ישרים מאונכים- שיעור חזרה

-
-
תכנית אוריגאמטריה
חדשנות בלימודי הגיאומטריה
השיעורים מטפלים בקשיים שהתלמידים מתמודדים איתם במיצבים.
-
-
כל תלמיד יבחר נייר אוריגאמי ממניפת הדפים.
לפעילות זו יש להכין את המודד, ושני טושים צבעוניים.
-
יש להורות לתלמידים להוציא את המודד מתיקיית אוריגאמטריה.
מומלץ ללמד שיעור זה לאחר שלימדתם את השיעור: ישרים מאונכים:קופסה לסוכריות
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הנייר כך שאחת מהצלעות תתלכד עם הצלע הנגדית לה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הנייר כך שצלע קצרה תתלכד עם הצלע הנגדית לה.
-
מומלץ לא לתקן או לסדר את הקיפול של התלמידים.
-
-
שאלה לדיון: נסרטטבצבע שונה כל אחד מהקטעים (קווי הקיפול) שהתקבלו לאחר הקיפול.
נעזר במודד בכדי שהסרטוט יהיה מדויק.
-
על מנת ליצור קווי סימון ישרים, יש להשתמש במודד כסרגל.
-
-
שאלה לדיון: אילו זוויות ניתן לזהות בנקודת חיתוך הישרים? הסבירו כיצד בחנתם את הזוויות.
-
מומלץ לבקש מהתלמידים לבחון את הזוויות הישרות בעזרת המודד.
-
-
תשובה: בנקודת חיתוך הקטעים זיהינו זוויות ישרות.
בחנו את הזוויות בעזרת המודד.
-
-
שאלה לדיון: איזה שם ניתן לשני הקטעים שהתקבלו מהקיפול וחתכו זה את זה, כך שנוצרה זווית ישרה בין הקטעים? נמקו.
-
יש לערוך דיון כיתתי לפני הצגת התשובה בשלב הבא.
-
-
תשובה: שני ישרים היוצרים ביניהם זווית ישרה נקראים ישרים מאונכים.
-
הישרים הם גם קווי הסימטריה של הנייר בצורת ריבוע.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שני הקדקודים הסמוכים, כך שיתקבלו משולשים כמו באנימציה.
-
בשלב זה מומלץ לעבור בין התלמידים ולוודא שהם קיפלו את המשולשים בגודל הנכון.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר המקופל לצד השני.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע של הנייר המקופל לפי הסימון באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: להפוך את הנייר לצד השני.
-
-
הוראת קיפול: להצמיד צלע אל הצלע המקבילה לפי הסימון באנימציה.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הנייר המקופל לשניים, לפי הסימון באנימציה ולפתוח בחזרה.
-
מומלץ לעבור בין התלמידים ולהדגים עם הנייר שלכם.
-
-
הוראת קיפול: להעמיד את הנייר כמו בסימון, ולשטח למשולש כפי שמופיע באנימציה.
-
זהו קיפול הדורש סיוע. חשוב לעבור בין התלמידים ולהדגים להם מקרוב ובאופן פרטני באמצעות הנייר שלכם.
-
-
שאלה לדיון: באנימציה מוצגים שני קטעים. האם הם מאונכים זה לזה?
-
מומלץ להיעזר במודד בכדי לבחון את הזווית הישרה.
-
-
תשובה: מכיוון שהזווית שנוצרה בין שני הקטעים באנימציה היא זווית ישרה, הקטעים מאונכים זה לזה.
-
-
שאלה לדיון: באנימציה מוצגים שני קטעים. האם הם מאונכים זה לזה?
-
יש להציג את התשובה בשלב הבא, רק לאחר שהתלמידים ענו על השאלה ולאחר שנערך דיון כיתתי.
-
-
תשובה: מכיוון שהזווית שנוצרה בין שני הקטעים אינה זווית ישרה, שני הקטעים אינם מאונכים.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הצלע של המשולש לפי הסימון באנימציה, כך שנקבל שני משולשים נוספים.
-
זהו קיפול הדורש סיוע. חשוב לעבור בין התלמידים ולהדגים להם מקרוב ובאופן פרטני באמצעות הנייר שלכם.
-
-
הוראת קיפול: לקפל משולש אחד בלבד לפי הסימון.
-
זהו קיפול הדורש סיוע. חשוב לעבור בין התלמידים ולהדגים להם מקרוב ובאופן פרטני באמצעות הנייר שלכם.
-
-
הוראת קיפול: לסגור את הקיפול.
-
יש לסגור את הקיפול כמו ספר.
-
-
הוראת קיפול: נחזיק את הדג בזנב.
הזזת האצבעות תגרום לדג לשחות!
-
-
שאלה לדיון: איזה זוג מהישרים, A או B, הם ישרים מאונכים? נמקו.
-
-
שאלה לדיון: האם תוכלו לסרטט ישר מאונך לישר זה? כיצד תבחנו האם הישר מאונך לישר זה? נמקו.
-
על כל תלמיד לצייר את הקו במחברת שלו ולסרטט ישר המאונך לקו זה.
מומלץ להיעזר במודד.
-
-
משימה: מצאו ישרים מאונכים ברחבי כיתתכם.
הסבירו: כיצד בדקתם שהישרים מאונכים?
- מטרת הפעילות
התלמידים יזהו ישרים מאונכים ויסרטטו ישרים מקבילים.
- שם הדגם
דג שוחה
- יוצר/ת הדגם
פול ג’קסון
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (הרצף על פי תכנית הלימודים)
- על השיעור
בשיעור זה יבחנו התלמידים ישרים מאונכים וישרים נחתכים. בסיום השיעור מתקבל התוצר הסופי כהפתעה, תוך לימוד מושגים חדשים וחזרה על המושגים שנלמדו בשיעורי ההכנה.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
זווית, זווית ישרה, צלעות.
- ציוני דרך
כיתה ו: חזרה על החומר
- חומרים
שני ניירות אוריגאמי בגודל 15/15, מודד, שני טושים בצבעים שונים.