מרובעים: ניתוח תכונות ומיון מרובעים- שיעור חזרה

-
-
שאלה לדיון: איזה סוג מצולע הנייר שקיבלתם?
-
-
תשובה: הנייר בצורת ריבוע שבו 4 צלעות שוות באורכן וזוויותיו ישרות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד נגדי, כך שיתקבל משולש. (לקפל בשני הדפים שקיבלתם).
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד שיתקבל משולש קטן יותר. (לקפל בשני הדפים שקיבלתם).
-
-
הוראת קיפול: פיתחו את הקיפול לריבוע לבן. (לפתוח בשני הדפים שקיבלתם).
-
-
שאלה לדיון: מה ניתן לומר על שני הקטעים שנוצרו לאחר שקיפלנו ופתחנו את הנייר ? נמקו
-
-
תשובה: אלכסון מחבר שני קדקודים נגדיים. ולכן שני הישרים הם האלכסונים של הריבוע. והם מאונכים, חוצים זה את זה ושווים זה לזה באורכן. האלכסונים הם גם קווי הסימטריה של הריבוע.
-
מומלץ להדגיש שהאלכסונים הם קווי הסימטריה של הריבוע. מכיון שכל אחד מהאלכסונים מחלק את הריבוע לשני משולשים שווה שוקיים ישרי זווית.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שתי הצלעות הסמוכות לאלכסון של הריבוע.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני.
-
-
שאלה לדיון: איזה שם ניתן לתת למצולע שהתקבל מהקיפול? מה מיוחד לגביו.
-
כשאנחנו שואלים מה מיוחד לגבי הצורה. אנחנו מתכוונים לתכונות של המצולע.
-
-
תשובה: למצולע שהתקבל ארבע צלעות, ולכן הוא מרובע. המצולע שהתקבל הוא גם דלתון מכיון שיש לו שתי זוגות של צלעות סמוכות שוות באורכן.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הקדקוד שהזווית שלו ישרה לפי הסימון ולפתוח.
-
-
שאלה לדיון: מה ניתן לומר על האלכסונים של הדלתון.
-
-
תשובה: לדלתון שני אלכסונים. והם מאונכים זה לזה. אחד מהאלכסונים הוא גם קו הסימטריה של הדלתון.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את הזוג השני של הצלעות הסמוכות של הדלתון אל האלכסון.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני.
-
-
שאלה לדיון: איזה שם ניתן לתת למצולע שהתקבל מהקיפול? ומה מיוחד לגביו?
-
-
תשובה: למצולע שהתקבל 4 צלעות שוות באורכן, וכל שתי זוויות נגדיות שוות זו לזו. (ואינן זוויות ישרות.) והאלכסונים מאונכים זה לזה. ולכן המצולע הוא מעוין.
-
-
שאלה לדיון: בחנו מה דומה ומה שונה בין האלכסונים של הריבוע והמעוין.
-
-
דומה באלכסונים של המעוין והריבוע: האלכסונים חוצים זה את זה, ומאונכים זה לזה. והם גם קווי הסימטריה של הריבוע והמעוין.
-
-
שונה באלכסונים של המעוין והריבוע: בריבוע האלכסונים שווים זה לזה באורכם. במעוין האלכסונים אינם שווים באורכם זה לזה.
-
-
משימה: הניחו את הריבוע על נייר לבן ושרטטו שתי הצלעות הנגדיות של הריבוע.
-
-
שאלה לדיון: בחנו מה ניתן לומר על כל שתי צלעות נגדיות של הריבוע ואיך תבחנו זאת?
-
-
תשובה: כל שתי צלעות נגדיות של הריבוע הן גם צלעות מקבילות. נבחן זאת על ידי אורכי הישרים המאונכים בין כל שתי צלעות מקבילות.
-
-
שאלה לדיון: כמה זוגות של צלעות מקבילות יש בריבוע? נמקו
-
-
תשובה: לריבוע שתי זוגות של צלעות מקבילות שוות.
-
-
משימה: הניחו את מעוין על נייר לבן ושרטטו את שתי הצלעות הנגדיות של המעוין.
-
-
שאלה לדיון: בחנו מה ניתן לומר על כל שתי צלעות נגדיות של המעוין ואיך תבחנו זאת?
-
-
תשובה: כל שתי צלעות נגדיות של המעוין, הן גם צלעות מקבילות. נבחן זאת על-ידי אורכי האנכים בין כל שתי צלעות מקבילות.
-
-
שאלה: כמה זוגות של צלעות מקבילות יש במעוין? נמקו
-
-
תשובה: למעוין שתי זוגות של צלעות מקבילות שוות.
-
-
שאלה: אילו מצולעים אתם מכירים, שיש להם שתי זוגות של צלעות מקבילות.
-
-
תשובה: לריבוע, למעוין, למלבן ולמקבילית שתי זוגות של צלעות מקבילות.
-
-
הוראת קיפול: לקפל קדקוד לקדקוד.
-
-
הוראת קיפול: לקפל את שני הקדקודים לפי הסימון.
-
-
הוראת קיפול: להפוך לצד השני
-
-
שאלה לדיון: איזה שם ניתן לתת למצולע שהתקבל מהקיפול? מה מיוחד לגביו?
-
כשאנחנו שואלים מה מיוחד לגבי המצולע, אנו מתכוונים לתכונות של המצולע.
-
-
שאלה לדיון: בחנו כמה זוגות של צלעות מקבילות יש לטרפז? איך תבחנו זאת
-
-
תשובה: למרובע שהתקבל זוג אחד של צלעות מקבילות. ולכן הוא נקרא טרפז.
-
-
הוראת קיפול: לקפל לשניים.
-
-
הוראת קיפול: להחזיק במקור ולמשוך במעט
-
-
הוראת קיפול: להפריד בין שני המשולשים של המקור. ולהזיז את המקור על-ידי תזוזה של כל הדגם.
-
-
הוראת קיפול: לצייר עיניים לציפור ולסובב את הדגם, כך שתתקבל ארנבת. ניתן לצייר את אף הארנבת.
-
-
ציפור ארנבת.
- מטרות השיעור
התלמידים יחקרו את התכונות של הריבוע, המלבן, הדלתון, המעוין והטרפז.
התלמידים יחקרו את המרובעים: ניתוח תכונות, מיון מרובעים, קביעת קשרי הכלה.
- שם הדגם
ציפור ארנבת
- יוצר/ת הדגם
מירי גולן
© כל הזכויות שמורות למרכז הישראלי לאוריגאמי
- רצף מומלץ
מומלץ ללמד לפי הרצף המופיע באתר (המותאם לתכנית הלימודים)
- על השיעור
בפעילות זו התלמידים יחקרו את המרובעים שלהם שתי זוגות של צלעות מקבילות. ריבוע, מעוין ודלתון. ומרובע שלו זוג אחד של צלעות מקבילות, הטרפז. ויבחנו את האלכסונים והישרים המאונכים במרובעים. ובסוף הפעילויות יצרו ציפור שהיא גם ארנבת.
משך זמן פעילות מומלץ: 45 דקות
* משך זמן הפעילות נתון לשיקול המורה, ויכול להשתנות בהתאם לגודל ואופי הכיתה.
- ידע נדרש
ישרים מקבילים, ישרים מאונכים, זוויות.
- חומרים
- 2 דפי אוריגאמי לכל תלמיד בגודל 15/15 ס”מ, מודד, טושים בשני צבעים