.
- התלמידים יזהו וישיימו את הטרפז שווה שוקיים וטרפז ישר זווית.
- שם הדגם
ילד המצולעים
מספר סידורי:1002/1
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד על פי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים).
- על השיעור
בשיעור זה יחקרו התלמידים יקפלו ויחקרו מצולעים ומרובעים שונים, ישיימו ויזהו טרפזים שונים.
בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה.
- ידע נדרש
הכרת המושגים:
מצולעים, מרובעים, טרפז, טרפז ישר זווית, טרפז שווה שוקיים.
- ציוני דרך בתכנית הלימודים